Het bindende besluit dat de Europese privacytoezichthouders hebben genomen over de werkwijze van Facebook en Instagram heeft grote gevolgen voor het gebruik van persoonlijke informatie voor gerichte advertenties, zo stelt de EDPB, dat ook de Ierse privacytoezichthouder DPC een veeg uit de pan geeft vanwege het uitgevoerde onderzoek en veel te lage boetes die het eerst voorstelde.
Vorige week kreeg Meta van de DPC een boete van 390 miljoen euro opgelegd wegens gerichte advertenties op Facebook en Instagram. Ook moet het Amerikaanse techbedrijf de manier veranderen waarop het toestemming vraagt voor gerichte advertenties. Gerichte advertenties mogen niet zonder toestemming van de betreffende gebruikers worden getoond, aangezien hiervoor persoonlijke informatie wordt verwerkt.
Toen de AVG in mei 2018 van kracht werd dacht Meta deze vereiste te kunnen omzeilen door een bepaling aan de algemene voorwaarden toe te voegen, waardoor gebruikers bij het accepteren van de voorwaarden ook automatisch akkoord gingen met gerichte advertenties. Daarop diende privacyorganisatie noyb een klacht in. Aangezien Meta, Facebook en Instagram hun Europees hoofdkantoor in Ierland hebben voerde de Ierse privacytoezichthouder DPC het onderzoek naar de klacht uit.
Dat onderzoek liet lang op zich wachten en schoot op allerlei vlakken tekort, zo blijkt uit kritiek van de EDPB. De EDPB is een orgaan waarin alle nationale privacytoezichthouders uit de Europese Unie samenwerken bij hun toezicht op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In gevallen waarbij er sprake is van zaken die meerdere landen raken, legt de leidende autoriteit het onderzoek of boetevoorstel voor aan andere Europese privacytoezichthouders.
Die waren het niet eens met de bevindingen van de Ierse toezichthouder en eisten dat de DPC allerlei aanpassingen doorvoerde. Zo was de DPC eerst van plan om Facebook een boete van 36 miljoen euro en Instagram een boete van 23 miljoen euro op te leggen. De Europese privacytoezichthouders vonden die boetebedragen onacceptabel en stelden dat die veel hoger moesten, maar een exact bedrag werd niet genoemd. Uiteindelijk kwam de DPC met boetes van respectievelijke 210 miljoen en 180 miljoen euro, waardoor het totaal voor Meta op 390 miljoen euro uitkwam.
"De bindende besluiten van de EDPB maken duidelijk dat Meta onrechtmatig persoonlijke data voor gerichte advertenties verwerkte. Dergelijke advertenties zijn niet vereist voor de uitvoering van een vermeend contract met Facebook- en Instagram-gebruikers", zegt EDPB-voorzitter Andrea Jelinek. Volgens Jelinek hebben de beslissingen over Facebook en Instagram grote gevolgen voor het gebruik van persoonlijke data voor gerichte advertenties en kan dit ook andere platformen raken die gerichte advertenties als businessmodel hebben.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.