Een ransomware-aanval op de maritieme software van DNV raakt zo'n duizend schepen, zo heeft het bedrijf laten weten. DNV houdt zich onder andere bezig met scheepsclassificatie, offshore classificatie, maritieme adviesdiensten en maritieme software. Het gaat dan specifiek om ShipManager, een vlootmanagementsysteem. Klanten van DNV kunnen zo de technische, operationele en compliance aspecten met betrekking tot scheep- en vlootbeheer overzien.
De servers van ShipManager werden op 7 januari getroffen door een ransomware-aanval. Daarop besloot DNV de servers uit te schakelen. Dit heeft als gevolg dat schepen alleen nog de offline functionaliteiten van de ShipManager-software die aan boord is kunnen gebruiken. De online en cloudfunctionaliteit zijn niet beschikbaar. Volgens DNV heeft de ransomware-aanval geen gevolgen voor het functioneren van de schepen.
In totaal zijn zeventig klanten met zo'n duizend schepen door de ransomware-aanval getroffen. Al deze klanten zijn inmiddels ingelicht over het nemen van mitigerende maatregelen, afhankelijk van het soort gegevens dat ze naar het ShipManager-platform hadden geüpload. Details over de ransomware-aanval, zoals hoe die kon plaatsvinden, zijn niet gegeven. DNV claimt dat meer dan zevenduizend schepen van driehonderd klanten gebruikmaken van de maritieme software.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.