image

Microsoft vraagt beheerders om feedback over updaten Exchange-servers

vrijdag 20 januari 2023, 12:51 door Redactie, 29 reacties

Microsoft is een enquête gestart waarin het systeembeheerders vraagt naar hun ervaringen met het updaten van Exchange-servers. Eerder liet het techbedrijf weten dat klanten hadden geklaagd dat ze het lastig vinden om hun Exchange-servers up-to-date te houden. Vorig jaar kondigde Microsoft een aangepast updatebeleid voor Exchange Server aan. In plaats van elk kwartaal krijgt Exchange Server voortaan twee Cumulative Updates per jaar.

Cumulative Updates bevatten bugfixes, nieuwe features en alle eerder uitgekomen beveiligingsupdates voor Exchange. Om beveiligingsupdates voor Exchange Server te kunnen ontvangen moet de server in kwestie een bepaalde CU-versie geïnstalleerd hebben. Klanten klaagden bij Microsoft dat het lastig was om hun Exchange Server met een recente CU-versie up-to-date te houden.

Met de nu gestarte enquête wil Microsoft weten waar beheerders tegenaan lopen bij het updaten van hun Exchange-servers. Zo wordt gevraagd welke updates op dit moment zijn geïnstalleerd en wat de reden is dat recente updates niet zijn geïnstalleerd. Ook worden beheerders naar andere instellingen gevraagd en op welke wijze ze Exchange-updates installeren. Verder vraagt Microsoft naar suggesties voor het verbeteren van het updateproces.

Reacties (29)
20-01-2023, 16:08 door Anoniem
Misschien moeten ze zelf eens met hun eigen product gaan werken.
20-01-2023, 16:20 door Anoniem
Microsoft weet het blijkbaar zelf ook niet meer.
20-01-2023, 17:21 door Anoniem
Ik snap het hele probleem niet met het up to date houden van deze Software, los van of je on-prem draait of dat je (al) naar Exchange Online bent gemigreerd. Ik heb zelf heel veel omgevingen beheerd en nog een flink aantal in beheer. Het is belangrijk dat je gewoon je OS up to date houd en gewoon bij blijft met de CU updates. Bij ons staan ze binnen 2 weken staan ze er bij ons op en eigenlijk altijd zonder issues. Ik heb een keer een omgeving gehad van Exchange 2016 waar een CU helemaal fout was gegaan, maar bleek achteraf te komen voor een Antivirus module (die toch geladen was, ondanks dat dit disabled gedurende de upgrade).

Ik lees op reddit vaak posts dat deze fout gaan en dan probeer ik vaak bij te dragen, maar de gemiddelde "admin" daar kijkt niet eens in error logs, eventlogs, preqs, voorbereidingen en andere engineer related activiteiten. Gemiddelde admin tegenwoordig denkt dat beheer een computer spelletje is, next next finish en klaar. De rest is per definitie te moeilijk.

Ik vind juist tegenwoordig de CU upgrades eenvoudige. Feitelijk is het gewoon een nieuwe image rollout van Exchange.
20-01-2023, 18:40 door Anoniem
Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
20-01-2023, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.
21-01-2023, 01:35 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....

En als je dan een geschil krijgt met Microsoft, kun je niet meer bij je mail...
21-01-2023, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap het hele probleem niet met het up to date houden van deze Software, los van of je on-prem draait of dat je (al) naar Exchange Online bent gemigreerd. Ik heb zelf heel veel omgevingen beheerd en nog een flink aantal in beheer. Het is belangrijk dat je gewoon je OS up to date houd en gewoon bij blijft met de CU updates. Bij ons staan ze binnen 2 weken staan ze er bij ons op en eigenlijk altijd zonder issues. Ik heb een keer een omgeving gehad van Exchange 2016 waar een CU helemaal fout was gegaan, maar bleek achteraf te komen voor een Antivirus module (die toch geladen was, ondanks dat dit disabled gedurende de upgrade).

Ik lees op reddit vaak posts dat deze fout gaan en dan probeer ik vaak bij te dragen, maar de gemiddelde "admin" daar kijkt niet eens in error logs, eventlogs, preqs, voorbereidingen en andere engineer related activiteiten. Gemiddelde admin tegenwoordig denkt dat beheer een computer spelletje is, next next finish en klaar. De rest is per definitie te moeilijk.

Ik vind juist tegenwoordig de CU upgrades eenvoudige. Feitelijk is het gewoon een nieuwe image rollout van Exchange.
Individuele gevallen zegt niets. Mijn opa van 92 rookt ook nog steeds cigaar.
21-01-2023, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....

En als je dan een geschil krijgt met Microsoft, kun je niet meer bij je mail...
Mooie BS opmerking.
Wordt banketbakker, ben je van deze waanideeën hopelijk af
21-01-2023, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
21-01-2023, 14:08 door Anoniem
Eh... feedback? Ergens eerder in deze eeuw uitgefaseerd wegens teveel gedonder.
Te lang geleden om nog te weten wanneer precies.
21-01-2023, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Nee joh, ik word geen banketbakker want dat laat ik graag aan anderen over.
De praktijk zal het je leren wat er zoal mis kan gaan met deze wonderschone oplossing en dan hoor ik je misschien nog wel eens.
21-01-2023, 22:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap het hele probleem niet met het up to date houden van deze Software, los van of je on-prem draait of dat je (al) naar Exchange Online bent gemigreerd. Ik heb zelf heel veel omgevingen beheerd en nog een flink aantal in beheer. Het is belangrijk dat je gewoon je OS up to date houd en gewoon bij blijft met de CU updates. Bij ons staan ze binnen 2 weken staan ze er bij ons op en eigenlijk altijd zonder issues. Ik heb een keer een omgeving gehad van Exchange 2016 waar een CU helemaal fout was gegaan, maar bleek achteraf te komen voor een Antivirus module (die toch geladen was, ondanks dat dit disabled gedurende de upgrade).

Ik lees op reddit vaak posts dat deze fout gaan en dan probeer ik vaak bij te dragen, maar de gemiddelde "admin" daar kijkt niet eens in error logs, eventlogs, preqs, voorbereidingen en andere engineer related activiteiten. Gemiddelde admin tegenwoordig denkt dat beheer een computer spelletje is, next next finish en klaar. De rest is per definitie te moeilijk.

Ik vind juist tegenwoordig de CU upgrades eenvoudige. Feitelijk is het gewoon een nieuwe image rollout van Exchange.
Ik ben het helemaal met je eens. Wat wel een punt is dat sommige controles, lijkt me, onnodig 2 x achter elkaar uitgevoerd worden wat onnodig tijd kost maar voor de rest al jaren lang geen problemen ondervonden.
21-01-2023, 23:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....

En als je dan een geschil krijgt met Microsoft, kun je niet meer bij je mail...
Mooie BS opmerking.
Wordt banketbakker, ben je van deze waanideeën hopelijk af
Hij heeft gelijk. Microsoft bepaalt niet de gebruiker.
22-01-2023, 09:08 door Anoniem
Het probleem is niet windows update draaien. Het probleem is, dat je nog allerhande zaken manueel moet configureren wat dan in het kb staat. Zoals TLS regkeys manueel zetten, downloaddomain configureren, anders blijf je evenzeer vulnerable..
EOP configureren, maar dat mag dan weer niet in bepaalde gevallen... Dus het is idd gewoon veel te ingewikkeld. En dan ook nog dat als je win2016 met exchange 2016 hebt draaien, de winupdates uren duren...Geen mailflow, hoop downtime... Win2016 is nog altijd gesupporteerd. Maar waarom kunnen ze dan niet fixen dat dit even snel update als Win2012/2019/2022...
22-01-2023, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem is niet windows update draaien. Het probleem is, dat je nog allerhande zaken manueel moet configureren wat dan in het kb staat. Zoals TLS regkeys manueel zetten, downloaddomain configureren, anders blijf je evenzeer vulnerable..
EOP configureren, maar dat mag dan weer niet in bepaalde gevallen... Dus het is idd gewoon veel te ingewikkeld. En dan ook nog dat als je win2016 met exchange 2016 hebt draaien, de winupdates uren duren...Geen mailflow, hoop downtime... Win2016 is nog altijd gesupporteerd. Maar waarom kunnen ze dan niet fixen dat dit even snel update als Win2012/2019/2022...
Dat bedoel ik. Microsoft software is alleen een cover your ass syndome en als er echt shit is geven ze niet thuis want dat heb jij ondertekent (EULA).
22-01-2023, 14:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
22-01-2023, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik snap het hele probleem niet met het up to date houden van deze Software, los van of je on-prem draait of dat je (al) naar Exchange Online bent gemigreerd. Ik heb zelf heel veel omgevingen beheerd en nog een flink aantal in beheer. Het is belangrijk dat je gewoon je OS up to date houd en gewoon bij blijft met de CU updates. Bij ons staan ze binnen 2 weken staan ze er bij ons op en eigenlijk altijd zonder issues. Ik heb een keer een omgeving gehad van Exchange 2016 waar een CU helemaal fout was gegaan, maar bleek achteraf te komen voor een Antivirus module (die toch geladen was, ondanks dat dit disabled gedurende de upgrade).

Ik lees op reddit vaak posts dat deze fout gaan en dan probeer ik vaak bij te dragen, maar de gemiddelde "admin" daar kijkt niet eens in error logs, eventlogs, preqs, voorbereidingen en andere engineer related activiteiten. Gemiddelde admin tegenwoordig denkt dat beheer een computer spelletje is, next next finish en klaar. De rest is per definitie te moeilijk.

Ik vind juist tegenwoordig de CU upgrades eenvoudige. Feitelijk is het gewoon een nieuwe image rollout van Exchange.
Individuele gevallen zegt niets. Mijn opa van 92 rookt ook nog steeds cigaar.
Nou dan hier ook nog een die weinig problemen heeft met exchange updates, mits je het maar bij blijft met updates.

PS de meeste reacties gaan meestal over individuele gevallen.
22-01-2023, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....

En als je dan een geschil krijgt met Microsoft, kun je niet meer bij je mail...
Dat noemen ze een SLA...

Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Prima, ik zou niets anders meer willen, net zoals de meeste tegenwoordig.
gmail, outlook.com, of gewoon IMAP, bijna iedereen gebruikt dit, zonder enige problemen.

Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.
Altijd leuk dit soort onzin claims.

Door Anoniem: Het probleem is niet windows update draaien. Het probleem is, dat je nog allerhande zaken manueel moet configureren wat dan in het kb staat. Zoals TLS regkeys manueel zetten, downloaddomain configureren, anders blijf je evenzeer vulnerable..
EOP configureren, maar dat mag dan weer niet in bepaalde gevallen... Dus het is idd gewoon veel te ingewikkeld. En dan ook nog dat als je win2016 met exchange 2016 hebt draaien, de winupdates uren duren...Geen mailflow, hoop downtime... Win2016 is nog altijd gesupporteerd. Maar waarom kunnen ze dan niet fixen dat dit even snel update als Win2012/2019/2022...
Als die dit inderdaad te complex is voor je kun je beter cloud nemen.

Als je geen downtime wilt hebben, heb je ook de de verkeerde inrichting gekozen.
22-01-2023, 18:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
Bedankt voor je bijdrage.

Ben benieuwd hoeveel tijd, energie en ellende dit probleem je gekost heeft?

En dit voorbeeld kan ik nu toevoegen aan mijn ervaring waar ik nodeloos 2 weken lang met Microsoft bezig ben geweest om een simpel probleem op te lossen.

Alles on-premise zet ik naar mijn hand en werkt zoals ik dat wil en daar kost het geen weken om een probleem op te lossen maar zodra het bij Microsoft in het data center staat heb je echt een probleem.

En die zogenaamde tijd die je overhoud om andere dingen te doen omdat je geen updates meer hoeft te installeren dat kun je echt vergeten, Microsoft in de Cloud heeft me meer tijd en energie gekost dan met alles on-premise.
22-01-2023, 21:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
Bedankt voor je bijdrage.

Ben benieuwd hoeveel tijd, energie en ellende dit probleem je gekost heeft?

En dit voorbeeld kan ik nu toevoegen aan mijn ervaring waar ik nodeloos 2 weken lang met Microsoft bezig ben geweest om een simpel probleem op te lossen.

Alles on-premise zet ik naar mijn hand en werkt zoals ik dat wil en daar kost het geen weken om een probleem op te lossen maar zodra het bij Microsoft in het data center staat heb je echt een probleem.

En die zogenaamde tijd die je overhoud om andere dingen te doen omdat je geen updates meer hoeft te installeren dat kun je echt vergeten, Microsoft in de Cloud heeft me meer tijd en energie gekost dan met alles on-premise.
Ik zie voornamelijk als ik alles in mijn eigen DC heb draaien als probleem. De verschillende leveranciers waar ik mee moest schakelen was erg tijdrovend. VMWare, EMC of HP storage, Cisco of HP Switches en dan verschillende OS leveranciers. Nog afgezien de hoeveelheid personeel en trainingen je hiervoor nodig hebt om dit allemaal goed te beheren en onderhouden in een dual datacenter infrastructuur.

Nu heb ik alles bij 1 leverancier, waarbij ik veel sneller tickets inschiet dan voorheen en sneller en beter response krijg.

Ook met het kerberos issue, hebben we hier uitstekende support gekregen van MS.

Het kan beide kanten op gaan.
22-01-2023, 21:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
Bedankt voor je bijdrage.

Ben benieuwd hoeveel tijd, energie en ellende dit probleem je gekost heeft?

En dit voorbeeld kan ik nu toevoegen aan mijn ervaring waar ik nodeloos 2 weken lang met Microsoft bezig ben geweest om een simpel probleem op te lossen.

Alles on-premise zet ik naar mijn hand en werkt zoals ik dat wil en daar kost het geen weken om een probleem op te lossen maar zodra het bij Microsoft in het data center staat heb je echt een probleem.

En die zogenaamde tijd die je overhoud om andere dingen te doen omdat je geen updates meer hoeft te installeren dat kun je echt vergeten, Microsoft in de Cloud heeft me meer tijd en energie gekost dan met alles on-premise.
Dit is precies wat er vaak misgaat waar bedrijven uit eindelijk vele centen meer aan kwijt zijn. Beheerders die afstappen van een standaard en alles naar hun hand maken. Want deze beheerders hebben de wijsheid in pacht om een standaard af te wijzen.
Gaat zo’n beheerder om wat voor reden dan ook weg, dan zijn zijn werkzaamheden niet over te dragen want wat mist er bij dit soort beheerders? Juist documentatie en aangezien het niet standaard is maar naar de hand van de beheerder gaat dit het bedrijf flinke centen kosten om alles wel standaard te maken. Genoeg van dit soort hobbyisten gezien die alles naar hun hand zetten. En 1 een keer overleden dan zit je als bedrijf helemaal in de nesten en een aantal keer beheerders die alles af deden met “dat is toch logisch”. Nee, beheerders als jij zijn de ondergang van het vertrouwen in ICT.
23-01-2023, 08:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
Bedankt voor je bijdrage.

Ben benieuwd hoeveel tijd, energie en ellende dit probleem je gekost heeft?

En dit voorbeeld kan ik nu toevoegen aan mijn ervaring waar ik nodeloos 2 weken lang met Microsoft bezig ben geweest om een simpel probleem op te lossen.

Alles on-premise zet ik naar mijn hand en werkt zoals ik dat wil en daar kost het geen weken om een probleem op te lossen maar zodra het bij Microsoft in het data center staat heb je echt een probleem.

En die zogenaamde tijd die je overhoud om andere dingen te doen omdat je geen updates meer hoeft te installeren dat kun je echt vergeten, Microsoft in de Cloud heeft me meer tijd en energie gekost dan met alles on-premise.
Dit is precies wat er vaak misgaat waar bedrijven uit eindelijk vele centen meer aan kwijt zijn. Beheerders die afstappen van een standaard en alles naar hun hand maken. Want deze beheerders hebben de wijsheid in pacht om een standaard af te wijzen.
Gaat zo’n beheerder om wat voor reden dan ook weg, dan zijn zijn werkzaamheden niet over te dragen want wat mist er bij dit soort beheerders? Juist documentatie en aangezien het niet standaard is maar naar de hand van de beheerder gaat dit het bedrijf flinke centen kosten om alles wel standaard te maken. Genoeg van dit soort hobbyisten gezien die alles naar hun hand zetten. En 1 een keer overleden dan zit je als bedrijf helemaal in de nesten en een aantal keer beheerders die alles af deden met “dat is toch logisch”. Nee, beheerders als jij zijn de ondergang van het vertrouwen in ICT.
Volstrekte onzin want alles is standaard, iedere ICT-er kan het zo overnemen maar heeft er problemen mee omdat ze de kennis niet bezitten van de standaard producten zoals Windows server, Exchange server on-premise en dan nog maar even weglaten dat ze geen kennis van zaken hebben van routing en switching zoals VLAN's, ACL, etc.
Kennis die men toch echt nodig heeft maar laten voor wat het is omdat ze het te moeilijk vinden en die kennis nu laten wegvloeien naar andere partijen in het buitenland zoals Microsoft.
Dus inderdaad de ondergang van kennis van ICT dus zeker een ondergang maar dan precies in tegenovergestelde richting dan die jij aangeeft. De afhankelijkheid van andere partijen wordt wel heel erg groot op deze manier en dat is nu precies wat er gebeurd.
23-01-2023, 10:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....

En als je dan een geschil krijgt met Microsoft, kun je niet meer bij je mail...

En dat heb je al snel, als je
- suggereert dat ze outlook 2016/2019 open source moeten maken als ze zelf niet meer fatsoenlijk een product willen onderhouden/afleveren.
- of als je vraagt welke bloat ware removal tool van github ze adviseren om al hun rommel te verwijderen.
- of als je klaagt over dat de ene geadviseerde workaround conflicteert met een andere door hen geadviseerde workaround.

> levert je gewoon een blokkering van je live account.

Wel hypocriet zootje daar bij MS, die enquête hebben ze niet eens achter hun irritante live id gezet.
23-01-2023, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
Bedankt voor je bijdrage.

Ben benieuwd hoeveel tijd, energie en ellende dit probleem je gekost heeft?

En dit voorbeeld kan ik nu toevoegen aan mijn ervaring waar ik nodeloos 2 weken lang met Microsoft bezig ben geweest om een simpel probleem op te lossen.

Alles on-premise zet ik naar mijn hand en werkt zoals ik dat wil en daar kost het geen weken om een probleem op te lossen maar zodra het bij Microsoft in het data center staat heb je echt een probleem.

En die zogenaamde tijd die je overhoud om andere dingen te doen omdat je geen updates meer hoeft te installeren dat kun je echt vergeten, Microsoft in de Cloud heeft me meer tijd en energie gekost dan met alles on-premise.
Ik werk bij een grote multinational en wij konden vorig jaar een paar keer een halve dag niet inloggen in de cloud omdat Active Directory Federation Services van slag was.
23-01-2023, 11:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....
Nooit maar dan ook nooit. Mijn data zal nooit in een data center of cloud ondergebracht worden.
Veel succes bij Microsoft, je komt er nog wel eens achter waarom niet maar dan is het te laat.

Na vele jaren is niemand ooit tegen dit fictieve probleem van je aangelopen (zou breeduit in de media komen indien dat zou gebeuren).

In vele jaren, hebben werkgevers die geen advies krijgen van een autistische IT afdeling die geheel in paniek raken bij de gedachten dat ze beheer van bepaalde activiteiten kunnen uitbesteden, nog nooit het doemscenario meegemaakt die door de autisten wordt voorgeschoteld.

Sterker: nu 'hun' beheerders zich geen zorgen hoeven te maken over een bepaalde maandelijks terugkerende activiteit, is de productiviteit toegenomen daar ze zich met belangrijkere/interessantere/leukere zaken konden bezighouden.

Wordt banketbakker als je bang bent voor vooruitgang in de IT
Ik heb dat doemscenario al een paar keer meegemaakt in het datacenter omdat MS een standaard verkrachtte (kerberos was was er een van) andere zaken (samba) niet meer werkten. Toen na een antivirus update alle terminal servers niet meer wilden opstartten (wIe verwacht er zo iets? ) hebben wij afscheid genomen van deze inferieure kwaliteit software. Microsoft geloofde dat niet en meende op basis van een oud contract een sniffer in het netwerk te kunnen plaatsen. De tent (Imtech) die dit mocht uitvoeren is inmiddels failliet.
Bedankt voor je bijdrage.

Ben benieuwd hoeveel tijd, energie en ellende dit probleem je gekost heeft?

En dit voorbeeld kan ik nu toevoegen aan mijn ervaring waar ik nodeloos 2 weken lang met Microsoft bezig ben geweest om een simpel probleem op te lossen.

Alles on-premise zet ik naar mijn hand en werkt zoals ik dat wil en daar kost het geen weken om een probleem op te lossen maar zodra het bij Microsoft in het data center staat heb je echt een probleem.

En die zogenaamde tijd die je overhoud om andere dingen te doen omdat je geen updates meer hoeft te installeren dat kun je echt vergeten, Microsoft in de Cloud heeft me meer tijd en energie gekost dan met alles on-premise.
Ik zie voornamelijk als ik alles in mijn eigen DC heb draaien als probleem. De verschillende leveranciers waar ik mee moest schakelen was erg tijdrovend. VMWare, EMC of HP storage, Cisco of HP Switches en dan verschillende OS leveranciers. Nog afgezien de hoeveelheid personeel en trainingen je hiervoor nodig hebt om dit allemaal goed te beheren en onderhouden in een dual datacenter infrastructuur.

Nu heb ik alles bij 1 leverancier, waarbij ik veel sneller tickets inschiet dan voorheen en sneller en beter response krijg.

Ook met het kerberos issue, hebben we hier uitstekende support gekregen van MS.

Het kan beide kanten op gaan.
Dat is het domste wat je tegenwoordig kan doen. Alles bij 1 leverancier neerleggen. Dan betaal en te veel en bent afh van een monocultuur. 1 beestje maakt dan aan alles een eind.
23-01-2023, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon alles in exchange online zetten, ben je van dit gesodemieter af....

En als je dan een geschil krijgt met Microsoft, kun je niet meer bij je mail...

En dat heb je al snel, als je
- suggereert dat ze outlook 2016/2019 open source moeten maken als ze zelf niet meer fatsoenlijk een product willen onderhouden/afleveren.
- of als je vraagt welke bloat ware removal tool van github ze adviseren om al hun rommel te verwijderen.
- of als je klaagt over dat de ene geadviseerde workaround conflicteert met een andere door hen geadviseerde workaround.

> levert je gewoon een blokkering van je live account.

Wel hypocriet zootje daar bij MS, die enquête hebben ze niet eens achter hun irritante live id gezet.
Het is een vreselijk bedrijf. Als je ooit een enterprise licentie hebt gehad en bent overgestapt naar een open source oplossing (Linux en LibreOffice) geloven ze je niet en denken een sniffer in je netwerk te kunnen plaatsten op zoek naar illegale software op basis van dit verlopen contract!!
23-01-2023, 17:59 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Ik werk bij een grote multinational en wij konden vorig jaar een paar keer een halve dag niet inloggen in de cloud omdat Active Directory Federation Services van slag was.
ADFS is geen onderdeel van een cloud dienst, dit draait je eigenlijk altijd zelf op een server. Die server kan natuurlijk in de cloud draaien, maar zou daarom niet onbeschikbaar moeten zijn.

Door Anoniem:
Dat is het domste wat je tegenwoordig kan doen. Alles bij 1 leverancier neerleggen. Dan betaal en te veel en bent afh van een monocultuur. 1 beestje maakt dan aan alles een eind.
Mijn ervaring is dat het juist een stuk goedkoper is dan allemaal verschillende licenties en producten van andere leveranciers afnemen.

1 aanspreek punt werkt ook meestal gemakkelijker. Geen afschuiven. En in de cloud kan je andere leveranciers producten afnemen. Wil je een netscaler, Barracuda Firewall, F5, Palo Alto je kan dit gewoon vanuit 1 leverancier afnemen.

Als je dit het domste noemt, kan je ook afvragen of je begrijpt hoe IT in een Enterprise eigenlijk werkt.
24-01-2023, 23:13 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem:
Ik werk bij een grote multinational en wij konden vorig jaar een paar keer een halve dag niet inloggen in de cloud omdat Active Directory Federation Services van slag was.
ADFS is geen onderdeel van een cloud dienst, dit draait je eigenlijk altijd zelf op een server. Die server kan natuurlijk in de cloud draaien, maar zou daarom niet onbeschikbaar moeten zijn.

Door Anoniem:
Dat is het domste wat je tegenwoordig kan doen. Alles bij 1 leverancier neerleggen. Dan betaal en te veel en bent afh van een monocultuur. 1 beestje maakt dan aan alles een eind.
Mijn ervaring is dat het juist een stuk goedkoper is dan allemaal verschillende licenties en producten van andere leveranciers afnemen.

1 aanspreek punt werkt ook meestal gemakkelijker. Geen afschuiven. En in de cloud kan je andere leveranciers producten afnemen. Wil je een netscaler, Barracuda Firewall, F5, Palo Alto je kan dit gewoon vanuit 1 leverancier afnemen.

Als je dit het domste noemt, kan je ook afvragen of je begrijpt hoe IT in een Enterprise eigenlijk werkt.

we praten over een aantal jaar wel als je last gaat hebben van the sunk cost fallacy
29-01-2023, 17:18 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem:
Ik werk bij een grote multinational en wij konden vorig jaar een paar keer een halve dag niet inloggen in de cloud omdat Active Directory Federation Services van slag was.
ADFS is geen onderdeel van een cloud dienst, dit draait je eigenlijk altijd zelf op een server. Die server kan natuurlijk in de cloud draaien, maar zou daarom niet onbeschikbaar moeten zijn.

Door Anoniem:
Dat is het domste wat je tegenwoordig kan doen. Alles bij 1 leverancier neerleggen. Dan betaal en te veel en bent afh van een monocultuur. 1 beestje maakt dan aan alles een eind.
Mijn ervaring is dat het juist een stuk goedkoper is dan allemaal verschillende licenties en producten van andere leveranciers afnemen.

1 aanspreek punt werkt ook meestal gemakkelijker. Geen afschuiven. En in de cloud kan je andere leveranciers producten afnemen. Wil je een netscaler, Barracuda Firewall, F5, Palo Alto je kan dit gewoon vanuit 1 leverancier afnemen.

Als je dit het domste noemt, kan je ook afvragen of je begrijpt hoe IT in een Enterprise eigenlijk werkt.
We praten over een aantal jaar wel als je last gaat hebben van the sunk cost fallacy
Dat hoor ik ondertussen al 10-15 jaar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.