image

Fabrikanten: vrije modemkeuze geeft gebruiker meer digitale soevereiniteit

vrijdag 27 januari 2023, 13:51 door Redactie, 13 reacties

Het is morgen precies een jaar geleden dat de vrije modemkeuze in Nederland van kracht is, waardoor eindgebruikers niet meer gebonden zijn aan de modem van hun internetprovider. Iets wat volgens telecomfabrikanten eindgebruikers meer digitale soevereiniteit moet bieden, maar telecomproviders stellen dat er van de vrije modemkeuze nog weinig gebruik wordt gemaakt.

"Voorheen waren consumenten verplicht om voor hun glasvezel-, kabel-of DSL-aansluiting apparatuur van hun provider te gebruiken. In de praktijk bleek dat eindgebruikers door dit one-size-fits-all model niet over alle noodzakelijke functionaliteiten beschikten. Vrije modemkeuze stimuleert innovatie en geeft de eindgebruiker de mogelijkheid een apparaat te kiezen dat volledig aan hun eisen en wensen voldoet", zegt een woordvoerder van de VTKE.

Het Verbund der Telekommunikations-Endgerätehersteller (VTKE) is een alliantie van Europese telecomfabrikanten die zich al jaren inzet voor vrije modemkeuze. "We zijn tevreden dat de regelgevende instantie vorig jaar de vrije keuze van eindapparatuur voor Nederlandse consumenten heeft ingevoerd en hopen dat andere Europese landen het Nederlandse voorbeeld zullen volgen", laat de woordvoerder verder weten.

Vorig jaar oktober stelden Nederlandse internetproviders dat klanten nauwelijks voor een eigen modem kiezen. KPN schatte destijds dat het wekelijks om "enkele tientallen klanten" gaat en VodafoneZiggo verklaarde dat "het er hooguit enkele tientallen per maand zijn". DELTA Fiber, dat één miljoen klanten heeft, gaf aan dat minder dan een halve procent van het klantenbestand een eigen modem gebruikte.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) spreekt niet van een mislukking en benadrukt de voordelen die de vrije modemkeuze mogelijk maakt. Zo zou de vrije modemkeuze voor een groter aanbod van apparaten, meer innovatie en lagere prijzen moeten zorgen. De Free Software Foundation Europe (FSFE) stelt dat een jaar vrije modemkeuze in Nederland als positief voorbeeld voor andere EU-landen moet dienen. Voordat Nederland de vrije modemkeuze invoerde was deze al geïmplementeerd door Finland, Duitsland en Italië.

Reacties (13)
27-01-2023, 15:12 door Anoniem
Dat het kan allemaal leuk en aardig. Maar de gemiddelde consument zit toch helemaal niet te wachten op eigen spullen installeren en beheren? die willen gewoon internet dat werkt.
Ik betwijfel ook of de meeste veiliger af zijn met eigen spullen. als je geen idee hebt wat beheren is en het zoontje van vrienden komt even eigen spullen installeren, en vervolgens 15 jaar niet geupdate wordt omdat niemand er meer naar om kijkt, ben je dan beter af dan gewoon de spullen van de internet provider af te nemen? waarschijnlijk niet.
27-01-2023, 15:14 door spatieman
klopt, maar bij problemen heb je pech..
27-01-2023, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: Dat het kan allemaal leuk en aardig. Maar de gemiddelde consument zit toch helemaal niet te wachten op eigen spullen installeren en beheren? die willen gewoon internet dat werkt.
Ik betwijfel ook of de meeste veiliger af zijn met eigen spullen. als je geen idee hebt wat beheren is en het zoontje van vrienden komt even eigen spullen installeren, en vervolgens 15 jaar niet geupdate wordt omdat niemand er meer naar om kijkt, ben je dan beter af dan gewoon de spullen van de internet provider af te nemen? waarschijnlijk niet.
Idd, het gros kan daar beter niet aan beginnen. Die willen zsm 'naar Google' dmv 'de wifi' by default.
27-01-2023, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Dat het kan allemaal leuk en aardig. Maar de gemiddelde consument zit toch helemaal niet te wachten op eigen spullen installeren en beheren? die willen gewoon internet dat werkt.
Ik betwijfel ook of de meeste veiliger af zijn met eigen spullen. als je geen idee hebt wat beheren is en het zoontje van vrienden komt even eigen spullen installeren, en vervolgens 15 jaar niet geupdate wordt omdat niemand er meer naar om kijkt, ben je dan beter af dan gewoon de spullen van de internet provider af te nemen? waarschijnlijk niet.
Precies. Daarom had het ook niet veel zin om die vrije keuze mogelijk te maken op de consumentenmarkt.
Er is maar een klein aantal klanten met specifieke behoeften die hier mee geholpen worden, en dan is er wellicht nog
een groep die DENKT dat ze hier mee geholpen worden maar die juist slechter af is.
27-01-2023, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: Dat het kan allemaal leuk en aardig. Maar de gemiddelde consument zit toch helemaal niet te wachten op eigen spullen installeren en beheren? die willen gewoon internet dat werkt.
Ik betwijfel ook of de meeste veiliger af zijn met eigen spullen. als je geen idee hebt wat beheren is en het zoontje van vrienden komt even eigen spullen installeren, en vervolgens 15 jaar niet geupdate wordt omdat niemand er meer naar om kijkt, ben je dan beter af dan gewoon de spullen van de internet provider af te nemen? waarschijnlijk niet.

Die consument is ook niet verplicht om een eigen modem te nemen. Degene die dat wel willen moeten daar exhter niet in belemmerd worden. Ik heb er veel van geleerd in mijn tijd als student. Door die ervaring als consument heb ik later een baan gehad waarbij die kennis nodig was. Ja, dat had ook op school kunnen leren of in een lab, maar er gaat niets boven praktijkervaring.
27-01-2023, 18:27 door Anoniem
Door spatieman: klopt, maar bij problemen heb je pech..

Die heb je ook als er iets mis gaat bij de provider, wat natuurlijk nooooooit voorkomt....
28-01-2023, 00:01 door Anoniem
Als je chinees modem krijgt heb je waarschijnlijk firmware uit 2011-2014 er op staan want toen werkte het en zijn er miljoenen gemaakt... En nooit meer bijgewerkt.. (ZTE is hier goed in) ook als is de hardware recent gebouwd het ontwerp is gewoon nooit echt bijgewerkt.
28-01-2023, 00:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: klopt, maar bij problemen heb je pech..

Die heb je ook als er iets mis gaat bij de provider, wat natuurlijk nooooooit voorkomt....
Nee, dan lost de provider het op.
28-01-2023, 10:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: klopt, maar bij problemen heb je pech..

Die heb je ook als er iets mis gaat bij de provider, wat natuurlijk nooooooit voorkomt....

Probleem is, als je een storing hebt en je hebt een modem van de provider dan gaan ze er mee aan de slag om die storing op te lossen. Ze laten je het modem resetten, ze kijken op afstand of er wat fout is, ze resetten eventueel de instellingen, en als niets helpt sturen ze je een nieuwe. En ook gaan ze serieus kijken of het wel aan je modem ligt of misschien toch aan hun bekabeling, head-end of DSLAM, etc.
Als je met je eigen modem werkt dan is het meteen "nee meneer daar kunnen we niets aan doen dat moet u zelf repareren". Ook als er wellicht toch een oorzaak bij hen ligt. Dan moet je dat eerst bewijzen door hun eigen modem aan te sluiten en te laten zien dat het dan nog niet werkt.
28-01-2023, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat het kan allemaal leuk en aardig. Maar de gemiddelde consument zit toch helemaal niet te wachten op eigen spullen installeren en beheren? die willen gewoon internet dat werkt.
Ik betwijfel ook of de meeste veiliger af zijn met eigen spullen. als je geen idee hebt wat beheren is en het zoontje van vrienden komt even eigen spullen installeren, en vervolgens 15 jaar niet geupdate wordt omdat niemand er meer naar om kijkt, ben je dan beter af dan gewoon de spullen van de internet provider af te nemen? waarschijnlijk niet.
Precies. Daarom had het ook niet veel zin om die vrije keuze mogelijk te maken op de consumentenmarkt.
Er is maar een klein aantal klanten met specifieke behoeften die hier mee geholpen worden, en dan is er wellicht nog
een groep die DENKT dat ze hier mee geholpen worden maar die juist slechter af is.

En jij denkt dus dat vrijheid slecht is? Je snapt toch we dat je vrije keuze geen verplichting is. Degene die het wel willen zijn ermee geholpen. En de gene die er niets aan hebben ook, want die HOEVEN NIET VERPLICHT te NIET kiezen.
29-01-2023, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat het kan allemaal leuk en aardig. Maar de gemiddelde consument zit toch helemaal niet te wachten op eigen spullen installeren en beheren? die willen gewoon internet dat werkt.
Ik betwijfel ook of de meeste veiliger af zijn met eigen spullen. als je geen idee hebt wat beheren is en het zoontje van vrienden komt even eigen spullen installeren, en vervolgens 15 jaar niet geupdate wordt omdat niemand er meer naar om kijkt, ben je dan beter af dan gewoon de spullen van de internet provider af te nemen? waarschijnlijk niet.
Precies. Daarom had het ook niet veel zin om die vrije keuze mogelijk te maken op de consumentenmarkt.
Er is maar een klein aantal klanten met specifieke behoeften die hier mee geholpen worden, en dan is er wellicht nog
een groep die DENKT dat ze hier mee geholpen worden maar die juist slechter af is.

En jij denkt dus dat vrijheid slecht is? Je snapt toch we dat je vrije keuze geen verplichting is. Degene die het wel willen zijn ermee geholpen. En de gene die er niets aan hebben ook, want die HOEVEN NIET VERPLICHT te NIET kiezen.

Dat. Het commentaar hier, hoewel er een kern van waarheid in zit, is niet relevant:

Ja, er is vrije keuze.
Nee, het gros van de consumenten zal er niet aan beginnen omdat ze 1) simpelweg niet weten dat die keuze er is (vraag maar eens rond wie van de "ongeletterden" van deze vrije keuze weet) en 2) omdat ze niet zouden weten hoe het aan te pakken of daar gewoon geen zin in hebben (want: het moet gewoon werken).

Het is daarom ook maar goed dat ze hier niet voor kiezen. En ik zal ze er ook niet bij helpen, want dan moet ik ze blijven helpen, en ik heb daar weinig zin in. Als je daaraan begint, dan moet je jezelf kunnen helpen.

Wanneer er problemen met de verbinding zijn: zorg dat je je provider modem in bezit hebt, en gebruik dat als er problemen zijn. Lost dat het op, dan heb je waarschijnlijk zelf werk te doen. Lost dat het niet op, dan heeft de provider iets te doen.
30-01-2023, 11:50 door hanspaint
Ik gebruik al sinds 2019 mijn eigen router is sneller beter WiFi bereik veiliger en veel gebruikersvriendelijker. Met glasvezel gebruik je geen modem er valt niets te moduleren. Je moet wel een beetje verstand van zaken hebben.
30-01-2023, 12:15 door Anoniem
Door hanspaint: Ik gebruik al sinds 2019 mijn eigen router is sneller beter WiFi bereik veiliger en veel gebruikersvriendelijker. Met glasvezel gebruik je geen modem er valt niets te moduleren. Je moet wel een beetje verstand van zaken hebben.
Blij glas heb je een SFP....

En bij all dit soort eigen dingen, moet je verstand van zaken hebben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.