image

Onderzoek naar gebruik kilometerteller voor rekeningrijden in juni klaar

maandag 6 februari 2023, 13:52 door Redactie, 38 reacties

Het onderzoek naar het gebruik van de kilometerteller voor rekeningrijden is naar verwachting in juni klaar en zal dan met de Tweede Kamer worden gedeeld, zo heeft staatssecretaris Van Rij van het ministerie van Financiën vandaag laten weten. In het coalitieakkoord heeft het kabinet de komst van een systeem aangekondigd dat autobezitters laat betalen naar gebruik.

Het betrouwbaar registeren van het aantal gereden kilometers is daarvoor essentieel, zo stelt het kabinet. Om inzicht te krijgen in geschikte systemen voor deze registratie is er al onderzoek uitgevoerd, dat drie oplossingsrichtingen voor kilometerregistratie in beeld bracht: Voortbouwen op bestaande meetsystemen en registratie, een apparaat in de auto dat de kilometerstand van de auto registreert zonder GPS (apparaat is aangesloten op tellerstand en slaat gegevens apart op) en als derde een apparaat in de auto dat zelfstandig op basis van GPS het aantal gereden kilometers meet, registreert én communiceert.

Volgens het kabinet is één van de uitgangspunten voor het registratiesysteem dat alleen data wordt vastgelegd die nodig is om belasting te kunnen heffen. "Voor het heffen van de belasting hoeft daarom alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer deze kilometers zijn gereden." Andere uitgangspunten vanuit het kabinet zijn dat het systeem eenvoudig moet zijn en uiterlijk in 2030 kan worden ingevoerd.

De onderzoekers adviseerden het kabinet om vervolgonderzoek te doen naar het gebruik van bestaande kilometertellers. Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen en de maatregelen die tegen dit gedrag mogelijk zijn. De resultaten van het vervolgonderzoek dienen als basis bij de besluiten over de precieze vormgeving van de kilometerregistratie voor betalen naar gebruik.

Van Rij meldt vandaag dat er op dit moment meerdere vervolgonderzoeken lopen. Het gaat onder andere om het voortbouwen op bestaande meetsystemen en registratie daarvan. "Eventueel met extra registratiemomenten", aldus de staatssecretaris. Ten tweede wordt een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar de effecten van varianten voor de tariefstructuur. Daarin wordt onder meer gekeken naar inkomenseffecten, autogebruik en de lastenverschillen tussen stedelijk en landelijk gebied. Beide onderzoeken worden naar verwachting in juni afgerond, waarna Van Rij de resultaten met de Tweede Kamer zal delen.

Reacties (38)
06-02-2023, 13:58 door Anoniem
Weer een stap achteruit qua VRIJ verkeer van mensen, goederen en diensten. Hoe weinig is er nog over van de EEG beginselen en hoe achterhaald is het Schengen door de geschiedenis van afgelopen 20 jaar verdrag geworden.
Voordien waren er ook nog een vrijheid begrijpende ANWB en provincies die waarschuwden dat rekening rijden een onhoudbare praktijk van omrijders zou veroorzaken die in provinciale gebieden voor nieuwe ongewenste problemen zou stellen.
06-02-2023, 14:01 door Anoniem
Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.
06-02-2023, 14:17 door Anoniem
Ik hoor of lees nergens iets (het kan zijn dat ik niet over de juiste bronnen beschik) over hoe de overheid gereden kilometers in het buitenland wil uitsluiten van registratie.
Minimaal 1/3 van mijn gereden kilometers worden door mij gereden in het buitenland.
06-02-2023, 14:27 door Bitje-scheef
Dat hele systeem kost klauwen met geld. Wellicht wel 60% van de opbrengsten. Daarnaast wordt het broekzak-vestzak.
.
Hoeveel heeft een belasting ooit bijgedragen aan een werkelijke oplossing, anders dan gewoon spekken van een ordinaire geldpot ?
06-02-2023, 14:36 door Anoniem
Hoezo betalen naar gebruik. Wij gaan dan dus ook betalen voor de kilometers die wij in het buitenland rijden. Terwijl buitenlanders dat helemaal niet hoeven te doen. Flink nadelig dus voor mensen die vaker in het buitenland zitten en/of in het buitenland werken.
Hoezo 1 Europa?
06-02-2023, 14:39 door Anoniem
Op zich is het een goed idee om het zo te doen - electrische auto's betalen niet via de brandstof.
Maar ja, de accijnzen zullen wel niet naar beneden gaan. Want dat zou in het voordeel van de burger zijn en zo werkt het in Nederland natuurlijk niet.

Erg verrassend dat men naar een 'simpel' systeem kijkt - en niet gelijk weer allerlei data graaiende apparatuur wil gaan inbouwen. Zou er hoop zijn? Naaahhhhhh.
06-02-2023, 14:39 door Anoniem
Blijft toch raar van de overheid. Sinds 2014 wordt bij elke APK je kilometerstand genoteerd. Als die niet logisch is, komt RDW in actie en moet je die verklaren. Bij geen verklaring kun je strafrechtelijk iets doen.
Verder is het ook strafbaar om een verkeerde kilometerstand door te geven. Terug draaien mag niet.

Dus als sinds 2014 kan rekening rijden. Niet dat we dat willen, maar het kan al bijna 10 jaar zonder privacy schending.

En nu weer onderzoeken doen, bakken met geld spenderen aan vriendjespolitiek, om dan tot een oplossing te komen die WEL privacy schendt, en 10 keer duurder is, dan nu gewoon de APK standen te nemen.

Dus als blijkt dat de afgelopen 10 jaar geen controles zijn geweest op de kilometerstanden, dan is de RDW laks geweest en heeft de overheid boter op zijn hoofd.
06-02-2023, 14:41 door Anoniem
Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer deze kilometers zijn gereden

Eh, dus wel... waarom zou iemand voor kilometers gereden (in het bijzonder op tolwegen) in frankrijk of noorwegen moeten betalen in dat land EN in Nederland? Dat is dubbelop belasting heffing en dat was afgesproken met de EU dat dit niet zou gaan gebeuren. Dat gaat dus dan wel gebeuren... Zelfs voor CEO's van oliemaatschappijen met 100 vakantiehuisjes hoeft dat niet, maar wel voor de kilometer van klaas en katrien op vakantie?

Bovendien IS er al betalen naar gebruik... Er wordt brandstof verbruikt, zowel stroom, benzine, diesel, gas (okay, not so much meer), LPG, stookolie enz... Daar zit gewoon energie belasting op, vastrechtbelastig, accijnzen enz...
Heb je een grote SUV-EV, dan verbruik je meer kWh/km en betaal je meer dan een kleine SUV-EV... Heb je een V8 supercharged, betaal je meer dan met een prius, heb je schone LPG, betaal je meer, enz enz..

Allemaal heel erg voorspelbaar en normaal... Er wordt dus al betaald naar gebruik en er wordt geen probleem opgelost er wordt alleen een (nieuw) probleem veroorzaakt... Want hoe zit het met belasting als je je auto uitleent, als je een huurauto hebt, of een leenauto tijdens apk/beurt/reparatie? hoe zit het met auto's die (zakelijk) door meerdere mensen meegenomen worden? Hoe zit het met kilometers in het buitenland? Hoe zit het wanneer je de auto verkoopt? Of wanneer je meerdere auto's hebt?
Echt weer zo'n oplossing voor een niet bestaand probleem die meerdere problemen oplevert dan het uberhaupt zou oplossen als het waar was wat deze tweede hands auto verkop ehm politici proberen te verkopen..
06-02-2023, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.

Dat gaat in Frankrijk al jaar en dag zo, daar zit de wegenbelasting gewoon bij de prijs in.
Gek genoeg kan het daar blijkbaar ook voor een stuk minder gezien de brandstof daar niet of nauwelijks duurder is.

Trouwens ook erg oneerlijk dat ik zoveel wegenbelasting betaal voor zo weinig kilometers, helaas heb ik geen alternatief en zal ik wel in de wei moeten blijven staan voorlopig.

Ik heb overigens niet de illusie dat het er goedkoper van gaat worden, ook rij ik misschien max 100km per maand ze gaan me hoe dan ook wel een poot uitdraaien, zo rolt Nederland (pun intended)
06-02-2023, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem: Blijft toch raar van de overheid. Sinds 2014 wordt bij elke APK je kilometerstand genoteerd. Als die niet logisch is, komt RDW in actie en moet je die verklaren. Bij geen verklaring kun je strafrechtelijk iets doen.
Verder is het ook strafbaar om een verkeerde kilometerstand door te geven. Terug draaien mag niet.

Dat is zo, maar:
Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen en de maatregelen die tegen dit gedrag mogelijk zijn.
De overheid kent zijn pappenheimers...
06-02-2023, 14:59 door Reinder
Door Anoniem: Blijft toch raar van de overheid. Sinds 2014 wordt bij elke APK je kilometerstand genoteerd. Als die niet logisch is, komt RDW in actie en moet je die verklaren. Bij geen verklaring kun je strafrechtelijk iets doen.
Verder is het ook strafbaar om een verkeerde kilometerstand door te geven. Terug draaien mag niet.

Dus als sinds 2014 kan rekening rijden. Niet dat we dat willen, maar het kan al bijna 10 jaar zonder privacy schending.

En nu weer onderzoeken doen, bakken met geld spenderen aan vriendjespolitiek, om dan tot een oplossing te komen die WEL privacy schendt, en 10 keer duurder is, dan nu gewoon de APK standen te nemen.

Dus als blijkt dat de afgelopen 10 jaar geen controles zijn geweest op de kilometerstanden, dan is de RDW laks geweest en heeft de overheid boter op zijn hoofd.

Het enige echte punt wat je daar tegen in kan brengen is dat het RDW een kilometerstand aanmerkt als "logisch" als die keer op keer hoger is. Als je per jaar 50k km rijdt, en je teller terugdraait met 40k zodat je netto uitkomt op elk jaar 10k hoger, dan vind het RDW het "logisch". Het is natuurlijk strafbaar, dat blijft staan, maar vraag is of daar echt iets aan gedaan kan worden, zeker als dat dan straks bij alle auto's zou moeten gebeuren. Ik verwacht eigenlijk ook dat dit aangegrepen zal worden als excuus om voor een veel invasiever methode te kiezen, iets met locatie volgen en zo. Uiteindelijk is de modus operandi van dit kabinet in de afgelopen 10, 15 jaar altijd geweest om te proberen zoveel als mogelijk de privacy van burgers te ondermijnen in het zogenaamde belang van veiligheid, fraudebestrijding, de strijd tegen terrorisme en allerergste van allemaal belastingontduiking.
06-02-2023, 15:07 door _R0N_
Door Anoniem: Ik hoor of lees nergens iets (het kan zijn dat ik niet over de juiste bronnen beschik) over hoe de overheid gereden kilometers in het buitenland wil uitsluiten van registratie.
Minimaal 1/3 van mijn gereden kilometers worden door mij gereden in het buitenland.

Niet ook, we gaan betalen voor elke gereden kilometer, in binnen en buitenland.
06-02-2023, 15:09 door _R0N_
Door Anoniem: Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.

Het is ter vervanging van de wegenbelasting, dat kan ook toegevoegd worden aan de brandstofprijs maar dan wordt de brandstof duurder en dat is niet leuk voor de slurpende lease bakken.
06-02-2023, 15:21 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik hoor of lees nergens iets (het kan zijn dat ik niet over de juiste bronnen beschik) over hoe de overheid gereden kilometers in het buitenland wil uitsluiten van registratie.
Minimaal 1/3 van mijn gereden kilometers worden door mij gereden in het buitenland.

Niet ook, we gaan betalen voor elke gereden kilometer, in binnen en buitenland.

Ik vraag me sterk af of dit juridisch stand gaat houden.
Mocht dat wel het geval zijn gaat ook een weekje op vakantie (en zeker voor de mensen die het al niet heel breed hebben) ook nog eens stevig in de kosten lopen.
06-02-2023, 15:29 door Anoniem
In het vorige bericht hierover op security.nl vond ik bij de overheid dit document hierover: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2022/12/08/onderzoek-kilometerregistratiesysteem-voor-betalen-naar-gebruik-publieksrapport/bijlage-1-publieksversie-onderzoek-kilometerregistratie-decisio.pdf

Daar staat heel veel relevante informatie in en ook een paar 'interessante' uitgaanspunten aangaande kilometers gereden in het buitenland.

In het coalitieakkoord van Rutte IV is afgesproken om Betalen naar Gebruik (BNG) in te voeren per 1 januari 2030.
De huidige motorrijtuigenbelasting wordt omgezet van een heffing op basis van bezit naar een heffing op basis van gebruik. Dit moet de belastinginkomsten op peil houden bij de teruglopende brandstofaccijnzen door elektrificering van het wagenpark én een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen.

Doordat het een gebruiksbelasting op Nederlandse voertuigen betreft, hoeft bovendien geen systeem opgetuigd te worden dat aan Europese Tol-richtlijnen (EETS) moet voldoen en dat ook van toepassing is op buitenlandse voertuigen.
Een cruciale voorwaarde voor BNG is dat het aantal gereden kilometers van Nederlandse voertuigen (in binnen- en buitenland) op een betrouwbare wijze kan worden vastgelegd. Dit vormt immers de nieuwe belastinggrondslag.

Er wordt dus bewust gekozen voor een gebruiksbelasting en niet voor bv een tol systeem omdat er dan aan allerlei EU voorwaarden moet worden voldaan.
06-02-2023, 15:58 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik hoor of lees nergens iets (het kan zijn dat ik niet over de juiste bronnen beschik) over hoe de overheid gereden kilometers in het buitenland wil uitsluiten van registratie.
Minimaal 1/3 van mijn gereden kilometers worden door mij gereden in het buitenland.

Niet ook, we gaan betalen voor elke gereden kilometer, in binnen en buitenland.

Ik vraag me sterk af of dit juridisch stand gaat houden.
Mocht dat wel het geval zijn gaat ook een weekje op vakantie (en zeker voor de mensen die het al niet heel breed hebben) ook nog eens stevig in de kosten lopen.

De berekening die gemaakt is is dat de gemiddelde wegenbelasting staat gelijk aan de gemiddelde km heffing.
Dus mensen die weinig rijden gaan er op vooruit en mensen die veel rijden gaan er op achteruit.
06-02-2023, 16:07 door Anoniem
Bijkomend probleem voor het verhogen van de accijnzen is dat het nog aantrekkelijker wordt om te tanken in het buitenland.
Vooral erg aantrekkelijk in alle grensstreken.
De mensen welke daar wonen zijn vaker afhankelijk van de auto en rijden veel kilometers over het algemeen. (aannames natuurlijk)
Op die manier gaat de overheid dus inkomsten mislopen. Dat de pomphouder inkomsten mis loopt is niet zo'n probleem maar de overheid.......
06-02-2023, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.

Dat gaat in Frankrijk al jaar en dag zo, daar zit de wegenbelasting gewoon bij de prijs in.
Gek genoeg kan het daar blijkbaar ook voor een stuk minder gezien de brandstof daar niet of nauwelijks duurder is.

Dat is en blijft altijd een discussie. In de VS betaalt men bijna geen belasting, en daar zijn ook wegen.
Maar moet je eens kijken hoe die er bij liggen vergeleken met die in Nederland! Het eerste wat Amerikanen opvalt
als ze in Nederland komen is hoe goed de wegen hier onderhouden worden in vergelijking met thuis. En dat terwijl
het in een moerassige rivierdelta heel wat lastiger is om wegen goed te houden dan op harde rots.
Dit zal vast ook in Frankrijk gelden.
06-02-2023, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Er wordt dus bewust gekozen voor een gebruiksbelasting en niet voor bv een tol systeem omdat er dan aan allerlei EU voorwaarden moet worden voldaan.
Je weet ook nog niet of Nederlanders (of alle reizigers) op den duur vrijstelling van tol in de EU krijgen, door dit soort
verschillen.
06-02-2023, 17:23 door Anoniem
"Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen"

Zou het zich niet ook moeten richten op de betrouwbaarheid van de tellers in de auto? Ik weet dat die van mij ca. 10% teveel telt (standaard af fabriek)! Niet verbazingwekkend: kijk maar eens naar wat je snelheidsmeter zegt en wat je echt rijd in bv. flitsmeister, dat heeft diezelfde afwijking. Zo voorkomt de fabrikant claims over dat je sneller reed dan was toegestaan en gaat het benzineverbruik zogenaamd naar beneden.

Die afwijkingen gaan betalen is niet echt een fijn idee.
06-02-2023, 17:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.

Dat gaat in Frankrijk al jaar en dag zo, daar zit de wegenbelasting gewoon bij de prijs in.
Gek genoeg kan het daar blijkbaar ook voor een stuk minder gezien de brandstof daar niet of nauwelijks duurder is.

Dat is en blijft altijd een discussie. In de VS betaalt men bijna geen belasting, en daar zijn ook wegen.
Maar moet je eens kijken hoe die er bij liggen vergeleken met die in Nederland! Het eerste wat Amerikanen opvalt
als ze in Nederland komen is hoe goed de wegen hier onderhouden worden in vergelijking met thuis. En dat terwijl
het in een moerassige rivierdelta heel wat lastiger is om wegen goed te houden dan op harde rots.
Dit zal vast ook in Frankrijk gelden.

We betalen ons dan ook een slag in de rondte. Leuk dat toeristen dat zo leuk vinden, leuk voor ze.
Die bizarre bedragen die er via de automobilist naar de staat gaan zijn volledig ontkoppeld van het werkelijke bedrag nodig voor het onderhoud aan de wegen.
06-02-2023, 18:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoor of lees nergens iets (het kan zijn dat ik niet over de juiste bronnen beschik) over hoe de overheid gereden kilometers in het buitenland wil uitsluiten van registratie.
Minimaal 1/3 van mijn gereden kilometers worden door mij gereden in het buitenland.
Bij een systeem gebaseerd op GPS is dat doodsimpel: neem er een kaart in op die niet meer hoeft te bevatten dan de grenzen van Nederland en tel alleen kilometers als de positie binnen die grenzen valt. Dit zou dus een argument voor een op GPS gebaseerd systeem kunnen zijn.
06-02-2023, 18:48 door Anoniem
Door Anoniem: "Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen"

Zou het zich niet ook moeten richten op de betrouwbaarheid van de tellers in de auto? Ik weet dat die van mij ca. 10% teveel telt (standaard af fabriek)! Niet verbazingwekkend: kijk maar eens naar wat je snelheidsmeter zegt en wat je echt rijd in bv. flitsmeister, dat heeft diezelfde afwijking.

In mijn auto klopt dat heel goed... dus het kan wel.
Wellicht is dit een reden voor fabrikanten om de nauwkeurigheid serieus te gaan nemen?
Wel zou je dan willen dat er voor bestaande auto's een eenmalige calibratie gedaan wordt om de af-fabriek afwijking te compenseren.
06-02-2023, 19:49 door Anoniem
Tja,dus ook betalen wanneer je naar het buitenland rijdt in het desbetreffende land,no way we gaan niet dubbel betalen.
Het mag alleen gelden in NL,zodra je de grens over bent niet meer. Maar rekening rijden,is niet prettig.
De accijns op brandstof ook niet,waarom niet gewoon in heel Nl een jaarlijks bedrag wegenbelasting betalen voor iedere autobezitter,je kan dan kiezen uit betalen per maand gewoon,per kwartaal iets,of in een keer in een jaar.
In heel NL moet dan het bedrag hetzelfde zijn,niet dat je zoals nu in de ene provincie meer betaald dan in de andere.
Iedere auto licht of zwaar betaald ook hetzelfde bedrag,zo is het ook het eerlijkste verdeeld.
Gewoon wie rijdt met de auto betaald,ongeacht dus het gewicht.
Wanneer je je auto schorst als je hem een tijdje niet gebruikt,dan hoef je ook niet te betalen,pas wanneer je de auto weer gaat gebruiken.
06-02-2023, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik hoor of lees nergens iets (het kan zijn dat ik niet over de juiste bronnen beschik) over hoe de overheid gereden kilometers in het buitenland wil uitsluiten van registratie.
Minimaal 1/3 van mijn gereden kilometers worden door mij gereden in het buitenland.
Bij een systeem gebaseerd op GPS is dat doodsimpel: neem er een kaart in op die niet meer hoeft te bevatten dan de grenzen van Nederland en tel alleen kilometers als de positie binnen die grenzen valt. Dit zou dus een argument voor een op GPS gebaseerd systeem kunnen zijn.

Op zich een sympathiek idee, maar er is absoluut geen sprake van dat je de Nederlandse overheid met zo'n middel moet of kan vertrouwen. Dan rekken we een paar jaar wat mag op, of waarschijnlijker, doen ze wat niet mag toch en legaliseren ze dat achteraf.

Geen overheids-GPS in voertuigen. De kentekenherkenning en camera's die we nu overal hebben zijn al een paar bruggen te ver.
07-02-2023, 07:11 door Anoniem
Door Anoniem: Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.
En grote groepen die dicht genoeg bij de grens wonen kunnen het ontlopen.
Ja, veel slimmer.
07-02-2023, 08:21 door Anoniem
Door Anoniem: Tja,dus ook betalen wanneer je naar het buitenland rijdt in het desbetreffende land,no way we gaan niet dubbel betalen.
Het mag alleen gelden in NL,zodra je de grens over bent niet meer. Maar rekening rijden,is niet prettig.
De accijns op brandstof ook niet,waarom niet gewoon in heel Nl een jaarlijks bedrag wegenbelasting betalen voor iedere autobezitter,je kan dan kiezen uit betalen per maand gewoon,per kwartaal iets,of in een keer in een jaar.
In heel NL moet dan het bedrag hetzelfde zijn,niet dat je zoals nu in de ene provincie meer betaald dan in de andere.
Iedere auto licht of zwaar betaald ook hetzelfde bedrag,zo is het ook het eerlijkste verdeeld.
Gewoon wie rijdt met de auto betaald,ongeacht dus het gewicht.
Wanneer je je auto schorst als je hem een tijdje niet gebruikt,dan hoef je ook niet te betalen,pas wanneer je de auto weer gaat gebruiken.

Waarom zou ik net zoveel moeten betalen als ik nauwlijks de wegen-belast.
Jij hoeft toch bij de supermarkt ook niet net zo veel af te rekenen als de gene voor je met 10x het aantal artikelen.
Laat me raden, je hebt zelf geen auto.
07-02-2023, 09:22 door Anoniem
[Dat is en blijft altijd een discussie. In de VS betaalt men bijna geen belasting, en daar zijn ook wegen..

Dat hele belastingsysteem is niet te vergelijken met Nederland.
Hier heb ik IB over alles (49.5%, vermogenrendement heffing/vermogen in box3 (32%), vennootschapbelasting (25.8%), BPM (45% in mijn geval), wegenbelasting (voor 5 auto's in totaal 5000 euro/jaar)
In amerika heb ik 10% IB berekend over andere bedragen (wanneer ik mezelf uitbetaal in geld, betaal ik mezelf uit in aandelen betaal ik niets), geen vennootschapsbelasting, BPM bestaat alleen in NL, wegenbelastng zit in de accijns, benzine is met 89ct/l erg duur.
07-02-2023, 09:22 door _R0N_
Door Anoniem: "Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen"

Zou het zich niet ook moeten richten op de betrouwbaarheid van de tellers in de auto? Ik weet dat die van mij ca. 10% teveel telt (standaard af fabriek)! Niet verbazingwekkend: kijk maar eens naar wat je snelheidsmeter zegt en wat je echt rijd in bv. flitsmeister, dat heeft diezelfde afwijking. Zo voorkomt de fabrikant claims over dat je sneller reed dan was toegestaan en gaat het benzineverbruik zogenaamd naar beneden.

Die afwijkingen gaan betalen is niet echt een fijn idee.

Dan heb ik een vervelende mededeling voor je. Als er iets is wat je niet 100% kunt vertrouwen is het GPS data, het is ten eerste te traag en de Amerikaanse overheid kan spelen met de nauwkeurigheid die wij ervaren.
De kilometertellers die moderne auto's hebben zijn erg nauwkeurig, sterker nog de banden maat moet ingevoerd worden bij een wissel zodat de juiste omwenteling wordt gemeten.
07-02-2023, 09:22 door Anoniem
Op basis van KM stand? Ofwel, zet grotere wielen onder je auto en betaal minder?
07-02-2023, 09:41 door Anoniem
Het is allemaal ter motivatie om je auto weg te doen. De incentive is kosten besparen het doel is de SDG's(je weet wel die doelen die de elite meer macht geven over jou bestaan onder het mom van klimaat en inclusie. Klaus zijn 'you will own nothing and be happy' comes to mind ;) een eigen auto bezitten is niet meer van deze tijd volgens het WEF. Het geeft namelijk vrijheid van vervoer en dat willen ze niet. U mag wel reizen maar alleen als het goedgekeurd is daar de staat. U moet leven in 15 minute zones(worden nu al getest), u weet wel zoals een schaap in de wei.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
07-02-2023, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Bij een systeem gebaseerd op GPS is dat doodsimpel: neem er een kaart in op die niet meer hoeft te bevatten dan de grenzen van Nederland en tel alleen kilometers als de positie binnen die grenzen valt. Dit zou dus een argument voor een op GPS gebaseerd systeem kunnen zijn.
Ja precies, dat zou veel beter zijn! Dan kan er ook een verschil in prijs per km afhankelijk van wegtype en tijd van de
dag worden ingevoerd, zoals oorspronkelijk ook het plan was. Mensen motiveren om buiten de spits te reizen indien
mogelijk, en "sluiproutes" waar overlast ervaren wordt veel duurder maken.
Maar ja toen kwamen de "privacy! privacy!" jongetjes uit hun holen en doen kon dat niet meer. Het platte km tarief wat
men nu voor ogen heeft is functioneel een grote stap terug, maar ja "wij vertrouwen kastjes niet" wint het helaas van
goed gemotiveerd beleid. Zoals we wel vaker meegemaakt hebben.
07-02-2023, 11:20 door Anoniem
Neem het verbruik op middels een elektriciteitsmeter in de auto. Net als thuis.
07-02-2023, 11:24 door majortom - Bijgewerkt: 07-02-2023, 11:25
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Bij een systeem gebaseerd op GPS is dat doodsimpel: neem er een kaart in op die niet meer hoeft te bevatten dan de grenzen van Nederland en tel alleen kilometers als de positie binnen die grenzen valt. Dit zou dus een argument voor een op GPS gebaseerd systeem kunnen zijn.
Ja precies, dat zou veel beter zijn! Dan kan er ook een verschil in prijs per km afhankelijk van wegtype en tijd van de
dag worden ingevoerd, zoals oorspronkelijk ook het plan was. Mensen motiveren om buiten de spits te reizen indien
mogelijk, en "sluiproutes" waar overlast ervaren wordt veel duurder maken.
Maar ja toen kwamen de "privacy! privacy!" jongetjes uit hun holen en doen kon dat niet meer. Het platte km tarief wat
men nu voor ogen heeft is functioneel een grote stap terug, maar ja "wij vertrouwen kastjes niet" wint het helaas van
goed gemotiveerd beleid. Zoals we wel vaker meegemaakt hebben.
Het GPS signaal is eenvoudig te jammen (zie bijvoorbeeld https://www.jammer-store.com/gp5000-car-use-gps-jammer-blocker.html), dus, naast de privacybezwaren, allesbehalve de golden bullet.
07-02-2023, 14:03 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Te laten betalen naar gebruik??? Dat gebeurt nu al door de overvloedige aandeel aan accijnzen en opslagen bij de brandstof. Dat is trouwens ook een veel slimmere oplossing.

Het is ter vervanging van de wegenbelasting, dat kan ook toegevoegd worden aan de brandstofprijs maar dan wordt de brandstof duurder en dat is niet leuk voor de slurpende lease bakken.
Volgende is niet echt een reactie op jou, voel je dus niet aangesproken, maar meer een aanvulling.

Neem mijzelf even als voorbeeld, niet om op mij te betrekken maar omdat het een voorbeeld is voor mensen die een klein autootje rijden (beter voor het milieu) en/of minder te besteden hebben (om welke reden dan ook).
Rij gemiddeld 5000 km per jaar en betaal hiervoor 20 euro wegenbelasting per jaar. Dat is 4,8 cent per kilometer, dat is al extreem duur, maar straks bij het rekeningrijden gaat het tarief echt geen 5 cent worden, uiteraard het veelvoud hiervan.
Wederom de groep met weinig geld/die zuinig leven die het ergste getroffen worden. Dan komt de groep werkende nog met een relatief (te) laag inkomen die iedere dag een tiental kilometers naar het werk moet rijden.

Dan nog het kopje privacy, straks weet de overheid exact waar jij gereden hebt. Gelukkig is diezelfde overheid hartstikke betrouwbaar(!).
07-02-2023, 16:09 door Anoniem
Door majortom: om/gp5000-car-use-gps-jammer-blocker.html[/url]), dus, naast de privacybezwaren, allesbehalve de golden bullet.
Het gebruiken (en bezitten!) van een GPS jammer is een misdrijf.
Als je bereid bent een misdrijf te begaan kun je altijd wel om overheidsmaatregelen heen.
Zo kun je ook een auto rijden zonder registratie in het kentekenregister, zonder belasting te betalen, niet verzekerd, en
zonder een rijbewijs te hebben. Dan hoef je geen GPS jammer te hebben want dan vraagt niemand naar je kilometers.
07-02-2023, 16:53 door Anoniem
Hoe zit dan het volgende :

Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen.

Zeker met een wat oudere auto wordt het dan interessant. Mijn 'wat' oudere auto heeft een mechanische kilometer teller. KM stand van deze auto is al jaren onlogisch (*wissel van tellerbak en is import auto).

Ook geen GPS dus. Zelfs al zou je de hele kilometer bak er uit halen en GPS gebruiken voor snelheid (Snelheidsmeter is wel verplicht) kun je dus geen gereden kilometers overhandigen.

Allemaal dus aan de oldtimer
07-02-2023, 17:03 door majortom - Bijgewerkt: 07-02-2023, 17:10
Door Anoniem:
Door majortom: om/gp5000-car-use-gps-jammer-blocker.html[/url]), dus, naast de privacybezwaren, allesbehalve de golden bullet.
Het gebruiken (en bezitten!) van een GPS jammer is een misdrijf.
Als je bereid bent een misdrijf te begaan kun je altijd wel om overheidsmaatregelen heen.
Zo kun je ook een auto rijden zonder registratie in het kentekenregister, zonder belasting te betalen, niet verzekerd, en
zonder een rijbewijs te hebben. Dan hoef je geen GPS jammer te hebben want dan vraagt niemand naar je kilometers.
Terugdraaien van de kilometerstand mag ook niet, dus waarom kijkt men dan nu of dit betrouwbaar genoeg is (het is immers betrouwbaar genoeg voor leasemaatschappijen e.d.)? Doel is om uiteindelijk toch die GPS variant in te voeren. want de kiliometerteller is niet betrouwbaar dus daarom GPS nodig want dat is wel betrouwbaar (not). Daar werkt men nu naar toe.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.