Privacy - Wat niemand over je mag weten

Privacy - Elektrische auto

20-02-2023, 10:42 door Anoniem, 28 reacties
Heeft iemand hier wel eens onderzoek gedaan naar data die elketrische auto fabrikanten allemaal verzamelen? en of hier wel aan de privacy regelgeving (GDPR) wordt voldaan? Ik zou eventueel ook wel over willen gaan op elektrisch rijden (heb veel zonnepanelen) maar heb nog geen merk gevonden die zich ook richt op security en privacy. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Reacties (28)
20-02-2023, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem: Heeft iemand hier wel eens onderzoek gedaan naar data die elketrische auto fabrikanten allemaal verzamelen?

https://www.security.nl/posting/726641/NFI%3A+data+in+Tesla%27s+bevat+schat+aan+informatie...

Een elektrische auto is een soort van rijdende smartphone, en is vol gebouwd met allerlei sensoren en trackers.
20-02-2023, 12:01 door majortom - Bijgewerkt: 20-02-2023, 12:04
Het gaat niet alleen om elektrische auto's. Alle moderne auto's verzamelen data. Van kilometerstanden tot GPS locaties. Hier een URL waar eea wordt verdiept voor een aantal autotypes https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/connected-car/my-car-my-data---welke-data-wordt-verzameld-def.pdf

Ik zou dat graag willen uitschakelen. Ik wil ook niet dat mijn auto aan het internet hangt. Zit nu zelf te kijken om in de toekomst naar een oudere auto te switchen, want ook hier neemt de datahonger hand over hand toe.
20-02-2023, 12:15 door Anoniem
"die elektrische auto fabrikanten "

Waarom specifiek elektrische? Ford verzamelt op heel veel modellen, ook de dieseltjes, data als je een mobieltje koppelt aan hun SYNC systeem.
20-02-2023, 12:39 door Anoniem
Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
20-02-2023, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ?
Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Heel veel bedrijven voldoen niet aan de AVG*. Die worden hier in Nederland geen strobreedte in de weggelegd.

*Hiermee wil ik niet zeggen dat de AVG iets positiefs is. Het maakt het verzamelen en langdurig opslaan van onnodige data en persoonsgegevens veelal op een simpele wijze legitiem.
20-02-2023, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
Ik denk dat fabrikanten niet slapen maar snappen dat GDPR een wassen neus is. Als ze in hun algemene voorwaarden zetten dat ze jouw gegevens mogen verzamelen, dan kun jij kiezen: of je persoonsgegevens laten verwerken, of geen auto. Ik weet wel wat de meeste mensen dan kiezen.
Dan is er nog de GDPR(AVG)clausule "gerechtvaardigd belang". In de praktijk een vrijbrief voor autofabrikanten om alles te verzamelen, bijv. onder het mom van "veiligheid".
Weg privacy. Klaar is kees.
20-02-2023, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
'Tunen' kan weer heel groot gaan worden: Legaal of illegaal de overbodige ballast soft- en/of hardwarematig om zeep helpen. Gaat de accu ook (iets) langer mee!

Nu nog een hoop geweeklaag: Over 10 jaar wil niemand meer overbodige elektronica waar DERDEN zonder toestemming kunnen meegluren. Het woord 'surveillance' wordt net zo'n vies woord als decennialang 'Duitser' dat was.
20-02-2023, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
'Tunen' kan weer heel groot gaan worden: Legaal of illegaal de overbodige ballast soft- en/of hardwarematig om zeep helpen. Gaat de accu ook (iets) langer mee!

Nu nog een hoop geweeklaag: Over 10 jaar wil niemand meer overbodige elektronica waar DERDEN zonder toestemming kunnen meegluren. Het woord 'surveillance' wordt net zo'n vies woord als decennialang 'Duitser' dat was.

Ze gaan het zo diep "integreren" dat "tunen" heel veel technische kennis eist. En speciale onderdelen. Probleem is dat autofabrikanten een oligpolie vormen. Er zal best vraag zijn, en dus een potentiële niche-markt, voor auto's met privacy, maar er is in werkelijkheid in Europa geen sprake van een vrije markt.

Reken ook maar dat als in de toekomst één getuige een "mogelijk verdacht persoon" in een Volkswagen heeft zien stappen, dat dan de politie meteen alle data krijgt van miljoenen auto's die op een server in het hoofdkantoor van Volkswagen worden bewaard. Dus als je een geheime verhouding hebt met iemand en je gaat een keer een weekendje niet naar dat congres, maar naar die persoon, dan kun je beter niet vlak voor de deur parkeren.
20-02-2023, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
'Tunen' kan weer heel groot gaan worden: Legaal of illegaal de overbodige ballast soft- en/of hardwarematig om zeep helpen. Gaat de accu ook (iets) langer mee!

Nu nog een hoop geweeklaag: Over 10 jaar wil niemand meer overbodige elektronica waar DERDEN zonder toestemming kunnen meegluren. Het woord 'surveillance' wordt net zo'n vies woord als decennialang 'Duitser' dat was.

Over 10 jaar?

Nee hoor, de meeste mensen willen zo veel mogelijk apps en IOT

Het is de Europese Unie die de burger tegen zichzelf moet beschermen zoals we zien met de GDPR
20-02-2023, 16:26 door Anoniem
Volkswagen is een van de weinige fabrikanten die aandacht besteden aan privacy door bijvoorbeeld zenders te benoemen. Te lezen in de handleiding.

Wat je zou kunnen proberen is:
* GPS uitschakelen (voedingsstekker eruit trekken)
* draadloze communicatie fysiek onmogelijk maken door een module of antenne loskoppelen
* bluetooth uitschakelen (lukt tegenwoordig nog zelden) of antenne loskoppelen
* computers rooten en data wissen of met rechten op bestanden verder wegschrijven blokkeren.
* bandendrukzenders laten verwijderen
* andere zenders laten verwijderen
* schakel de zender van autosleutels uit (voorkomt ook diefstal via mitm aanvallen)

Vaak zijn meerdere onderdelen aangesloten op een zekering, een zekering verwijderen werkt dus vaak niet precies genoeg. Zenders zijn schadelijk voor privacy omdat er Bluetooth ontvangers zijn. Langs de weg, bij een winkelcentrum, station.

Zoals je ziet is het niet zo makkelijk om privacy te behouden. Ik vind dat een zeer kwalijke zaak. Mijn geld krijgen ze niet als dat niet wordt verbeterd.

Tesla heeft overigens een privacystand die veel andere fabrikanten helemaal niet hebben. In dat opzicht is Tesla als voorbeeld nemen van hoe het niet moet, onjuist.
20-02-2023, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
'Tunen' kan weer heel groot gaan worden: Legaal of illegaal de overbodige ballast soft- en/of hardwarematig om zeep helpen. Gaat de accu ook (iets) langer mee!

Nu nog een hoop geweeklaag: Over 10 jaar wil niemand meer overbodige elektronica waar DERDEN zonder toestemming kunnen meegluren. Het woord 'surveillance' wordt net zo'n vies woord als decennialang 'Duitser' dat was.

Over 10 jaar?

Nee hoor, de meeste mensen willen zo veel mogelijk apps en IOT

Het is de Europese Unie die de burger tegen zichzelf moet beschermen zoals we zien met de GDPR
We zitten nu nog in een fase dat apps, IOT en AI nog nieuw, leuk, ludiek en vermijdbaar zijn. AI is bijv. wel intelligent, maar heeft geen bewustzijn. Bijv. ChatGPT is (nog) niets anders dan een biased, veredelde zoekmachine. Een beetje zoals 'het internet' in de jaren '90 werd ervaren; Had je er niks mee, dan hoefde je er ook niet aan. Zorgen over security en privacy werden weggelachen: Cookies waren slechts handig bij het inloggen en Flashplayer(!) was leuk voor video's en spelletjes.

Zelfs de meest blinde schapen zullen zich willen ontdoen van 24/7 surveillance wanneer ze aan den lijve ervaren dat hun eigen leuke gadgets het verlengstuk zijn van 'hun' overheden en tech-trawanten.

De GDPR is m.i. een zoethoudertje: Het houdt 'privacyfreaks' enigszins stil, kan 'criminelen pakken' en voorkomt gedoe met ontwaakte schapen. Maar uw data komt precies terecht waar u niet wil: Big Tech en overheden. GDPR zorgt er slechts voor dat het onder een dekmantel (alweer: 'veiligheid') gebeurt.
20-02-2023, 17:18 door Anoniem
Volgens mij is er wetgeving in de maak om te reguleren wat er verzameld mag worden. Een auto in z'n huidige spyware vorm zou ik ook niet willen hebben, dus ik wacht tot er wat regulatie is.
Bij sommige merken vind je op de websites wel ver verstopte opmerkingen dat je alle datacommunicatie uit kan zetten (wat vaak nog meer gevolgen heeft), maar echt duidelijk is het allemaal niet.
20-02-2023, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem: Volkswagen is een van de weinige fabrikanten die aandacht besteden aan privacy door bijvoorbeeld zenders te benoemen. Te lezen in de handleiding.

Wat je zou kunnen proberen is:
* GPS uitschakelen (voedingsstekker eruit trekken)
* draadloze communicatie fysiek onmogelijk maken door een module of antenne loskoppelen
* bluetooth uitschakelen (lukt tegenwoordig nog zelden) of antenne loskoppelen
* computers rooten en data wissen of met rechten op bestanden verder wegschrijven blokkeren.
* bandendrukzenders laten verwijderen
* andere zenders laten verwijderen
* schakel de zender van autosleutels uit (voorkomt ook diefstal via mitm aanvallen)

Vaak zijn meerdere onderdelen aangesloten op een zekering, een zekering verwijderen werkt dus vaak niet precies genoeg. Zenders zijn schadelijk voor privacy omdat er Bluetooth ontvangers zijn. Langs de weg, bij een winkelcentrum, station.

Zoals je ziet is het niet zo makkelijk om privacy te behouden. Ik vind dat een zeer kwalijke zaak. Mijn geld krijgen ze niet als dat niet wordt verbeterd.

Tesla heeft overigens een privacystand die veel andere fabrikanten helemaal niet hebben. In dat opzicht is Tesla als voorbeeld nemen van hoe het niet moet, onjuist.
Ja Tesla, als je dat leest hoef je meteen geen Tesla meer. En gerechtvaardig belang is het recht dat Tesla aan zichzelf toekend...
20-02-2023, 17:49 door Anoniem
Jullie hebben gelijk, het zijn niet alleen elektrische auto's. Echter bij de niet elektrisch is er nog wel keuze of eventueel de "IOT" modus uit te zetten. Bij elektrische auto's heb ik dat nog niet gezien.
De hint mbt Volkswagen, of eigenlijk (echte nog) Duitse auto's snijdt wel hout. Duitsers zijn erg gevoelig voor privacy, maar heb met nog niet verdiept in de relatie tussen privacy en hun heilige keo....

TS
20-02-2023, 18:09 door Anoniem
Ken een auto die al een poosje actief in de gaten wordt gehouden door de politie en de AIVD. Kwestie van ergens heen rijden waarvan je weet dat ze gaan reageren en vooraf met iemand afspreken dat die rustig ouderwets een analoge video maakt en alle kentekens opnemen en opschrijven van auto's die ineens verschijnen en die door een ander laten uitpluizen. Dat was zeer interessant.
20-02-2023, 21:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat fabrikanten niet slapen maar snappen dat GDPR een wassen neus is.
Ik denk dat ze snappen dat de toezichthoudende autoriteiten het niet kunnen bijbenen en van de gelegenheid gebruik maken om zo ver mogelijk te gaan.
Als ze in hun algemene voorwaarden zetten dat ze jouw gegevens mogen verzamelen, dan kun jij kiezen: of je persoonsgegevens laten verwerken, of geen auto.
Als toestemming de grondslag is van de verwerking dan mag dat uitdrukkelijk niet via algemene voorwaarden geregeld worden, dan moet je expliciet voor specifiek die verwerking toestemming geven. Als men dat doet schendt men de AVG.
Dan is er nog de GDPR(AVG)clausule "gerechtvaardigd belang". In de praktijk een vrijbrief voor autofabrikanten om alles te verzamelen, bijv. onder het mom van "veiligheid".
Dat is helemaal geen vrijbrief. Het moet om te beginnen noodzakelijk zijn voor de behartiging van dat gerechtvaardigde belang. Het moet dus niet op een minder ingrijpende manier gerealiseerd kunnen worden. Vervolgens moet dat gerechtvaardigde belang zwaarder wegen dan grondrechten en fundamentele vrijheden van degenen over wie gegevens worden vastgelegd.

Dat laatste is een lastig criterium, omdat er afwegingen gemaakt moeten worden en omdat bedrijven daarbij niet naar hun eigen belang toe mogen redeneren maar werkelijk een afweging van belangen moeten maken. Er zijn bedrijven, waaronder Facebook en dergelijke, en vermoedelijk momenteel ook de autoindustrie, die volop naar hun eigen belang toe redeneren en doen alsof hun commerciële belang per definitie gerechtvaardigd is, en alsof het daarmee is afgedaan. Daar gaan ze lekker mee door tot ze worden teruggefloten.

Dat dat terugfluiten niet goed gaat is duidelijk. Dat wil niet zeggen dat de AVG een wassen neus is maar dat de toezichthouders het niet bij kunnen benen.

Weg privacy. Klaar is kees.
Voorlopig, maar hopelijk niet definitief. Het heeft geen zin om dit aan te gaan met betere wetgeving als de wetgeving op zich wel volstaat maar de toezichthouders het niet aankunnen. Dan krijgt de nieuwe wetgeving precies hetzelfde probleem. Ik denk daarom dat de toezichthouders meer capaciteit moeten krijgen.
20-02-2023, 22:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik denk dat fabrikanten niet slapen maar snappen dat GDPR een wassen neus is.
Ik denk dat ze snappen dat de toezichthoudende autoriteiten het niet kunnen bijbenen en van de gelegenheid gebruik maken om zo ver mogelijk te gaan.
Gaat niet alleen om "niet kunnen bijbenen" maar ook om hoe de inhoud van GDPR wordt geïnterpreteerd door toezichthouders en rechters.

Als ze in hun algemene voorwaarden zetten dat ze jouw gegevens mogen verzamelen, dan kun jij kiezen: of je persoonsgegevens laten verwerken, of geen auto.
Als toestemming de grondslag is van de verwerking dan mag dat uitdrukkelijk niet via algemene voorwaarden geregeld worden, dan moet je expliciet voor specifiek die verwerking toestemming geven. Als men dat doet schendt men de AVG.
Grondslag is dan niet toestemming (artkel 6.1.a), maar noodzaak voor afsluiten/uitvoeren van een overeenkomst (contract) (artikel 6.1.b). Algemene voorwaarden gelden als contract. Autokoper heeft geen keus, want anders geen auto.

Dan is er nog de GDPR(AVG)clausule "gerechtvaardigd belang". In de praktijk een vrijbrief voor autofabrikanten om alles te verzamelen, bijv. onder het mom van "veiligheid".
Dat is helemaal geen vrijbrief. Het moet om te beginnen noodzakelijk zijn voor de behartiging van dat gerechtvaardigde belang. Het moet dus niet op een minder ingrijpende manier gerealiseerd kunnen worden. Vervolgens moet dat gerechtvaardigde belang zwaarder wegen dan grondrechten en fundamentele vrijheden van degenen over wie gegevens worden vastgelegd.[/quote]Dat is inderdaad de theorie. De praktijk is anders.

Dat laatste is een lastig criterium, omdat er afwegingen gemaakt moeten worden en omdat bedrijven daarbij niet naar hun eigen belang toe mogen redeneren maar werkelijk een afweging van belangen moeten maken. Er zijn bedrijven, waaronder Facebook en dergelijke, en vermoedelijk momenteel ook de autoindustrie, die volop naar hun eigen belang toe redeneren en doen alsof hun commerciële belang per definitie gerechtvaardigd is, en alsof het daarmee is afgedaan. Daar gaan ze lekker mee door tot ze worden teruggefloten.

Dat dat terugfluiten niet goed gaat is duidelijk. Dat wil niet zeggen dat de AVG een wassen neus is maar dat de toezichthouders het niet bij kunnen benen.
Dat terugfluiten gaat niet goed omdat rechters de AVG naar data-graaiende bedrijven toe interpreteren, niet naar data-bescherming. Toezichthouders volgen dan rechters of gebruiken rechterlijke uitspraken als excuus om niks te doen.

Weg privacy. Klaar is kees.
Voorlopig, maar hopelijk niet definitief.
Hoop doet leven. Maar de trend is nog steeds keihard: weg privacy.

Het heeft geen zin om dit aan te gaan met betere wetgeving als de wetgeving op zich wel volstaat maar de toezichthouders het niet aankunnen. Dan krijgt de nieuwe wetgeving precies hetzelfde probleem. Ik denk daarom dat de toezichthouders meer capaciteit moeten krijgen.
Op zich mee eens. Maar het probleem zit veel dieper, namelijk met de rechtspraak. Daar weer onder zit het gedachtengoed dat er vier decennia ook bij rechters is ingeramd, namelijk dat geld en macht belangrijker zijn dan mensen. Dus redeneert een rechter met de macht en het geld mee. Je zou in theorie wel wetgeving kunnen maken die heel specifiek grenzen stelt, maar:
a) het is geen toeval dat die wetgeving er niet is (lobbies, politiek krachtenveld);
b) als-ie er wel was, zou-ie keihard genegeerd en dus overtreden worden, ook door rechters. Die schuiven dan zo'n wet gewoon opzij met een flutverklaring of gewoon zwijgend. Heb daar genoeg voorbeelden van gezien.
Sorry, maar zo is de realiteit. Waarom zou die anders worden?
23-02-2023, 08:42 door Anoniem
Ik zie het ook somber in, het is te hopen dat dit soort skelters momentum krijgen en doorontwikkelen https://www.openmotors.co/evplatform/.
Daar zou je dan een standaard of maatwerk carrosserie op kunnen zetten door een lokale carrosserie bouwer.

Ze hebben wel een visie op MaS en self-driving AI, maar gezien ze China willen bedienen wordt dat zo te lezen ook zover open/transparant om daar voet aan de grond te kunnen zetten.
23-02-2023, 11:44 door Anoniem
Heeft iemand al eens een inzageverzoek cfm. AVG artikel 15 ingediend bij de fabrikant van zijn/haar auto?
Zo ja, wat is daar uit gekomen?
23-02-2023, 17:51 door Anoniem
Door Anoniem: Heeft iemand al eens een inzageverzoek cfm. AVG artikel 15 ingediend bij de fabrikant van zijn/haar auto?
Zo ja, wat is daar uit gekomen?
Ik moest meteen aan organisaties als PrivacyFirst denken, en jawel: die zijn een onderzoek gestart:
https://www.privacyfirst.nl/aandachtsvelden/mobiliteit/item/1267-privacy-first-duikt-in-de-wereld-van-connected-cars.html
23-02-2023, 21:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik moest meteen aan organisaties als PrivacyFirst denken, en jawel: die zijn een onderzoek gestart:
https://www.privacyfirst.nl/aandachtsvelden/mobiliteit/item/1267-privacy-first-duikt-in-de-wereld-van-connected-cars.html

Het is een misverstand te denken dat alleen bij "connected cars" data wordt verzameld. Die data wordt ook verzameld bij off line auto's en het type motor heeft daar niets mee te maken. Wanneer een auto bij de garage komt, kan de data worden uitgelezen. Het gaat bij dat soort data vooral over het registreren van gedrag. Alleen het verbruik registreren bijvoorbeeld doet weinig schade aan privacy, maar er wordt veel meer data geregistreerd, zoals kloktijdstippen. Dat gecombineerd legt gedrag vast. Ook hoe goed of slecht je rijdt, waar je rijd en wanneer. ANWB en Tesla zijn bezig met het verzamelen van rijgedrag. ANWB zou moeten opkomen voor hun achterban, en privacy verzwakken is niet de manier. Juist zo'n partij zou zich tegen dit soort dataverzamelen moeten keren.

Omdat een moderne auto voorzien is van een groot aantal zenders (Bluetooth is ook al weer meer dan 10 jaar aan het zenden in auto's), en er vaak een uniek adres is, zoals een MAC adres, kan de beweging van een auto ook met een Bluetooth ontvangernetwerk worden gevolgd. Tegenwoordig is Bluetooth maar een van de vele zenders. Daarmee zijn verplaatsingen te registreren langs de weg, in de weg of op locaties zoals winkelcentra, tankstations, etc.

Ronduit fout is dat Bluetooth MAC adres voorheen aan te passen was en na updates niet meer. Dat legt nog iets bloot: je bent afhankelijk van de leverancier die in principe kan doen wat die wil en die doet dat ook nog eens zonder de klant te informeren of een keuze aan te bieden.
24-02-2023, 16:21 door Anoniem
Conclusie is dus eigenlijk vanuit privacy gezien, je zeker geen elektrische auto moet aanschaffen. Ik vraag me af of bij goedkeuringen van RDW, ook een DPIA wordt meegenomen. M.i. zou de RDW ook de GDPR wetgeving mee moeten nemen.
24-02-2023, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem: Conclusie is dus eigenlijk vanuit privacy gezien, je zeker geen elektrische auto moet aanschaffen. Ik vraag me af of bij goedkeuringen van RDW, ook een DPIA wordt meegenomen. M.i. zou de RDW ook de GDPR wetgeving mee moeten nemen.
Ongeacht het type motor is ouder beter voor je privacy. Geen "conencted" entertainment systeem met gratis spyware, geen fabrikant die mee gluurt, geeft eCall waardoor telco's mee kunnen genieten van waar je rijdt.
25-02-2023, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: Conclusie is dus eigenlijk vanuit privacy gezien, je zeker geen elektrische auto moet aanschaffen. Ik vraag me af of bij goedkeuringen van RDW, ook een DPIA wordt meegenomen. M.i. zou de RDW ook de GDPR wetgeving mee moeten nemen.

Dat is Europese regelgeving, dan moeten alle EU landen dat doen. RDW accepteert gewoon een toelating uit een EU ander land als er een certificaat van overeenstemming is.
25-02-2023, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem: *Hiermee wil ik niet zeggen dat de AVG iets positiefs is. Het maakt het verzamelen en langdurig opslaan van onnodige data en persoonsgegevens veelal op een simpele wijze legitiem.
De AVG zegt dat verwerking van persoonsgegevens alleen rechtmatig is als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Maar het is niet zo dat het zonder de AVG niet had gemogen, dan had juist alles gemogen. Vergeleken met geen wetgeving over het verwerken van persoonsgegevens staat de AVG helemaal niets toe, het verbiedt juist alles wat niet aan die voorwaarden voldoet.

Dus: alles wat de AVG toestaat had zonder de AVG ook gemogen, en ook alles wat de AVG niet toestaat had zonder de AVG gemogen. De AVG levert alleen maar beperkingen op aan wat mag.
02-03-2023, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Denk je dat je auto's kan aanbieden op de Europese markt, zonder daarbij de voldoen aan de GDPR ? Denk je dat fabrikanten slapen ?
Denk je dat de CPP zich aan de GDPR gaat houden?

Tencent die een flink aandeel in Tesla heeft genomen, de aanleiding van het artikel.
02-03-2023, 14:36 door Anoniem
Wist je dat de productie van een EV 4x zoveel co2 uitstoot geeft dan de productie van een benzineauto?

En dat de batterijen niet zo lang meegaan als men meent, deze naar Afrika worden verscheept en de lokale recycler ze gewoon in de fik steekt?

En kinderen moeten mijnen en sterven in de mijnen voor je EV grondstoffen? Ja Kinderen gaan dood aan de lopende band maar daar hoor je niets over.

En dat er veel te weinig grondstoffen zijn op aarde om elke benzineauto voor een EV in te wiselen? Dus de toekomst wordt carpoolen met de hele straat. Je mag hopen dat je in een 15 minute city woont zoals Barcelona of Milaan.

Trouwens waarom eigenlijk? 90% van de mijnen zijn in Chinese handen in Zuid Amerika en Africa.... Waarom gaan we weg van de oliedollar?/ Anti westerese agenda?

Je zorgen om een hackbaar of privacyloze EV zijn niet nodig. Over 10 jaar heb je heel andere dingen om je je zorgen om te maken.

Zoals "hoe blijf ik leven en moet ik een snitch worden of toch niet meedoen?" en mondiaal totalitarianisme.
02-03-2023, 22:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Conclusie is dus eigenlijk vanuit privacy gezien, je zeker geen elektrische auto moet aanschaffen. Ik vraag me af of bij goedkeuringen van RDW, ook een DPIA wordt meegenomen. M.i. zou de RDW ook de GDPR wetgeving mee moeten nemen.
Ongeacht het type motor is ouder beter voor je privacy. Geen "conencted" entertainment systeem met gratis spyware, geen fabrikant die mee gluurt, geeft eCall waardoor telco's mee kunnen genieten van waar je rijdt.
Als ik dat allemaal zo hoor, kan die ouwe Japanse bak van mij binnenkort nog wel eens in de prijzen vallen. (€€€€€€€€€€€)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.