image

Europese privacytoezichthouder start proef met Nextcloud en LibreOffice

donderdag 23 februari 2023, 11:35 door Redactie, 22 reacties

De Europese privacytoezichthouder EDPS is een proef met opensourcesoftware gestart, waarbij er specifiek met Nextcloud en LibreOffice Online wordt gewerkt. De software zal worden gebruikt voor het uitwisselen van bestanden, versturen van berichten, videogesprekken en het gezamenlijk werken aan documenten in een beveiligde cloudomgeving, aldus de EDPS.

"Opensourcesoftware biedt databeschermingsvriendelijke alternatieven voor veelgebruikte grootschalige cloudproviders, die vaak de persoonlijke data van individuen naar landen buiten de EU doorgeven. Dit soort oplossingen kunnen daarom de afhankelijkheid van monopolistische providers en negatieve vendor lock-in beperken", zegt EDPS-voorzitter Wojciech Wiewiórowski.

Hij merkt op dat door het verwerven van de opensourcesoftware via één Europese partij, het gebruik van subverwerkers wordt voorkomen, waarmee de EDPS voorkomt dat er data met landen buiten de EU wordt uitgewisseld en er een grotere controle over de verwerking van persoonlijke data is. De komende maanden zal de EDPS kijken hoe de software Europese instellingen kan ondersteunen bij het dagelijkse werk.

De nu gestarte pilot is onderdeel van een groter proces waarbij wordt gereflecteerd op gebruikte it-oplossingen binnen de EU en het zoeken naar alternatieven voor grote techbedrijven, om zo beter aan Europese regelgeving voor databescherming bij EU-instelligen te voldoen.

Reacties (22)
23-02-2023, 12:15 door Anoniem
Dit is een kleine stap in de goede richting. Hopelijk zet dit zich door.
23-02-2023, 12:16 door Anoniem
Libreoffice nou neen dankje....een en all Java gericht ik hoeft het niet....
23-02-2023, 13:32 door Anoniem
Zo'n initiatief kan wel eens goed zijn om LibreOffice wat beter te standaardisere,
beter in de markt te zetten en wat sneller te laten 'aflopen',

Alleen maar goed?. Aan de andere kant niet.

Als het te populair wordt, komt het ook onder de aandacht van cybercrime & co, scam, spam & worse.

Niche-gedrag heeft ook zo haar voordelen, hoor, zullen we maar zeggen.
Run-of-the-mill, daar vallen de meeste slachtoffers bij.

Ik doe veel op MS, maar heb ook mijn Ubuntu-device voor de dingen, die daarop lekkerder gaan.
Het ontgaan van vendor-lock-in bijvoorbeeld.

Wel eens aan gedacht, main-stream-go-with-the-flow figuur?

#webproxy
23-02-2023, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Libreoffice nou neen dankje....een en all Java gericht ik hoeft het niet....
Ja, wel of geen LibreOffice. Daar gaat het natuurlijk om in dit nieuwsbericht.
23-02-2023, 14:28 door _R0N_
"Opensourcesoftware biedt databeschermingsvriendelijke alternatieven voor veelgebruikte grootschalige cloudproviders, die vaak de persoonlijke data van individuen naar landen buiten de EU doorgeven. Dit soort oplossingen kunnen daarom de afhankelijkheid van monopolistische providers en negatieve vendor lock-in beperken"
Helemaal voor!

Probleem is echter dat Libreoffice nou niet echt een product is dat kwalitatief voldoet aan de eisen van een serieuze onderneming.
Maar goed, leuk om te zien waar het heen gaat.
23-02-2023, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: Zo'n initiatief kan wel eens goed zijn om LibreOffice wat beter te standaardisere,
beter in de markt te zetten en wat sneller te laten 'aflopen',

Alleen maar goed?. Aan de andere kant niet.

Als het te populair wordt, komt het ook onder de aandacht van cybercrime & co, scam, spam & worse.

Niche-gedrag heeft ook zo haar voordelen, hoor, zullen we maar zeggen.
Run-of-the-mill, daar vallen de meeste slachtoffers bij.

Ik doe veel op MS, maar heb ook mijn Ubuntu-device voor de dingen, die daarop lekkerder gaan.
Het ontgaan van vendor-lock-in bijvoorbeeld.

Wel eens aan gedacht, main-stream-go-with-the-flow figuur?

#webproxy
Te pas en onpas wordt libreoffice neergezet als vervanger voor het " gehate" word, nu als er eindelijk serieus naar gekeken wordt , is het opeens ook niet goed.
23-02-2023, 16:32 door Anoniem
Door _R0N_:
"Opensourcesoftware biedt databeschermingsvriendelijke alternatieven voor veelgebruikte grootschalige cloudproviders, die vaak de persoonlijke data van individuen naar landen buiten de EU doorgeven. Dit soort oplossingen kunnen daarom de afhankelijkheid van monopolistische providers en negatieve vendor lock-in beperken"
Helemaal voor!

Probleem is echter dat Libreoffice nou niet echt een product is dat kwalitatief voldoet aan de eisen van een serieuze onderneming.
Maar goed, leuk om te zien waar het heen gaat.
Daar ben ik het niet mee eens. Wij zijn een serieuze onderneming en vinden dat het kwalitatief beter voldoet dan de commerciële tegenhanger. Spreek voor je zelf!
23-02-2023, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo'n initiatief kan wel eens goed zijn om LibreOffice wat beter te standaardisere,
beter in de markt te zetten en wat sneller te laten 'aflopen',

Alleen maar goed?. Aan de andere kant niet.

Als het te populair wordt, komt het ook onder de aandacht van cybercrime & co, scam, spam & worse.

Niche-gedrag heeft ook zo haar voordelen, hoor, zullen we maar zeggen.
Run-of-the-mill, daar vallen de meeste slachtoffers bij.

Ik doe veel op MS, maar heb ook mijn Ubuntu-device voor de dingen, die daarop lekkerder gaan.
Het ontgaan van vendor-lock-in bijvoorbeeld.

Wel eens aan gedacht, main-stream-go-with-the-flow figuur?

#webproxy
Te pas en onpas wordt libreoffice neergezet als vervanger voor het " gehate" word, nu als er eindelijk serieus naar gekeken wordt , is het opeens ook niet goed.
Jawel hoor er zijn al veel ondernemingen die er gebruik van maken. Dit is alleen een cloud pilot waar de gebruiker bepaalt en niet de Amerikaanse leverancier.
23-02-2023, 20:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Libreoffice nou neen dankje....een en all Java gericht ik hoeft het niet....
Ja, wel of geen LibreOffice. Daar gaat het natuurlijk om in dit nieuwsbericht.
Dan heb je alleen nog google docs of office 365..... en die zakken door het ijs bij DPIA 's
De rest is libreoffice kloon...
23-02-2023, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Libreoffice nou neen dankje....een en all Java gericht ik hoeft het niet....
Ja, wel of geen LibreOffice. Daar gaat het natuurlijk om in dit nieuwsbericht.
Dan heb je alleen nog google docs of office 365..... en die zakken door het ijs bij DPIA 's
De rest is libreoffice kloon...

https://www.onlyoffice.com/

maar mijn ervaring is dat oude word bestanden beter met libre geopend kunnen worden dan met word zelf. welke features-du-jour er nu wel of niet zijn en of welke UI interface nu wel of niet hip is, kan me niet veel schelem. ik wil me files nog kunnen openen na 10j.
23-02-2023, 22:04 door Anoniem
Nextcloud dat is zo ongebruikelijk als de pest. Doe maar gewoon office 365, microsoft heeft de laatste jaren flink ingezet op privacy https://www.microsoft.com/en-us/trust-center/privacy
23-02-2023, 22:16 door Anoniem
Goed begin. Nu nog meer overheidsorganisaties naar opensource. We betalen als belastingbetaler al veel teveel mee aan de winsten van microsoft en google....... En ik kan het zeggen , want ben ict'er bij de overheid. Als je ziet wat voor bedragen er daar naar toe gaan, niet leuk meer....
23-02-2023, 23:37 door Anoniem
@ anoniem van 20:09 heden,

Helemaal eens.

Net zo goed als de MS-Windows tooltjes van de Israëliër Nir Sofer, zoals DNSDataview, Wireless Network Watcher en ook een tool als DNS jumper kunnen nog gewoon draaien onder Windows 11. Trouwens LibreOffice staat ook op de desktop. Een aparte zoektool als Telescope kan ook nog gewoon in de applicatie box en draait op Windows 11.

Ik wist niet dat er nog zoveel vooroordelen a la de stofzuigerverkoper meespelen, ja zelfs nu nog in 2023.
Gaat niet om slee- of steel-model, maar om de zuigkracht (ondanks de opgelegde EU-specificaties,
want die bemoeien zich tegenwoordig overal mee :>( ).

#obserwator
24-02-2023, 09:19 door Anoniem
Probleem is echter dat Libreoffice nou niet echt een product is dat kwalitatief voldoet aan de eisen van een serieuze onderneming.
Maar goed, leuk om te zien waar het heen gaat.
Voorlopig levert het veel betere resultaten dan die ellende van microsoft... Je bedoelt te zeggen dat een product waar je continu mee aan het vechten bent om er iets zinnigs uit te krijgen handig is voor een 'serieuze onderneming'? Laat maar...
24-02-2023, 10:50 door Anoniem
Door _R0N_:
"Opensourcesoftware biedt databeschermingsvriendelijke alternatieven voor veelgebruikte grootschalige cloudproviders, die vaak de persoonlijke data van individuen naar landen buiten de EU doorgeven. Dit soort oplossingen kunnen daarom de afhankelijkheid van monopolistische providers en negatieve vendor lock-in beperken"
Helemaal voor!

Probleem is echter dat Libreoffice nou niet echt een product is dat kwalitatief voldoet aan de eisen van een serieuze onderneming.
Maar goed, leuk om te zien waar het heen gaat.

En op wat stoel je deze mening. Wat is een serieuze onderneming?
Ben al vele jaren zeer tevreden met LibreOffice en gebruik niets anders meer. Een andere lay-out en iets minder toeters en bellen die toch niemand gebruikt. Het probleem is enkel dat veel grote ondernemingen hun documenten op Word gebaseerd hebben en hun IT er tegenop ziet deze te herwerken met de juiste links.
24-02-2023, 19:53 door Anoniem
Goed initiatief en ik hoop dat er doorgepakt wordt en het ook doorgezet wordt.
Opensource, totaal geen vendor lock-in en ook nog binnen de EU.

Als GUI-minded gebruiker is het nog wel wat lastig om makkelijk te backup-en/restoren van je eigen - en familie data en sommige admin aanpassingen vereisen nog wel wat meer kennis.
Als enterprise moet dit allemaal prima te doen zijn.
25-02-2023, 14:43 door karma4 - Bijgewerkt: 25-02-2023, 14:46
Door Anoniem: Daar ben ik het niet mee eens. Wij zijn een serieuze onderneming en vinden dat het kwalitatief beter voldoet dan de commerciële tegenhanger. Spreek voor je zelf!
Definieer eens serieuze onderneming.

Er is zoveel mis met opensource libre office. Loopt bijvoorbeeld hopeloos achter met samenwerking.
Je zou ook dos 3.3. pakketten kunnen promoten als geen vendor lockin Ik zie het als wereldvreemde ideeen.
26-02-2023, 14:43 door Anoniem
Ben het dit keer niet met karma4 eens wat dit betreft.

Kennis van Dos 3.3. heb je alleen iets aan bij bepaalde Windows Tools onder Windows 11 bijvoorbeeld.
Geen vergelijk of de vergelijking loopt mank.
Trouwens de volledige tools zijn door MS al ingeperkt voor 'dumbed down' folks (= eindgebruikers).

Ik herinner me nog de vaak gedwongen overgang in 2001 voor linux admins uit de transport- en ziekenhuiswereld.
Dat was met de komst van NT4 en de kernel.
Dat deden die admins wel, maar niet van harte en ze stonden ook niet te trappelen.

Dat gebeurde overigens aleen vanwege degenen, die het perse wilde invoeren (de besluitnemers.
Vaak zonder verstand van zaken ,wat NT4 met de kernel betrof,.
Ze hadden ook nog nooit bijvoorbeeld een event viewer gezien of iets zelf geresource-engineered.

Waarom kregen Stalman en F.R.A.V.I.A ook zoveel weerstand te verwerken bij hun anti-smut en anti-ad acties?

Google android wint nu ook op alle fronten, maar het helpt je ondertussen wel van je vrijheid en vrije informatie-voorziening af.

Beter als er een Internet link nodig is, dat je de content op papier krijgt uitgereikt, komt het niet op verkeerde plekken terecht. ook.

#webproxy
26-02-2023, 17:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
"Opensourcesoftware biedt databeschermingsvriendelijke alternatieven voor veelgebruikte grootschalige cloudproviders, die vaak de persoonlijke data van individuen naar landen buiten de EU doorgeven. Dit soort oplossingen kunnen daarom de afhankelijkheid van monopolistische providers en negatieve vendor lock-in beperken"
Helemaal voor!

Probleem is echter dat Libreoffice nou niet echt een product is dat kwalitatief voldoet aan de eisen van een serieuze onderneming.
Maar goed, leuk om te zien waar het heen gaat.

En op wat stoel je deze mening. Wat is een serieuze onderneming?
Ben al vele jaren zeer tevreden met LibreOffice en gebruik niets anders meer. Een andere lay-out en iets minder toeters en bellen die toch niemand gebruikt. Het probleem is enkel dat veel grote ondernemingen hun documenten op Word gebaseerd hebben en hun IT er tegenop ziet deze te herwerken met de juiste links.
Omdat ze hiermee 98% van de gebruikers ook treffen?

Door Anoniem: Goed initiatief en ik hoop dat er doorgepakt wordt en het ook doorgezet wordt.
Opensource, totaal geen vendor lock-in en ook nog binnen de EU.
Onzin, want naast LO is er eigenlijk ook geen vervangen van dit product. Je zou kunnen overstappen naar OO, maar dat is eigenlijk een dood paard. Overstappen lukt dus ook niet, nog afgezien applicatie afhankelijkheden.

Als GUI-minded gebruiker is het nog wel wat lastig om makkelijk te backup-en/restoren van je eigen - en familie data en sommige admin aanpassingen vereisen nog wel wat meer kennis.
Als enterprise moet dit allemaal prima te doen zijn.
Nooit last van bij OneDrive.
27-02-2023, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goed initiatief en ik hoop dat er doorgepakt wordt en het ook doorgezet wordt.
Opensource, totaal geen vendor lock-in en ook nog binnen de EU.
Onzin, want naast LO is er eigenlijk ook geen vervangen van dit product.
Er is zo te zien heel wat software die ODF ondersteunt: https://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument_software
Je zou kunnen overstappen naar OO, maar dat is eigenlijk een dood paard. Overstappen lukt dus ook niet, nog afgezien applicatie afhankelijkheden.
Er zijn in deze keuze twee beschermingen tegen vendor lock-in: het gebruik van ODF als opslagformaat, een open standaard die door iedereen geïmplementeerd mag worden, en het gebruik van software waar, als er iets mee misgaat, een fork kan worden gemaakt, en die al heeft laten zien dat dat werkt omdat het zelf een fork is van software waar iets mis mee ging (OpenOffice.org toen dat onder beheer van Oracle kwam, wat op grote schaal tot wantrouwen leidde omdat Oracle een nogal hufterige reputatie heeft).

Die mogelijkheid van open source-software om verder te gaan met een fork als een project op wat voor manier dan ook ontspoort heeft zich al diverse keren bewezen.

PostgreSQL bijvoorbeeld is een fork van Ingres, dat zijn leven begon als een open source DBMS aan een universiteit maar op een gegeven moment commerciëel en closed source verder ging.

De standaard X11-implementatie voor Linux/Unix-desktops is x.org. Dat is een fork van XFree86, waar de projectleiders op een gegeven moment keuzes maakten waar de meeste ontwikkelaars op tegen waren.

MariaDB is een fork van MySQL, gemaakt toen dat onder beheer van Oracle kwam (dat lijkt op het LibreOffice-verhaal).

EGCS was een fork van GCC, de GNU compiler collection van de Free Software Foundation (FSF). Omdat FSF allerlei verbeteringen die werden aangedragen niet accepteerde ontstonden er allerlei forks. EGCS was een initiatief om die forks te combineren tot één geheel en versnippering tegen te gaan. Dat was zo succesvol, en de ontwikkeling daar ging zoveel sneller en beter dan bij de officiële GCC, dat FSF daarmee gestopt is en EGCS als de officiële GCC heeft geaccepteerd - en dat is de compiler die nu grootschalig wordt gebruikt.

Er zijn nog tientallen andere voorbeelden. Je hebt geen vendor lock-in met open source, want zodra dat ontstaat zal voor elke software die meer dan een marginaal belang heeft in de wereld een fork gemaakt worden die aan de vendor lock-in ontsnapt. Dat is niet alleen een hypothetische mogelijkheid, het gebeurt werkelijk.

Dat LibreOffice nu de dominante office-suite is voor het ODF-formaat betekent dus niet dat je overgeleverd bent aan de Document Foundation. Als er serieuze onvrede ontstaat over hoe die het project beheert dan is dat geen doodlopende weg, er kan altijd een nieuwe fork gemaakt worden. En nogmaals: LibreOffice is zelf precies zo'n fork van OpenOfffice.org; dit is geen idealistisch droombeeld, dit gebeurt echt.
01-03-2023, 09:27 door Anoniem
Een moderne organisatie heeft niet voldoende aan de losse applicaties zoals Word, Excel, PowerPoint, Outlook. En alhoewel ik geen voorstander van de big-techs ben, heeft b.v. Microsoft een belangrijke innovatiestap gemaakt met M365, waardoor er een grote samenhang tussen applicaties én medewerkers is gekomen in b.v. Teams. Deze vervolgstap mis ik vooral bij de 'open source' toepassingen. Zonder deze integraties mis je een hele optimalisatieslag in je organisatie
05-07-2023, 11:43 door Anoniem
Door _R0N_:
Helemaal voor!

Probleem is echter dat Libreoffice nou niet echt een product is dat kwalitatief voldoet aan de eisen van een serieuze onderneming.
In de "serieuze onderneming" waar ik werk krijgen de meeste mensen het niet eens voor elkaar om templates te gebruiken. Ik heb 10 jaar geleden mijn doctorsarbeid op LO geschreven, en het heeft zeker niet perfect gewerkt maar duidelijk beter dan MS Word (want dat had ik direct ervoor al geprobeerd te gebruiken ... niet geschikt voor dit soort document).

Een echt "serieuze onderneming" zou er misschien ook soms over nadenken of ze met Office365 een keylogger op elke computer willen installeren die het gedraag van hun medewerkers observeert en analyseert, of of ze niet in plaats van de licentiekosten liever iemand willen betalen om aan LO mee te werken, aanpassingen in te bouwen om het voor hun doeleinden te verbeteren.

"niet serieus" is zover ik het zie een argument van mensen die LO nooit echt uitgeprobeerd hebben en liever geen verandering willen. Duur != goed
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.