Toename "vriend/familielid in nood" scams - waarbij de beoogde slachtoffers telefonisch met de nagebootste stem van een dringend-geld-nodig-hebbend-familielid (kind, kleinkind, maar ook vriend etc.) van de noodzaak en urgentie worden overtuigd:
https://www.washingtonpost.com/technology/2023/03/05/ai-voice-scam/.
(Mijn bron:
https://www.golem.de/news/enkeltrick-3-0-betrueger-imitieren-enkel-mit-ki-um-an-geld-zu-kommen-2303-172414.html).
Voor zover het al niet gebeurt: als je op de financiële administratie werkt en iemand met de stem van een leidinggevende of van een accountmanager belt (maar ook als deze mailt, apt etc.) met het verzoek om het bankrekeningnummer van bijv. een leverancier te wijzigen, doe dan altijd een extra check. Hetzelfde geldt voor personeelszaken: iemand die belt en klinkt als een medewerker, en vraagt om diens bankrekeningnummer te wijzigen, kan best een crimineel zijn. Bel op z'n minst kennelijke beller terug - op diens bekende nummer.
Beter: zorg dat je heldere procedures hebt (en dat die worden nageleefd en geoefend, bijv. onaangekondigd, met mensen die hun eigen stem nabootsen ;-) bij het wijzigen van "contactgegevens" waaronder bankrekeningnummers, afleveradressen, telefoonnummers en e-mailadressen. En zorg ervoor dat
alle medewerkers (waaronder leidinggevenden en accountmanagers) weten waarom medewerkers niet zonder meer
mogen doen wat hen gevraagd wordt. En doe hier niet lacherig over, bedrijven en andere organisaties verliezen bakken geld aan scams.