image

AP wijst politieke partijen op privacyregels tijdens verkiezingscampagnes

dinsdag 28 februari 2023, 11:27 door Redactie, 4 reacties

Politieke partijen die campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart voeren, bijvoorbeeld via microtargeting, moeten zich aan de privacyregels houden, zo waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder heeft een eerder uitgebrachte handleiding over privacy bij verkiezingscampagnes opnieuw onder de aandacht gebracht (pdf).

Het lidmaatschap van een politieke partij wordt onder de AVG als een bijzonder persoonsgegeven bestempeld. Het is in principe verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken, tenzij er een wettelijke uitzondering is. Zo is in de AVG een uitzondering opgenomen voor communicatie naar bestaande leden van een politieke partij. Voor niet-leden gelden andere regels en is de wettelijke uitzondering voor communicatie met leden niet van toepassing. Voor communicatie aan niet-leden moet een partij onderzoeken of er een andere geldige wettelijke uitzondering van toepassing is. Een van die uitzonderingen is uitdrukkelijke toestemming van de mensen om wie het gaat.

"Ook informatie die mensen zelf op internet zetten, kunt u niet zomaar gebruiken om deze mensen gericht een politieke boodschap te sturen. Wilt u dit soort gegevens ‘scrapen’ van internet (of anderszins verzamelen)? Om daarvan profielen te maken en een politieke opvatting toe te schrijven aan mensen? Dan zijn dat verwerkingen waarbij u zich toch aan de AVG moet houden, ook al zijn de gegevens openbaar", aldus de privacytoezichthouder in de handleiding.

Daarin stelt de AP ook dat microtargeting, waarbij politieke partijen persoonsgegevens gericht inzetten om leden en potentiële nieuwe leden te bereiken, juridisch gezien een ingewikkeld onderwerp is. "Het is belangrijk dat politieke partijen zich hierbij aan de AVG houden", zo laat de toezichthouder weten. De AP houdt toezicht op de naleving van de AVG door politieke partijen. Daarbij zijn verkiezingen en microtargeting een speciaal aandachtsgebied.

Reacties (4)
01-03-2023, 07:58 door Anoniem
Erg goed dat de AP hierop let. Met veel gezonde democratische verkiezingen zit het vaak rond de 50/50. Waarbij zo een laatste microzetje de doorslag kan geven. Terwijl het niet gaat over waspoeier verkopen maar om het openbaar bestuur. Zo zijn ongelukken gebeurd als de verkiezing van Trump (aardige man maar iedereen blijft denken straks komt die dikke gek weer terug met dat geföhnd haar waar niet mee te praten valt) of ook het Brexit referendum (ik kom veel Engelsen, maar ook Schotten en Ieren tegen en die zingen in koor dat dat misschien niet zo handig was geweest). Er zijn EU landen waar het traditie is dat alle politici een dag, of twee, voor de verkiezingen allemaal hun kop moeten houden. Zodat de kiezer er zelf nogeens rustig over na kan denken.

Met het paaien van mensen, vaak de meest kwetsbare groepen, valse hoop geven, op het laatste moment, daar zijn al veel ongelukken mee gebeurd. Waardoor ook Nederland dan maar door een tefalpan als Rutte wordt bestuurd. Omdat er niks beters te bakken valt. Aardige man hoor, die Rutte. Daar niet van. Ik denk dat die zelf ook nog steeds zo aardig is om het dan maar te blijven doen want veel anders is er niet. Wat op zich al een lintje waard is. En een standbeeld. Gemaakt van tefal.

De oudere en wijzere Nederlandse democratie heeft model gestaan voor de Amerikaanse. Het is heel goed dat het niet te gek wordt gemaakt. Omdat het niet hoort te gaan over langs de deuren gaan met tefalpannen. Maar om het openbaar bestuur. En partijen die daar ook echt mee aan de slag willen. Niet met je privacy en je zwakke plekken om die ene procent meer binnen te halen en er dan niks mee te doen. Heel goed dat de AP daar met de wet in handen grenzen stelt.
01-03-2023, 08:49 door Anoniem
Hahaha, dus fecesbook vragen om iedereen die op de partij-X stemt een advertentie te laten zien is eigenlijk verboden?
Moeilijk campagnevoeren dan anno 2023...
Ook wel een manier om de concurentie uit te schakelen... het niet meer kunnen gebruiken van anti-social-media in je campagne is een doodsteek voor de concurentie en nieuwe partijen en de oude partijen hebben daar geen last van.

ik snap het privacy oogpunt maar het groter goed is dat de bevolking zich kan verwittigen dat er andere partijen zijn dan VVD/CDA/CU/PVDA/D66
01-03-2023, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem: Hahaha, dus fecesbook vragen om iedereen die op de partij-X stemt een advertentie te laten zien is eigenlijk verboden?
Moeilijk campagnevoeren dan anno 2023...
Ook wel een manier om de concurentie uit te schakelen... het niet meer kunnen gebruiken van anti-social-media in je campagne is een doodsteek voor de concurentie en nieuwe partijen en de oude partijen hebben daar geen last van.

ik snap het privacy oogpunt maar het groter goed is dat de bevolking zich kan verwittigen dat er andere partijen zijn dan VVD/CDA/CU/PVDA/D66

Misschien nog een keertje lezen want jou conclusie is niet onderbouwd door dit artikel.
02-03-2023, 01:18 door Anoniem
Meestal werkt dit andersom. Je uploadt een lijst met alle personen die je niet wilt targeten (d.w.z. je ledenlijst) en zegt dan "Adverteer dit naar alle Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Waarbij je daadwerkelijk wat meer kunt filteren afhankelijk van je verwachtte publiek en doelgroepen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.