Social media zijn een goudmijn voor scammers, zo stelt de Amerikaanse toezichtouder FTC, dat Meta, TikTok, YouTube, Twitter en andere platforms heeft opgedragen om informatie te verstrekken over hoe ze malafide advertenties aanpakken. Tevens wil de FTC informatie over hoe gebruikers advertenties op de platforms als advertenties kunnen herkennen.
Vorig jaar lieten gebruikers weten dat ze meer dan 1,2 miljard dollar schade leden door fraude die op social media begon. Meer dan bij andere contactmethodes het geval was, aldus de Amerikaanse toezichthouder. Met het onderzoek wil de FTC kijken of socialmediaplatforms wel voldoende doen om scammers en misleidende advertenties van hun platforms te houden.
Zo moeten de bedrijven onder andere hun advertentie-inkomsten over de afgelopen jaren melden, het aantal bekeken advertenties en andere cijfers, waaronder voor categorieën die gevoeliger voor misleiding zijn. Met de informatie wil de FTC meer inzicht krijgen in de manier waarop advertenties op socialmediaplatforms werken, hoe wijdverbreid fraude is en of techbedrijven voldoende doen om het aan te pakken. Afhankelijk van de resultaten zou de toezichthouder aanvullende maatregelen kunnen opleggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.