Door Anoniem: Ook realiseer ik me dat ik slechts een zandkorrel in de Google woestijn ben, en niet zoals veel anderen hier denken
een sneeuwvlokje. Dus die "data" die "geslurpt" wordt is helemaal niet belangrijk voor Google. Er is niemand bij
Google die specifiek naar mijn data zit te kijken, het is allemaal statistiek. Dat snappen veel mensen hier niet.
Ik snap heel goed dat het allemaal statistiek is maar ik zie het niet als iets onschuldigs. Het zijn namelijk niet alleen maar algemene statistieken, er worden gedetailleerde statistieken bijgehouden over afzonderlijke personen. Dat is nodig om gericht te kunnen adverteren, suggesties te kunnen doen, en om zoekopdrachten gevoelig te maken voor de context van wat je eerder hebt gezocht, die eigenschap van Google waar jij prijs op stelt. Dat is niet per se onschuldig, dat kan vervelende neveneffecten hebben.
Een bekend voorbeeld, waar Google niet bij betrokken was maar het illustreert heel mooi wat voor dingen er mis kunnen gaan, ging over een winkelketen met onder meer supermarkten en drogisterijen die koopgedrag aan klantenkaarten koppelde en mensen op basis daarvan reclamefolders toestuurde. Een meid was zwanger geraakt, was over tijd en had dat nog niet aan haar ouders verteld. Omdat ze als gevolg van de zwangerschap overgevoelig raakte voor geuren in zeep en cosmetica had ze minder sterk geurende alternatieven gekocht. Dat was een patroon dat de systemen van de winkelketen volautomatisch hadden leren herkennen en opeens vielen er bij dat gezin aanbiedingen gericht op aanstaande moeders in de bus. Los van de vraag of het goed uitpakte of niet dat haar ouders daardoor achter haar zwangerschap kwamen:
die winkelketen heeft er geen donder mee te maken en het is niet aan hun om zich ermee te bemoeien; zij moeten die zwangerschap niet rondbazuinen, ook niet via reclamefolders binnen dat huishouden.Een ander voorbeeld heeft zich in mijn eigen vriendenkring voorgedaan. Dat was wel Google, meer specifiek YouTube. Iemand was emotioneel behoorlijk klem komen te zitten; was bij een psychotherapeut terechtgekomen; die constateerde PTSS (door een heftige jeugd) en stelde voor EMDR te doen, een vorm van therapie die daar goed bij kan werken. Om een idee te geven van hoe dat zou gaan verwees hij naar de vele therapeuten die filmpjes met voorbeeldsessies op hun websites hadden staan die makkelijk te vinden waren. Daar heeft die vriend naar gezocht en er een aantal van bekeken. Toen kwam een collega op bezoek en kwamen ze in gesprek over musici die ze goed vonden. Al snel zaten ze achter de pc om op YouTube filmpjes van de musici die ze over en weer aandroegen te bekijken en te beluisteren. De suggesties die YouTube naast de video's toonde zaten vol filmpjes van EMDR-sessies. Of het door de zoekopdrachten in Google kwam of dat de filmpjes op de websites van therapeuten ingebedde YouTube-video's waren is niet duidelijk.
Het is niet aan YouTube om rond te gaan bazuinen dat iemand met EMDR bezig is. En nee, YouTube kan niet weten dat er iemand naast zit, maar een belangrijk punt is dat het ook niet kan weten dat er
niet iemand naast zit.
Het probleem is dat die over een persoon verzamelde statistieken ook echt gebruikt worden en dat het resultaat daarvan heel makkelijk gezien kan worden door anderen in iemands directe omgeving. Dataverzamelaars, ook Google, gedragen zich daarmee alsof ze in gezelschap enthousiast dingen over iemand eruit gaat lopen flappen die hen eerder onder vier ogen in vertrouwen waren verteld.
Misschien zal dat jou allemaal een rotzorg zijn, maar ik vind dat problematisch. Het is allemaal statistiek, niemand bij Google kijkt specifiek naar jou of naar wie dan ook, maar dit is wel degelijk het effect en dat deugt wat mij betreft voor geen meter.