De NS waarschuwt 780.000 klanten voor een datalek bij marktonderzoeksbureau Blauw waarbij mogelijk ook de gegevens van treinreizigers in handen van derden zijn gekomen. Blauw doet voor de NS onderzoek naar de klanttevredenheid. Het bedrijf maakt daarvoor gebruik van bepaalde software. De leverancier van deze software heeft te maken gekregen met een datalek.
Daarbij zijn mogelijk ook de gegevens die Blauw voor klanttevredenheidsonderzoeken verzamelt en verwerkt gestolen. Het gaat dan om gegevens die nodig zijn om mensen uit te nodigen om mee te doen aan het onderzoek, zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers, en de gegeven antwoorden in het onderzoek. Om welke softwareleverancier het gaat is niet bekendgemaakt.
"Het zou dus kunnen dat gegevens van onze klanten betrokken zijn bij het datalek bij marktonderzoeksbureau Blauw. Dat vinden wij uiteraard erg vervelend. We hebben Blauw opdracht gegeven om goed uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren", zo laat de NS weten. Tegenover het ANP stelt de vervoerder dat mogelijk 780.000 reizigers zijn gedupeerd. Verdere details over het lek zijn niet gegeven, maar de NS meldt dat Blauw maatregelen heeft getroffen om het lek te dichten en herhaling te voorkomen. Zowel de vervoerder als het marktonderzoeksbureau hebben melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens gedaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.