De waarschuwingen die organisaties bij datalekken aan getroffen gebruikers geven zijn vaak onduidelijk, waardoor die onnodig extra risico lopen, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 69 meldingen. De meldingen waren afkomstig van webwinkels, it-bedrijven, scholen en garages die met een datalek te maken hadden gekregen.
Van de 69 onderzochte datalekmeldingen waren er volgens de Consumentenbond 37 te onduidelijk of ontbrak er cruciale informatie. Een kwart van de berichten vermeldt bijvoorbeeld niet welke informatie is gelekt. Ook zijn de berichten over datalekken vaak onvoldoende alarmerend en vertellen bedrijven niet welke maatregelen ze hebben genomen om verder misbruik te voorkomen. In een derde van de mails staat niet wat gebruikers zelf kunnen doen om de schade te beperken.
De Consumentenbond hekelt vooral de datalekmelding van modemerk Livera. Dat waarschuwde getroffen gebruikers met een bericht dat als kop had: "Bescherming van persoonsgegevens bij Livera hoogste prioriteit". Daarin wordt eerst de bedrijfsstructuur en de ‘voortdurende aandacht’ van het bedrijf voor gegevensbescherming beschreven. Pas in de derde alinea staat dat criminelen mogelijk persoonsgegevens van klanten bij het moederbedrijf hebben gestolen.
"Criminelen kunnen gelekte gegevens misbruiken. Bijvoorbeeld voor babbeltrucs of phishing. Daarom is het belangrijk om consumenten goed te informeren als hun gegevens op straat liggen. Maar veel organisaties doen dat niet", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "Ze vergeten cruciale informatie te delen en soms lijken ze meer bezig met de bescherming van hun reputatie dan met de zorg voor hun klanten. Dat is heel kwalijk."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.