image

Fors meer automobilisten bekeurd via camera's die vasthouden telefoon herkennen

maandag 1 mei 2023, 11:27 door Redactie, 19 reacties

Vorig jaar zijn er fors meer automobilisten bekeurd via politiecamera's die herkennen wanneer iemand een telefoon vasthoudt. Bijna honderdtachtigduizend verkeersdeelnemers kregen in 2022 een bekeuring voor het vasthouden van hun mobiel, bijna veertigduizend meer dan in 2021. De stijging komt volgens de politie voornamelijk door de zogeheten MONOcam.

De MONOcam is grotendeels door de politie zelf ontwikkeld. Het is een mobiele camera die op een driepoot staat. Het apparaat kan zowel binnen als buiten de bebouwde kom worden neergezet. "Deze camera kan vanaf een viaduct geautomatiseerd bestuurders bekeuren voor niet handsfree bellen", aldus de uitleg van de politie. De MONOcam wordt sinds 1 juli 2021 ingezet. Daarnaast zet de politie ook touringcars in om op het vasthouden van telefoons achter het stuur te controleren.

Wanneer de MONOcam "ziet" dat iemand achter het stuur mogelijk een telefoon in de hand heeft, dan geeft hij deze "hit" door aan een agent van Team Verkeer. Die beoordeelt of het inderdaad klopt dat een bestuurder niet handsfree reed. Vervolgens vindt er nog een controle plaats door een tweede politieambtenaar. Dit gebeurt onafhankelijk van de eerste controle.

Is er sprake van een overtreding, dan verstuurt de verbalisant de stukken naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), dat vervolgens de bekeuring naar de betreffende bestuurder verstuurt. Naar aanleiding van een Wob-verzoek heeft politie verschillende documenten over de werking van de MONOcam vrijgegeven.

Reacties (19)
01-05-2023, 11:34 door Anoniem
En hoe voorkom je dat je mensen bekeurt die even achter hun oren krabben terwijl ze naar links kijken?

Maar ik zou toch zeggen dat ze beter hun tijd kunnen verdoen met het jagen op echte boeven...
We hebben hier een drugswereldje de nek om te draaien en een leuk aantal explosies in rottedam.
01-05-2023, 11:46 door Anoniem
Er kunnen wat mij betreft niet genoeg van deze cameras boven de snelweg hangen. Hoe eerder mensen stoppen met het gebruiken van de mobiel tijdens het rijden, hoe beter.
01-05-2023, 12:14 door Anoniem
Als ze nu ook eens meer fietsers zouden bekeuren voor het fietsen met de telefoon in de hand dan zou het hier in de omgeving misschien ook eens veiliger worden voor fietsers, voetgangers en automobilisten.
Heb verschillende keren bijna een fietser aangereden omdat hij/zij door rood licht reed doordat ze alleen met de telefoon bezig was. Of van de sokken gereden door een fietser met een telefoon aan de hand terwijl ik overstak omdat ze moest uitwijken voor een auto omdat ze rood had en het niet zag.
Ja automobilisten met een telefoon zijn erg, maar fietsers zijn net zo erg of erger.
01-05-2023, 12:42 door Anoniem
Wat allemaal niet nodig is om onvolwassen en levensgevaarlijk gedrag af te straffen.
Ik zie het zelf dagelijks gebeuren dat automobilisten met hun telefoon zitten te spelen.
Kan dat niet wachten dan tot men niet meer aan het verkeer deelneemt?
Of nemen we liever het risico dat we iemand invalide of doodrijden?
01-05-2023, 13:24 door Anoniem
heel goed! ik zie absurd veel bestuurders op de snelweg een telefoon gebruiken op de snelweg als ik met de bus reis.
01-05-2023, 13:28 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze nu ook eens meer fietsers zouden bekeuren voor het fietsen met de telefoon in de hand dan zou het hier in de omgeving misschien ook eens veiliger worden voor fietsers, voetgangers en automobilisten.
Heb verschillende keren bijna een fietser aangereden omdat hij/zij door rood licht reed doordat ze alleen met de telefoon bezig was. Of van de sokken gereden door een fietser met een telefoon aan de hand terwijl ik overstak omdat ze moest uitwijken voor een auto omdat ze rood had en het niet zag.
Ja automobilisten met een telefoon zijn erg, maar fietsers zijn net zo erg of erger.

Geef dan ook meteen boetes aan fietsers zonder licht op hun fiets. Het zou idd niet de eerste keer zijn dat ik iemand van zijn sokken rijd die zonder licht, in het zwart en al zwalkend over de weg mij geen voorrang geeft. Het trapt bij dynamo's wat zwaarder, maar voorkomt een hopo (bijna-)ongelukken.
01-05-2023, 13:42 door Tintin and Milou
Door Anoniem: En hoe voorkom je dat je mensen bekeurt die even achter hun oren krabben terwijl ze naar links kijken?
Hoevaak is het voorgekomen dat deze personen een bekeuring hebben gekregen?

Maar ik zou toch zeggen dat ze beter hun tijd kunnen verdoen met het jagen op echte boeven...
En dan moeten men dit maar laten gaan? \

Als ik zie hoe vaak ik een slingerde auto, of een auto die onnodig links rijd, of 70 rijd tegen komen waarbij men een telefoon vast geeft, dan zeg ik dat ze nog veel meer van dit soort acties moeten doen.

We hebben hier een drugswereldje de nek om te draaien en een leuk aantal explosies in rottedam.
Want een paar man hier extra opzetten gaat dit magisch ineens oplossen?
Het verkeerd gaat hierdoor veiliger worden?

Sorry, maar je opmerkingen slaan helemaal nergens op...
01-05-2023, 14:00 door _R0N_
Door Anoniem: En hoe voorkom je dat je mensen bekeurt die even achter hun oren krabben terwijl ze naar links kijken?

Maar ik zou toch zeggen dat ze beter hun tijd kunnen verdoen met het jagen op echte boeven...
We hebben hier een drugswereldje de nek om te draaien en een leuk aantal explosies in rottedam.

Is dat niet exact waarom ze dit automatiseren?
Prima zaak zou ik zeggen, hebben ze meer tijd om echte boeven te vangen.
01-05-2023, 14:01 door _R0N_
Door Anoniem: Als ze nu ook eens meer fietsers zouden bekeuren voor het fietsen met de telefoon in de hand dan zou het hier in de omgeving misschien ook eens veiliger worden voor fietsers, voetgangers en automobilisten.
Heb verschillende keren bijna een fietser aangereden omdat hij/zij door rood licht reed doordat ze alleen met de telefoon bezig was. Of van de sokken gereden door een fietser met een telefoon aan de hand terwijl ik overstak omdat ze moest uitwijken voor een auto omdat ze rood had en het niet zag.
Ja automobilisten met een telefoon zijn erg, maar fietsers zijn net zo erg of erger.

Ik wordt liever aangereden door een fiets dan een auto. Beide pijnlijk maar de kans op overleven verschilt nogal, zeker op de snelweg.
01-05-2023, 14:17 door Anoniem
Door _R0N_: Ik wordt liever aangereden door een fiets dan een auto. Beide pijnlijk maar de kans op overleven verschilt nogal, zeker op de snelweg.
Vooral omdat je op de snelweg niet veel fietsers tegenkomt.
01-05-2023, 15:47 door Anoniem
Door _R0N_:
Ik wordt liever aangereden door een fiets dan een auto. Beide pijnlijk maar de kans op overleven verschilt nogal, zeker op de snelweg.
Probleem is wel dat als je een fiets of voetganger aanrijdt, je normaalgesproken altijd schuldig bent.
Niet bij "grove nalatigheid van de fietser/voetganger", maar het is maar zeer de vraag of "was aan het appen" door de
rechter als grof nalatig beoordeeld wordt.
Als de straffen daarop steeds hoger worden dan is de kans dat dat gebeurt wellicht ook groter.
01-05-2023, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Er kunnen wat mij betreft niet genoeg van deze cameras boven de snelweg hangen. Hoe eerder mensen stoppen met het gebruiken van de mobiel tijdens het rijden, hoe beter.

In sommige delen van Marokko heb je geen camera's, geen verkeerslichten, geen trajectcontroles en er is vrijwel NOOIT een aanrijding. Het valt mij op dat in landen waar de meeste regels gehanteerd worden er het meeste gezeik is.
01-05-2023, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem:
In sommige delen van Marokko heb je geen camera's, geen verkeerslichten, geen trajectcontroles en er is vrijwel NOOIT een aanrijding. Het valt mij op dat in landen waar de meeste regels gehanteerd worden er het meeste gezeik is.
Er komen vooral problemen als mensen uit landen waar geen regels zijn gaan rijden in landen waar die er wel zijn.
Want daar nemen de mensen aan dat anderen zich aan de regels houden, en krijgen dan aanrijdingen met degenen
die dat niet doen of zelfs heel die regels niet blijken te kennen...
Kijk maar eens naar het laatste filmpje van politie vlogger Jan-Willem!
01-05-2023, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er kunnen wat mij betreft niet genoeg van deze cameras boven de snelweg hangen. Hoe eerder mensen stoppen met het gebruiken van de mobiel tijdens het rijden, hoe beter.

In sommige delen van Marokko heb je geen camera's, geen verkeerslichten, geen trajectcontroles en er is vrijwel NOOIT een aanrijding. Het valt mij op dat in landen waar de meeste regels gehanteerd worden er het meeste gezeik is.

Geloof je het zelf?
01-05-2023, 21:43 door Anoniem
Door Anoniem: In sommige delen van Marokko heb je geen camera's, geen verkeerslichten, geen trajectcontroles en er is vrijwel NOOIT een aanrijding.
Hoe dichtbevolkt, hoe druk en hoe gejaagd is het leven in die delen van Marokko?
Het valt mij op dat in landen waar de meeste regels gehanteerd worden er het meeste gezeik is.
Het lijkt me heel waarschijnlijk dat juist veel gezeik tot veel regels leidt. Al die regels ontstaan namelijk steevast omdat er een aanleiding voor is, en daar is typisch eerst uitgebreid over gezeken. Het verband dat je ziet is er ongetwijfeld, maar pas op dat je oorzaak en gevolg niet verwisselt.
02-05-2023, 07:56 door Bitje-scheef
Het is ook gewoon een verdien-model. Indien het bedrag wat wordt begroot niet wordt opgehaald, gaan de prijzen van de boetes omhoog. En helemaal onzin is het ook niet omdat er wel degelijk wordt gekeken naar veiligheid als basis.

Dat op veel plekken die controle beter zou zijn is dan voor de politiek een andere discussie.
02-05-2023, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In sommige delen van Marokko heb je geen camera's, geen verkeerslichten, geen trajectcontroles en er is vrijwel NOOIT een aanrijding.
Hoe dichtbevolkt, hoe druk en hoe gejaagd is het leven in die delen van Marokko?
Het valt mij op dat in landen waar de meeste regels gehanteerd worden er het meeste gezeik is.
Het lijkt me heel waarschijnlijk dat juist veel gezeik tot veel regels leidt. Al die regels ontstaan namelijk steevast omdat er een aanleiding voor is, en daar is typisch eerst uitgebreid over gezeken. Het verband dat je ziet is er ongetwijfeld, maar pas op dat je oorzaak en gevolg niet verwisselt.

Nederland houdt gewoon van enorm veel van regeltjes. In die delen van Marokko is het enorm dichtbevolkt, extreem druk op de weg, en daar rijden ze zowat op elkaar (bumperkleven wordt dat hier genoemd), maar zijn zeer behendig met de auto en weten verkeersinzicht goed toe te passen. Mensen lopen dwars over straat en er gebeurd nooit wat. En dat is niet alleen in Marokko, in andere landen waar hetzelfde gebeurd ook nooit een verkeersdrama. Trajectcontroles? Dat bestaat alleen in Nederland. Die bemoeienis in elk aspect op je leven is een drang en fetisj op controle en surveillance.
02-05-2023, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er kunnen wat mij betreft niet genoeg van deze cameras boven de snelweg hangen. Hoe eerder mensen stoppen met het gebruiken van de mobiel tijdens het rijden, hoe beter.

In sommige delen van Marokko heb je geen camera's, geen verkeerslichten, geen trajectcontroles en er is vrijwel NOOIT een aanrijding. Het valt mij op dat in landen waar de meeste regels gehanteerd worden er het meeste gezeik is.

Geloof je het zelf?

Ja, ik kom er ±10 keer per jaar, en heb het gevraagd aan de lokale inwoners, omdat het mij opviel in vergelijking met Nederland, en die bevestigen ook nooit aanrijdingen te zijn en dat bestuurders enorm bewust zijn van de gevaren. Zij hebben gewoon normale verkeersregels, zoals links in halen en rechts voorrang verlenen, maar trajectcontroles, verkeerslichten, en irritante regeltjes hebben zij daar niet, en daar wonen zat meer inwoners dan Nederland.
02-05-2023, 16:50 door Anoniem

Ja, ik kom er ±10 keer per jaar, en heb het gevraagd aan de lokale inwoners, omdat het mij opviel in vergelijking met Nederland, en die bevestigen ook nooit aanrijdingen te zijn en dat bestuurders enorm bewust zijn van de gevaren. Zij hebben gewoon normale verkeersregels, zoals links in halen en rechts voorrang verlenen, maar trajectcontroles, verkeerslichten, en irritante regeltjes hebben zij daar niet, en daar wonen zat meer inwoners dan Nederland.

Toch zijn er blijkbaar 18 dodelijke verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners in Marocco, tegen 3.8 in Nederland. In sommige landen is het dan nog weer hoger, zoals Vietnam met 24 en Thailand met 32. Daar wordt ook minder op de regeltjes gelet, politie is corrupt, terwijl het ogenschijnlijk allemaal goed gaat, het gekrioel daar. Wel eens een weg overgestoken in HCMC? ;)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.