image

VodafoneZiggo waarschuwt klanten voor datalek na diefstal van gegevens

zondag 28 mei 2023, 07:16 door Redactie, 20 reacties

VodafoneZiggo heeft tientallen klanten gewaarschuwd voor een datalek nadat een oud-medewerker van een callcenter hun gegevens in een Telegram-groep deelde. "Met onze leverancier van callcenterdiensten gaan we in gesprek over de mogelijkheden dit voortaan te voorkomen", aldus VodafoneZiggo tegenover het AD. Details over het datalek zijn niet gegeven, behalve dat er volgens de provider geen tekortkoming in de systemen was.

De medewerker in kwestie is niet meer werkzaam bij het bedrijf dat de callcenterdiensten voor VodafoneZiggo verzorgt. Er is daarnaast aangifte bij de politie gedaan en melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemaakt. Van in totaal zestig klanten zijn de gegevens gedeeld. Deze personen zijn inmiddels ingelicht.

Reacties (20)
28-05-2023, 07:32 door Anoniem
'voortaan voorkomen'. Eh... had dat dan niet veel eerder plaats moeten vinden? Achteraf is altijd zo makkelijk.
28-05-2023, 10:40 door Anoniem
Quote: De medewerker in kwestie is niet meer werkzaam bij het bedrijf dat de callcenterdiensten voor VodafoneZiggo verzorgt.

Nee, hij werkt nu bij het callcenter voor KPN, T-Mobile, Eneco enz. enz. Verschuiving van het probleem.
28-05-2023, 10:50 door Anoniem
Door Anoniem: 'voortaan voorkomen'. Eh... had dat dan niet veel eerder plaats moeten vinden? Achteraf is altijd zo makkelijk.
Door Anoniem: 'voortaan voorkomen'. Eh... had dat dan niet veel eerder plaats moeten vinden? Achteraf is altijd zo makkelijk.
Daarvoor heet het ook reageren met de kennis van NU. Kan JIJ alles in jouw leven voorzien?
28-05-2023, 11:16 door Anoniem
ja lekker stelletje bij ziggo hoe bedoel je veiligheid.
28-05-2023, 12:36 door Anoniem
Nou ze hebben mij niets verteld info.?.......
28-05-2023, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Nou ze hebben mij niets verteld info.?.......


Omdat het maar 60 personen betrof?

Uit het bron artikel:
. Een oud-medewerker van een callcenter dat voor het bedrijf werkt maakte misbruik van het systeem en deelde de gegevens van zestig klanten. /quote[
28-05-2023, 13:51 door Anoniem
Misschien een idee dat bij elk lek een geldbedrag moet worden gegeven aan de personen waar de gegevens van zijn gelekt. 't Bedrag is afhankelijk van hoeveel/welke gegevens zijn gelekt en mocht er id-fraude mee zijn gepleegd -tot 10 jaar na dato- een nog groter bedrag daar bovenop.
Misschien dat bedrijven (of waar/welke instantie dan ook) dan wat zorgvuldiger om gaan met persoonsgegevens.
28-05-2023, 14:32 door Anoniem
Voorkomen kan je dit niet, callcenter medewerkers hebben nu eenmaal toegang nodig tot bepaalde persoonsgegevens. Eigenlijk best wel lof voor Vodafone dat het nu 'slechts' 60 personen betrof en dat de schade beperkt is gebleven, nog steeds erg vervelend als het jouw gegevens zijn.

Mag hopen dat de oud medewerker geen VOG meer krijgt voor dit soort werk en dat diegene niet meer in dienst komt bij andere functies waar persoonsgegevens verwerkt worden.
28-05-2023, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: ja lekker stelletje bij ziggo hoe bedoel je veiligheid.
hij werkte niet bij Ziggo, maar voor Ziggo.
28-05-2023, 16:41 door Anoniem
De betreffende e-mail:

"Beste mevrouw, meneer *,
Wij zijn op de hoogte gebracht van een datalek aan de zijde van een externe partner. Er is aangifte gedaan bij de politie en het is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Mogelijk zijn uw gegevens bij dit datalek betrokken geweest. Inmiddels is er een verdachte gearresteerd en hebben wij passende maatregelen getroffen. Hierdoor is het risico op misbruik beperkt. De veiligheid en privacy van onze klanten en hun gegevens staan voorop in elke keuze die we maken. Wij vinden het dan ook belangrijk om u hierover te informeren.

Over welke gegevens gaat het?
Het kan onder meer de volgende data betreffen: naam- en adresgegevens, paspoort- of rijbewijs- of identiteitskaartnummer en IBAN-nummer. Wij blijven monitoren of uw gegevens niet in verkeerde handen vallen en nemen de nodige maatregelen om deze te beschermen.

Waar kunt u op letten?
We adviseren u om alert te zijn op verdachte e-mails, sms’jes, WhatsApp-berichten en telefoontjes van onbekende afzenders. Vermoedt u misbruik van uw gegevens? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude.

Wat kunt u zelf doen?
Ook al zijn er geen inloggegevens betrokken bij dit datalek, raden wij u aan om 2factor-authenticatie aan te zetten op alle online-accounts en een sterk wachtwoord te gebruiken. Wij raden u aan dit wachtwoord regelmatig te wijzigen. Lees hier hoe u dat doet. Voor meer informatie kunt u kijken op de volgende pagina’s:
- Klik hier voor informatie over internetveiligheid.
- Klik hier voor informatie over veilig bankieren.
- Klik hier voor meer informatie over identiteitsfraude.

We betreuren de situatie zeer en bieden onze excuses aan voor eventueel ongemak.

Heeft u nog vragen?
Neem gerust contact met ons op. Onze mensen zitten 7 dagen per week van 8.00 tot 20.00 uur voor u klaar.

Bent u consument bel dan gratis 1200 met een telefoonlijn van Ziggo of 0900 - 1884 tegen normaal tarief. Bent u zakelijke klant bel dan gratis 1201 met een telefoonlijn van Ziggo of 0800 – 0620 tegen normaal tarief.

Met vriendelijke groet,
*"

Enkel ter informatie, behoud mij verder van commentaar.
28-05-2023, 18:47 door Anoniem
Door Anoniem: Voorkomen kan je dit niet, callcenter medewerkers hebben nu eenmaal toegang nodig tot bepaalde persoonsgegevens.
Maar als je callcentermedewerkers zelf in dienst neemt en laat werken op een van je eigen kantoren, dan doe je wel
veel meer dan als je het gewoon met een verwerkersovereenkomst over de muur flikkert.
28-05-2023, 22:53 door Anoniem
Telepreformance is toch ook dst bedrijf dat visums regelt voor veel landen? Heel vaag bedrijf. Ee zijn vast velen geinterreseerd in die gegevens ;)
29-05-2023, 08:52 door Anoniem
Zwakke schakels in het systeem.
Waarschijnlijk afkomstig uit Noord-Afrikaanse gebieden.
29-05-2023, 17:39 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voorkomen kan je dit niet, callcenter medewerkers hebben nu eenmaal toegang nodig tot bepaalde persoonsgegevens.
Maar als je callcentermedewerkers zelf in dienst neemt en laat werken op een van je eigen kantoren, dan doe je wel
veel meer dan als je het gewoon met een verwerkersovereenkomst over de muur flikkert.
Want zelf alles opzetten heeft natuurlijk ook geen kennis en kunde nodig in een vakgebied wat niet je eigen business is.

Klinkt inderdaad als een recept dat echt een stuk beter zal werken dan een professioneel bedrijf dat hierin gespecialiseerd is.
29-05-2023, 19:49 door Anoniem
Callcenters sowieso nooit opnemen.
Zijn makkelijk te herkennen want bellen anoniem.
Anoniem = onbetrouwbaar, … o, ik reageer hier anoniem geloof ik …;-)
29-05-2023, 19:56 door Anoniem
Callcenters sowieso nooit opnemen.
Zijn makkelijk te herkennen want bellen anoniem.
Anoniem = onbetrouwbaar, … o, ik reageer hier anoniem geloof ik …;-)
Door Anoniem:
Door Anoniem: ja lekker stelletje bij ziggo hoe bedoel je veiligheid.
hij werkte niet bij Ziggo, maar voor Ziggo.

Waar heb je gelezen dat de crimineel een “hij” is?
Of is dit een aanname?
29-05-2023, 23:21 door Anoniem
Door Anoniem: Callcenters sowieso nooit opnemen.
Zijn makkelijk te herkennen want bellen anoniem.
Anoniem = onbetrouwbaar, … o, ik reageer hier anoniem geloof ik …;-)
Door Anoniem:
Door Anoniem: ja lekker stelletje bij ziggo hoe bedoel je veiligheid.
hij werkte niet bij Ziggo, maar voor Ziggo.

Waar heb je gelezen dat de crimineel een “hij” is?
Of is dit een aanname?
Nergens! Voor mij is iedereen een 'hij'. Mannen, vrouwen, kinderen, oude van dagen, volk wat tussen vrouwen en mannen in zitten enzovoort.
30-05-2023, 08:28 door Anoniem
Door Anoniem: Callcenters sowieso nooit opnemen.
Zijn makkelijk te herkennen want bellen anoniem.
Anoniem = onbetrouwbaar, … o, ik reageer hier anoniem geloof ik …;-)
Door Anoniem:
Door Anoniem: ja lekker stelletje bij ziggo hoe bedoel je veiligheid.
hij werkte niet bij Ziggo, maar voor Ziggo.

Waar heb je gelezen dat de crimineel een “hij” is?
Of is dit een aanname?

Is het al zo erg? Er staat in de tekst "De medewerker in kwestie" zonder -ster erachter. Daarbij mag ervan uit gegaan worden dat het een hij is. Of gaan we lekker inclusief/neutraal doen.

"naam- en adresgegevens, paspoort- of rijbewijs- of identiteitskaartnummer en IBAN-nummer."
Dat is nogal wat. Mijn naam en adres vind ik al niet fijn. Maar goed daar is (Helaas) mee te leven. De overige vind ik vele malen zorgelijker. Wat als er nu daad werkelijk iemands identiteit misbruikt wordt? Kan je Ziggo hierop vervolgen? Of is het nu melden en tsja jammer voor de gedupeerden?


Dat zoiets überhaupt mogelijk is. Ze gaan er wat aan doen. Dat hadden ze al lang moeten doen vanaf het begin!
30-05-2023, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voorkomen kan je dit niet, callcenter medewerkers hebben nu eenmaal toegang nodig tot bepaalde persoonsgegevens.
Maar als je callcentermedewerkers zelf in dienst neemt en laat werken op een van je eigen kantoren, dan doe je wel
veel meer dan als je het gewoon met een verwerkersovereenkomst over de muur flikkert.
Iets gaan doen, waar ZV zelf geen kaas van heeft gegeten. Klinkt echt als een hele goede en veilige oplossing....
30-05-2023, 14:17 door Anoniem
Tja dat krijg je als je met goedkope krachten wil werken en ze ook nog eens niet genoeg screent
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.