image

Organisaties bezorgd over wegbezuinigen digitale geletterdheid in onderwijs

zondag 28 mei 2023, 09:23 door Redactie, 25 reacties

Verschillende organisaties maken zich zorgen over twee moties waar de Tweede Kamer volgende week over stemt om digitale geletterdheid niet onder de basisvaardigheden in het onderwijs te laten vallen en de middelen voor basisvaardigheden alleen in te zetten voor taal en rekenen. "Na jarenlange inzet om te zorgen voor digitale vaardigheden voor álle kinderen, dreigt de vooruitgang die we hebben geboekt in één keer te verdwijnen. Dat mag niet gebeuren", aldus branchevereniging NLdigital dat een brandbrief naar de Tweede Kamer stuurde.

Volgens D66, CDA en SP zijn kinderen tegenwoordig onvoldoende vaardig in taal en rekenen. D66-Kamerlid Van Meenen wil met zijn motie dat de middelen voor basisvaardigheden alleen worden ingezet voor taal en rekenen. SP-Kamerlid Kwint en CDA-Kamerlid Peters zijn van mening dat digitale geletterdheid niet thuishoort in het rijtje van basisvaardigheden in het onderwijs en vragen met hun motie om digitale geletterdheid geen onderdeel van de basisvaardigheden te maken.

De organisaties achter de brandbrief vinden dat digitale geletterdheid wel een basisvaardigheid moet worden. "Het nalaten van de overheid om het onderwijs te vernieuwen voor de 21e eeuw maakt dat we inmiddels werken met een curriculum uit de jaren 80. In dezelfde periode als onze laatste grote curriculumvernieuwing werkte een groep universiteiten aan ARPANET", aldus de brief. "We vragen niet om mensen voor te bereiden op een wereld van morgen, maar op de wereld van vandaag."

De briefschrijvers stellen dat er geen tijd meer is te verliezen. "Digitalisering brengt vele kansen en ook risico’s. We kunnen deze alleen grijpen en beteugelen als we iedereen mee laten doen en iedereen de basis geven die ze nodig hebben in de wereld van gisteren, vandaag en morgen. Dat begint met goed onderwijs, goed onderwijs dat is aangepast op de realiteit van de 21e eeuw en niet meer op de jaren 80 van de vorige eeuw." De Tweede Kamer stemt op dinsdag 30 mei over beide moties.

Reacties (25)
28-05-2023, 10:54 door Anoniem
D66, CDA en de SP zijn wel erg laat daarmee terwijl er al langetijd moties liggen die dat wilden doen zonder de digitale geletterdheid aan te tasten.

Maar goed dan wordt er, de andere kant opgekeken.
28-05-2023, 11:09 door Anoniem
Kennis is macht, geen kennis is onmacht..
28-05-2023, 11:17 door Anoniem
Mee eens dat een school er op de allereerste plaats is om kinderen taal en rekenen bij te brengen. Dit zijn basisvaardigheden zonder dewelke je met alles de mist ingaat in de maatschappij. Déze vaardigheden moeten voldoende beheerst worden.
Is er dan nog geld over dan kun je denken aan andere vaardigheden, zoals digitale vaardigheden of vaardigheden die betrekking hebben op logisch denken, een respectvolle omgang met anderen, creativiteit, etc.

Het risico dat ontstaat wanneer je digitale vaardigheden dezelfde rang geeft als de twee basisvaardigheden is, dat taal en rekenen geoefend gaan worden in combinatie met digitale vaardigheden - het bekende en door bezuinigers geliefde "twee vliegen in één klap"- principe.
Dan zou je dus compleet technocratisch onderwijs krijgen waar de geest van kinderen van jongs af aan gevormd wordt volgens vereisten die aan digitalisering gekoppeld worden. Dat is niet vrij meer.
28-05-2023, 11:20 door Anoniem
Van de week midden in het centrum van Rotterdam op een groot terras gezeten.

Bestelde een vaasje bier en een sinas, dat werd gebracht door ik schat een jongen van 16-17, en ik vroeg aan hem wat hij van ons kreeg want na het drankje wilden we gelijk weg kunnen.

De jongen trok gelijk een moeilijk gezicht, ene hand richting oor en stammelde, oei, dan moet ik even gaan rekenen. Na een halve minuut moeilijk heen en weer kijken tussen de 2 glazen wees hij op de sinas, die is 3.30, toen wees hij op het biertje, en die ook. Ik zei gelijk, dat is dus 6,60. Uhhhh ja, dat is het volgens mij dan ook... zei die jongen.

Als je op die leeftijd niet eens gelijk weet dat 3,30 + 3,30 6,60 is, dan vraag ik me toch af waar het fout is gegaan, zeker omdat hij een zeer intelligent kijkend koppie had.
28-05-2023, 11:23 door Anoniem
Zie voor jezelf: https://privacytests.org/news.html

Regering en parlement - afbrekers i.p.v. opbouwers.
Straks rest alleen puinruimen.

Zonder (digitale) kennis is een maatschappij hulpeloos overgeleverd en weerloos.

#webproxy
28-05-2023, 11:50 door johanw
Ze kunnen beter geld en tijd weghalen bij de lhbtip propaganda die nu op veel scholen plaatsvind.
28-05-2023, 12:52 door Anoniem
Volgens D66, CDA en SP zijn kinderen tegenwoordig onvoldoende vaardig in taal en rekenen.
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".
Laatst was er nog iemand die riep dat het niet goed was dat je "op Nederlands kon zakken". Die wilde dat je een middelbare schoolopleiding gewoon moest kunnen afsluiten met een onvoldoende voor Nederlands.
Zoiets past natuurlijk prima in het "diversiteitsplaatje" en zal dus vast wel door de regering worden overgenomen.
28-05-2023, 13:47 door Anoniem
Als de overheid nou niet alles online zou zijn gaan regelen, hadden deze partijen wellicht een veel sterker argument gehad. Voor volwassenen is het semi-verplicht om een aantal zaken online te regelen:
- DigiD (digi van digitaal zit al in de naam)
- MijnOverheid (laatst nog trots geroepen dat het 10 miljoen accounts had)
- belastingaangiften/DUO/andere financiën worden tegenwoordig ook allemaal online geregeld. De dood van Acceptgiro bevestigd dat nog maar eens.
- En die digitale Euro die de EU door iedereen z'n strot gaat duwen maakt dat alleen nog maar meer en meer.
- Alsook voor kinderen: deze moeten tegenwoordig vaak een opstel digitaal inleveren. En ja, dan gaan ze een spellingchecker gebruiken i.p.v. zelf kritisch hun eigen tekst te lezen, maar ow wee als ze plagiaat zouden plegen door een paar zinnetjes van Wikipedia te kopiëren. En dus moet het digitaal zodat een programmaatje dat kan controleren.

Dan lijkt het mij geen slecht idee om kinderen wat basisvaardigheden bij te brengen over digitale zaken. Zou ook een hoop fraude tegengaan als meer mensen daar beter doorheen kunnen kijken.
28-05-2023, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens D66, CDA en SP zijn kinderen tegenwoordig onvoldoende vaardig in taal en rekenen.
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".

Wat bewijst dat het onderwijs zwaar aan het falen is op de weg die de afgelopen decennia is ingeslagen. Normen verlagen lost het rpobleem niet op, maar vergroot het alleen maar. Diploma (hyper)inflatie is dan het gevolg.
Wil men dit goed oplossen, dan zal er (op de basisscholen) terug gegaan moeten worden naar de onderwijsvorm van ruim 40 jaar geleden.
Diezelfde jaren '80 waar zo neerbuigend over gedaan werd door NLDigital (en die spreken ook al geen Nederlands meer, blijkbaar).

Maar hoe gaan de onderwijzers weer (bij)geschoold worden in deze vakken?
Nu bakken ze er te vaak te weinig van.
En welke marktwerking gaat het kabinet nu weer beloven als lapje voor het bloeden?
28-05-2023, 13:57 door Anoniem
Zeg maar niets meer, we kennen de achtergronden van het euvel.

De leerling/student is ook het product net als de eindgebruiker op Interwebz. Getrainde aapjes heb je nodig, geen goed opgeleide kritische en zelfstandig denkende wakkere bevolking.

Lees eens tussen deze regels door.

Thans kun je ook afstuderen als student met bijzondere omstandigheden zonder het verschil tussen 'het' en 'de' te beheersen, maakt niet meer uit.

Maar zie wat voor maatschappelijk klimaat je overhoudt.

Zo kraamhouder zo kraam, zegt men in het Pools.
Dus weinig verdere pret met een pretpakket.

luntrus
28-05-2023, 14:04 door johanw
Door Anoniem:
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".
Laatst was er nog iemand die riep dat het niet goed was dat je "op Nederlands kon zakken". Die wilde dat je een middelbare schoolopleiding gewoon moest kunnen afsluiten met een onvoldoende voor Nederlands.

Dat kan al, voor Nederlands geldt hetzelfde als voor andere vakken, het enige verschil is dat het een verplicht vak is bij de meeste middelbare scholen.
28-05-2023, 18:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Volgens D66, CDA en SP zijn kinderen tegenwoordig onvoldoende vaardig in taal en rekenen.
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".

Wat bewijst dat het onderwijs zwaar aan het falen is op de weg die de afgelopen decennia is ingeslagen. Normen verlagen lost het rpobleem niet op, maar vergroot het alleen maar. Diploma (hyper)inflatie is dan het gevolg.

Ik denk dat het probleem niet zozeer (of niet alleen) is dat het onderwijs slechter geworden is, maar ook het gemiddelde
instroom nivo van de leerlingen is naar beneden gegaan. Dat geeft dan weer problemen met het onderwijs, waardoor
daar dingen aan worden aangepast die het ook weer slechter maken.
28-05-2023, 18:07 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".
Laatst was er nog iemand die riep dat het niet goed was dat je "op Nederlands kon zakken". Die wilde dat je een middelbare schoolopleiding gewoon moest kunnen afsluiten met een onvoldoende voor Nederlands.

Dat kan al, voor Nederlands geldt hetzelfde als voor andere vakken, het enige verschil is dat het een verplicht vak is bij de meeste middelbare scholen.

Dat is dus niet zo. Althans niet volgens het bericht wat onlangs in de media was. Daarin heette het dat je voor Nederlands
in ieder geval "een voldoende" moest hebben (bedoeld werd een 5.5 wat in mijn tijd een onvoldoende was), anders kon
je niet slagen. En dat moest dan worden afgeschaft want ongelijke kansen (bedoeld wordt: veel leerlingen spreken helemaal
geen Nederlands maar die moeten wel de school kunnen afmaken).

En dan raar kijken dat ze geen stageplek kunnen krijgen en nergens werk vinden waar ze 3 maanden later nog werken...
28-05-2023, 22:28 door Anoniem
Digitale geletterdheid, wat was dat voor jullie, op de lagere school vroeg ik mijn kleindochters, nu inmiddels gevorderd op gymnasium en einde vwo.
En wat betekende het voor jullie in het voorgezet onderwijs.
En wat betekent het als je die digitale geletterdheid niet had gehad op de lagere school.
Hun reactie;
Op de lagere school betekende het vertrouwd raken mende computer, het inloggen, het maken van teksten met een tekstverwerker en op het laatst het maken van een PowerPoint.

Daar veel plezier van gehad in het vervolg onderwijs.
Hun opvatting;
Als die oefeningen er niet waren geweest, dan zouden we daarmee meteen op het voortgezet onderwijs erg last van hebben gehad. En dat scheelt veel.
Verder, er zijn kinderen die thuis geen computer hebben. Die kinderen konden vanaf de lagere school er toch met hun ouders overpraten en nu die ouders er inmeenemen om tot gebruik van een computer over te gaan en hen er bij helpen.

Het brengt bij mij de opvatting dat het schrappen van deze basis heel erg nadelig is.
Zowel voor digitale ongeletterdheid, zeker schadelijk voor de kinderen.
28-05-2023, 22:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Volgens D66, CDA en SP zijn kinderen tegenwoordig onvoldoende vaardig in taal en rekenen.
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".

Wat bewijst dat het onderwijs zwaar aan het falen is op de weg die de afgelopen decennia is ingeslagen. Normen verlagen lost het rpobleem niet op, maar vergroot het alleen maar. Diploma (hyper)inflatie is dan het gevolg.

Ik denk dat het probleem niet zozeer (of niet alleen) is dat het onderwijs slechter geworden is, maar ook het gemiddelde
instroom nivo van de leerlingen is naar beneden gegaan. Dat geeft dan weer problemen met het onderwijs, waardoor
daar dingen aan worden aangepast die het ook weer slechter maken.

Leerlingen zouden de lagere school niet mogen verlaten zonder behoorlijk te kunnen rekenen of de Nederlandse taal te beheersen. Die normen hadden nooit los gelaten mogen worden, want dan worden de problemen alleen maar vooruit geschoven naar het middelbaar en uiteindelijk het hoger onderwijs of bedrijfsleven. (zoals nu alsnog blijkt)
De basis moet (ook/juist in een digitale wereld) op orde zijn.
Daar moet nu opnieuw de aandacht op gelegd worden, na jaren achterstand en afbraak.
Anders heb je geen "kennisland" en geen "kennis-economie" meer.
Digitale geletterdheid kan op het middelbaar gegeven worden. NADAT de kinderen hun taal en rekeken beheersen.

Of anders nog eerder beginnen met taal en rekenonderwijs?
29-05-2023, 07:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Volgens D66, CDA en SP zijn kinderen tegenwoordig onvoldoende vaardig in taal en rekenen.
Dat klopt, maar de oplossing die zelfs het onderwijs daarvoor suggereert is "je moet gewoon je eisen naar beneden bijstellen".

Wat bewijst dat het onderwijs zwaar aan het falen is op de weg die de afgelopen decennia is ingeslagen. Normen verlagen lost het rpobleem niet op, maar vergroot het alleen maar. Diploma (hyper)inflatie is dan het gevolg.

Ik denk dat het probleem niet zozeer (of niet alleen) is dat het onderwijs slechter geworden is, maar ook het gemiddelde
instroom nivo van de leerlingen is naar beneden gegaan. Dat geeft dan weer problemen met het onderwijs, waardoor
daar dingen aan worden aangepast die het ook weer slechter maken.
Net niveau is inderdaad te laag.
29-05-2023, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem: Laatst was er nog iemand die riep dat het niet goed was dat je "op Nederlands kon zakken". Die wilde dat je een middelbare schoolopleiding gewoon moest kunnen afsluiten met een onvoldoende voor Nederlands

Dat is onzin.

Stemmen binnen de onderwijswereld roepen juist op om de normering voor Nederlandse taal omhoog te schroeven.

Inspecteur-generaal Alida Oppers van de Inspectie van het Onderwijs vindt dat leerlingen op de middelbare school of mbo-studenten geen diploma meer moeten krijgen als ze een onvoldoende halen voor de Nederlandse taal.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5383856/onvoldoende-nederlands-geen-diploma-baas-onderwijsinspectie
29-05-2023, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem: Digitale geletterdheid, wat was dat voor jullie, op de lagere school vroeg ik mijn kleindochters, nu inmiddels gevorderd op gymnasium en einde vwo.
En wat betekende het voor jullie in het voorgezet onderwijs.
En wat betekent het als je die digitale geletterdheid niet had gehad op de lagere school.
Hun reactie;
Op de lagere school betekende het vertrouwd raken mende computer, het inloggen, het maken van teksten met een tekstverwerker en op het laatst het maken van een PowerPoint.

Daar veel plezier van gehad in het vervolg onderwijs.
Hun opvatting;
Als die oefeningen er niet waren geweest, dan zouden we daarmee meteen op het voortgezet onderwijs erg last van hebben gehad. En dat scheelt veel.
Verder, er zijn kinderen die thuis geen computer hebben. Die kinderen konden vanaf de lagere school er toch met hun ouders overpraten en nu die ouders er inmeenemen om tot gebruik van een computer over te gaan en hen er bij helpen.

Het brengt bij mij de opvatting dat het schrappen van deze basis heel erg nadelig is.
Zowel voor digitale ongeletterdheid, zeker schadelijk voor de kinderen.

LoL.

Toen er nog geen computers waren (de pre-historie) kregen lagere school kinderen ook geen les in het gebruik van een type-machine of type-les. (Ik heb het mezelf aangeleerd, idem vwb het gebruik van computers en programmeren)
Het schrijven van werkstukken en het maken van grafieken ed. leerde je al doende op het middelbaar. Niet op de lager school.
En echt stukken schrijven (met annotaties, etc) leerde je pas in de laatste jaren van het middelbaar.

Vwb de ouders:
De mijne hebben alleen lagere school en 2 jaat mulo genoten, daarna gingen ze werken,
Maar mijn moeder beheerste haar Nederlandse taal perfect, en mijn vader kon zelfs zijn 30-jarige hypotheek (met rente) met de hand tot op de cent nauwkeurig uitrekenen. (Beter dan de computer van de bank dat kon)
Ma heeft tot haar 75e op het werk en later thuis achtereenvolgens met een type-machine, ponskaarten en computers gewerkt.

Digutale geletterdheid heeft meer met interesse dan met lagere school te maken.
Taal en rekenen zijn belangrijker. De basis van alles.
29-05-2023, 20:10 door Anoniem
Door johanw: Ze kunnen beter geld en tijd weghalen bij de lhbtip propaganda die nu op veel scholen plaatsvind.

Beste johanw (of JohanW),

Ik heb twee kinderen op de basisschool. Als ik ze vraag wat lhbtip is kunnen ze daar geen antwoord op geven.
29-05-2023, 22:21 door Anoniem
Anon. 13.16
U had geen typeles op de lagere school?
Maar werkte u toen noodzakelijkerwijs in het middelbaar onderwijs met de typemachine?
Ik dat tenminste na een paar klassen zijn geseest?
Nu is het kunnen gebruiken meteen noodzakelijk.
29-05-2023, 22:41 door Anoniem
We moeten ook wat zeggen ter verdediging van de jeugd,
die we zelf 'aangeleerd' hebben op mobieltjes te klikken met twee duimpjes zonder leestekens met behulp van een keyboardje en spell-checket te communiceren.

Niet meer boeken en bladen lezen, maar slechts kijken en dan ook wellicht niet meer deep fake en info manipulatie kunnen onderscheiden van de realiteit van de tijden van dictees en de tafels.

Zelf gezien dat een jong paar een mobieltje met fimpje op het schermpje voor het neusje van de peuter zette om er geen last van te hebben bij het naar binnen vorken van hun spaghetti in een restaurant.

Je zou bijna gaan denken dat sommigen angst hebben van een zelf redzame en begaafde generatie om hen heen.

Trouwens slecht opgeleiden vallen ook sneller ten prooi aan de verlokkingen van de moderne criminele maatschappij.
Geen win-win maar een loose-loose situatie.

Wie veranderen dit? Ik zie het slechts verder afglijden.

luntrus
30-05-2023, 06:33 door Anoniem
Door Anoniem: Anon. 13.16
U had geen typeles op de lagere school?
Maar werkte u toen noodzakelijkerwijs in het middelbaar onderwijs met de typemachine?
Ik dat tenminste na een paar klassen zijn geseest?
Nu is het kunnen gebruiken meteen noodzakelijk.

Deze "noodzaak" is een keuze van de school. De school kan ook een andere keuze maken.
Maar leraren zitten in dezelfde kooi gevangen als leerlingen. Ze weten niet beter.

Net zoals leraren bij werkstukken een mondelinge toelichting, literatuurlijst of annotatie kunnen vragen om ChatGPT gebruik te ondervangen. Dat leraren dat niet doen (of kunnen) zegt genoeg.

En ja, toen ik werkstukken moest schrijven, typte ik die.
Met het nodige geklieder met carbonpapier en typpex erbij.
Mijn handschrift was/is moeiljk leesbaar voor anderen. Dus ik had een reden. (wat me ook weer commentaar van leraren opleverde)
30-05-2023, 11:22 door Anoniem
Ik heb zelf in het onderwijs gewerkt en ook les gegeven op het ICT vlak.
Naast de zorgen mbt taal en rekenen. Is het ook erg slecht gesteld met de digitale geletterdheid van onze jeugd.
ICT zou een serieus verplicht vak moeten zijn vanaf de eerste klas (misschien beter nog vroeger en al op basis onderwijs?) in het vervolg onderwijs.
Naast vaardigheden met office applicaties zou men ook goed bewust gemaakt moeten worden mbt bedreigingen in de digitale wereld, werking van algoritmes die beïnvloeden en de keerzijde van social media en "gratis" applicaties, games etc
Alles wat getoond of gebruikt wordt, zou open source moeten zijn en geen producten van Big Tech.
Google, Apple en Microsoft moeten in de beginjaren verboden worden binnen het onderwijs.
Heb security.nl ook veel gebruikt bij mijn lessen digitale beveiliging.
30-05-2023, 12:25 door Anoniem
Bonjour,

Nog uit de tijd van verplicht cahier des verbes als vakantie
taak.

Men heeft zoveel meer mogelijkheden vandaag de dag:
https://www.teacherspayteachers.com/Browse/Search:cahier%20de%20verbes

Maar inderdaad de interesse is weg.

luntrus
30-05-2023, 22:51 door Anoniem
Door Anoniem: Bonjour,

Nog uit de tijd van verplicht cahier des verbes als vakantie
taak.

Men heeft zoveel meer mogelijkheden vandaag de dag:
https://www.teacherspayteachers.com/Browse/Search:cahier%20de%20verbes

Maar inderdaad de interesse is weg.

luntrus
Dat de interesse weg is voor het leren van een vreemde taal op de ouderwetse manier, namelijk woordjes "stampen" lijkt mij gezond. De hele ouderwetse (frontale) manier van onderwijs geven is een (klasse)barrière waarbij teveel talenten de eindstreep niet haalden of alleen onder grote pijnen.

De pest met het onderwijs is de eenvormigheid die door de staat afgedwongen wordt. Zo ontzettend saai en geestdodend.
Het digitaliseren ervan maakt alles nog tien keer zo erg. Kinderen raken elke vorm van concentratie kwijt door de vluchtigheid van digitale apparatuur. Alles blijft aan de oppervlakte van het bewustzijn hangen.
Het onderwijs zou terug moeten gaan naar de kern van onderwijs geven: een bevlogen mens voor de groep die alle ruimte krijgt om zijn lessen naar eigen inzicht vorm te geven.

De staat zou sowieso van het onderwijs af moeten blijven. De staat wil alleen gehoorzame burgers hebben, geen kritisch denkende zelfstandige mensen met een sterke eigen wil, die niet bang zijn voor wat anderen denken, maar er trots op zijn dat ze weten wat ze willen en daarvoor knokken.
Er is inderdaad heel veel mogelijk met de huidige digitale middelen, maar alleen wanneer je kinderen niét van jongs af aan indoctrineert en onderwerpt aan een toekomst die al bevroren is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.