image

Brinkhorst wil autodialers met wetgeving te lijf gaan

donderdag 8 juli 2004, 13:08 door Redactie, 6 reacties

Het kamerlid van Dam stelde onlangs de minister van Economische Zaken een aantal vragen over autodialers:

3. Herinnert u zich uw toezegging in de beantwoording van mijn Kamervragen over autodialers (ingezonden 1 december 2003) 2) en uw toezegging in uw brief van 19 december 3) om maatregelen te nemen?

Ja.

4. Onderkent u dat de destijds gesignaleerde problematiek met betrekking tot misbruik van informatienummers, bijvoorbeeld door middel van autodialers, nog steeds op grote schaal voorkomt?

Ja.

5. Kunt u aangeven wat u het afgelopen halfjaar heeft gedaan om de genoemde problematiek op te lossen?

In aanvulling op het systeem van zelfregulering heb ik recentelijk met de herziening van de Telecommunicatiewet en bijbehorende lagere regelgeving twee maatregelen ingevoerd, die bijdragen aan de bestrijding van de genoemde problematiek.

De eerste maatregel betreft het verbod krachtens artikel 4.1 van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen[1] op het installeren van dialers op de PC van de consument, zonder hem de mogelijkheid te bieden dit proces te weigeren. Deze maatregel beoogt de transparantie van het installeren van dialers voor de consument te verbeteren. De tweede maatregel is bescherming van de consument tegen afsluiting van de telefoondienst. De bepalingen die hierover zijn opgenomen in de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen[2] staan de aanbieders van de openbare telefoondienst niet toe om de consument onaangekondigd af te sluiten van de telefoondienst, maar verplichten de aanbieders van de openbare telefoondienst tot het nemen van passende maatregelen indien de consument een deel van zijn rekening niet betaalt. Deze voorwaarden verbeteren de positie van de consument indien hij, vanwege een geschil over de hoogte van de rekening voor informatienummers, dat deel van zijn rekening niet betaalt.

Omdat het niet gelukt is via zelfregulering het gedrag van partijen in voldoende mate te beïnvloeden, ben ik voornemens dit stelsel van zelfregulering af te schaffen. Daarbij zullen in op de Telecommunicatiewet gebaseerde lagere regelgeving nieuwe verplichtingen worden gecreëerd voor aanbieders van openbare telefoondiensten. Ook zullen voor aanbieders van informatiediensten verplichtingen gecreëerd worden. Deze verplichtingen houden onder meer in dat tarieven beter kenbaar gemaakt moeten worden. Het toezicht op de naleving van deze regelgeving zal door Opta worden uitgevoerd.

Ik tracht overigens zoveel mogelijk aan te sluiten bij de internationale beleidsvorming omtrent de problematiek van het onjuiste gebruik van informatienummers. Dit heeft ook aandacht binnen de Europese Commissie en ander internationaal overleg op het gebied van telecommunicatie, omdat de problemen in meerdere lidstaten spelen en deels ook een grensoverschrijdend karakter hebben.

6. Wanneer kan de Kamer een wetsvoorstel verwachten met betrekking tot het toezicht op het gebruik van telefonische informatienummers en de aanpak van het misbruik van autodialers, zoals aangekondigd in uw brief aan de Kamer van 19 december jongstleden?

Mijn voornemen is verdere onderdelen van de benodigde nieuwe regelgeving gefaseerd in te voeren om zo de implementatie van een nieuw toezichtkader te versnellen. Ik streef naar het tot stand komen van de betreffende lagere regelgeving in het eerste kwartaal van 2005. Hierin zullen aan aanbieders van openbare telefoondiensten aanvullende verplichtingen worden opgelegd.

Een wetsvoorstel, benodigd voor het daadwerkelijk verlaten van de zelfregulering en voor het creëren van verplichtingen voor aanbieders van informatiediensten, zal in het tweede kwartaal van 2005 aan de Kamer worden aangeboden.
(Persbericht MinEZ)

Reacties (6)
08-07-2004, 14:36 door Anoniem
Weet u dat autodialers misschien uit Sri Lanllal komen?

Ja.

Weet u ook dat dit niet in Nederland ligt?

Ja.

Kunt u dus iets met Nederlandse wetgeving dan doen?

Eh...nee.
08-07-2004, 22:24 door Anoniem
Ik denk dat je met een verbod niet veel bereikt.
Veelal praten we hier over malafide praktijken uit
bijvoorbeeld de oekranië, die laten zich niet tegen houden
door wetgeving.
De symptomen bestrijden met spyware removers, en
virusscanners lijkt me ook niet de juiste insteek.
Ik denk dat je met een robuust transparant platform, waarin
bepaalde zaken zoals autodialers gewoon niet kunnen, beter
af bent.
Straks wordt de virusscan, en spyware remove technologie nog
gepatenteerd....
09-07-2004, 02:19 door Anoniem
Door Anoniem
Weet u dat autodialers misschien uit Sri Lanllal komen?

Ja.

Weet u ook dat dit niet in Nederland ligt?

Ja.

Kunt u dus iets met Nederlandse wetgeving dan doen?

Eh...nee.


Wat praat je nou???

Niks doen beter dan?

zucht...
09-07-2004, 08:38 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Weet u dat autodialers misschien uit Sri Lanllal komen?

Ja.

Weet u ook dat dit niet in Nederland ligt?

Ja.

Kunt u dus iets met Nederlandse wetgeving dan doen?

Eh...nee.


Wat praat je nou???

Niks doen beter dan?

zucht...

Lijkt me in dit geval niet eens zo'n slecht idee. Niets doen, bedoel ik. Het
werkt toch voor geen meter en op deze manier weten we in ieder geval
zeker dat die pennenlikkers in Den Haag weer lekker bezig zijn. Het zijn ook
jouw belastingcenten die ze aan nutteloze regeltjes als deze spenderen,
hoor. Ik zie liever dat ze dat geld aan nuttige zaken besteden.
09-07-2004, 09:17 door Anoniem
Door Anoniem

Wat praat je nou???

Niks doen beter dan?

zucht...

Idd, niks doen is beter. Dit is toch een probleem wat zich
zelf gaat oplossen. Het percentage mensen dat met een
modempje bij een ISP inbelt neemt zienderogen af. Over een
jaartje of 4 wanneer de wet eindelijk geinstalleerd is, is
het waarschijnlijk al niet meer rendabel om dit soort
malafide praktijken op te zetten/onderhouden.
09-07-2004, 09:22 door Anoniem
ZUCHT....de overheid begrijpt het echt. Dit soort zaken met
wetgeving afdwingen is zo ontzettend zinloos. Daarnaast
bestaat het gevaar dat men de wetgeving zo breed mogelijk
opzet, wat weer allerlei problemen op kan leveren met
betrekking tot innovatie en digitale rechten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.