Door Anoniem: Als ik het zo lees is dus de enige oplossing, een andere email adres nemen via een 'betaalde' services?
Het is nu zo off topic dat ik niet meer weet wat ik eraan moet doen.. Can somebody help a girl out?
Ik word echt knettergek..
Ik ben best bereid over te gaan naar een ander email adres (betaald) moet ik dan alles overzetten?
of kan ik dan ook naar een andere service en mijn huidige email adres houden?
kan iemand dit in Jip en Janneke taal uitleggen please. :)
Betaalde dienst is enkel zo goed als je de dienst vertrouwd en kent.
Registreer je domeinnaam afzondelijk van je hosting provider als particulier.
Je kan je domeinnaam status controleren via https://www.sidn.nl/ en vervolgens een partner aanklikken voor prijsopgave per jaar.
De gemiddelde inkoop prijs voor registrars voor een .nl is momenteel rond de 3,75 per jaar. Meeste registrars verkopen de domein registratie voor ver onder die prijs het eerste jaar en soms zelf meerdere omdat ze voornamelijk verdienen aan aanvullende producten. Kijk dus altijd even naar de prijs na actie jaar voor je in zee gaat.
Na het registreren van een domein zoek je een hosting provider met mail service op. Ik kan hier geen exacte partijen noemen want dan valt het onder reclame maken.Maar waar je op moet letten zijn volgende zaken.
Hoeveel opslag heb je nodig voor je mail (GB)
Hoeveel versturingen doe je per uur (send limiet)
Hoe zijn ze bereikbaar ( ticket, telefoon, mail)
Zijn de contracten per maand op te zeggen of per jaar.
Bieden ze hulp bij problemen (managed hosting support)
Bieden ze overzetting van data (gratis of betaald) aan. (zie imapsync iets naar onder)
Heb je eenmaal een goede kandidaat gevonden dan vraag bij de support ondersteuning aan voor het koppelen van je DNSzone van je domein aan hun mail diensten en het overzetten van de data. Meestal hebben ze hier een kant en klare gids voor maar enige reputabele partij zal je hier ook bij kunnen begeleiden dit is vaak 5 minuten werk voor een beetje onderlegde netwerk beheerder.
Voor het overzetten kunnen meeste zaken geautomatiseerd worden. lameral Imapsync is een bekende en kan tot 3GB gratis overzetten. https://imapsync.lamiral.info/X/ Veel providers hebben een white label versie hiervan of van isync (voormalig mbsync) https://isync.sourceforge.io/ Wat dit doet is een connectie opzetten als een client naar een mailserver om een 1 op1 replica te draaien van de aanwezige informatie inclusief folder structuur.
Het wordt wel gecompliceerd als er een 2FA of MFA beveiliging aan je huidige account zit is dat niet het geval dan kan zeer makkelijk alle mail data (niet agenda en contacten) overgezet worden.
Een reputabele partij kan je vaak ook gewoon ondersteunen bij omzetten van de data. Wel adviseer ik om een handmatige export te maken van al je contacten en lopende agenda punten voor je de verhuizing afrond.
Zorg na de omzetting en koppeling van de DNSzone voor dat je in de WHOIS informatie van je domeinnaam registratie je nieuwe provider opneemt (met toestemming) als technisch contact persoon. Zodoende bij conflicten kan er snel geschakeld worden.
Voor verdere technische informatie als het je interessant vind adviseer ik een kijkje te nemen in een van de meer bedrijfs gerichte forums zoals https://www.webhostingtalk.com/ de meeste providers, engineers zijn hier wel bekend of hebben een spokesperson engineers op en als er ooit een probleem is geweest omtrent hosting een hele grote kans dat je hier ergens de oplossing in vindt.