Door Erik van Straten: "Ik snap dat de Nederlandse burger hecht aan zijn privacy. Daar hecht ik zelf ook aan. Volgens mij kun je daar ook niet omheen. De tegenstelling wordt heel vaak gemaakt tussen veiligheid en privacy. [...]", aldus Bertholee destijds.
"Privacy" is een veel te vaag begrip, dat door bijna iedereen anders wordt uitgelegd (
https://security.nl/posting/676448).
Bovendien ondermijnt surveillance de democratie en vergroot het het wantrouwen in de overheid - terwijl de "baten" volstrekt onduidelijk zijn. Sterker, mensen die tot TBS veroordeeld zijn laten ze vrij rondlopen, anderen bedreigen en zelfs doodsteken. Ze kunnen veelplegers niet eens in de gaten houden of verhinderen dat hufterige kansloze asielzoekers zich, bij herhaling, extreem misdragen.
Het risico van willekeurig aftappen e.d. loopt voor mij van "gaat je niks aan" via het beperken van mijn toegang tot informatie (filteren, censuur), via onterechte verdenkingen tot ernstig misbruik van gegevens van/over mij in mijn nadeel, en/of in het nadeel van mensen in mijn omgeving.
Naast dat je de aftappers, de gebruikte apparatuur, de verbingen en de geautoriseerde bekijkers
zelf moet kunnen vertrouwen, wordt over het ene na het andere datalek gepubliceerd (door de MoveIT kwetsbaarheden zijn er al vele miljoenen slachtoffers, en uit datacentra gestolen SSD's verschijnen op eBay
https://www.theregister.com/2023/06/21/ssd_sap_datacenter/).
Het gaat dus echt niet alleen "maar" om het recht "om niet lastig gevallen te worden".
Beste Erik, hetgeen jij aanhaalt ten aanzien van je moet degenen wel vertrouwen die geautoriseerd aftappen en meekijken kan ik een eind in meegaan. Het gaat inderdaad niet alleen om het recht om niet lastig gevallen te worden.
Maar als je nou eens los van de meritus je bedenkt dat Bertholee in CollegeTour ondermeer zei het probleemloos vindt dat de zogenoemde 4e controlerende macht van ons land - de media/journalistiek - gerecruteerd kan worden omdat er volgens hem letterlijk niets is dat dat wetteljk dan zie ik al een dilemma op een heel ander niveau.
Niet zozeer het uitvoerende niveau van ambtenaren is het meest prioritair, wel het niveau van hoofden plus advies comissies van de uitvoerende diensten en het behoeden van de rechtstaat. Journalist Pim van Gaalen stelde zich wel daartegen verweer maar het is onbekend hoeveel journalisten dat niet doen.
De NRC meldde 14 oktober 2022 in een artikel
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/14/de-aivd-beschermt-de-staatsveiligheid-maar-brengt-journalisten-in-gevaar-a4145056 dat in 2022 van 32 journallisten de helft was benaderd om voor de diensten te werken.
In 2016 kwam volgens dat artikel via publeaks al naar buiten dat 6 journalisten op de lijst stonden van de diensten.
Als je weet dat bepaalde redacties niet bijzonder groot in aantallen zijn dan geeft dat extra reden tot zorg wat betretf de onafhankelijkheid van Nederlandse media (welke overigens zoals bekend in handen zijn van een beperkt aantal conglomeraten).
Weet bijvoorbeeld ook dat Bart van Poelgeest Coördinator van alle Inlichtingen- & veiligheidsdiensten & d66-lid aan tafel zat bij de kabinetsformsatie dan zie je met de stap van Bertholee naar de AP conmissie dat de invloedsfeer van de de diensten zich niet beperkt tot sec de werkkaders van de diensten zelf.
Bedenk verder dat na het nee van het sleepwet referendum in 2018 Bits of Freedom maar ook bijvoorbeeld Bert Hubert zich uitgebreid kritisch hebben geuit over de nieuwe sleepwet die in 2022/2023 behandeld werd in de 2e kamer.
Neem een pregnant veiligheidsdossier als gestelde grootschalige infectie uitbraken - zie bv de Mexicaanse griep (2009)
https://www.npostart.nl/argos-tv-medialogica/10-06-2013/VPWON_1192771 en de conclusie daarover door de Raad van Europa
https://rm.coe.int/090000168071e407 dan zie je dat een van de hoofdrolspelers toen - Ab Oosterhuis - toen diep door het stof moest (ondermeer vanwege zijn belangen) maar met Corona "doodleuk" uitgebreid werd opgevoerd in de media.
En qua netwerken van adviseurs is er ook een patroon met D66, zie bijvoorbeeld https://www.ftm.nl/artikelen/de-businessclub-van-d66-doet-het-zonder-geld met elders ook genoemd de uitgebreide D66-draaischijf van lobbykantoor van Dröge & van Drimmelen met eigenaar als (inmiddels voormalig D66-secretaris van Frans van Drimmelen).
Vraag 1a - Ben je dan het ermee eens dat er sinds 2009 de nodige invloeden van netwerken van "adviseurs" op politieke besluitvorming enorm is toegenomen?
1b - En dat hier een potentieel verschuiving van neutraliteit naar meer eenzijdige belangenafweging bij informatie ten grondslag aan politieke besluiten?
Bertholee zei ondermeer ook bij CollegeTour "van wat wij zien vanuit onze inlichtingenmiddelen kunnen we dat bijvoorbeeld herleiden naar een Russische statelijke actor maar we kunnen dat niet hard aantonen". Hetgeen ook niet zo gek is omdat een hooggeplaatste VS official (ik dacht van het Pentagon) in 2019 nog vol trots meldde dat ze in staat waren om zelf internet aanvallen te plaatsen en ze zo uit te voeren dat ze enkel tot de Russen te herleiden zijn!
Zou ik overigens ook trots over zijn als ik mezelf niet zou kunnen inhouden en de maatschappelijke orde ondergeschikt acht.
Vraag 2 - met die uitspraken in het achterhoofd, Nederlandse inlichtingendiensten weten dan toch uiteindelijk officieel nooit genoeg om hacks / aanvallen te kunnen pinpointen als er statelijke actoren/diensten bij betrokken zijn? Dus in hoeverre hebben al die nog verdere inbreuken dus wel zin?