Door Reinder: Waarschijnlijk voel je je ook wat gepikeerd als de zaterdag invaller bij je banketbakker, die jij nog nooit gezien hebt, opeens ook zegt 'ha Reinder, weer twee tompoucen vandaag' ?
Zeker ja, dat klopt. Privacy gaat meestal niet over het kale gegeven, maar over wie, waarom, hoe en onder welke omstandigheden. Bijvoorbeeld, als ik bij mijn arts ben en ik moet mij ontkleden dan is dat geen probleem; als ik op straat loop en de eerste de beste boa'er of agent zegt "staan blijven en ontkleden" dan is dat wel een probleem. Het is dus niet het ontkleden zelf, maar het wie, waarom en hoe.
Ja, precies. En met name ook je eigen keuzevrijheid om te beslissen met wie je persoonlijke gegevens (fysiek of digitaal) wel of niet wilt delen. Die keuzevrijheid is een essentieel onderdeel van je vrijheid.
Vergelijk het met een afgelegen dorp vroeger. Daar wisten de inwoners heel veel van elkaar, en wisten ook dat het heel onverstandig zou zijn om openlijk aan elkaar te laten merken wat ze allemaal van elkaar wisten. Dat zou het leven namelijk onverdraaglijk en gevaarlijk maken. Vreemdelingen werden met wantrouwen bekeken totdan men "wist wat men aan ze had" - en dat kon wel eens een flinke tijd duren, want het ging ook om voorspelbaarheid van gedrag.
Er werd in zulke dorpen veel in stilte geleden. Huiselijk geweld, incest, sociaal isolement, wegpesten, wel of geen burenhulp wanneer de nood aan de man kwam - al dat soort dingen.
De huidige technocratische bestuurders (van overheden en bedrijven) en hun adviseurs en lobbyisten willen Nederland, Europa en de wereld veranderen in zo'n dorp, maar dan met digitale middelen, en met één belangrijk verschil. In een geïsoleerd dorp kunnen ook de burgemeester, de dokter en de veldwachter zich uiteindelijk niet te veel aan de spelregels onttrekken die voor de anderen gelden, omdat ze zonder steun van de gemeenschap een groot probleem krijgen. Maar in een "digitaal werelddorp" kunnen technocratische elites zichzelf met behulp van technische (digitale èn fysieke) middelen in hoge mate isoleren van "het gewone volk".
Het resultaat is dan dat het gewone volk bijna niets meer over de technocratische elite (de "burgemeesters, dokters en veldwachters") weet, terwijl die wel alles van elk lid van het gewone volk weten. Je krijgt dan dus een nachtmerrie-achtige versie van de Middeleeuwen voor het overgrote deel van de bevolking.
De banken zijn nu hard bezig mee te bouwen aan die nachtmerrie voor het gewone volk.
In de praktijk vrees ik daarom dat @Anoniem 28-06-2023 om 18:40 uur voor wat betreft mensen die niet behoren tot één van onze (financiële, bestuurlijke en overige) elites, gelijk heeft als hij/zij schrijft:
Privacy is dood.
En dat @Anoniem om 28-06-2023 om 20:40 uur ongelijk heeft wanneer hij/zij schrijft:
Door Anoniem 28-06-2023 om 20:40 uur: Door Anoniem: Privacy is alleen voor rijken, wisten jullie dat nog niet dan?
Opgaan in de massa is echt meer anoniem dan dik boven het maaiveld uitsteken .
De manier waarop overheden, banken etc. op dit moment alles willen digitaliseren en registreren, zorgt er juist voor dat opgaan in de massa
niet meer mogelijk is, omdat er van
iedereen profielen worden gemaakt die vervolgens geautomatiseerd worden geanalyseerd. Iedereen die een enigszins afwijkend profiel heeft, valt op, en steeds meer mensen zullen worden beschouwd als "risico-veroorzakend" op grond van steeds breder opgevatte "risico-indicatoren". Dit leidt uiteindelijk tot een totalitair bestuur dat iedereen die ook maar een beetje individualiteit toont buiten een van hogerhand goedgekeurd standaardrepertoir, als verdacht zal worden beschouwd en behandeld. En het verschil tussen "verdacht" en "preventief veroordeeld" zal ook steeds verder afnemen, via de tussenstap van "maatregelen voor risicopreventie" - maatregelen die in de praktijk een punitief effect zullen hebben.
Anderzijds kun je, als je boven het maaiveld uitsteekt maar ook riante financiële middelen hebt, je privacy op een andere manier beschermen. Je kunt dan bureaus inhuren om je vindbaarheid op internet te regisseren en je kunt wonen in een omgeving waar weliswaar de autoriteiten veel van je afweten, maar die zijn er dan om jou te bedienen en te beschermen en het gewone volk onwetend te houden over de uitgebreidheid van jouw privileges en de machtsmiddelen die jou, via je netwerk en je status, ter beschikking staan.
Dit is het systeem zoals het voorafgaand aan de internet- en digitaliseringsrevolutie al functioneerde in talloze autoritair geregeerde landen. Voor de elite van die landen was het leven heel prettig, zolang ze zorgden dat ze niet in conflict raakten met de heersers en het vigerende "bestuursmodel". Die kant gaan we nu ook op in Nederland en Europa.
Het gevolg daarvan zal zijn dat de woede van een onderdrukt en onwetend gehouden volk op onverwachte momenten tot uitbarsting zal komen, zoals op dit moment de opstandige rellen in Frankrijk laten zien. Aanleiding is het doodschieten van een 17-jarige jongen door een politie-agent, oorzaak is tientallen jaren lange marginalisering en onderdrukking van delen van de bevolking. Die uitbarstingen zullen dan door de elite worden aangegrepen als excuus voor nog meer controle en onderdrukking (in Frankrijk zei een gezagsdrager: "Wij zullen winnen", terwijl hij had moeten zeggen: "Wij zullen beter gaan luisteren en meer empathie en solidariteit in praktijk gaan brengen.").
Tientallen jaren lang is er in Frankrijk aandacht gevraagd voor de toenemende gewelddadigheid van de politie als uitvoerders van beslissingen van de elite. Die signalen zijn steeds genegeerd door de hoogopgeleide, hoogintelligente bestuurders van de elite. Vanuit het perspectief van een democratische rechtsstaat valt het huidige anti-politie-geweld natuurlijk niet goed te keuren. Maar grote delen van de Franse bevolking leven al tientallen jaren niet in een democratische rechtsstaat, want het systeem marginaliseert hen, onderdrukt hen en houdt hen vast in verschillende soorten van armoede.
De vraag in de titel van dit draadje, "Is er een bank die het wel begrijpt?" zou ook veranderd kunnen worden in: "Is er een bank die het wil begrijpen en mag begrijpen?" Het antwoord op beide vragen is in Nederland op dit moment in essentie: nee.
M.J.