image

SNS mag klanten via Mobiel Bankieren app aandacht voor Giro555 vragen

donderdag 29 juni 2023, 11:02 door Redactie, 24 reacties

SNS mag klanten via de Mobiel Bankieren app aandacht voor Giro555 vragen, bijvoorbeeld eerder dit jaar toen Turkije en Syrië door een aardbeving werden getroffen, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf). De bank stuurde na de aardbeving een bericht waarin klanten werden opgeroepen om via Giro555 te doneren. Een klant was hier niet van gediend en verzocht de bank om de app niet te gebruiken voor advertenties.

Daarop stelde SNS dat het de bankieren-app soms gebruikt om extra aandacht te vragen voor samenwerkende hulporganisaties zoals Giro555. Volgens de klant moet SNS geen reclame voor derde partijen maken, tenzij dit van tevoren met klanten is afgesproken. Daarbij wijst de klant naar de voorwaarden waarin dit volgens hem niet expliciet staat vermeld en hij ook geen toestemming voor reclame heeft gegeven.

De klant verzocht de bank dan ook om de Mobiel Bankieren app alleen te gebruiken voor informatie over bankzaken en te stoppen met berichtgeving over Giro555. De zaak werd voorgelegd aan het Kifid. Het klachteninstituut komt tot het oordeel dat de bank een ruime mate van beleidsvrijheid heeft bij het inrichten van haar dienstverlening en dat het sponsoren van goede doelen onderdeel is van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ook stelt de commissie dat maatschappelijk verantwoord ondernemen aansluit bij de visie van De Nederlandsche Bank. Het Kifid komt tot het oordeel dat het beleid van SNS niet onaanvaardbaar of in strijd met "goede zeden" is. De vordering van de klant wordt dan ook afgewezen.

Reacties (24)
29-06-2023, 11:04 door Anoniem
Hop, op zoek naar een bank die zich met bankieren bezighoudt en niet met adverteren voor derden.
29-06-2023, 11:07 door Anoniem
Toch heeft die klant een punt, het is bovendien te makkelijk om het vinkje 'verantwoord ondernemen' met zo een reclame af te dekken. Er zijn voor de bank (en banken in het algemeen) echt wel meerdere mogelijkheden hiertoe. Een slechte beslissing van het Kifid, ook omdat het een precedent schept voor meer advertenties via de app.
29-06-2023, 11:35 door Anoniem
wel eens gehoord over malware via je reclame .?...bijdehand
29-06-2023, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem: Toch heeft die klant een punt, het is bovendien te makkelijk om het vinkje 'verantwoord ondernemen' met zo een reclame af te dekken. Er zijn voor de bank (en banken in het algemeen) echt wel meerdere mogelijkheden hiertoe. Een slechte beslissing van het Kifid, ook omdat het een precedent schept voor meer advertenties via de app.
Kifid is er niet voor de klant maar de banken.

Een enkele keer wordt er in het voordeel van de klant beslist het overgrote deel in voordeel van de banken.

Ik ben niet verbaasd over de uitspraak.

Je moet niet op het Kifid rekenen
29-06-2023, 11:54 door Anoniem
Ik weet niet hoe giro werkt.
29-06-2023, 11:54 door Anoniem
Giro 555?? Doet me denken aan die keer met een Tsunami waarbij al het geld was opgemaakt aan privéjets en feestjes, grappig dat mensen en bedrijven Giro 555 nog steeds vertrouwen.
Vraag me af hoe vaak er geld achterover is gedrukt toen mensen het niet merkten, maar ze hebben hun leven ongetwijfelt gebetert, inmiddels weten ze het beter te verbergen, dan komen ze niet meer in de problemen.
29-06-2023, 12:25 door Anoniem
Er zijn honderden goede doelen die het verdienen om onder de aandacht gebracht te worden.
Waarom heeft SNS een voorkeur voor 555 en laat ze andere goede doelen in de kou staan?
29-06-2023, 12:38 door Anoniem
Ik gebruik de ING app ook steeds minder sinds ik geforceerd wordt door hun eigen advertenties en zogenaamde irritante tips. Zeer irritant. En dan nog niet te spreken over omschrijvingen die niet opgeslagen worden in het adresboek. En dan ook nog niet te spreken over dat je na een aantal betalingen ineens een blokkade op je rekening hebt en niets meer kunt uitvoeren. Niets werd opgelost, om die reden zit ik nu bij de ABN die zich bezig houdt met bankzaken en verder niets anders.
29-06-2023, 13:41 door Anoniem
De beoordeling van Kifid is extra bijzonder omdat ze de beleidsvrijheid staven op een document van De Nederlandsche Bank N.V., MVO-visie 2019-2025 - terwijl dat document niet door SNS is aangehaald in de procedure en geen onderdeel is van de toepasselijke algemene voorwaarden. Al met al leidt tot de cynische conclusie dat als het niet in de voorwaarden staat Kifid wel op zoek gaat naar een ander document wat de bank kan helpen.
29-06-2023, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem: De beoordeling van Kifid is extra bijzonder omdat ze de beleidsvrijheid staven op een document van De Nederlandsche Bank N.V., MVO-visie 2019-2025 - terwijl dat document niet door SNS is aangehaald in de procedure en geen onderdeel is van de toepasselijke algemene voorwaarden. Al met al leidt tot de cynische conclusie dat als het niet in de voorwaarden staat Kifid wel op zoek gaat naar een ander document wat de bank kan helpen.

Eens. Feitelijk is deze uitspraak van Kifid een vrijgeleide voor alle Nederlandse banken om massaal reclame te maken voor goede doelen of zaken van zgn. maatschappelijke relevantie via een app die op een privé toestel is geinstalleerd. Griezelig en precedent scheppend omdat maatschappelijke relevantie een per geval in te kleuren subjectief thema is.
29-06-2023, 14:32 door Anoniem
ABN Amro heeft dit ook gedaan...
29-06-2023, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem: Giro 555?? Doet me denken aan die keer met een Tsunami waarbij al het geld was opgemaakt aan privéjets en feestjes, grappig dat mensen en bedrijven Giro 555 nog steeds vertrouwen.
Vraag me af hoe vaak er geld achterover is gedrukt toen mensen het niet merkten, maar ze hebben hun leven ongetwijfelt gebetert, inmiddels weten ze het beter te verbergen, dan komen ze niet meer in de problemen.
Je vergist je een land.

De excessen die jij noemt waren de Bush-Clinton Foundation, in 2010
https://abcnews.go.com/Politics/clinton-foundation-statement/story?id=42653561
En tot op de dag van vandaag nooit werkelijk inzage in de geldstromen gegeven.

Ook een Rudy Bouma zwijgt daarover, terwijl hij toch genoeg vakanties daarnaartoe heeft gehad, op onze kosten
(via onze minder-vrijwillige giften via blauwe enveloppen danwel Loekie).
29-06-2023, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De beoordeling van Kifid is extra bijzonder omdat ze de beleidsvrijheid staven op een document van De Nederlandsche Bank N.V., MVO-visie 2019-2025 - terwijl dat document niet door SNS is aangehaald in de procedure en geen onderdeel is van de toepasselijke algemene voorwaarden. Al met al leidt tot de cynische conclusie dat als het niet in de voorwaarden staat Kifid wel op zoek gaat naar een ander document wat de bank kan helpen.

Eens. Feitelijk is deze uitspraak van Kifid een vrijgeleide voor alle Nederlandse banken om massaal reclame te maken voor goede doelen of zaken van zgn. maatschappelijke relevantie via een app die op een privé toestel is geinstalleerd. Griezelig en precedent scheppend omdat maatschappelijke relevantie een per geval in te kleuren subjectief thema is.

Nee hoor, mensen moeten eens leren om niet naar die zogenaamde onafhankelijke geschillencommisies te stappen van de brancheorganisaties. Gewoon naar de rechter, dat is de enige die eventueel nog een objectief oordeel kan vellen.
29-06-2023, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem: Er zijn honderden goede doelen die het verdienen om onder de aandacht gebracht te worden.
Waarom heeft SNS een voorkeur voor 555 en laat ze andere goede doelen in de kou staan?
Rustig maar, alle andere goede doelen komen vanaf nu aan de beurt.
29-06-2023, 17:37 door Anoniem
Overtreding van GDPR en melding maken bij ACM
Goededoelen hebben geen apparte status qua advertentie rechten. Advertenties mogen niet door de bank getoont worden tenzij het van hunzelf afkomt zonder eerst toestemming te vragen. Er dient een opt-in te zijn en bij technisch niet haalbare minstens een opt-out mogelijkheid te zijn die ze verplicht zijn in behandeling te nemen.

Kifid is een nutteloze organisatie door banken voor banken dat mensen nog steeds zo goedgelovig zijn daar braafjes melsing te maken is beyond me. Lees maar eens de voorwaarden een besluit van kifid in voordeel van de bank moet aangenomen worden de klant heeft wel mogelijkheid tot het onder een rechter brengen. Een besluit in het nadeel van een bank mag ten allen tijden genegeerd worden door de bank waarbij de kosten voor rekening komen van de klant.
29-06-2023, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Toch heeft die klant een punt, het is bovendien te makkelijk om het vinkje 'verantwoord ondernemen' met zo een reclame af te dekken. Er zijn voor de bank (en banken in het algemeen) echt wel meerdere mogelijkheden hiertoe. Een slechte beslissing van het Kifid, ook omdat het een precedent schept voor meer advertenties via de app.
Kifid is er niet voor de klant maar de banken.

Een enkele keer wordt er in het voordeel van de klant beslist het overgrote deel in voordeel van de banken.

Ik ben niet verbaasd over de uitspraak.

Je moet niet op het Kifid rekenen
Bij banken werken mensen die redelijk kunnen inschatten hoe en geschillencommissie (of een rechter) zullen oordelen over een bepaalde kwestie. Op het moment dat die denken dat ze niet gaan winnen geven ze de klant gelijk. Pas als ze denken dat ze een redelijk kans op succes hebben of het een principezaak is zal de bank naar de kfid of een rechter stappen. De gemiddelde klant heeft die kennis niet en zal dus ook met een hopeloze zaak zijn gelijk proberen te halen.
29-06-2023, 20:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er zijn honderden goede doelen die het verdienen om onder de aandacht gebracht te worden.
Waarom heeft SNS een voorkeur voor 555 en laat ze andere goede doelen in de kou staan?
Rustig maar, alle andere goede doelen komen vanaf nu aan de beurt.

Ik weet nog wel een goed doel: mijn eigen bankrekening.
Vooral nu met alle extra heffingen (nu weer de plastic tax), prijsstijgingen en achterblijvende inflatiecorrectie.
De rek is er hier ondertussen wel uit.

Als de bank zo graag "maatschappelijk verantwoord onderneemt", waarom geeft het dan niet haar eigen geld aan het goede doel. Ze maken genoeg winst. En anders zijn er de beloningen voor de directie nog.
Daar hebben ze geen reclame voor nodig. Alleen een overboeking. En dan weten ze zeker hoeveel geld er bij het goede doel komt.

Nu is het een geste van de bank, afhankelijk van de gulheid van haar klanten.
Anders gezegd: Makkelijk mooi weer spelen met andermans geld.
30-06-2023, 00:53 door Anoniem
Ik heb rekeningen bij diverse banken maar gebruik van geen enkele de app voor de mobiel.
Nu ik dit lees heb ik een extra reden ze nooit te zullen gebruiken.
30-06-2023, 10:04 door Anoniem
Als je een mobiele bankieren app gebruikt is klagen over een advertentie voor Giro555 nogal gek, omdat je met gebruik van de Google/Apple infrastructuur al je data al afstaat aan die partijen. Het is een beetje klagen over regen terwijl je tot je middel in het water staat.
30-06-2023, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er zijn honderden goede doelen die het verdienen om onder de aandacht gebracht te worden.
Waarom heeft SNS een voorkeur voor 555 en laat ze andere goede doelen in de kou staan?
Rustig maar, alle andere goede doelen komen vanaf nu aan de beurt.

Ik weet nog wel een goed doel: mijn eigen bankrekening.
Vooral nu met alle extra heffingen (nu weer de plastic tax), prijsstijgingen en achterblijvende inflatiecorrectie.
De rek is er hier ondertussen wel uit.

Als de bank zo graag "maatschappelijk verantwoord onderneemt", waarom geeft het dan niet haar eigen geld aan het goede doel. Ze maken genoeg winst. En anders zijn er de beloningen voor de directie nog.
Daar hebben ze geen reclame voor nodig. Alleen een overboeking. En dan weten ze zeker hoeveel geld er bij het goede doel komt.

Nu is het een geste van de bank, afhankelijk van de gulheid van haar klanten.
Anders gezegd: Makkelijk mooi weer spelen met andermans geld.
Dat doe jij toch ook? Jij wilt dat de directie geld overmaakt naar die doelen. Jij speelt dan Sinterklaas met andermans geld. Jij bent precies hetzelfde.
30-06-2023, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem: Als je een mobiele bankieren app gebruikt is klagen over een advertentie voor Giro555 nogal gek, omdat je met gebruik van de Google/Apple infrastructuur al je data al afstaat aan die partijen. Het is een beetje klagen over regen terwijl je tot je middel in het water staat.

Waarom is dat hetzelfde ?

Snap jij het wel ?

Het scheelt enorm of ik _direct wordt lastig gevallen_ met een advertentie terwijl ik noodzakelijkerwijs in een app bezig ben, of dat ergens onder water google ziet dat ik op de Lijnbaan loop.
30-06-2023, 13:36 door Anoniem
@ anoniem van 11:47,

Prachtig vloorbeeld van liberaal-linkse politiek, ergo "mooi weer spelen van en met andermans geld".
En je weet nooit wie je feitelijk dan verkapt steunt, zoals bij de loterij of een politieke partij.

Alles is niet wat het lijkt en dat wordt te veel vloor het algemene publiek weggehouden en met opzet vaak.
Geschonden vertrouwen keert niet snel weer.
30-06-2023, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je een mobiele bankieren app gebruikt is klagen over een advertentie voor Giro555 nogal gek, omdat je met gebruik van de Google/Apple infrastructuur al je data al afstaat aan die partijen. Het is een beetje klagen over regen terwijl je tot je middel in het water staat.

Waarom is dat hetzelfde ?

Snap jij het wel ?

Het scheelt enorm of ik _direct wordt lastig gevallen_ met een advertentie terwijl ik noodzakelijkerwijs in een app bezig ben, of dat ergens onder water google ziet dat ik op de Lijnbaan loop.

Als je puur redeneert vanuit het punt van 'verveelt worden met', dan is dat inderdaad anders. Maar als je redeneert vanuit een breder oogpunt, zoals privacy en niet verder lastig gevallen worden met 'gerichte advertenties', dan is het wel steekhoudend.

Persoonlijk vind ik het geen goed punt dat men alles maar van mij mag weten 'zolang ze mij maar met rust laten'. Want ze zullen je niet met rust laten als ze het even kunnen laten. Alles kan en zal tegen je gebruikt worden.
30-06-2023, 18:02 door Anoniem
Als je MVO serieus zou nemen, dan zou een bank haar klanten/spaarders ook tegen inflatie moeten beschermen door een rente te geven die net boven de inflatie zit, dat doen ze al jaren niet meer.

Bovendien zou een staatsbank geen reclame moeten maken voor derden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.