Door Anoniem: Door Anoniem: Als de EC nu eens ordentelijke wetgeving zou gaan produceren die de rechterlijke toets kan doorstaan, dan zou dit "business model" vanzelf stoppen.
Het feit dat al twee van deze verdragen door de rechter onderuit zijn gehaald kan alleen maar omdat dat soort wetgeving er ook is.
Het gaat niet om verdragen, maar om twee beslissingen van de EU om de VS te beschouwen als een land waar de privacy voldoende beschermd zou zijn en waar er voor burgers voldoende rechtsmiddelen zouden zijn om hun eigen privacy adequaat te beschermen (eerst "Privacy Harbor," daarna "Privacy Shield"). Maar het klopt op zich wat wat je zegt, deze beslissingen konden alleen onderuit worden gehaald omdat dat soort wetgeving er ook is. Maar de reden dat de Europese rechter in deze gevallen koos om die beslissingen onderuit te halen, heeft vermoedelijk veel te maken met het feit dat hier gaat om de (machts)verhouding tussen de EU en de VS (incl. grote Amerikaanse techbedrijven). Dat is iets heel anders dan de verhouding tussen de EU en haar eigen burgers.
De GDPR is een farce.
Als de AVG een farce was had de rechter die eerdere verdragen met de VS niet onderuit kunnen halen.
In de verhouding tussen enerzijds EU-overheden en EU-bedrijven en anderzijds individuele EU-burgers, is de werkingskracht van de AVG ter bescherming van burgers zodanig uitgehold dat de AVG op dat punt beschouwd moet worden als een farce. Dat ligt op zich niet aan de tekst van de AVG zelf (die zou op zich wel adequate bescherming moeten bieden), maar aan hoe die tekst in de praktijk wordt geïnterpreteerd en genegeerd door overheden, bedrijven en rechters. Zie mijn vorige bijdrage (vandaag om 10:48 uur)
Zolang een privacyverklaring niet als bindend wordt beschouwd en gewoon stiekempjes door een aanbieder mag worden veranderd (en alles onder "gerechtvaardigd belang" wordt geschaard) ondergraaft de GDPR volledig. Zelfs onze overheid maakt zich schuldig aan deze praktijken.
Een verwerking die jouw toestemming vereist mag niet in voorwaarden verborgen worden, en ook niet erin sluipen door die voorwaarden te wijzigen.
En gerechtvaardigd belang als grondslag is behoorlijk streng. Ten eerste moet de verwerking
noodzakelijk zijn om dat belang te behartigen. Als dat zonder privacyschending kan dan moet het ook zonder privacyschending. En als die noodzaak om een belang te behartigen er wel is dan is de verwerking daarmee nog niet toegestaan. Dan moet namelijk dat belang worden afgewogen tegen de belangen van de betrokkene, en als de laatste zwaarder wegen mag de verwerking niet.
In de praktijk is gerechtvaardigd belang als grondslag helemaal niet streng. Rechters zijn bereid op de meest flimsy gronden "noodzakelijkheid" aan te nemen waar het in feite alleen gaat om de particuliere wens van een verwerkingsverantwoordelijke. Die wil het, dus is het zogenaamd "noodzakelijk". Argumenten die worden ingebracht waarom het niet noodzakelijk is, worden routinematig genegeerd.
Er gaan meerderde dingen niet goed hiermee. Met name Amerikaanse datagraaiers redeneren heel sterk naar hun eigenbelang toe: ze doen alsof elk belang dat zij hebben een gerechtvaardigd belang is en kijken helemaal niet naar de noodzaak en de belangenafweging die de AVG vereist. Ten tweede schiet de handhaving ernstig tekort, door gebrek aan budget en capaciteit bij toezichthouders, door een enorm budget om rechtzaken te voeren bij Amerikaanse reuzen, en doordat de Ierse toezichthouder, waar ze meestal onder vallen, zijn werk niet doet.
Dat zijn dingen waardoor de handhaving niet goed gaat. Dat wil niet zeggen dat de regels een farce zijn.
Ik ben het met je eens dat de regels op zich niet een farce zijn, en ook dat de handhaving niet goed. Maar er gaat nog veel meer niet goed, met name de interpretatie van die regels door zowel verwerkingsverantwoordelijken (overheden en bedrijven) als rechters. Ze zijn ziende blind voor de betekenis en de logica van die regels, en de enige plausibele verklaring voor die blindheid is dat ze bepaalde belangen met voorrang menen te moeten dienen - en dat zijn niet de belangen van gewone burgers.
Nog wel: het wordt in hoog tempo afgebroken.
Iets dat goed is om te beseffen is dat bij de EU, of de Nederlandse overheid, of een bedrijf, bij elke organisatie die niet piepklein is,
nooit alle neuzen dezelfde kant op staan. Er zijn altijd verschillende belangen die spelen, ook botsende belangen, waarbij verschillende belangen verschillende verdedigers hebben, en soms de ene groep een punt weet te scoren en de andere keer weer een andere groep. Dat we überhaupt wetgeving als de AVG hebben, en bijvoorbeeld sterke consumentenbescherming, en niet te vergeten mensenrechten, laat zien dat de belangen van burgers wel degelijk gewicht hebben in de EU.
Nee, het laat zien dat we in de EU een fraaie facade hebben van teksten die ogenschijnlijk bescherming bieden. Het is voor een groot deel windowdressing. Dat merk je pas als je serieus een beroep doet op die teksten van wetten en verdragen. Dan blijken ze in de praktijk boterzacht te zijn.
Het gaat zeker niet allemaal perfect,
Understatement van het jaar...
maar het is er wel en legt wel gewicht in de schaal. Alle pogingen om encryptie onderuit te krijgen of te omzeilen, zoals CSS nu, daar zie je andere belangen aan het woord. De zoveelste poging om via een verdrag te doen alsof er geen fundamentele onverenigbaarheid is tussen EU- en VS-wetgeving komt weer vanuit een ander belang: handel. Je ziet niet aflatende pogingen om die dingen erdoor te krijgen, en je ziet ook dat een hoop voorstellen het niet halen of na een poosje weer onderuit worden gehaald omdat het verzet ertegen ook niet aflatend is.
Als je niet door een bril kijkt waarmee je alleen de negatieve dingen ziet, en ook niet door een bril waarmee je alleen de positieve dingen ziet, dan zie je voortdurend dingen afgebroken én dingen opgebouwd worden. En daar zitten golfbewegingen in, er zijn periodes dat je het meer de ene kant op ziet gaan en periodes dat je het meer de andere kant op ziet gaan. Zo'n periode kan lang duren, tientallen jaren soms.(...)
Mee eens. Zelfs honderden jaren soms. Ik bedoel, de Middeleeuwen, de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust en de Goelag kun je ook beschouwen als niet meer dan "golfbewegingen", en je dan filosofisch terugtrekken in een comfortabel kasteel (als je dat tot je beschikking hebt), terwijl anderen het harde werk opknappen om mensen te mobiliseren tegen onrecht.
(...) Ik denk dat mensen die denken dat alles wat ze niet bevalt één groot complot is, die elke beweging in een richting die ze niet bevalt opvatten als iets dat onder de invloed van de verborgen macht alleen maar verder die kant op zal bewegen, domweg niet onderkennen hoe complex en divers het krachtenspel van opvattingen en invloeden is.
Mee eens, maar wel eenzijdig. Er zijn ook mensen die zichzelf oogkleppen opzetten om machtsmisbruik en oneerlijkheid niet te zien of het te bagatelliseren en zo te normaliseren, en dan iedereen die zaken wel durft te benoemen, uitmaken voor "complotdenkers". Die eenzijdigheid komt neer op een eenzijdige framing van de problematiek. Wat jouw redenen zijn om voor deze framing te kiezen en die uit te dragen, daar kunnen we alleen naar gissen.
(...) Perfecte democratieën bestaan niet, en er zijn zelfs fundamentele redenen waarom die onmogelijk kunnen bestaan. Het punt van de dan maar imperfecte democratieën die er wel zijn is dat al die conflicten niet met moord en doodslag worden uitgevochten maar met debatten en stemmingen, en onvermijdelijk ook met gelobby en gekonkel, want dat doen mensen nou eenmaal. Een democratie is geen utopie waarin geen conflicten voorkomen, die zijn er volop en blijven maar doorgaan. Een democratie is een systeem waar we elkaar de hersens niet inslaan (of gaan bedreigen of intimideren) vanwege die conflicten maar accepteren dat we onze zin niet krijgen als we geen meerderheid mee weten te krijgen. En dat gaat er echt niet altijd prettig aan toe, een democratie is niet alleen maar gezellig en leuk, het is vaak frustrerend en slopend. Alleen zijn andere manieren om de conflicten te beslechten of onderdrukken die onvermijdelijk binnen een samenleving bestaan nog veel erger.
Op zich mee eens, maar je laat iets onvermeld, namelijk de mogelijkheid dat een democratie gekaapt wordt door een minderheid (bijv. een elite) die zich beheersing verwerft over welke informatie de meerderheid wel en niet te zien krijgt of zelfs welke informatie de meerderheid wel of niet WIL zien. Op die manier kan de democratie worden functioneel worden vernietigd terwijl hij in naam en als formeel arrangement in schijn voortbestaat. Er is dan sprake van schijndemocratie, bijvoorbeeld eentje die met digitale middelen wordt aangestuurd door een kleine elite of oligarchie. Het is mogelijk dat geweld dan niet valt te vermijden als middel om een mogelijkheid te scheppen om echte democratie te herstellen. In juridische teksten wordt in dit verband gesproken van "het recht van verzet".
M.J.