image

Overheid komt met meldpunt voor klachten over slechte bereikbaarheid 112

donderdag 13 juli 2023, 15:04 door Redactie, 7 reacties

De overheid werkt aan een meldpunt waar burgers klachten over de bereikbaarheid van 112 kunnen melden, zo heeft demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken aangekondigd (pdf). Volgens de minister behoort de netwerkdekking in Nederland tot de "absolute wereldtop", maar is een honderd procent mobiele netwerkdekking onmogelijk.

"Ik zet in op het verder verbeteren van de mobiele bereikbaarheid van 112 door het goed laten werken van bellen via 4G (VoLTE) en bellen via Wifi. Ook met het oog op de verwachte afschakeling van 2G en 3G", zo laat Adriaansens in een brief aan de Tweede Kamer weten. Daarnaast had de minister vorig jaar juni en december laten weten dat er werd onderzocht of het mogelijk is om een centraal punt in te richten waar mensen meldingen over gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 kunnen doen.

Op basis van dat onderzoek heeft de minister nu besloten om de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) een meldpunt te laten oprichten. "Het doel van het informatiepunt is dat mensen informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112 en tips om zelf die bereikbaarheid te verbeteren. Daarnaast moet er via het punt melding kunnen worden gemaakt van situaties waarin 112 mobiel onbereikbaar was", zo laat Adriaansens verder weten.

Wanneer het meldpunt wordt gelanceerd is op dit moment onduidelijk. Begin volgend jaar volgt er een update over de oprichting van het meldpunt. Daarnaast staat al vast dat het meldpunt na een jaar zal worden geëvalueerd.

Reacties (7)
13-07-2023, 15:24 door Anoniem
Ik durft nu al te wedden dat we over een jaar klachten gaan zien over dat het meldpunt voor klachten niet goed zelf bereikbaar is. Want zo gaat het altijd met dit soort onzin. Je kan ook gewoon als overheid toegang eisen tot de live dekking kaarten van signaal sterkte bij de telcoms weet je precies waar de gaten zitten kun je extra mast eisen voor de dekking of mogelijk storing objecten in de omgeving verwijderen.
13-07-2023, 15:28 door Anoniem
Is dat meldpunt dan wel bereikbaar? :P
13-07-2023, 15:38 door Anoniem
Volgens de minister behoort de netwerkdekking in Nederland tot de "absolute wereldtop"

Inbraak in onze buurt. Meteen 112 bellen zegt men dan.

Dat doe ik ook, maar ik word door de centralist in de wacht gezet.

3 minuten in de wacht gezet...tuut...tuut....tuut.....en de inbrekers waren er intussen vandoor met hun opgevoerde knetterbakjes.

De buit: een losstaande kluis (die moet je trouwens altijd laten vernachelen), veel geld en andere waardevolle spullen.

Geklaagd over bereikbaarheid.
1 Agent vond het een vreemd verhaal. Zo ontgaat je nog de zin om 112 te bellen.

Misdaad: nooit opgelost.
13-07-2023, 16:03 door Anoniem
Op basis van dat onderzoek heeft de minister nu besloten om de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) een meldpunt te laten oprichten.
Is het niet veel handiger om RDI een ONDERZOEK te laten uitvoeren?
Zo groot is het aantal varianten wat onderzocht moet worden nou ook weer niet, en je voorkomt hiermee dat mensen 112 gaan bellen om te kijken of het bereikbaar is.
13-07-2023, 19:09 door Anoniem
Vannacht lag hier de KPN eruit. Geen glasvezel en geen mobiel netwerk dus bellen via voip of mobiel was onmogelijk. Gelukkig was T-moblie en Vodafone nog wel mobiel in de lucht maar moest eerst een netwerk scan uitvoeren.
14-07-2023, 07:09 door Anoniem
Dan is die oude vaste lijn, ook bij stroomuitval, wel weer een zegen.
Ouwe en zekere DIN-norm.

#nog-maar-1-werkende-wifi-in-het-trappenhuis
14-07-2023, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens de minister behoort de netwerkdekking in Nederland tot de "absolute wereldtop"
3 minuten in de wacht gezet...tuut...tuut....tuut.....en de inbrekers waren er intussen vandoor met hun opgevoerde knetterbakjes.

De politie kan er sowieso niet binnen 3 minuten zijn, dus het had denk ik weinig verschil gemaakt. Niet dat het goed is dat je 3 minuten in de wacht hebt gestaan. Maar zou de uitkomst anders zijn geweest als het niet zo was?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.