De Rijksoverheid is een nieuwe publiekscampagne tegen cybercrime gestart met de naam 'laat je niet interneppen', die burgers wijst op het herkennen en voorkomen van online criminaliteit. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid spelen cybercriminelen vaak in op een persoonlijke situatie om persoonlijke informatie los te krijgen.
"Ze doen zich daarbij voor als iemand anders. Iemand die te vertrouwen is, zoals een vriend of een medewerker van een winkel met een mooie aanbieding. Per e-mail, sms of WhatsApp nemen criminelen contact op en spelen in op menselijke karaktereigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebberigheid, angst en onwetendheid om toe te slaan."
Op de campagnewebsite wordt uitgelegd wat social engineering is en hoe misleidende berichten zijn te herkennen. Zo wordt er geen bedenktijd gegeven, heeft het bericht een dwingende toon en is er een escalerende situatie. Burgers wordt verder geadviseerd om de afzender en link in een bericht te controleren en zichzelf via privacyinstellingen en tweefactorauthenticatie te beschermen. Tevens wordt aangeraden om bij twijfel altijd weg te klikken of swipen.
Eerder dit jaar verscheen er onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken was uitgevoerd, waaruit blijkt dat veel Nederlanders minder digitaal vaardig zijn dan ze zelf denken. De onderzoekers stellen dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders moeite heeft met het herkennen van nepwebwinkels en phishingberichten, terwijl zij zelf denken dat ze dit wél goed kunnen. "Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders behoefte hebben om meer te leren over hoe zij online oplichting kunnen herkennen en voorkomen", zegt onderzoeker Mara Verheijen.
"Als een crimineel in het echt voor je neus zou staan, trap je er misschien niet zo snel in. Online is dat een stuk lastiger. Steeds meer mensen zijn slachtoffer van online criminaliteit. Daders worden slimmer en soms is een écht bericht moeilijk te onderscheiden van een nepbericht" stelt demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid. "Met deze campagne willen we mensen helpen om online misleiding sneller te herkennen, zodat ze eerst de afzender checken en bij twijfel wegklikken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.