image

Politie maakt bezwaar tegen deadline voor oplossen C2000-problemen

vrijdag 20 oktober 2023, 16:59 door Redactie, 7 reacties

De politie maakt bezwaar tegen de deadline van de Arbeidsinspectie voor het oplossen van de problemen van het C2000-systeem waar de hulpdiensten mee communiceren. De Arbeidsinspectie gaf de politie vorige maand negen maanden de tijd om de C2000-problemen te verhelpen. De dekking van het systeem is onvoldoende waardoor politiemensen en burgers risico lopen.

Vanwege de problemen met het systeem, zoals haperingen en uitval, besloten politievakbond ACP en de politiebonden ANPV, Equipe en NPB in maart van dit jaar een klacht in te dienen bij de Arbeidsinspectie. De Arbeidsinspectie verklaarde de klacht van de bonden gegrond en startte een onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat de geschetste knelpunten rond C2000 in principe alleen kunnen worden opgelost door het bijplaatsen van extra antennemasten in bepaalde gebieden in Nederland waar geen bereik is.

Daarnaast zou er een alternatief moeten komen voor de push-to-talk app in crisis en stressvolle situaties zoals achtervolgingen, waarbij politiemensen weinig handelingen hoeven uit te voeren aangezien zij die tijd niet hebben in die situaties. Ook vindt de Arbeidsinspectie dat de politie als werkgever haar medewerkers structureel moet voorlichten over het omgaan met C2000 en etherdiscipline. Dit zijn afgesproken regels voor het communiceren via C2000. De politie zou de problemen voor 8 juni 2024 moeten hebben opgelost.

"Nu de eis van de inspectie onveranderd is gebleven en definitief is geworden, heeft de politie tijd nodig om te bezien wat daarvan de consequenties zijn. Om die reden maakt de politie bezwaar tegen de eis", zo laat de politie vandaag weten. "Op dit moment kan de politie onder meer nog niet overzien of de door de Arbeidsinspectie gestelde termijn haalbaar is. Daarom is een bezwaarprocedure gestart die er mede toe dient om dat te onderzoeken."

Met het bezwaar voorkomt de politie bovendien dat nieuwe handhavingsacties van de Arbeidsinspectie volgen als zij de maatregelen niet op tijd of naar behoren treft. "Bezwaar tegen de aanwijzing van de Arbeidsinspectie betekent niet dat we in de tussentijd op onze handen gaan zitten, integendeel. We werken keihard aan de uitvoering van het technische verbeterplan", zegt Henk Geveke, vanuit de korpsleiding verantwoordelijk voor C2000.

Reacties (7)
20-10-2023, 18:05 door Anoniem
De Belgische tegenhanger ASTRID is net als C2000 op TETRA gebaseerd, en daar heeft men deze problemen niet. Nu.nl heeft in september een artikel daaraan gewijd. Het verschil in betrouwbaarheid zit volgens dat artikel niet in de onderliggende techniek maar in hoe het georganiseerd is. In Nederland valt het onder het ministerie van Justitie en Veiligheid, in België heeft men een bedrijf zonder winstoogmerk opgericht, waar politie en hulpdiensten een abonnement bij afnemen. Hoe dat tot zulke verschillende uitkomsten leidt is het lezen waard:
https://www.nu.nl/tech/6280882/c2000-stuur-het-ministerie-op-stage-naar-belgie-want-daar-werkt-het-wel.html
20-10-2023, 20:15 door Ron625
De Politie vind / de Politie maakt bezwaar / enz.
Wie is de eigenaar van het C2000 systeem?
Dit valt (dacht ik) onder het OOV (Openbare Orde en Veiligheid) en niet onder de politie.
Daarnaast geldt dit toch ook voor de Ambulance diensten de brandweer!
21-10-2023, 10:38 door Anoniem
Door Ron625: De Politie vind / de Politie maakt bezwaar / enz.
Wie is de eigenaar van het C2000 systeem?
Dit valt (dacht ik) onder het OOV (Openbare Orde en Veiligheid) en niet onder de politie.
Arbeidsomstandigheden zijn de verantwoordelijkheid van de werkgever. Als die niet deugen dan spreekt de arbeidsinspectie daar de werkgever op aan. Als dat ligt aan door derden geleverde hulpmiddelen stapt de arbeidsinspectie niet voor die werkgever naar zijn toeleveranciers toe, dat moet de werkgever zelf doen als verantwoordelijke voor de arbeidsomstandigheden. Hier is dat niet anders. OOV is niet de werkgever van politiemensen, dat is de politie, en die moet dus zorgen dat het verbetert.
Daarnaast geldt dit toch ook voor de Ambulance diensten de brandweer!
Klopt. Dat de arbeidsinspectie het nu over de politie heeft komt omdat het politievakbonden zijn die een klacht bij de arbeidsinspectie hebben ingediend, zoals je in het artikel kan lezen.

Als je door de bril van een probleemoplosser kijkt dan wil je problemen natuurlijk daar aanpakken waar ze veroorzaakt worden. Dat moet natuurlijk ook gebeuren. De arbeidsinspectie is echter niet de probleemoplosser maar degene die opdracht geeft om het probleem op te lossen, en die opdracht geven ze aan de verantwoordelijke voor de arbeidsomstandigheden, de werkgever dus. Die moet het verder met OOV regelen.
21-10-2023, 10:52 door pcb_nl
Door Anoniem: De Belgische tegenhanger ASTRID is net als C2000 op TETRA gebaseerd, en daar heeft men deze problemen niet. Nu.nl heeft in september een artikel daaraan gewijd. ....
... Hoe dat tot zulke verschillende uitkomsten leidt is het lezen waard:
https://www.nu.nl/tech/6280882/c2000-stuur-het-ministerie-op-stage-naar-belgie-want-daar-werkt-het-wel.html

Goede tip! Zegt alles over Nederlandse aanpak van nieuwe techniek.

Opmerkelijk dat dit in het verdeelde België kon. Misschien juist daar dat ze er een apart bedrijf voor hebben opgezet. Werkt goed.
22-10-2023, 08:50 door Anoniem
Het systeem werkt niet goed en heeft inmiddels meer dan 1 miljard euro gekost. Moet de verantwoordelijke minister dan niet aftreden?
https://www.ad.nl/tech/noodknop-politie-al-20-jaar-een-ict-nachtmerrie-al-ruim-1-miljard-euro-uitgegeven~af26c07d
23-10-2023, 08:59 door Anoniem
Door Anoniem: De Belgische tegenhanger ASTRID is net als C2000 op TETRA gebaseerd, en daar heeft men deze problemen niet. Nu.nl heeft in september een artikel daaraan gewijd. Het verschil in betrouwbaarheid zit volgens dat artikel niet in de onderliggende techniek maar in hoe het georganiseerd is. In Nederland valt het onder het ministerie van Justitie en Veiligheid, in België heeft men een bedrijf zonder winstoogmerk opgericht, waar politie en hulpdiensten een abonnement bij afnemen. Hoe dat tot zulke verschillende uitkomsten leidt is het lezen waard:
https://www.nu.nl/tech/6280882/c2000-stuur-het-ministerie-op-stage-naar-belgie-want-daar-werkt-het-wel.html

Heb het stuk ook gelezen en dit geeft een nogal vertekend beeld. In belgie is ieder eigenaar van een groot gebouw verplicht om steunzenders te plaatsen op kosten van de gebouw eigenaar. Dit geeft een vertekend beeld.

Ook de belgen hebben mindere dekking langs te grenzen waar wij een tijd terug een incident hadden. Je mag immers niet vol vermogen naar een buurland zenden.

C2000is ooit volgens de aanbesteding geweest voor buiten dekking, wat resulteert in slechte binnen dekking in combinatie met het niet verplichten van extra antennes zorgt voor slecht bereik in grote gebouwen, parkeergarages, etc.

Wat wel een goede actie zou zijn om iedereen op de hoogte te brengen bij de diensten die gebruik maken van C2000 hoe het werkt. Zo zijn er masten die 11 gelijktijdige gesprekken aan kunnen. Dit lijkt veel, echter telt alles mee. Ben je als politie te gast in een andere regio, dan zou je door nog naar je thuis regio te luisteren gesprekssloten in kunnen nemen. Zeker bij grote incidenten met politie uit meerdere regio's die op 1 plek samen komen kan dit een probleem geven.
24-10-2023, 17:50 door Anoniem
De neergaande spiraal wordt niet geduid.
Tekorten op personeel niet verklaard.
De roltrap werkt al tijden niet, het gras groeit in de straat.
Politie maakt bezwaar.

Wat zou er toch aan de hand zijn?

Hallo, doorlopen, niets te zien hier. Of...?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.