image

Gronings ziekenhuis beantwoordt vragen van patiënten met chatbot

maandag 13 november 2023, 14:30 door Redactie, 5 reacties

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) gebruikt een chatbot voor het beantwoorden van vragen van patiënten. De chatbot is ontwikkeld door EPD-leverancier Epic en bevindt zich in het elektronisch patiëntendossier (EPD). Wanneer een patiënt een vraag stelt komt de chatbot met een antwoordsuggestie. Een zorgverlener krijgt het door de chatbot gemaakte conceptantwoord, controleert het en past het waar nodig nog aan.

Volgens het UMCG zou dit de administratieve druk op artsen, verpleegkundig specialisten en andere zorgverleners kunnen verlagen. Het Groningse ziekenhuis is naar eigen zeggen het eerste ziekenhuis in Europa dat de chatbot daadwerkelijk inzet in het schriftelijk contact met patiënten. Het UMCG benadrukt dat de chatbot geen zelflerend systeem is en er niet wordt geleerd aan de hand van patiëntgegevens.

"De chatbot is geïntegreerd in het EPD, dus de patiëntengegevens blijven veilig binnen het systeem. Ook de leverancier kan er niet bij", zo laat het ziekenhuis verder weten,dat toevoegt dat het systeem geen medisch advies geeft, maar de zorgverlener ondersteunt bij haar taken. In de komende weken en maanden zullen meer Nederlandse ziekenhuizen met een EPD van Epic de chatbot gaan gebruiken.

Reacties (5)
13-11-2023, 16:44 door Anoniem
Het UMCG benadrukt dat de chatbot geen zelflerend systeem is en er niet wordt geleerd aan de hand van patiëntgegevens.

terwijl Epic's website het volgende schrijft:

With Epic, Generative AI seamlessly integrates into your Electronic Health Record (EHR), revolutionizing the way we operate. Our HIPAA-compliant pipeline effortlessly incorporates state-of-the-art language models, like GPT-4, enabling your team to break free from time-consuming, repetitive tasks and focus on what truly matters.
bron: https://www.epic.com/epic/post/cool-stuff-now-epic-and-generative-ai/


Bij het UMCG is het schijnbaar dan zo geconfigureerd dat het niet leert.
13-11-2023, 18:06 door Anoniem
Dit is een heel slecht idee en ook erg onpersoonlijk nadat uw metadata te grabbel wordt gegooit aan adverteerders en big pharma, het doet me een beetje denken aan deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=OBArBFzWzlk&t=306
Gewoon even bellen naar de assistente van de dokter is een veel beter idee, wel zou een hotlijn (met oud-verpleegkundigen) voor hypochonders handig zijn, daar hebben doktoren handenvol werk aan.
Ook het papierwerk is tegenwoordig wel erg overdreven.
14-11-2023, 08:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Het UMCG benadrukt dat de chatbot geen zelflerend systeem is en er niet wordt geleerd aan de hand van patiëntgegevens.

terwijl Epic's website het volgende schrijft:

With Epic, Generative AI seamlessly integrates into your Electronic Health Record (EHR), revolutionizing the way we operate. Our HIPAA-compliant pipeline effortlessly incorporates state-of-the-art language models, like GPT-4, enabling your team to break free from time-consuming, repetitive tasks and focus on what truly matters.
bron: https://www.epic.com/epic/post/cool-stuff-now-epic-and-generative-ai/


Bij het UMCG is het schijnbaar dan zo geconfigureerd dat het niet leert.
In dat citaat van Epic staat niet dat het wel leert. Het is opgeblazen marketingtaal die maar één concrete mededeling bevat: dat LLM's als GPT-4 in hun systeem kunnen worden opgenomen. De video zegt evenmin dat de LLM met de patiëntgegevens getraind wordt.
14-11-2023, 15:51 door Anoniem
In dat geval zal ik nog liever mijn medische vragen op Facebook posten.
14-11-2023, 18:23 door Anoniem
Door Anoniem: In dat geval zal ik nog liever mijn medische vragen op Facebook posten.

EPIC: Mag ik vragen welk medisch probleem u met uw aangezicht heeft? Dan kan ik u wellicht helpen met uw face.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.