image

Treinreizigers kunnen door storing in NS-systeem geen ov-fiets huren

donderdag 16 november 2023, 13:06 door Redactie, 9 reacties

Treinreizigers kunnen door een storing in een systeem van de NS geen ov-fiets huren. Al gehuurde fietsen zijn gewoon te gebruiken en in te leveren, zo laat het vervoersbedrijf via de eigen website weten. Om wat voor soort storing het precies gaat is onbekend. "We vinden het heel vervelend voor reizigers en werken hard aan een oplossing. NS weet op dit moment echter nog niet wanneer de storing verholpen is."

Een ov-fiets is op meer dan driehonderd locaties in Nederland te huren. In plaats van een sleutel is het bij de nieuwe sloten mogelijk om de fiets door middel van een ov-chipkaart te ontgrendelen. "We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten", zo laat de NS over het nieuwe slot weten.

Reacties (9)
16-11-2023, 13:13 door Anoniem
"Al gehuurde fietsen zijn gewoon te gebruiken en in te leveren"
Als het afmelden niet goed gaat, is dit het probleem van de klant. Dat kan je zomaar honderden euro's kosten. En als de NS zegt dat dit gewoon kan; dan ben je gewaarschuwd. En medewerking van de klantenservice hoef je bij een probleem al helemaal niet te verwachten.

"We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten"
Echter doet de NS-app dit wel, die is onderhand verplicht bij het reizen met de trein (NS maakt hier volop reclame voor dat een treinreis daar begint). De app van de NS kun je namelijk niet afsluiten, blijft altijd actief op de achtergrond en heeft altijd toegang tot jouw locatie (standaard). De NS heeft sowieso weinig op met de privacy van hun klanten, zie de site, app en hun voorwaarden.
16-11-2023, 14:25 door waterlelie
Het is feitelijk zo, dat als de fiets gestolen wordt, dan ben je als klant de pineut, ook als je nog een NS fiets met een sleutel hebt gehuurd. Je moet dan gewoon een door de NS in de voorwaarden bepaald bedrag betalen, ook al bewijs je dat je hier niks aan kan doen. Het is echter ook zo, dat je in rechtszaak of geschil bij de rechter of geschillencommissie altijd een beroep kunt doen op het onredelijke karakter van die voorwaarden. Zoek maar op: Onredelijk bezwarende bedingingen in de algemene voorwaarden Elke rechter zal, als je daar een beroep op doet dit afwegen, en niet zelden krijg de consument hierin gelijk.
16-11-2023, 15:00 door Anoniem
We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten
Gelooft ie het zelf? Dat slimme slot verzamelt heeel veel data, inclusief je locatie, wie 'm heeft gehuurd met welke OV kaart en alle momenten dat je de het slot open of dicht doet. " maar we doen er niets mee hoor, pinkie promise..."
16-11-2023, 15:20 door Anoniem
Landelijke storing met ov-fietsen na een dag voorbij

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/landelijke-storing-met-ov-fietsen-na-een-dag-voorbij~b6518025/

Het was niet mogelijk om een ov-fiets mee te nemen door een storing in het systeem dat de ritten registreert.

Tijdens de storing konden OV-fietsen wel worden ingeleverd, maar werd de huur niet beëindigd. Voor deze reizigers heeft NS de huur automatisch gecorrigeerd. Dit om te voorkomen dat deze reizigers extra gefactureerd krijgen.

https://nieuws.ns.nl/storing-ov-fiets/
16-11-2023, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem: "Al gehuurde fietsen zijn gewoon te gebruiken en in te leveren"
Als het afmelden niet goed gaat, is dit het probleem van de klant. Dat kan je zomaar honderden euro's kosten. En als de NS zegt dat dit gewoon kan; dan ben je gewaarschuwd. En medewerking van de klantenservice hoef je bij een probleem al helemaal niet te verwachten.

"We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten"
Echter doet de NS-app dit wel, die is onderhand verplicht bij het reizen met de trein (NS maakt hier volop reclame voor dat een treinreis daar begint). De app van de NS kun je namelijk niet afsluiten, blijft altijd actief op de achtergrond en heeft altijd toegang tot jouw locatie (standaard). De NS heeft sowieso weinig op met de privacy van hun klanten, zie de site, app en hun voorwaarden.

idd, https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.ns.android.activity/latest/

Website gebruikt zelfs canvas fingerpinting: https://themarkup.org/blacklight?url=ns.nl&device=desktop&location=eu

De NS en privacy....Zijn keihard bezig om alle treinen en station van voor tot achter vol te hangen met Chinese camera's, met OV kaart word iedere reis altijd gelogd, en met die slimme sloten op de OV-fietsen weten ze ook precies waar je naar toe gaat na het bestemmingsstation.
16-11-2023, 22:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Echter doet de NS-app dit wel, die is onderhand verplicht bij het reizen met de trein (NS maakt hier volop reclame voor dat een treinreis daar begint). De app van de NS kun je namelijk niet afsluiten, blijft altijd actief op de achtergrond en heeft altijd toegang tot jouw locatie (standaard). De NS heeft sowieso weinig op met de privacy van hun klanten, zie de site, app en hun voorwaarden.

Ik weet niet precies hoe je aan deze kennis komt maar ik zou maar eens een andere bron raadplegen:
- NS-app is alles behalve verplicht
- De NS-app kun je prima afsluiten
- Je kunt de NS-app instellen zodat je een herinnering krijgt wanneer je vergeten bent in te checken. Maar dat moet je wèl expliciet instellen/toestemming voor verlenen.
-Toegang tot je locatie heeft de app alleen als je die toegang verleent. Zonder toegang tot je locatie kun je alle functionaliteit gebruiken behalve de 'vergeten uitcheck' reminder.
- Je kunt behoorlijk (anonieme ov-chipkaart) of geheel anoniem (los kaartje contant of met tijdelijke digitale bankpas betalen) reizen bij de NS als je daar de voorkeur aan geeft.
19-11-2023, 10:55 door Anoniem
Door Anoniem:
- Je kunt behoorlijk (anonieme ov-chipkaart) of geheel anoniem (los kaartje contant of met tijdelijke digitale bankpas betalen) reizen bij de NS als je daar de voorkeur aan geeft.
Nee, de "anonieme OV-chipkaart" is niet "behoorlijk" anoniem, het unieke nummer ervan wordt bij in- en uitchecken en opladen geregistreerd, bovendien kun je bijna nergens contant opladen (en helemaal niet met bankbiljeten, want die accepteren NS-automaten al jaren niet meer) behalve op die paar stations waar nog een fysieke balie is. Dan moet je een extra "service-fee" betalen, dus prijsdiscriminatie.

Aan de hand van reispatroon (geregistreerde in- en uitcheks) + unieke nummer "anonieme" OV-chipkaart valt jouw identiteit te achterhalen, en daarmee ook waar en wanneer je gereisd hebt.

Die gegevens zijn geld waard. Ze worden ook voor opsporingsdoelen gebruikt.

Als jij graag extreem naïef wilt doen, dan zul je daar wel een reden voor hebben.

Losse kaartjes zijn duurder gemaakt dan als je reist met de OV-chipkaart om je te dwingen om jouw persoonlijke reizen te laten monitoren.

De AP doet hier niets aan, dit mag allemaal van de AP.
19-11-2023, 13:02 door Anoniem
Handig hoor, die digitalisering! Vroeger kon je naar een stalling en dan kreeg je een fiets mee.
De stalling is er nog steeds, de fiets ook, maar nu kan het opeens niet meer omdat er een "storing" is.
21-11-2023, 08:09 door Anoniem
Door Anoniem:
We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten
Gelooft ie het zelf? Dat slimme slot verzamelt heeel veel data, inclusief je locatie, wie 'm heeft gehuurd met welke OV kaart en alle momenten dat je de het slot open of dicht doet. " maar we doen er niets mee hoor, pinkie promise..."
Ik heb geen idee hoe je erbij komt dat dit slot ook je locatie weet? Dat is namelijk 100% NIET het geval!!!!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.