image

Honderd slachtoffers bankhelpdeskfraude voor 175.000 euro opgelicht

dinsdag 28 november 2023, 16:57 door Redactie, 7 reacties

In een onderzoek naar bankhelpdeskfraude, waarbij honderd mensen voor in totaal 175.000 euro werden opgelicht, heeft de politie twee verdachten aangehouden. De eerste verdachte die vorige week werd aangehouden probeerde via een auto te vluchten, waarbij hij drie telefoons en een tablet uit het raam gooide. Ondanks de beschadigingen aan de toestellen slaagde de politie erin om toegang te krijgen tot informatie op de telefoons. Dat leidde vandaag tot de aanhouding van de tweede verdachte.

De eerste verdachte betreft een 20-jarige man uit Amsterdam die wordt verdacht van het plegen van bankhelpdeskfraude op grote schaal, computervredebreuk en witwassen. De tweede, vandaag aangehouden verdachte is een 18-jarige man uit Amsterdam, die mogelijk verantwoordelijk is voor het ophalen van de bankpassen van slachtoffers. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

In deze zaak kwam de politie de verdachten op het spoor door het bundelen van honderd aangiften van bankhelpdeskfraude. Slachtoffers werden voor ruim 175.000 euro bestolen. De politie vermoedt dat niet alle slachtoffers in deze zaak aangifte hebben gedaan, mogelijk omdat ze zich schamen. "Dat is niet nodig. Bankhelpdeskfraude komt helaas vaak voor en de daders gaan geraffineerd te werk. De politie kan alleen een onderzoek starten op basis van aangiftes", aldus de politie.

Reacties (7)
28-11-2023, 18:52 door Anoniem
Geraffineerd...

Het enige dat je als potentiëel slachtoffer hoeft te weten, is dat een telefoontje van een 'bankmedewerker' in principe altijd verdacht is. En als ze over bankpassen beginnen, weet je genoeg.
29-11-2023, 06:15 door spatieman
Door Anoniem: Geraffineerd...

Het enige dat je als potentiëel slachtoffer hoeft te weten, is dat een telefoontje van een 'bankmedewerker' in principe altijd verdacht is. En als ze over bankpassen beginnen, weet je genoeg.

Kuch, maaar ???
Het is de bank die belt !!!!!
29-11-2023, 08:15 door Anoniem
Door spatieman:
Door Anoniem: Geraffineerd...

Het enige dat je als potentiëel slachtoffer hoeft te weten, is dat een telefoontje van een 'bankmedewerker' in principe altijd verdacht is. En als ze over bankpassen beginnen, weet je genoeg.

Kuch, maaar ???
Het is de bank die belt !!!!!

En anders zetten ze (zomaar) je bankrekening op slot, als ze toch een keer echt bellen.
Want potentieeel fraude/witwas oid.

Hoe moeten klanten het nog snappen.
"De Bank" is niet consistent.
:-)
29-11-2023, 08:30 door Anoniem
Het is de bank die belt !!!!!
Dat is de eerste red flag. De bank heeft mijn telefoonnummer niet... DUS is het fraude als ze bellen.
Daarnaast is 'de bank' inmiddels niks anders dan een instrument om mensen in de gaten te houden voor de overheid. Vertrouw jij de overheid?
29-11-2023, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman:
Door Anoniem: Geraffineerd...

Het enige dat je als potentiëel slachtoffer hoeft te weten, is dat een telefoontje van een 'bankmedewerker' in principe altijd verdacht is. En als ze over bankpassen beginnen, weet je genoeg.

Kuch, maaar ???
Het is de bank die belt !!!!!

En anders zetten ze (zomaar) je bankrekening op slot, als ze toch een keer echt bellen.
Want potentieeel fraude/witwas oid.

Hoe moeten klanten het nog snappen.
"De Bank" is niet consistent.
:-)
Simpele oplossing: zelf de bank bellen.

Eigen verantwoordelijkheid is precies dat: iets wat je zelf doet ipv iemand anders de schuld te geven van je eigen fouten.
29-11-2023, 16:35 door Anoniem
en weer zijn de mensen de 'dommerds' en doen we lekker mee aan victim blaming hier... gelegenheid maakt de dief. wie heeft de gelegenheid gemaakt in dit verhaal? wie heeft dus gedeelde verantwoordelijkheid in dit verhaal? denk eens een beetje verder dan je eige ikkie.
30-11-2023, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is de bank die belt !!!!!
Dat is de eerste red flag. De bank heeft mijn telefoonnummer niet... DUS is het fraude als ze bellen.
Daarnaast is 'de bank' inmiddels niks anders dan een instrument om mensen in de gaten te houden voor de overheid. Vertrouw jij de overheid?

Dat denk jij. Banken hebben zo'n groot informatie aanbod dat wil je niet weten. Heb jij een mobiele app van je bank? Dan weten ze al meer dan genoeg van je
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.