image

Brussel wil Europees beleid voor aanpak van dreiging civiele drones

maandag 11 december 2023, 16:29 door Redactie, 12 reacties

De Europese Commissie wil dat er Europees beleid komt voor de aanpak van de dreiging van civiele drones, ook wel 'niet-coöperatieve' drones genoemd. Het gaat dan om 'veiligheids- en privacy uitdagingen' die de apparaten met zich zouden meebrengen. Brussel wil daarvoor gaan inzetten op het uitwisselen van informatie en de ontwikkeling van counter-dronesystemen. Dat laat demissionair minister Bruins Slot van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer weten (pdf).

De oproep van Brussel richt zich specifiek op civiele drones die in een civiele omgeving worden gebruikt, en gaat niet over militaire drones of buitengewone of oorlogsomstandigheden. Het doel dat de Europese Commissie nastreeft is het aanbieden van een beleidskader, alsmede procedures voor het aanpakken van de dreigingen van drones. Zo moet er een platform komen gericht op het vergroten van het bewustzijn over de risico's en maatregelen met betrekking tot 'niet-coöperatieve drone activiteiten'.

Het platform moet daarnaast de samenwerking en coördinatie tussen lidstaten en belanghebbenden verbeteren. Daarnaast wil de Commissie zich primair richten op het testen van counter-dronesystemen. Hierbij gaat het om de ontwikkeling en evaluatie van systemen en technologieën die dreigingen van drones kunnen detecteren en bestrijden. Tenslotte overweegt de Commissie regelgevende maatregelen. Zo wordt gekeken naar regels om het gebruik van niet-coöperatieve drones te reguleren.

Het kabinet zegt veel waarde te hechten aan experimenten om de kennis en de gerichte bestrijding van niet-coöperatieve drones te verbeteren. Het is dan ook positief over de plannen van Brussel. "De technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo en er is ook voordeel te behalen door de kennis te bundelen in de door de Commissie voorgestelde ‘deskundigengroep voor de bestrijding van drones."

Volgens Bruins Slot is het kabinet van plan om een actieve bijdrage te leveren aan de benodigde counter-drone-oplossingen en wordt het bij elkaar brengen van de informatie over counter-drone-oplossingen voor zowel militaire als civiele toepassingen als een welkome aanvulling gezien op de Europese kennisuitwisseling. Het kabinet gaat dan ook na welke mogelijkheden er zijn om daar aan deel te nemen. De plannen van de Commissie staan gepland voor de periode van nu tot 2030.

Reacties (12)
11-12-2023, 16:49 door Anoniem
What's in a name?

"Niet-coöperatieve" drones, dit zijn civiele drones, dus drones die door burgers (en bedrijven) in hun civiele omgeving worden gebruikt.
De aanduiding kan niet toevallig zijn, loslopende burgers (vroeger: vrije burgers genoemd) die dus "niet-coöperatieve" drones gebruiken.
Waar komt deze term vandaan? Heeft de NAVO (een soort coöperatie) besloten dat de burgerbevolking in zijn geheel als niet-coöperatief beschouwd moet worden?
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?
11-12-2023, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem: What's in a name?

"Niet-coöperatieve" drones, dit zijn civiele drones, dus drones die door burgers (en bedrijven) in hun civiele omgeving worden gebruikt.
De aanduiding kan niet toevallig zijn, loslopende burgers (vroeger: vrije burgers genoemd) die dus "niet-coöperatieve" drones gebruiken.
Waar komt deze term vandaan? Heeft de NAVO (een soort coöperatie) besloten dat de burgerbevolking in zijn geheel als niet-coöperatief beschouwd moet worden?
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?
Tja, wat moeten we met die politici die het over "stijgende nul-groei" hebben en opeens Frans beginnen te praten over zaken waar wij gewone burgers ons niet mee bezighouden?
11-12-2023, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem: What's in a name?

"Niet-coöperatieve" drones, dit zijn civiele drones, dus drones die door burgers (en bedrijven) in hun civiele omgeving worden gebruikt.
De aanduiding kan niet toevallig zijn, loslopende burgers (vroeger: vrije burgers genoemd) die dus "niet-coöperatieve" drones gebruiken.
Waar komt deze term vandaan? Heeft de NAVO (een soort coöperatie) besloten dat de burgerbevolking in zijn geheel als niet-coöperatief beschouwd moet worden?
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?

Uit de pdf:
Met niet coöperatieve drones (de Commissie gebruikt in de strategie 2.0 de term drone) worden onbemande
luchtvaartuigsystemen bedoeld die niet voldoen aan wettelijke vereisten en/of niet de vereiste toestemmingen
hebben om in het luchtruim te vliegen. Deze drones vormen bewust of onbewust een voortdurend risico voor
de Luchtvaartveiligheid.

Dan denk ik aan drones die rond vliegvelden/vliegroutes vliegen maar heb hier geen verstand van. En toch vertrouw ik het niet.
11-12-2023, 17:47 door Anoniem
En de niet-coöperatieve deurbelcamera dan?
11-12-2023, 18:27 door Anoniem
Als terroristen en criminelen civiele drones gaan inzetten denken ze eerst aan de wet of het wel mag, en besluiten het daarop toch maar niet te doen...
Als de politie het doet mag het wel want hun drones kunnen niet neerstorten, onmogelijk.
Het luchtruim exclusief instellen voor politie en militairen is daarom ook een prioriteit, mensen worden als beloning voor hun gehoorzaamheid toegekeken en gecontroleerd door deze machines.
Vlieglicenties voor drones is niet voor het volk weggelegd, die zijn daar toch te dom voor.
Zo houden we de democratie sterk.
:-/
11-12-2023, 19:00 door Anoniem
Door Anoniem: What's in a name?

"Niet-coöperatieve" drones, dit zijn civiele drones, dus drones die door burgers (en bedrijven) in hun civiele omgeving worden gebruikt.
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?

Omdat ze niet "coopereren" / samenwerken / werken voor de overheid?
M.a.w. buiten hun controle zijn.

En iets waar ze geen controle over hebben, wordt als een potentiele bedreiging gezien. En moet dus aangepakt worden.
Ze (politici) zouden eens bespeid kunnen worden door een burger of bedrijf. het idee alleen al.

En natuurlijk kunnen er andere (meer explosieve) dingen met drones gedaan worden.
Kijk maar naar de manier waarop de Oekraine dit soort "(Niet-)coöperatieve" drones ingezet heeft in haar oorlog met Rusland.
11-12-2023, 21:21 door Anoniem
Door Anoniem: What's in a name?

"Niet-coöperatieve" drones, dit zijn civiele drones, dus drones die door burgers (en bedrijven) in hun civiele omgeving worden gebruikt.
De aanduiding kan niet toevallig zijn, loslopende burgers (vroeger: vrije burgers genoemd) die dus "niet-coöperatieve" drones gebruiken.
Waar komt deze term vandaan? Heeft de NAVO (een soort coöperatie) besloten dat de burgerbevolking in zijn geheel als niet-coöperatief beschouwd moet worden?
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?

Het is een interessante definitie inderdaad. Die ook gaat over of papieren vliegtuigjes nog wel zijn toegestaan. Of heliumballonnen na een verjaardag. Of dan ook weer verdwaalde zogenaamde weerballonnen van de Chinezen. Wanneer is er eigenlijk sprake van een drone. Is een paraglider met een ouwe gepensioneerde met zo een grasmaaier op zijn rug en een verrekijker van de Action om in achtertuintjes te loeren ook een drone? Waar houdt je voordeur op en begint de openbare lucht. En welke openbare lucht mag je nog in- en uitademen. Tot hoe hoog gaat dat boven de erfscheiding? Is er al eens goed nagedacht over tuinperiscopen? Of tot hoe hoog een vlieger nog opgelaten zou mogen worden? Waar ligt de rookgrens voor een barbecue en de geurgrens voor lekkerbekkies bakken.

Vanaf welke hoogte of afstand houdt je eigen vrijheid op.

Wanneer kun je als niet-coöperatief bestempeld en neergehaald worden. Zonder schadevergoeding. Goeie vragen allemaal. Want het gaat in al die gevallen over privacy en security. Als dat nog iemand motiveert om over na te denken en grenzen te stellen dan.
11-12-2023, 23:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: What's in a name?

"Niet-coöperatieve" drones, dit zijn civiele drones, dus drones die door burgers (en bedrijven) in hun civiele omgeving worden gebruikt.
De aanduiding kan niet toevallig zijn, loslopende burgers (vroeger: vrije burgers genoemd) die dus "niet-coöperatieve" drones gebruiken.
Waar komt deze term vandaan? Heeft de NAVO (een soort coöperatie) besloten dat de burgerbevolking in zijn geheel als niet-coöperatief beschouwd moet worden?
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?

Het is een interessante definitie inderdaad. Die ook gaat over of papieren vliegtuigjes nog wel zijn toegestaan. Of heliumballonnen na een verjaardag. Of dan ook weer verdwaalde zogenaamde weerballonnen van de Chinezen. Wanneer is er eigenlijk sprake van een drone. Is een paraglider met een ouwe gepensioneerde met zo een grasmaaier op zijn rug en een verrekijker van de Action om in achtertuintjes te loeren ook een drone? Waar houdt je voordeur op en begint de openbare lucht. En welke openbare lucht mag je nog in- en uitademen. Tot hoe hoog gaat dat boven de erfscheiding? Is er al eens goed nagedacht over tuinperiscopen? Of tot hoe hoog een vlieger nog opgelaten zou mogen worden? Waar ligt de rookgrens voor een barbecue en de geurgrens voor lekkerbekkies bakken.

Vanaf welke hoogte of afstand houdt je eigen vrijheid op.

Wanneer kun je als niet-coöperatief bestempeld en neergehaald worden. Zonder schadevergoeding. Goeie vragen allemaal. Want het gaat in al die gevallen over privacy en security. Als dat nog iemand motiveert om over na te denken en grenzen te stellen dan.

Tot welke hoogte geldt een parkeerverbod (zie de gag hierover inn Guust Flater)
12-12-2023, 08:39 door Anoniem
Heeft iedereen die van de hoge toren blaast hier überhaupt een drone?
Ik vermoed van niet; want dan zouden de antwoorden wat minder sensatiebelust zijn, en wat meer op de realiteit gestoeld.

Binnen Nederland (en de EU) zijn er duidelijke afspraken waar, en tot op welke hoogte je mag vliegen. Een toegelaten (zie het als coöperatieve) drone dwingt dit af. Er zijn duidelijke zones (en ja, ook met valide redenen) waar wel of niet gevlogen mag worden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/waar-mag-ik-niet-vliegen-met-een-drone

Als voorbeeld; mijn DJI drones weigeren op te stijgen in niet toegelaten gebieden; of op sommige plekken gaan ze niet hoger dan 120 meter. (normaal gerust 3000 meter)

Zelfbouw/AliExpress/Speelgoed drones kun je echter wel gewoon lanceren in de motor van een opstijgende Boeing Dreamliner. En laat dat nou even een lekker risico zijn.
12-12-2023, 10:31 door Anoniem
Lijkt me niet meer dan logisch om dit Europees aan te pakken omdat veel regels in de luchtvaart internationaal zijn. Maar wel graag met een iets betere omschrijving dan "Niet-coöperatieve drones" want dat is een term die niet echt intuitief is.
12-12-2023, 11:07 door Anoniem
"Niet-coöperatieve" drones
...
Weet iemand waarom deze drones zo genoemd worden?
en
Lijkt me niet meer dan logisch om dit Europees aan te pakken omdat veel regels in de luchtvaart internationaal zijn. Maar wel graag met een iets betere omschrijving dan "Niet-coöperatieve drones" want dat is een term die niet echt intuitief is.

Da's de terminologie die wij illuminati onderling hanteren om zacht aan te geven dat we het wellicht over ruimtewezens zouden kunnen hebben. Drone wetgeving is het beste voorbeeld van interdepartementaire beleidsvorming, en datzelfde op intergouvermenteel niveau was te weinig uitdaging, de insteek is daarom iets intergalactischer geworden.

Nee, grapje. Heus, het zal gewoon een kwalitatief uitermate terleurstellende vertaling zijn van "non-compliant", hetgeen al een slechte vorm van "incompliant" is.
12-12-2023, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem: Heeft iedereen die van de hoge toren blaast hier überhaupt een drone?
Ik vermoed van niet; want dan zouden de antwoorden wat minder sensatiebelust zijn, en wat meer op de realiteit gestoeld.

Binnen Nederland (en de EU) zijn er duidelijke afspraken waar, en tot op welke hoogte je mag vliegen. Een toegelaten (zie het als coöperatieve) drone dwingt dit af. Er zijn duidelijke zones (en ja, ook met valide redenen) waar wel of niet gevlogen mag worden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/waar-mag-ik-niet-vliegen-met-een-drone

Als voorbeeld; mijn DJI drones weigeren op te stijgen in niet toegelaten gebieden; of op sommige plekken gaan ze niet hoger dan 120 meter. (normaal gerust 3000 meter)

Zelfbouw/AliExpress/Speelgoed drones kun je echter wel gewoon lanceren in de motor van een opstijgende Boeing Dreamliner. En laat dat nou even een lekker risico zijn.
(eerste vraagsteller)
De noodzaak van regulering staat niet ter discussie. Wat ter "discussie" staat is het feit dat apparaten die - naar nu blijkt - niet voldoen aan de regels opeens "niet-coöperatief" genoemd worden i.p.v. "illegaal" of "ondeugdelijk" of van mijn part: "gevaarlijk", zoals je ook gevaarlijke kerstverlichting kunt hebben.

Ik vind de term "niet-coöperatief" een verpsychologisering van apparaten en daarmee niet op zijn plaats ("hallucinerende" AI is ook zoiets).
Iedereen weet dat apparaten geen eigen wil hebben, dus de term "niet-coöperatief" slaat terug op gebruikers van die apparaten. En bij die gebruikers hoeft niet per se sprake van non-coöperatie te zijn, die kunnen ook gewoon dom zijn of onverschillig of hebzuchtig ("ja, de drone is niet helemaal goedgekeurd, maar hij was spotgoedkoop").
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.