image

FTC wil gerichte advertenties voor kinderen standaard uitschakelen

donderdag 21 december 2023, 11:00 door Redactie, 2 reacties

De Amerikaanse toezichthouder FTC wil dat gerichte advertenties voor kinderen standaard zijn uitgeschakeld en alleen via een aparte opt-in mogen worden getoond. Het is één van de aanpassingen die de FTC aan de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) wil doorvoeren. Deze wet verplicht dat op kinderen gerichte websites en online diensten hun informatieverzameling kenbaar maken en toestemming van ouders krijgen voordat er persoonlijke gegevens van kinderen onder de 13 jaar worden verzameld.

"Kinderen moeten op internet kunnen spelen en leren, zonder eindeloos te worden gevolgd door bedrijven die hun persoonlijke data willen verzamelen en verzilveren", aldus de FTC. "De voorgestelde aanpassingen aan COPPA zijn dringend nodig, zeker in een tijd waar online tools essentieel voor het dagelijkse leven zijn, en waar bedrijven steeds meer geraffineerde tools inzetten om kinderen te surveilleren."

Als onderdeel van de aanpassingen mogen gerichte advertenties standaard niet worden getoond. Hiervoor moeten ouders apart toestemming geven. Ook worden er beperkingen gesteld aan het 'nudgen' van kinderen om online te blijven en de tijd dat gegevens bewaard mogen worden. Tevens worden bepaalde regels versterkt, zoals het verbod om meer persoonlijke informatie te verzamelen dan noodzakelijk is om een kind te laten meedoen aan bijvoorbeeld een spel, wedstrijd of andere activiteit. Het publiek heeft nu zestig dagen de tijd om op de voorgestelde aanpassingen te reageren.

Reacties (2)
21-12-2023, 12:12 door Anoniem
Lijkt me een prima voorstel. Zou ook tot 14 of 16 van toepassing verklaard mogen worden wat mij betreft.
21-12-2023, 14:35 door Anoniem
Er is wel weer lekker over nagedacht.

Om te weten of een IP, of een agent string, of een device minderjarig is, moet je dus al privacy van minderjarigen geschonden hebben. Wat wat mij betreft niet verboden genoeg kan worden want wat heb je met de kinderen van anderen te maken. Met dat je tot de conclusie kunt komen dat een gebruiker waarschijnlijk minderjarig is moet je eigenlijk al veel te ver gaan. Dan ben je zelf al niet helemaal jofel naar mijn smaak.

Dan heb je het met gerichte reclame ook nog eens over gericht manipuleren met langs slinkse wijze verzamelde data. Van kinderen. Wat bij iedereen vieze spelletjes zijn, ook bij ouden van dagen die nog steeds moeite met pinnen hebben, maar helemaal bij kinderen.

Vooral omdat je serverside helemaal niet kunt weten met welke leeftijdsgroep je te maken hebt, tenzij je geen morele principes hebt en hele datacenters vol met data hebt, zou het beter zijn dat hele targeten en profileren met gepikte data te verbieden.

Kern is dat zulke regels niet controleerbaar zijn. Dus dat het controleren zelf veel strenger aangepakt moet worden. Ook als dat wat lastig controleerbaar is maar dan doet de staat maar wat meer moeite.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.