@Noob: dank voor de positieve reactie, maar ik wil wat zinvols terugzien. Ik kom hier om te leren, mijn inzichten te laten bijsturen en om mijzelf te laten corrigeren (doch niet door trollen en/of jankers die alleen maar aan zichzelf denken).
On topic en tegen beter weten in, een samenvatting van wat ik wilde schrijven, mijn insteek dus:
Verkeersbasisvaardigheden zijn
die minimale vaardigheden om, zonder ongelukken, van A naar B te komen (ongeacht vervoermiddel). Goed kunnen
autorijden is veel meer dan handigheidjes zoals achteruit inparkeren. Je moet ook snelheden en andere risico's kunnen inschatten (zoals weten wat je remafstand is onder de huidige weersomstandigheden, vooral als er geen uitwijkmogelijkheden zijn, en je rijgedrag daarop aanpassen) en niet wegopstoppingen
verergeren door voorbij het bord "
ritsen vanaf hier" te blijven inhalen en "hem" er tussen te prakken zodra het echt niet anders kan.
Om te voorkómen dat het fout gaat moeten auto's aan allerlei veiligheidseisen voldoen (afgedwongen via o.a. APK),
moeten zwaardere voertuigen verzekerd zijn, kun je fabrikanten met succes voor de rechter slepen bij wanprestaties of wachten hen stevige maatregelen als zij de boel belazeren ([1]).
Gaat het toch fout dan zijn er allerlei vangnetten, zoals veiligheidsgordels, kreukelzones en airbaigs. Ook voor
niet-autorijders staan in elk geval de zwaailichtensector en SEH's klaar indien nodig.
Digitale basisvaardigheden zijn
die minimale vaardigheden om, zonder ongelukken, mee te kunnen komen in de sterk toenemend digitale maatschappij. Omdat lang niet iedereen met Microsoft Excel of Powerpoint hoeft te kunnen werken of zelf bestanden op een georganiseerde manier op hoeft te kunnen slaan, vind ik dat
géén digitale
basisvaardigheden.
Internet is "zelf-regulerend" door voornamelijk commerciële partijen waarvan we het accepteren dat zij elke eigen verantwoordelijkheid uitsluiten in hun algemene voowaarden (of hooguit de aankoopprijs terugbetalen).
Gaat het toch fout dan zijn er nauwelijks of geen vangnetten en roepen alle trollen op security.nl in koor dat je niet zo stom had moeten zijn.
Sterker, volgens de wet zijn jouw (steeds vaker eenvoudig kopiejatbare digitale) persoonsgegevens en daaraan gekoppelde informatie niet eens van jou "want ze zijn geen goed en geen zaak". Flikker toch op met je, in het digitale tijdperk waardeloze, wetgeving uit 18toen. Je hebt geen (juridische) poot om op te staan als een ziekenhuis o.i.d. gefaald heeft bij het beschermen van jouw medische gegevens en je zelf afpersings-e-mails ontvangt [2]. Hoe "meetbaar" moet (emotionele) schade zijn?
Definitie in advies aan regeringHet niveau "Instroom" in de tabel onderaan pagina 8 in [3] komt enigszins in de buurt van wat ik onder digitale basisvaardigheden versta. Helaas is ook hier sprake van onzin als "veilige website herkennen" - wat simpelweg niemand kan. Net zo min als dat je bij een e-mail zeker kunt weten of deze echt is of nep.
Notabene op
https://dhs.gov kun je, als je bovenaan op "Here's how you know" drukt (en uitvoeren van Javascript aan staat), enorm misleidende informatie lezen:
(hangslotje in cirkel) Secure .gov websites use HTTPS
A lock (hangslotje) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.
[1]
https://nos.nl/artikel/2502862-grootschalige-fraude-bij-autofabrikant-daihatsu-productie-stilgelegd[2]
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/integris-health-patients-get-extortion-emails-after-cyberattack/[3] (PDF)
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/06/19/digitale-vaardigheden-van-nederlanders/Rapportage+Digitale+vaardigheden+van+Nederlanders.pdf