Google Chrome is een browser gemaakt door een advertentiebedrijf dat internetinnovatie verstikt en gebruikers steeds minder controle over hun privacy geeft, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. De organisatie blikte terug op de browserplannen die Google vorig jaar aankondigde en doorvoerde. Het gaat onder andere om de beslissing om browser-extensies die gebaseerd zijn op Manifest V2 dit jaar uit te schakelen.
De manier waarop extensies werken staat beschreven in een Manifest. Google zal dit jaar voor alle Chrome-extensies Manifest V3 verplicht. Dit manifest zou volgens Google de veiligheid van gebruikers verbeteren, door te beperken wat malafide extensies binnen de browser kunnen doen. De aangekondigde aanpassingen hebben echter ook gevolgen voor adblockers, die daardoor minder effectief zullen worden.
"De securityvoordelen die Manifest V3 heeft gaan ten koste van wat alle extensies kunnen doen. Chrome zou kunnen investeren in een beter controleproces. Dat zou zowel innovatie als security beschermen, maar het is duidelijk dat de werkelijke intentie van deze aanpassing ergens anders ligt", aldus de EFF. "Kort gezegd: Chrome, een browser gemaakt door een advertentiebedrijf, heeft zichzelf als de gatekeeper geplaatst voor in-browser privacytools, de enige die bepaalt hoe ze moeten worden ontworpen."
Aangezien de trackers van Google op zeker 85 procent van de vijftigduizend populairste websites actief zijn, wat bijdraagt aan een omzet van 225 miljard dollar, is dit volgens de EFF geen verrassend maar wel een teleurstellende beslissing. Ook bekritiseert de burgerrechtenbeweging het blokkeren van Chrome-gebruikers met een adblocker door YouTube.
"De veiligheid van gebruikers zou niet ten koste moeten gaan van privacy. In werkelijkheid zijn ze overlappend. Al deze verkeerde beslissingen laten zien hoe belangrijke privacytools zijn", gaat de EFF verder. "Totdat er uitgebreide privacybescherming is, totdate zakelijke tech stopt met het misbruiken van ons verlangen om niet bespioneerd te worden, moeten privacytools dit compenseren. Gebruikers verdienen het recht om te kiezen wat privacy voor hen betekent, en niet dat die beslissing door een advertentiebedrijf zoals Google wordt gemaakt."
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.