image

DigiD start proef waarbij helpdesk gebruikers via live chat helpt

donderdag 11 januari 2024, 14:18 door Redactie, 6 reacties

DigiD is een proef gestart waarbij de helpdesk een half jaar lang ook via live chat bereikbaar is. "We hopen dat onze dienstverlening zo nog gebruiksvriendelijker en toegankelijker wordt voor mensen die DigiD gebruiken", zo laat DigiD-beheerder Logius weten. De helpdesk was al via X, telefoon en een contactformulier op de website bereikbaar. Er wordt nu gekeken of live chat een manier is om mensen effectief te helpen en of gebruikers dit fijn vinden.

"Live chat is een laagdrempelige manier om contact op te nemen met de helpdesk. Het gaat snel, is persoonlijk en heeft een informelere tone of voice dan onze traditionele kanalen zoals e-mail en telefonie", aldus Logius. De proef duurt zes maanden. Wanneer de pilot een succes is zal live chat permanent blijven. Op de contactpagina van DigiD staat de live chat-knop waarmee de helpdesk te bereiken is.

Reacties (6)
11-01-2024, 14:38 door Anoniem
Eerlijk is eerlijk, het videocontact dat ik met ze had was meer dan prima.
Ik heb al vanaf het begin een DigiD met daaraan gekoppeld mijn Nederlands mobiel nummer, ik woon al 15 jaar in het buitenland en ik moest mijn telefoonnummer veranderen naar buitenlands nummer, maar dat kan niet om veiligheidsredenen.
Optie was een nieuwe DigiD, heel netjes via een videomeeting, gegevens over en weer gecontroleerd met een zeer vriendelijke medewerkster.
Overigens werd ook keurig historie van inloggen en dergelijke overgenomen uit mijn oude DigiD.
Alles snel en naar wens, het kan dus wel bij de overheid.
11-01-2024, 14:50 door Anoniem
Lees chatbot. (OBI4wan)
Lees verwerking van informatie in de cloud geen on-premise. (OBI Engage)

Ik zou er er niet aan beginnen.
12-01-2024, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: Eerlijk is eerlijk, het videocontact dat ik met ze had was meer dan prima.
Ik heb al vanaf het begin een DigiD met daaraan gekoppeld mijn Nederlands mobiel nummer, ik woon al 15 jaar in het buitenland en ik moest mijn telefoonnummer veranderen naar buitenlands nummer, maar dat kan niet om veiligheidsredenen.
Optie was een nieuwe DigiD, heel netjes via een videomeeting, gegevens over en weer gecontroleerd met een zeer vriendelijke medewerkster.
Overigens werd ook keurig historie van inloggen en dergelijke overgenomen uit mijn oude DigiD.
Alles snel en naar wens, het kan dus wel bij de overheid.

Maar hoe lost een nieuw DigiD het probleem van het buitenlandse telefoonnummer op ?

Mag het dan wel, of heb je nu een DigiD zonder telefoonnummer maar met Digid-app-authenticatie gekregen ?
13-01-2024, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eerlijk is eerlijk, het videocontact dat ik met ze had was meer dan prima.
Ik heb al vanaf het begin een DigiD met daaraan gekoppeld mijn Nederlands mobiel nummer, ik woon al 15 jaar in het buitenland en ik moest mijn telefoonnummer veranderen naar buitenlands nummer, maar dat kan niet om veiligheidsredenen.
Optie was een nieuwe DigiD, heel netjes via een videomeeting, gegevens over en weer gecontroleerd met een zeer vriendelijke medewerkster.
Overigens werd ook keurig historie van inloggen en dergelijke overgenomen uit mijn oude DigiD.
Alles snel en naar wens, het kan dus wel bij de overheid.

Maar hoe lost een nieuw DigiD het probleem van het buitenlandse telefoonnummer op ?

Mag het dan wel, of heb je nu een DigiD zonder telefoonnummer maar met Digid-app-authenticatie gekregen ?

Mijn geregistreerde telefoonnummer was een oud en niet meer (van mij) in gebruik Nederlands 06 nummer.
Als je het oude nummer niet meer hebt kun je niet overzetten naar een nieuw nummer. Begrijp ik wel omdat er anders kans is op fraude.
Bij het aanvragen van een nieuw DigiD als je in het buitenland woont, komt er tijdens het online gesprek een code binnen op je nieuwe telefoonnummer en daarmee kun je dat valideren.
13-01-2024, 21:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eerlijk is eerlijk, het videocontact dat ik met ze had was meer dan prima.
Ik heb al vanaf het begin een DigiD met daaraan gekoppeld mijn Nederlands mobiel nummer, ik woon al 15 jaar in het buitenland en ik moest mijn telefoonnummer veranderen naar buitenlands nummer, maar dat kan niet om veiligheidsredenen.
Optie was een nieuwe DigiD, heel netjes via een videomeeting, gegevens over en weer gecontroleerd met een zeer vriendelijke medewerkster.
Overigens werd ook keurig historie van inloggen en dergelijke overgenomen uit mijn oude DigiD.
Alles snel en naar wens, het kan dus wel bij de overheid.

Maar hoe lost een nieuw DigiD het probleem van het buitenlandse telefoonnummer op ?

Mag het dan wel, of heb je nu een DigiD zonder telefoonnummer maar met Digid-app-authenticatie gekregen ?

Mijn geregistreerde telefoonnummer was een oud en niet meer (van mij) in gebruik Nederlands 06 nummer.
Als je het oude nummer niet meer hebt kun je niet overzetten naar een nieuw nummer. Begrijp ik wel omdat er anders kans is op fraude.
Bij het aanvragen van een nieuw DigiD als je in het buitenland woont, komt er tijdens het online gesprek een code binnen op je nieuwe telefoonnummer en daarmee kun je dat valideren.

Aha ok. Zoals je het schreef las ik het alsof een buitenlands telefoonnummer uberhaupt niet toegestaan was .
Maar het was 'alleen' wijzigen van een nummer waar je niet meer bij kon en waarop dan wsl wel een validatie code eerst gezien moest worden.

Het kon dan niet door jouzelf met de DIgiD app plus paspoort (of rijbewijs) ?

En de "normale" reset/aanvraag procedure in Nederland is een papieren brief naar je GBA -geregistreerde adres, en dat is geen optie voor expats.
15-01-2024, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eerlijk is eerlijk, het videocontact dat ik met ze had was meer dan prima.
Ik heb al vanaf het begin een DigiD met daaraan gekoppeld mijn Nederlands mobiel nummer, ik woon al 15 jaar in het buitenland en ik moest mijn telefoonnummer veranderen naar buitenlands nummer, maar dat kan niet om veiligheidsredenen.
Optie was een nieuwe DigiD, heel netjes via een videomeeting, gegevens over en weer gecontroleerd met een zeer vriendelijke medewerkster.
Overigens werd ook keurig historie van inloggen en dergelijke overgenomen uit mijn oude DigiD.
Alles snel en naar wens, het kan dus wel bij de overheid.

Maar hoe lost een nieuw DigiD het probleem van het buitenlandse telefoonnummer op ?

Mag het dan wel, of heb je nu een DigiD zonder telefoonnummer maar met Digid-app-authenticatie gekregen ?

Mijn geregistreerde telefoonnummer was een oud en niet meer (van mij) in gebruik Nederlands 06 nummer.
Als je het oude nummer niet meer hebt kun je niet overzetten naar een nieuw nummer. Begrijp ik wel omdat er anders kans is op fraude.
Bij het aanvragen van een nieuw DigiD als je in het buitenland woont, komt er tijdens het online gesprek een code binnen op je nieuwe telefoonnummer en daarmee kun je dat valideren.

Aha ok. Zoals je het schreef las ik het alsof een buitenlands telefoonnummer uberhaupt niet toegestaan was .
Maar het was 'alleen' wijzigen van een nummer waar je niet meer bij kon en waarop dan wsl wel een validatie code eerst gezien moest worden.

Het kon dan niet door jouzelf met de DIgiD app plus paspoort (of rijbewijs) ?

En de "normale" reset/aanvraag procedure in Nederland is een papieren brief naar je GBA -geregistreerde adres, en dat is geen optie voor expats.

Voor in het buitenland wonende zijn er maar 2 opties.
Zoals ik gedaan heb of via het scannen van je ID kaart.
Echter mijn Nederlandse ID kaart is nog een paar jaar geldig maar heeft geen NFC chip.
Rijbewijs is al omgezet naar een buitenlands rijbewijs, en wordt niet gezien als ID bewijs.
Makkelijker kunnen ze het niet maken :-)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.