image

Logius meldt één miljoen gebruikers van inlogmiddel eHerkenning

maandag 15 januari 2024, 11:36 door Redactie, 5 reacties

Er zijn inmiddels meer dan één miljoen gebruikers van het inlogmiddel eHerkenning, zo laat overheidsinstantie Logius vandaag weten. Via eHerkenning kunnen ondernemers bij alle aangesloten organisaties inloggen en zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister regelen. Inmiddels is het mogelijk om bij vijfhonderd verschillende (overheids)dienstverleners via eHerkenning in te loggen. Volgens Logius wordt er dagelijks meer dan 75.000 keer ingelogd met eHerkenning.

"Door de jaren heen is eHerkenning uitgegroeid tot een steeds veiliger en betrouwbaarder inlogmiddel, verkrijgbaar in verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe veiliger en betrouwbaarder de toegang. Zo heeft een dienstverlener meer zekerheid over met wie hij online zaken doet, aangezien men gevoelige informatie uitwisselt, zoals financiële en persoonlijke gegevens", zo laat de overheidsinstantie verder weten. Sinds januari is het gebruik van tweefactorauthenticatie verplicht om met eHerkenning in te loggen.

Reacties (5)
15-01-2024, 12:06 door Anoniem
Door de jaren heen is eHerkenning uitgegroeid tot een steeds veiliger en betrouwbaarder inlogmiddel
Ja, gefeliciteerd, wanneer iedereen met een BV gedwongen werd om E 65 op te hoesten om uberhaubt nog met de belastingdient te kunnen communiceren, dat je niks aan te geven hebt...
Voor Flex-BV's is dat teruggedraaid, maar het principe is belachelijk.
Dus deze statistieken... ik ben enorm onder de indruk - ahum.

Door de jaren heen is eHerkenning uitgegroeid tot een steeds veiliger en betrouwbaarder inlogmiddel
Dus Logiuscherwijs... was het daarvoor telkens ietsje minder betrouwbaar?

Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe veiliger en betrouwbaarder de toegang.
Oh ja, joh? Dus als ik betrouwbaar ben, dan wordt hun toegang betrouwbaarder én veiliger? Opmerkelijk.
15-01-2024, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Ja, gefeliciteerd, wanneer iedereen met een BV gedwongen werd om E 65 op te hoesten om uberhaubt nog met de belastingdient te kunnen communiceren, dat je niks aan te geven hebt...

Daarom communiceer ik ook niet met de belastingdienst. Daar heb ik een boekhouder voor.
15-01-2024, 16:25 door Anoniem
Daarom communiceer ik ook niet met de belastingdienst. Daar heb ik een boekhouder voor.
Gelukkig zit er minder struisvogels in het Haagse pluche, en is dit probleem opgelost met een oplossing die het probleem werkelijk wegnam.
16-01-2024, 10:04 door Briolet
Door Anoniem:
Door de jaren heen is eHerkenning uitgegroeid tot een steeds veiliger en betrouwbaarder inlogmiddel
Ja, gefeliciteerd, wanneer iedereen met een BV gedwongen werd om E 65 op te hoesten…

Dus deze statistieken... ik ben enorm onder de indruk - ahum.

Door de jaren heen is eHerkenning uitgegroeid tot een steeds veiliger en betrouwbaarder inlogmiddel
Dus Logiuscherwijs... was het daarvoor telkens ietsje minder betrouwbaar?

Toch is 1 miljoen een groot getal. Dit houd in dat er binnen bedrijven toch veel mensen een eigen inlog toegewezen hebben gekregen. Ik vind het eigenlijk best wel een groot percentage van de beroepsbevolking. (In 2023 was die 10,1 miljoen groot)

Verder snap ik ook niet hoe het steeds veiliger kan worden. De normen zijn volgens mij niet veranderd. Er zijn wel een paar minder veiliger niveaus geschrapt, maar dat heeft geen invloed op de veiligheid van de andere niveaus.
16-01-2024, 15:15 door Anoniem
(1) Of een ondernemer rechtstreeks moet betalen voor een inlogmiddel is natuurlijk vooral een politieke keuze. De overheid wil dat er veilig wordt gecommuniceerd. Dat is natuurlijk in het belang van iedereen en de overheid regelt dat samen met een aantal marktpartijen. Als men een inlogmiddel niet rechtstreeks in rekening zou brengen bij een ondernemer, komt het geld uit de pot van de overheid, maar die pot met geld vullen wij door belasting te betalen ook met zijn allen. Kortom: het moet toch links- of rechtsom betaald worden en de (politieke) keuze is vervolgens of je dat door iedereen laat doen of dat je de kosten neerlegt bij degene die zo'n inlogmiddel gebruikt. Ik heb niet direct een mening over of dit de goede keuze is overigens. (2) Ik lees hierboven ook de vraag of het dan vroeger minder veilig was en of de normen dan veranderd zijn. Dat zijn ze zeker wel. Cybersecurity is een werkveld dat zich heel snel ontwikkelt en waar soms dagelijks maatregelen genomen moeten worden omdat een hacker weer wat nieuws heeft verzonnen (even zwart-wit gesteld), dus waar vroeger bijvoorbeeld het inloggen met gebruiksernaam en wachtwoord als veilig werd beschouwd, is het dat nu zeker niet meer en wordt een tweede factor zoals SMS toegevoegd. En ook dat is alweer achterhaald :-)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.