image

AP: onderwijs heeft weinig grip op software, afhankelijk van grote leveranciers

woensdag 24 januari 2024, 10:43 door Redactie, 17 reacties

Het Nederlandse onderwijs heeft weinig grip op gebruikte software en is afhankelijk van grote leveranciers, wat risico's voor de privacy van leerlingen met zich kan meebrengen, zo waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De toezichthouder ziet in het 'Sectorbeeld Onderwijs' ook risico's op het gebied van algoritmes en AI en het gebruik van persoonsgegevens voor wetenschappelijk onderzoek.

Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software. Dit maakt het lastig voor onderwijsinstellingen om controle te houden over de gegevensverwerkingen waarvoor zij verantwoordelijk zijn en ontstaat ‘schaduw-ICT’.

"Hoewel het gebruik van apps en software nuttig kan zijn voor het onderwijs, mag dit niet ten koste gaan van de privacy van leerlingen, studenten en onderwijspersoneel. Persoonsgegevens kunnen immers in verkeerde handen vallen door een datalek of voor eigen doelen van leveranciers worden gebruikt", aldus de toezichthouder in het Sectorbeeld. De AP adviseert onderwijsinstellingen om beleid op te stellen om deze software in beeld te krijgen en zo nodig maatregelen te treffen, zodat het gebruik ervan aan de AVG voldoet.

Afhankelijkheid leveranciers

Een ander punt dat de AP noemt is de afhankelijkheid van het onderwijs van grote leveranciers, bijvoorbeeld voor officepakketten, leerlingvolgsystemen en digitale leermiddelen. "Door hun dominante positie kunnen die een zekere macht uitoefenen op de markt. Deze macht van leveranciers, hun gebrek aan transparantie en het gebrek aan kennis bij onderwijsinstellingen maken het lastig om de juiste waarborgen voor gegevensbescherming te bepalen en indien nodig af te dwingen bij de leveranciers", laat de AP weten.

De toezichthouder ziet wel positieve ontwikkelingen, bijvoorbeeld om AVG-randvoorwaarden en eisen te stellen aan leveranciers. Toch blijkt dat het uitvoeren van een risicoanalyse op persoonsgegevens (DPIA) die worden verwerkt niet vanzelfsprekend is. "Sommige leveranciers zien de DPIA als een bedreiging en niet als een kans om de bescherming van persoonsgegevens te verbeteren en eventuele risico’s te beperken." Daarnaast is het onderwijs ook afhankelijk van de werking van de software. Als een applicatie bijvoorbeeld onvoldoende mogelijkheden biedt voor logging of verwijdering van persoonsgegevens, kan de onderwijsinstelling niet voldoen aan het normenkader.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens moeten onderwijsinstellingen zorgvuldig omgaan met de aan hun zorg toevertrouwde persoonsgegevens van leerlingen, studenten, ouders en medewerkers. "Kinderen en jongeren hebben door hun kwetsbare positie bovendien extra bescherming nodig, zodat zij zich in een vrije en veilige (onderwijs)omgeving kunnen ontwikkelen. Dit maakt de bescherming van persoonsgegevens in de onderwijssector essentieel."

De toezichthouder zegt dat het aandacht gaat besteden aan de inzet van algoritmes en AI in het onderwijs. Daarnaast komen er adviezen voor het gebruik van online diensten van grote techbedrijven en de verwerking van persoonsgegevens. Afsluitend stelt de AP dat het grote uitdagingen ziet bij de bescherming van kinderen, maar heeft het naar eigen zeggen niet de middelen en capaciteit om hier goed toezicht op te houden.

Reacties (17)
24-01-2024, 11:13 door Anoniem
'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software.
[...]
de afhankelijkheid van het onderwijs van grote leveranciers, bijvoorbeeld voor officepakketten, leerlingvolgsystemen en digitale leermiddelen.
[...]
moeten onderwijsinstellingen zorgvuldig omgaan met de aan hun zorg toevertrouwde persoonsgegevens van leerlingen, studenten, ouders en medewerkers. "Kinderen en jongeren hebben door hun kwetsbare positie bovendien extra bescherming nodig, zodat zij zich in een vrije en veilige (onderwijs)omgeving kunnen ontwikkelen.


Hoe hebben we als mensheid toch eeuwen lang zonder ICT onderwijs kunnen geven, en daar betere resultaten mee behaald (op het vlak van lezen, schrijven en rekenen) dan tegenwoordig het geval is.
Ondanks (of juist dankzij) al die ICT verworvenheden.
24-01-2024, 12:31 door Anoniem
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.
24-01-2024, 13:56 door karma4
Afhankelijkheid van leveranciers is een teken dat de softwaremarkt tekenen van groei naar volwassenheid heeft.
Dat kan van de AP niet gezegd worden met het vele gehobby, eigen uitleg, eigen invullingen.
De AP steel hier rustig dat zelf wat bouwen met enkele personen beter zou zijn dan dat wat de markt met veel personen doet.
Daar zitten ze goed fout en tevens zijn ze niet de instantie voor een software kwaliteit keuring.

Absolute zekerheid dat er nooit iets kan gebeuren bestaat niet, toch lijkt de AP nog constant op dat onvolwassen idee doorgaan. In de GDPR staat duidelijk dat er een onderbouwde risico overweging moet zijn. Dat betekent dat een ieder moet weten om te gaan met onzekerheden. In de middeleeuwen was er een tijd met heksenjachten geen voorbeeld om uit onwetendheid te herhalen.
24-01-2024, 14:01 door karma4
Door Anoniem:
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.

Nou .....NEE! Het cijferlijstje in een agenda als schaduw ICT zien is compleet doorslaan in de AVG.
Wat overblijft is een lesprogramma, wat geleerd dient te worden in het onderwijs is niet aan een enkele leraar.
Een lesvoorbereiding onder de AVG brengen is net zo idioot als proberen het koken thuis onder de AVG zien te brengen.
Ik vrees dat de AP wel die kant op gaat. Ach, dan hoef ik het niet te vrezen gezien de waarschijnlijkheid.
24-01-2024, 14:05 door Anoniem
Door karma4: Afhankelijkheid van leveranciers is een teken dat de softwaremarkt tekenen van groei naar volwassenheid heeft.
Dat kan van de AP niet gezegd worden met het vele gehobby, eigen uitleg, eigen invullingen.
De AP steel hier rustig dat zelf wat bouwen met enkele personen beter zou zijn dan dat wat de markt met veel personen doet.
Daar zitten ze goed fout en tevens zijn ze niet de instantie voor een software kwaliteit keuring.

Absolute zekerheid dat er nooit iets kan gebeuren bestaat niet, toch lijkt de AP nog constant op dat onvolwassen idee doorgaan. In de GDPR staat duidelijk dat er een onderbouwde risico overweging moet zijn. Dat betekent dat een ieder moet weten om te gaan met onzekerheden. In de middeleeuwen was er een tijd met heksenjachten geen voorbeeld om uit onwetendheid te herhalen.
Er is er mijn inziens maar een die overal een eigen uitleg aan geeft.
24-01-2024, 15:25 door Ron625
Een ander punt dat de AP noemt is de afhankelijkheid van het onderwijs van grote leveranciers, bijvoorbeeld voor officepakketten
Daar zijn betere alternatieven voor, tenslotte moeten onderwijsinstellingen het open-document formaat gebruiken en dat wordt door bedrijven als Microsoft onvoldoende ondersteund.
Het onderwijs kan beter overstappen op opensource software die je moet gebruiken in een browser.
Gewoon met de tijd meegaan dus.......
24-01-2024, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.
Meesters en juffen ... o sorry -- Leerkrachten hebben helemaal geen tijd om software te schrijven, die werken 's avonds en in het weekeinde over (althans die van ons).

Wat ik graag zou willen zien is meer Nederlandse open source alternatieven in deze sector. Het perceel ligt er nu karig bij.
24-01-2024, 18:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.
Meesters en juffen ... o sorry -- Leerkrachten hebben helemaal geen tijd om software te schrijven, die werken 's avonds en in het weekeinde over (althans die van ons).

Wat ik graag zou willen zien is meer Nederlandse open source alternatieven in deze sector. Het perceel ligt er nu karig bij.

Blijkbaar is er geen ontwikkelaar of communuty die dat als "Nederlandse"' open source wil oppakken.
Misschien een te kleine vijver om in te vissen?
24-01-2024, 21:00 door Anoniem
"Hoewel het gebruik van apps en software nuttig kan zijn voor het onderwijs, mag dit niet ten koste gaan van de privacy van leerlingen, studenten en onderwijspersoneel.
De we gaan geen software van Microsoft, Apple of Google meer gebruiken?
24-01-2024, 22:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.
Meesters en juffen ... o sorry -- Leerkrachten hebben helemaal geen tijd om software te schrijven, die werken 's avonds en in het weekeinde over (althans die van ons).

Wat ik graag zou willen zien is meer Nederlandse open source alternatieven in deze sector. Het perceel ligt er nu karig bij.

Blijkbaar is er geen ontwikkelaar of communuty die dat als "Nederlandse"' open source wil oppakken.
Misschien een te kleine vijver om in te vissen?
Of krijgt open source geen kans, of weten ze dat ze geen kans.
25-01-2024, 08:58 door Anoniem
Dit levert niet alleen problemen op voor privacy, dit zorgt niet voor concurrentie die de kwaliteit ten goede komt.
Mijn dochters in het middelbare onderwijs moeten gebruik maken van pakketten zoals Betttermarks, waarvan de kwaliteit, mijns inziens, vaak erbarmelijk is. De programmatuur werkt niet goed, en er zitten gewoon grove fouten in. Hoe kan je als leerling hier dan van leren?
25-01-2024, 10:33 door Anoniem
De onderwijs sector is al meer dan een decennia geleden totaal kapot gemaakt.
Dat begon al meerdere decennia geleden met Microsoft die 'gratis' licenties aanbood aan studenten. Het was pure manipulatie van de markt en de overheid deed er niets tegen. Het leidde tot totale Microsoft dominantie in het onderwijs.
Ik werkte destijds bij een IT leverancier die meer dan 80% van de (lager) onderwijs markt in handen had. Je kon niet om ze heen want het was de IT tak van een andere organisatie die al 90% van die markt in handen had. En toen kwamen de bezuinigingen in de onderwijs sector. De sector werd helemaal kapot gemaakt door de overheid en overal moest gesneden worden. De sector, die al helemaal niet meer kon draaien zonder de 'kortingen' van Microsoft, werd compleet gestuurd zoals zij dat wilden. Iedereen dus over naar de Microsoft cloud... De enige mogelijke 'concurrent' is Google die ook grote zakken heeft om zoiets te kunnen 'dragen'. Het is allemaal te zielig voor woorden.

Als ik dan hoor hoe 'Magister' de markt domineert en hoeveel mensen het product absoluut shit vinden, dan zie ik hoe er blijkbaar niets is veranderd. Moet je de reviews zien:
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.schoolmaster.magister.mobile&hl=nl&gl=US&pli=1
2 sterren van de 5 bij Google en 1,5 ster bij apple:
https://apps.apple.com/nl/app/magister-leerling-en-ouder/id1060525828
En dan ook nog nummer 4 app in de catagorie onderwijs.

Hoeveel stront moet je in de ogen hebben om niet te zien dat deze sector tot kapot is gemaakt.
25-01-2024, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.
Meesters en juffen ... o sorry -- Leerkrachten hebben helemaal geen tijd om software te schrijven, die werken 's avonds en in het weekeinde over (althans die van ons).

Wat ik graag zou willen zien is meer Nederlandse open source alternatieven in deze sector. Het perceel ligt er nu karig bij.

Blijkbaar is er geen ontwikkelaar of communuty die dat als "Nederlandse"' open source wil oppakken.
Misschien een te kleine vijver om in te vissen?
Of krijgt open source geen kans, of weten ze dat ze geen kans.
ICT wordt voor scholen meestal gedaan door z.g. shared service diensten. Dat zijn op windows gebaseerde toko's, die verdiepen zich niet in open source. Zij zijn fan van office als user interface en bouwen daar veel dure modules voor. Hebben ze je gelijk gelockt maar het ziet er naar uit dat ransomware er een eind aanmaakt.
25-01-2024, 11:24 door Ron625
Door Anoniem:21:00 De we gaan geen software van Microsoft, Apple of Google meer gebruiken?
Dat zou het mooiste zijn, gewoon een volledig OpenSource systeem dus........
Er bestaan goede Europese systemen en zelfs een Nederlands systeem, dus waarom niet?

Door Anoniem: 8:58 De programmatuur werkt niet goed, en er zitten gewoon grove fouten in. Hoe kan je als leerling hier dan van leren?
Makkelijk, je leert dan hoe het NIET moet.
25-01-2024, 11:59 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Eén van de aandachtspunten die de AP in het Sectorbeeld noemt is 'schaduw-ICT', wat ontstaat door de autonome positie van docenten om eigen software te gebruiken en de ‘wildgroei’ in het gebruik van (gratis) apps en software
Er is maar 1 oplossing en dat is dat men investeert in die zg schaduwoplossingen. Blijkbaar werken die veel beter dan de ingekochte dure commerciële oplossingen. Er zou eens een lampje moeten gaan branden.

Nou .....NEE! Het cijferlijstje in een agenda als schaduw ICT zien is compleet doorslaan in de AVG.
Wat overblijft is een lesprogramma, wat geleerd dient te worden in het onderwijs is niet aan een enkele leraar.
Een lesvoorbereiding onder de AVG brengen is net zo idioot als proberen het koken thuis onder de AVG zien te brengen.
Ik vrees dat de AP wel die kant op gaat. Ach, dan hoef ik het niet te vrezen gezien de waarschijnlijkheid.
schaduw ICT ontstaat als de officiële niet werkt!
25-01-2024, 14:13 door Anoniem
Door Anoniem: Dat begon al meerdere decennia geleden met Microsoft die 'gratis' licenties aanbood

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. En: Wie zichzelf niet onder controle heeft, wordt door anderen gecontroleerd.

We developed the GNU operating system so that users can have freedom in their computing. Specifically, free software means users have the four essential freedoms: (0) to run the program, (1) to study and change the program in source code form, (2) to redistribute exact copies, and (3) to distribute modified versions.

https://www.gnu.org/philosophy/
25-01-2024, 20:16 door Anoniem
Door Anoniem: De onderwijs sector is al meer dan een decennia geleden totaal kapot gemaakt.
Dat begon al meerdere decennia geleden met Microsoft die 'gratis' licenties aanbood aan studenten. Het was pure manipulatie van de markt en de overheid deed er niets tegen. Het leidde tot totale Microsoft dominantie in het onderwijs.
Ik werkte destijds bij een IT leverancier die meer dan 80% van de (lager) onderwijs markt in handen had. Je kon niet om ze heen want het was de IT tak van een andere organisatie die al 90% van die markt in handen had. En toen kwamen de bezuinigingen in de onderwijs sector. De sector werd helemaal kapot gemaakt door de overheid en overal moest gesneden worden. De sector, die al helemaal niet meer kon draaien zonder de 'kortingen' van Microsoft, werd compleet gestuurd zoals zij dat wilden. Iedereen dus over naar de Microsoft cloud... De enige mogelijke 'concurrent' is Google die ook grote zakken heeft om zoiets te kunnen 'dragen'. Het is allemaal te zielig voor woorden.

Als ik dan hoor hoe 'Magister' de markt domineert en hoeveel mensen het product absoluut shit vinden, dan zie ik hoe er blijkbaar niets is veranderd. Moet je de reviews zien:
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.schoolmaster.magister.mobile&hl=nl&gl=US&pli=1
2 sterren van de 5 bij Google en 1,5 ster bij apple:
https://apps.apple.com/nl/app/magister-leerling-en-ouder/id1060525828
En dan ook nog nummer 4 app in de catagorie onderwijs.

Hoeveel stront moet je in de ogen hebben om niet te zien dat deze sector tot kapot is gemaakt.
Het meest ergerlijker was nog dat magister alleen onder windows draaiden terwijl het webbased was door o.a. een silverlight plugin. Protesteren dat wij in ons gezin alleen maar Apple en Linux laptops hebben had geen zin. Verachtelijke troep.
Iemand heeft ooit voor Linux die plugin aan de praat gekregen. Je moest dan via een externe site viewen. Die is echter uit de lucht gehaald. Mag je raden door wie.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.