Door Anoniem: Als iemand je opdrachten kan geven om aardig astronomische bedragen over te maken dan is het wel zo handig om meerdere communicatiekanalen naar die persoon te hebben waarlangs je inderdaad kan verifiëren of de opdracht klopt.
Niet om irritant te doen, maar bij hoeveel is het veilig?
Door Anoniem: En elektronische handtekeningen die je kan verifiëren doen ook geen kwaad.
Dat klinkt allemaal nogal vrijblijvend. Ook hierbij is het probleem dat de meeste mensen eenvoudig te foppen zijn (ik stuur je zo mijn public key via de mail).
Door Anoniem: Het moet niet van zoiets als een videoconferentie afhangen.
Eens.
Door Anoniem: En ook liever niet van uitsluitend persoonlijk contact, [...]
Als je die persoon kent en zeker weet dat die persoon geautoriseerd is om jou de opdracht te geven, lijkt mij dat de waarschijnlijk veiligst denkbare methode. Maar ook hierbij is sprake van "ketens": wie heeft jou die persoon voorgesteld en hoe weet je zeker dat zij/hij geen oplichter is?
Door Anoniem: Als de betrouwbare manier om het contact te initiëren er niet is dan beschikt de organisatie niet over manieren waarop opdrachten om tientallen miljoenen euro's over te boeken kunnen worden uitgezet in de organisatie.
Oplichters profiteren ervan dat de meeste organisaties geen duidelijke protocollen hebben. Maar dat soort protocollen "waterdicht" maken is veel minder eenvoudig dan je op het eerste gezicht zou kunnen denken. En op het moment
dat er een protocol bestaat en oplichters daar weet van krijgen,
moet het een waterdicht protocol zijn om te voorkómen dat de oplichters misbruik maken van zwaktes of gaten daarin.
Essentieel is het bewustzijn (awareness) van medewerkers welke aanvalstechnieken mogelijk zijn, waaronder roepen dat er snel moet worden overgemaakt omdat het bedrijf anders een belangrijke opdracht o.i.d. misloopt en
jij daar dan verantwoordelijk voor gehouden zult worden. Hoe groter de bedragen, hoe geavanceerder de aanvallen kunnen en vaak zullen zijn. Dat medewerkers vervolgens
onvoorspelbaar handelen (omdat een protocol ontbreekt), zou wel eens in het nadeel van de aanvallers kunnen zijn - maar dat is dan wel een vorm van Russisch roulette spelen.
Belangrijk is, denk ik, zekerheid voor medewerkers in het geval van oplichting, bijvoorbeeld:
• Als er geen sprake is van tijdsdruk moet je, afhankelijk van de grootte van het bedrag, zus en zo gecheckt hebben om geen laksheid verweten te worden;
• Als er wel sprake is van tijdsdruk en jou geen tijd gegund wordt om fatsoenlijke checks uit te voeren, zal niemand het jou verwijten als je besluit om
géén geld over te maken.
Met dat laatste punt verplaats je het (veel te grote) risico van de medewerker naar diens werkgever. Dat vereist lef van organisaties en kan tot verliezen leiden; dat moet je als organisatie afwegen tegen mogelijke verliezen aan oplichting. In elk geval vind ik het niet fair om in zo'n situatie de schuld bij de medewerker te leggen; als organisatie heb je daar de
omstandigheden voor gecreëerd (ook als je niets doet).