image

NS pleit opnieuw voor het zelf kunnen uitvoeren van identiteitscontroles

donderdag 15 februari 2024, 10:10 door Redactie, 56 reacties

De NS pleit opnieuw voor het zelf kunnen uitvoeren van identiteitscontroles van reizigers. De oproep is afkomstig van NS-directeur Wouter Koolmees. Hij vindt dat de overheid het moet toestaan dat NS-veiligheidsmedewerkers toegang krijgen tot het rijbewijsregister, zodat zij de identiteit van personen kunnen vaststellen die geen papieren bij zich hebben. Op dit moment moet de politie daarvoor worden gebeld.

Koolmees wil ook dat NS-veiligheidsmedewerkers de identiteit moeten kunnen achterhalen van mensen die zonder paspoort in Nederland verblijven en voor problemen zorgen op stations en in treinen. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", zo laat hij tegenover RTL Nieuws weten. Een maand geleden riep de NS ook al op tot de mogelijkheid om zelf de identiteit van reizigers te kunnen controleren. "Dit voorkomt escalatie en ontlast de politie die zo´n zevenduizend keer per jaar in actie moet komen voor identiteitscontroles."

Reacties (56)
15-02-2024, 10:13 door majortom - Bijgewerkt: 15-02-2024, 10:13
Hij vindt dat de overheid het moet toestaan dat NS-veiligheidsmedewerkers toegang krijgen tot het rijbewijsregister, zodat zij de identiteit van personen kunnen vaststellen die geen papieren bij zich hebben.
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
15-02-2024, 10:20 door Anoniem
Door majortom:
Hij vindt dat de overheid het moet toestaan dat NS-veiligheidsmedewerkers toegang krijgen tot het rijbewijsregister, zodat zij de identiteit van personen kunnen vaststellen die geen papieren bij zich hebben.
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?

Als iemand geen ID of rijbewijs bij zich heeft, wordt er in dit register gekeken of de persoon de juiste gegevens heeft opgegeven. Dit kan alleen de politie doen, maar dit wil de NS dus ook kunnen.
Koolmees wil ook dat NS-veiligheidsmedewerkers de identiteit moeten kunnen achterhalen van mensen die zonder paspoort in Nederland verblijven en voor problemen zorgen op stations en in treinen. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", zo laat hij tegenover RTL Nieuws weten.

Dit is een drogredenering. Als er mensen zijn die voor serieuze problemen zorgen op stations of in treinen, dan is het eerste wat er moet gebeuren dat die mensen ofwel gekalmeerd worden, door ze te benaderen en toe te spreken, ofwel indien nodig met fysieke middelen voldoende worden bedwongen en vervolgens afgevoerd naar een plek waar ze kunnen worden overgedragen aan de politie.

Hiervoor is geen enkele identiteitscontrole nodig.

Het gaat eigenlijk zelfs al te ver dat de NS na een simpel belletje met de politie de identiteit van reizigers mag controleren. Dat is niet een taak van NS, maar van de politie. Als er onvoldoende aanleiding is om de politie in te schakelen, is er ook onvoldoende aanleiding om de identiteit van de betreffende persoon überhaupt te controleren.

NS wil kennelijk heel graag een verlengstuk van een ordehandhavende overheid worden, in plaats van een vervoerbedrijf. Kennelijk zoekt NS naar nieuwe excuses om de privésfeer van reizigers binnen te mogen dringen.

M.J.
15-02-2024, 10:28 door MathFox
Door majortom:
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
15-02-2024, 10:31 door majortom
Door MathFox:
Door majortom:
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
15-02-2024, 10:36 door Anoniem
Burgers pleiten dat de NS ervoor zorgt dat de treinen op tijd rijden, dat gebeurt ook niet.
Ze hadden het openbaar vervoer nooit moeten privatiseren.
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Koolmees wil ook dat NS-veiligheidsmedewerkers de identiteit moeten kunnen achterhalen van mensen die zonder paspoort in Nederland verblijven en voor problemen zorgen op stations en in treinen. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", zo laat hij tegenover RTL Nieuws weten.

Dit is een drogredenering. Als er mensen zijn die voor serieuze problemen zorgen op stations of in treinen, dan is het eerste wat er moet gebeuren dat die mensen ofwel gekalmeerd worden, door ze te benaderen en toe te spreken, ofwel indien nodig met fysieke middelen voldoende worden bedwongen en vervolgens afgevoerd naar een plek waar ze kunnen worden overgedragen aan de politie.

Hiervoor is geen enkele identiteitscontrole nodig.

Het gaat eigenlijk zelfs al te ver dat de NS na een simpel belletje met de politie de identiteit van reizigers mag controleren. Dat is niet een taak van NS, maar van de politie. Als er onvoldoende aanleiding is om de politie in te schakelen, is er ook onvoldoende aanleiding om de identiteit van de betreffende persoon überhaupt te controleren.

NS wil kennelijk heel graag een verlengstuk van een ordehandhavende overheid worden, in plaats van een vervoerbedrijf. Kennelijk zoekt NS naar nieuwe excuses om de privésfeer van reizigers binnen te mogen dringen.

M.J.

Bij nader inzien... misschien is dit in de achterkamertjes al afgekaart tussen de nationale overheid en NS, en is dit de manier waarop men het op de politieke agenda probeert te plaatsen, zogenaamd als "wens vanuit NS", waaraan de minister dan ernstig knikkend "kan voldoen" of "voor kan pleiten" alsof het niet uit zijn eigen koker komt. Het zou kunnen gaan om een agenda van de nationale overheid die NS en andere OV-bedrijven wil gebruiken als instrument om bijvoorbeeld demonstranten te beletten om met het openbaar vervoer het Malieveld te bereiken als ze op een zwarte lijst staan of op een grijze of witte "risico-indicatie-lijst".

M.J.
15-02-2024, 10:49 door MathFox - Bijgewerkt: 15-02-2024, 11:03
Door majortom:
Door MathFox:
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Dan ga je alsnog mee naar het politiebureau voor identificatie (en een handvol processen verbaal voor het niet meewerken daaraan).
Als de NS in de trein of op het station jouw identiteit kan controleren hoef jij geen vertraging op te lopen. Word je meegenomen naar het politiebureau dan ben je al snel twee uur kwijt.
Door MathFox:
Door majortom:
Door MathFox:
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Dan ga je alsnog mee naar het politiebureau voor identificatie (en een handvol processen verbaal voor het niet meewerken daaraan).
Als de NS in de trein of op het station jouw identiteit kan controleren hoef jij gen vertraging op te lopen. Word je meegenomen naar het politiebureau dan ben je al snel twee uur kwijt.

Die is leuk. NS tegen een problematische reiziger: "U heeft in de hoek van de coupé gepist en een reiziger in elkaar geslagen. Maar wij zijn service-gericht. Wij bieden u de mogelijkheid om, als u geen vertraging wilt oplopen, uw identiteit door ons te laten controleren. Dan hoeven wij u namlijk niet over te dragen aan de politie."

Ja, goed plan! Zo gaat het in Nederland goed werken!

Of neem deze variant. NS tegen een niet-problematische reiziger: "Wij zijn nu eenmaal bevoegd van u te verlangen dat u uw identiteit door ons van NS laat controleren. Als u dat weigert, bent u in overtreding en zullen wij u aan de politie overdragen, die het dan verder zullen uitzoeken. Dat kan u al gauw twee uur vertraging opleveren. Aan u de keuze..." We hebben het dan dus over de mogelijkheid van NS om onschuldige reizigers die met privacy willen blijven reizen, te gaan chanteren.

M.J.
15-02-2024, 11:17 door MathFox
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door MathFox:
Door majortom:
Door MathFox:
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Dan ga je alsnog mee naar het politiebureau voor identificatie (en een handvol processen verbaal voor het niet meewerken daaraan).
Als de NS in de trein of op het station jouw identiteit kan controleren hoef jij gen vertraging op te lopen. Word je meegenomen naar het politiebureau dan ben je al snel twee uur kwijt.

Die is leuk. NS tegen een problematische reiziger: "U heeft in de hoek van de coupé gepist en een reiziger in elkaar geslagen. Maar wij zijn service-gericht. Wij bieden u de mogelijkheid om, als u geen vertraging wilt oplopen, uw identiteit door ons te laten controleren. Dan hoeven wij u namlijk niet over te dragen aan de politie."

Ja, goed plan! Zo gaat het in Nederland goed werken!

Of neem deze variant. NS tegen een niet-problematische reiziger: "Wij zijn nu eenmaal bevoegd van u te verlangen dat u uw identiteit door ons van NS laat controleren. Als u dat weigert, bent u in overtreding en zullen wij u aan de politie overdragen, die het dan verder zullen uitzoeken. Dat kan u al gauw twee uur vertraging opleveren. Aan u de keuze..." We hebben het dan dus over de mogelijkheid van NS om onschuldige reizigers die met privacy willen blijven reizen, te gaan chanteren.

M.J.
EEEMJ, Je negeert het deel van de wet dat zegt dat een (B)OA een reden moet hebben om iemand om legitimatie te vragen. De reiziger die vernieling of mishandeling pleegt zal (proportioneel) afgevoerd worden door de politie. De regeling lijkt vooral bedoeld voor niet-problematische zwartrijders. "Mijn portemonnee is gerold, OV- en ID-kaart kwijt."
Voorlopig blijft reizen met een anonieme OV-chipkaart pseudoniem.
15-02-2024, 11:20 door Anoniem
NS pleit opnieuw voor het zelf kunnen uitvoeren van identiteitscontroles
Wanneer je het 12x vraagt en slechts 11x "nee" krijgt, dan heb je iets richting ja.
Noemen we drammen.

Door Anoniem: Burgers pleiten dat de NS ervoor zorgt dat de treinen op tijd rijden, dat gebeurt ook niet.
Ze hadden het openbaar vervoer nooit moeten privatiseren.

Vroeger was niet alles beter; we hadden kortzichtige politici.

Zoals de spoorweg-politie afschaffen; was een perfecte bezuiniging.
Minder korte termijn kosten, en "hun" probleem over de schutting geflikkerd.

Logisch dat de de NS nu een commerciele versie daarvan wil optuigen.
Maar moeten we dat wel willen?
15-02-2024, 11:21 door Anoniem
Voor alle millennials hierboven: Vroegâh was er gewoon de eigen SpoPo (SpporwePolitie). Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Spoorwegpolitie
15-02-2024, 11:22 door Anoniem
Door MathFox:
Door majortom:
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.

De aanname is dan wel dat iemand (iedereen?) een rijbewijs bezit.
Zoek de fout in de aanname van dhr. Koolmees.

0:-)
15-02-2024, 11:28 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Of neem deze variant. NS tegen een niet-problematische reiziger: "Wij zijn nu eenmaal bevoegd van u te verlangen dat u uw identiteit door ons van NS laat controleren. Als u dat weigert, bent u in overtreding en zullen wij u aan de politie overdragen, die het dan verder zullen uitzoeken. Dat kan u al gauw twee uur vertraging opleveren. Aan u de keuze..." We hebben het dan dus over de mogelijkheid van NS om onschuldige reizigers die met privacy willen blijven reizen, te gaan chanteren.

M.J.

Variant 2b:

Een niet problematische reiziger die meewerkt aan de controle, maar niet geregistreerd is in het rijbewijsregister.
Hij weigert dus niet, maar de controleur komt geen steek verder.

Accepteert die controleur dan de opgegeven niet-verifieerbare gegevens, of draagt hij de kalme, rustige, meewerkende klant alsnog over aan de politie met ale sores van dien.

Ik mis service-gerichtheid en klant-binding bij de huidige opstelling van de NS.
En waren de poortjes niet bedoeld om de lastige zwartrijders etc tegen te houden?
15-02-2024, 11:38 door Anoniem
Door MathFox:
Door majortom:
Door MathFox:
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Dan ga je alsnog mee naar het politiebureau voor identificatie (en een handvol processen verbaal voor het niet meewerken daaraan).
Als de NS in de trein of op het station jouw identiteit kan controleren hoef jij geen vertraging op te lopen. Word je meegenomen naar het politiebureau dan ben je al snel twee uur kwijt.
Maar dan moet de poltie toch eerst de mogelijkheid hebben om je te identificeren? Als je dan nóg niet meewerkt aan wíé kunnen ze dan díé processen verbalen koppelen?
ofwel , wanneer kan je met een middelviger de deur bij de politie uitlopen?
15-02-2024, 11:45 door Anoniem
Slecht idee. NS heeft nu al niets op met de privacy van hun welwillende reizigers. Dat zeg ik overigens niet, maar schrijft de NS zelf in hun privacy statement.
Daarnaast als je kijkt naar hun website en applicatie, dan belooft dat verderop in de organisatie niet veel goeds.
15-02-2024, 11:55 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 15-02-2024, 12:12
Nog even een eigen trein-ervaring met relevantie voor dit onderwerp.

Enkele weken geleden ging ik met de trein en zocht een stiltecoupé. Toen ik de stiltecoupé binnenkwam (zo'n tweedeklas-coupé die halverwege de wagon begrensd werd door een eersteklas-coupé), zaten daar misschien acht of tien mensen in. Aan het eind van de coupé, dicht bij de eersteklas, was het wat leger, er zat daar slechts één persoon, die kennelijk een soort radio aan had staan. Ik liep ernaartoe en zag dat dit een man was met een Midden-Oosters of Zuid-Aziatisch uiterlijk, die veel spullen nogal nonchalant om zich heen had uitgestald in zijn vierzitje. Het geluid kwam uit zijn mobieltje.

Ik ging aan de overkant van het gangpad zitten en vroeg vriendelijk zijn aandacht, in het Engels. Het bleek dat hij nauwelijks Engels sprak en al helemaal geen Nederlands. Ook geen Frans, en Duits probeerde ik niet eens. Hij was klein en nogal tenger gebouwd. Ik schatte zijn leeftijd ergens tussen de dertig en vijfenveertig, het viel moeilijk te zeggen, zijn gezicht was getekend, hij had kennelijk al behoorlijk wat meegemaakt in zijn leven. Ik wees hem erop dat dit een stiltecoupé was. Hij begreep het niet. Ik wees hem naar de letters op het raam: "SILENCE". Hij leek het nog steeds niet te begrijpen, maar toen ik het nog een keer herhaalde, reageerde hij opeens ongeduldig en riep met een frons iets van "I know!"

Hij zette het geluid uit. Ik zei vriendelijk en respectvol: "Thank you!"

Ik deed mijn hoofdbedekking af. Opeens keek hij mij aan. Er plooide zich een glimlachje op zijn gezicht. "Ah... Joepflie!" Ik begreep hem niet. Na nog twee keer snapte ik wat hij zei: "You police."

"Oh... no!" glimlachte ik vriendelijk.

"Yes!" grijnsde hij olijk, bijna alsof hij een kleuter betrapt had op duimzuigen.

"No..." glimlachte ik terug, maar het was duidelijk dat hij mij niet geloofde. Ik ging één vierzitje verderop zitten, dat voelde rustiger.

Even later kwam er een forsgebouwde conducteur binnen, die onze vervoerbewijzen controleerde. Ik nam uit mijn ooghoeken waar dat de man met wie ik zonet had gepraat, haastig zijn spullen bij elkaar verzamelde. Hij wilde kennelijk geen rommelige indruk maken.

Toen de conducteur bij hem aankwam ontstond er een moeizaam gesprek, want de man bleek geen vervoerbewijs te hebben. Hij zij wel: "I can... I can show!... I go... Rotterdam!"

De conducteur vroeg of hij een paspoort had. Dat leek hij niet te hebben. Maar wel een "paper". Hij begon aan een bijna onverstaanbare uitleg. Er kwam een tweede, even forsgebouwde conducteur bij staan.

"I... AZC," zei de man. "AZC... Assen."
"Which AZC?" vroeg de conducteur.
"AZC... Assen!"
"Which AZC?" herhaalde de conducteur. "There are three in Assen."
En toen het nog niet duidelijk was, zei de conducteur: "De Haar? Balkenweg? Schepersmaat?"
"Sjepesmaat!" riep de man.

De tweede conducteur ging alvast verder. Het was duidelijk dat hij en zijn collega al hadden geconstateerd dat de man geen risico vormde.

Hoe de afhandeling verder ging, kon ik niet precies volgen. De man rommelde in zijn spullen om een papier te vinden, maar het werd me niet duidelijk of hij dat ook daadwerkelijk vond. Ik had niet de indruk dat de conducteur aandrong op het alsnog aanschaffen van een vervoerbewijs. Ook legde hij voor zover ik kon horen, geen boete op. Begrijpelijk, want het was niet waarschijnlijk dat de man zo'n boete zou kunnen betalen. Wel maakte de conducteur notities.

Ik vroeg me af wat die man allemaal had meegemaakt, en hoe hij Nederland - of wat hij daarvan te zien kreeg - ervaarde. Ik vroeg me af wat voor soorten verdriet die man met zich meedroeg. Ik vond het terecht dat de conducteur hem geen boete oplegde en hem (voorzover ik kon waarnemen) wel verder liet reizen naar Rotterdam. Waarschijnlijk had de man in zijn leven al boetes betaald die de meesten van ons, in het nog altijd welvarende Nederland, ons niet eens kunnen voorstellen.

Ik heb respect voor zo'n conducteur en voor diens professionaliteit. Ik voel minder respect voor een directeur als Koolmees, die om meer bevoegdheden (dus: meer macht) vraagt zonder duidelijk te maken waarvoor dat nu echt nodig is.

M.J.
15-02-2024, 11:57 door karma4
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: ... Het gaat eigenlijk zelfs al te ver dat de NS na een simpel belletje met de politie de identiteit van reizigers mag controleren. Dat is niet een taak van NS, maar van de politie. Als er onvoldoende aanleiding is om de politie in te schakelen, is er ook onvoldoende aanleiding om de identiteit van de betreffende persoon überhaupt te controleren. ... M.J.
Andere insteek, het is eigenljk bizar dat je onder anonimiteit de vreselijkste zaken zou mogen doen.

Hier wreekt zich dat in het ontwerp van de mens een groep van bekenden ca 200 is. Al het andere is een bedreiging voor het bestaan. Willen die oertijd verlaten dan moet er iets met de beperking van dat ontwerp gebeuren.
Dit is in het geval dat er ern geen vervoersbewijs is en er agressief naar de conducteur opgetreden wordt.
Wil je reizigers, de burger, beschermen dan zal je wat aan de foute figuren die er ook zijn moeten doen.

Te gek voor woorden dat dan het enige alternatief het inschakelen van de politie is dan wel de trein stopzetten. Laat de conducteur maar de benoemde BOA rechten krijgen, in feite zit hij al in die rol..
15-02-2024, 12:08 door Bitje-scheef
Vroegûh had je nog spoorwegpolitie. Gewoon bewapend en al. 2000 ging alles naar de normale politie, hierna in 2013 opgeheven. Ik zou zeggen wildplassers gewoon taseren.
15-02-2024, 12:09 door Anoniem
Het is idd de taak van de ns niet dat te doen,enkel als ze geen kaartje hebben of lastig zijn dan kan ik mij wel ergens wat bij voorstellen. Maar ja de Ns moet wel de privacy van de reiziger respecteren
15-02-2024, 12:20 door Anoniem
Rijbewijsregister. Ik kan me herinneren dat zekere overheidsdiensten rijbewijzen uitdrukkelijk niet als identificatiemiddel accepteerden.

Hoe dat zit?

Niet iedereen heeft een rijbewijs. Identiteit natrekken via een telefoontje naar de politie want daar hebben ze iets wat 'rijbewijsregister' genoemd wordt (maar ook gegevens van ID-documenten bevat?)
15-02-2024, 12:42 door Anoniem
Ik vraag me af hoe we ooit de jaren '80 hebben overleefd zonder al deze toepassingen?
15-02-2024, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af hoe we ooit de jaren '80 hebben overleefd zonder al deze toepassingen?
Toen waren we nog niet zulke scheiterds.
15-02-2024, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem: Voor alle millennials hierboven: Vroegâh was er gewoon de eigen SpoPo (SpporwePolitie). Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Spoorwegpolitie

Daar valt nog veel meer over te onderwijzen aan de jonkies!

Over de Spopo, een benaming die in vroeger jaren associaties opriep Gestapo, en natuurlijk de marxistische Volkspolizei (VOPO) in de DDR, de spoorwegpolitie aldaar. Een land met weinig auto's en heel veel verplaatsingen met het openbaar vervoer. Iets om over na te denken bij de huidige politiek mode van auto uit, trein in.

In Nederland: Het fotografeerverbod van treinen en stations, de achtergelaten koffers op stations in de tijden van de grote spoorwegaanslagen in Madrid en Londen, het in elkaar slaan van een journalist op het kantoor van de Spopo in Utrecht waarbij de radio extra hard werd gezet zodat de buren het niet konden horen, en nog veel meer.

Van spoorwegrecherche via spoorwegpolitie en tot 2000 KLPD, naar de Landelijke Eenheid, dienst Infra.

Agent van Mierlo over de Audi's van dienst Infra:

"De sleutel wordt omgedraaid, start de "Klimaat-Trip" en word je meegenomen in een film, maar met veel extra dimensies! Zie het als 4D."

Voorbeelden en citaat komt van van Mierlo komt van goed gedocumenteerde website van een spoorwegenfanaat:

https://www.nicospilt.com/index_spoorwegpolitie.htm

NS wil weer zelf identiteitscontroles gaan uitvoeren. Straks doceert Koolmees de millenials dat dit het ei van Columbus is.
15-02-2024, 13:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoe we ooit de jaren '80 hebben overleefd zonder al deze toepassingen?
Toen waren we nog niet zulke scheiterds.

Nee, toen hadden we echte politie - de spopo oftewel Spoorweg Politie. Daar ging je niet mee lopen f*cken.
15-02-2024, 13:15 door Anoniem
Hier een heel simpel idee. Breng het gezag terug bij de conducteurs.
Ze hebben helemaal niet meer verantwoordelijkheden nodig ze moeten simpel weg de mogelijkheid krijgen tot het verantwoordelijk stellen van de overtreders.

Nu zie je ze wel 15 minuten hangen bij een zwartrijder vragen naar gegevens waar uiteraard geen woord uitkomt of ze doen alsof ze het niet begrijpen terwijll ze ervoor als een scheeuwlelijk wel half uur in het engels of nederlands konden lullen door de telefoon.

Geef reizigers twee keer de kans een vervoerbewijs te tonen. Eerste keer vraag je het vriendelijk tweede keer waarschuw je dat als ze weigeren direct nog een kaartje moeten kopen met een boete bedrag van 50 euro erbovenop. Blijven ze weigeren dan machtiging tot uitschrijven van boete van 4050 euro en overdragen aan politie met verbod tot reizen voor 1 jaar. Dat bedrag is gelijk aan het overtreden van een stations verbod bij NS en dat tikken ze af voor elke keer dat ze ongeoorloofd ergens zich bevinden. Dat geldt investeer je terug in het personeel wat wel een beetje waardering kan gebruiken.

Kappen met in discussie gaan niks coulance qua situaties op dat moment. Dat kan men regelen via de servicedesk als er echt een legitieme reden is dan komt men er vast wel uit. Maar ben je je kaartje kwijt jouw probleem. Ben je in verkeerde trein gestapt jouw probleem. Neem je plaats in eerste klas om dat te druk is en je wilt niet staan jouw probleem. Moet je zo nodig je normale fiets meenemen en heb je daar niet voor gereserveerd jouw probleem.

Moment dat er eens consequent wordt opgetreden is het moment dat het gros van de onzin stopt.
En dat geldt voor meer zaken. Het wordt tijd dat deze samenleving weer eens leert dat je niet altijd je zin hoort te krijgen.
15-02-2024, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoe we ooit de jaren '80 hebben overleefd zonder al deze toepassingen?
Toen waren we nog niet zulke scheiterds.

NS moet ook de bevoegdheid krijgen om van reizigers DNA-samples af te nemen. Want...
"Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", zo laat hij (NS-directeur Koolmees) tegenover RTL Nieuws weten.

't Is maar wat er uit de hand mag lopen...
15-02-2024, 13:23 door Anoniem
De NS is geen opsporingsdienst. Nee dus. Punt.
15-02-2024, 13:38 door MathFox
Door Anoniem:
Maar dan moet de poltie toch eerst de mogelijkheid hebben om je te identificeren? Als je dan nóg niet meewerkt aan wíé kunnen ze dan díé processen verbalen koppelen?
ofwel , wanneer kan je met een middelviger de deur bij de politie uitlopen?
Als je niet meewerkt kan de politie je een paar nachten vasthouden, onder dwang vingerafdrukken afnemen, etc.
15-02-2024, 13:53 door Anoniem
Door Anoniem: Voor alle millennials hierboven: Vroegâh was er gewoon de eigen SpoPo (SpporwePolitie). Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Spoorwegpolitie
Zeg boomer, de eerste millennials zijn inmiddels de 40 gepasseerd, de laatste waren rond de 17 toen de SpoPo werd afgeschaft en dus ook oud genoeg om die nog meegemaakt te hebben.
15-02-2024, 14:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Geef reizigers twee keer de kans een vervoerbewijs te tonen. Eerste keer vraag je het vriendelijk tweede keer waarschuw je dat als ze weigeren direct nog een kaartje moeten kopen met een boete bedrag van 50 euro erbovenop. Blijven ze weigeren dan machtiging tot uitschrijven van boete van 4050 euro en overdragen aan politie met verbod tot reizen voor 1 jaar. Dat bedrag is gelijk aan het overtreden van een stations verbod bij NS en dat tikken ze af voor elke keer dat ze ongeoorloofd ergens zich bevinden. Dat geldt investeer je terug in het personeel wat wel een beetje waardering kan gebruiken.

Kappen met in discussie gaan niks coulance qua situaties op dat moment.

Wat wil je bereiken met deze aanpak? Invoering van gezichtsherkenningspoortjes die toegang tot de perrons verschaft?
Een boete van 4050 euro schopt die mensen regelrecht de schuldsanering in. Maar hun behoefte zich te kunnen verplaatsen blijft. Boetes kunnen ze niet betalen, maar het OV instappen wel.

Controle bij de poort? Dan worden ze boos op het poortje, gaan ze die slopen. Hele groep agressieve reizigers voor de hun onwelwillende poortjes zodat jij de trein niet in kunt stappen. Hoe stel jij je dat voor?

Naast elk perronstoegangspoortje een tot de tanden toe bewapende politieagent om toegang tot het OV te kunnen waarborgen? Of de dienstplicht weer invoeren, zetten we er een militair naast. En in de catacomben van de metro uitvaartondernemers om de lijken snel af te kunnen voeren. Pikt iedereen een graantje mee. Gezellig lijkt me dat, met zijn allen met de trein van de toekomst.

Waar is die van Vollenhove trouwens gebleven?
15-02-2024, 14:11 door Anoniem
Door karma4:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: ... Het gaat eigenlijk zelfs al te ver dat de NS na een simpel belletje met de politie de identiteit van reizigers mag controleren. Dat is niet een taak van NS, maar van de politie. Als er onvoldoende aanleiding is om de politie in te schakelen, is er ook onvoldoende aanleiding om de identiteit van de betreffende persoon überhaupt te controleren. ... M.J.
Andere insteek, het is eigenljk bizar dat je onder anonimiteit de vreselijkste zaken zou mogen doen.

Hier wreekt zich dat in het ontwerp van de mens een groep van bekenden ca 200 is. Al het andere is een bedreiging voor het bestaan. Willen die oertijd verlaten dan moet er iets met de beperking van dat ontwerp gebeuren.
Dit is in het geval dat er ern geen vervoersbewijs is en er agressief naar de conducteur opgetreden wordt.
Wil je reizigers, de burger, beschermen dan zal je wat aan de foute figuren die er ook zijn moeten doen.

Te gek voor woorden dat dan het enige alternatief het inschakelen van de politie is dan wel de trein stopzetten. Laat de conducteur maar de benoemde BOA rechten krijgen, in feite zit hij al in die rol..

Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.
15-02-2024, 14:19 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem:
Maar dan moet de poltie toch eerst de mogelijkheid hebben om je te identificeren? Als je dan nóg niet meewerkt aan wíé kunnen ze dan díé processen verbalen koppelen?
ofwel , wanneer kan je met een middelviger de deur bij de politie uitlopen?
Als je niet meewerkt kan de politie je een paar nachten vasthouden, onder dwang vingerafdrukken afnemen, etc.

Vingerafdrukken afnemen. Dat kan.
Maar waar gaan ze die mee vergelijken?

Als je niets op je kerfstok hebt, niet in dienst gezeten hebt, en geen reisdocument aanvraag hebt lopen, hoe gaan ze je dan vinden in de systemen?
Of weet jij iets, wat wij niet weten. :-)
15-02-2024, 14:28 door Anoniem
Ja ja, dus toch een rijbewijs nodig om met de trein te reizen;-)
15-02-2024, 14:29 door Anoniem
De zelfde man die de regels aan de laars lapt (roken in een rookvrije zone) en met het idote plan kwam voor een spits heffing terwijl we juist minder mensen in de auto willen voor beter milieu en minder files.

Ik neem zijn verzoek maar met een hele lading zout
Door MathFox op 15-02-2024 om 11:17 uur:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door MathFox: (...) Als de NS in de trein of op het station jouw identiteit kan controleren hoef jij gen vertraging op te lopen. Word je meegenomen naar het politiebureau dan ben je al snel twee uur kwijt.

Die is leuk. NS tegen een problematische reiziger: "U heeft in de hoek van de coupé gepist en een reiziger in elkaar geslagen. Maar wij zijn service-gericht. Wij bieden u de mogelijkheid om, als u geen vertraging wilt oplopen, uw identiteit door ons te laten controleren. Dan hoeven wij u namlijk niet over te dragen aan de politie."

Ja, goed plan! Zo gaat het in Nederland goed werken!

Of neem deze variant. NS tegen een niet-problematische reiziger: "Wij zijn nu eenmaal bevoegd van u te verlangen dat u uw identiteit door ons van NS laat controleren. Als u dat weigert, bent u in overtreding en zullen wij u aan de politie overdragen, die het dan verder zullen uitzoeken. Dat kan u al gauw twee uur vertraging opleveren. Aan u de keuze..." We hebben het dan dus over de mogelijkheid van NS om onschuldige reizigers die met privacy willen blijven reizen, te gaan chanteren.

M.J.
EEEMJ, Je negeert het deel van de wet dat zegt dat een (B)OA een reden moet hebben om iemand om legitimatie te vragen.
Aan dergelijke wetgeving hoeft een (beter of minder goed opgeleide) (B)OA zich in de praktijk niet te houden. Mocht de reiziger/klant dan de moeite nemen om naar de rechter te stappen, dan staat bijna van te voren vast dat de rechter de (B)OA gelooft als die zegt dat er een wettige aanleiding was om legitimatie te vragen. De bewijslast dat het anders is, wordt dan bij de reiziger/klant gelegd, die daar natuurlijk niet op bedacht was op het moment dat-ie werd aangepakt door de (B)OA. Dit geldt nog sterker als de reiziger/klant geen keurig Aerdenhouts of Wassenaars Nederlands praat of een wat donkerder kleurtje heeft. Zo werkt het helaas maar al te vaak, ook in Nederland.

De reiziger die vernieling of mishandeling pleegt zal (proportioneel) afgevoerd worden door de politie. De regeling lijkt vooral bedoeld voor niet-problematische zwartrijders. "Mijn portemonnee is gerold, OV- en ID-kaart kwijt."
Maar als deze veronderstelling van jou over de bedoeling van de gevraagde regeling zou kloppen, dus dat het zou gaan om "niet-problematische zwartrijders", waarom heeft Koolmees het dan over "mensen die zonder paspoort in Nederland verblijven en voor problemen zorgen op stations en in treinen" en waarom zegt hij dan dat het gaat om het voorkomen van "escalatie"?

Als jouw veronderstelling zou kloppen, dan lijkt het erop dat NS (Koolmees) het argument "veiligheid" uit de kast trekt terwijl het in werkelijkheid om een heel ander doel gaat, namelijk het beboeten van zwartrijders die niet enig veiligheidsprobleem vormen of veroorzaken.

Voorlopig blijft reizen met een anonieme OV-chipkaart pseudoniem.
Inderdaad, dat was een eerdere leugen van NS, dat je met de "anonieme" OV-chipkaart anoniem zou kunnen reizen.

Daarom kunnen we nu ook geen vertrouwen meer stellen in uitspraken van NS over wat hun bedoelingen zijn als ze meer bevoegdheden vragen. NS is helaas geen betrouwbare organisatie, dat feit moeten we onder ogen zien, en daar moet de minister ook maar eerlijk over zijn. Een bona fide minister gaat géén extra bevoegdheden verlenen aan een organisatie waarvan de leiding een jaar of tien lang (2010-2020) heeft gelogen over de privacy van treinreizigers, en die leugen nog nooit heeft erkend, er ook geen excuses voor heeft aangeboden en ook nooit maatregelen heeft getroffen om de privacy van reizigers alsnog adequaat te gaan respecteren en beschermen.

M.J.
15-02-2024, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem: De zelfde man die de regels aan de laars lapt (roken in een rookvrije zone) en met het idote plan kwam voor een spits heffing terwijl we juist minder mensen in de auto willen voor beter milieu en minder files.

Ik neem zijn verzoek maar met een hele lading zout

Het is glad op de snelweg maar we hebben strooiwagens, staat in het rijbewijsregister, volgens Koolmees
(grapje dat in opving bij de nieuwspoort van de regering in Den Haag)
15-02-2024, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geef reizigers twee keer de kans een vervoerbewijs te tonen. Eerste keer vraag je het vriendelijk tweede keer waarschuw je dat als ze weigeren direct nog een kaartje moeten kopen met een boete bedrag van 50 euro erbovenop. Blijven ze weigeren dan machtiging tot uitschrijven van boete van 4050 euro en overdragen aan politie met verbod tot reizen voor 1 jaar. Dat bedrag is gelijk aan het overtreden van een stations verbod bij NS en dat tikken ze af voor elke keer dat ze ongeoorloofd ergens zich bevinden. Dat geldt investeer je terug in het personeel wat wel een beetje waardering kan gebruiken.

Kappen met in discussie gaan niks coulance qua situaties op dat moment.

Wat wil je bereiken met deze aanpak? Invoering van gezichtsherkenningspoortjes die toegang tot de perrons verschaft?
Een boete van 4050 euro schopt die mensen regelrecht de schuldsanering in. Maar hun behoefte zich te kunnen verplaatsen blijft. Boetes kunnen ze niet betalen, maar het OV instappen wel.

Controle bij de poort? Dan worden ze boos op het poortje, gaan ze die slopen. Hele groep agressieve reizigers voor de hun onwelwillende poortjes zodat jij de trein niet in kunt stappen. Hoe stel jij je dat voor?

Naast elk perronstoegangspoortje een tot de tanden toe bewapende politieagent om toegang tot het OV te kunnen waarborgen? Of de dienstplicht weer invoeren, zetten we er een militair naast. En in de catacomben van de metro uitvaartondernemers om de lijken snel af te kunnen voeren. Pikt iedereen een graantje mee. Gezellig lijkt me dat, met zijn allen met de trein van de toekomst.

Waar is die van Vollenhove trouwens gebleven?
Wat moet mij het interesseren wat de gevolgen zijn voor een bewuste overtreder. Al raken ze in de goot.
Als je bewust misbruik maakt van voorzieningen en mogelijkheden dan heb je maar de consequenties te dragen en de kosten.

De reden dat ze boos worden is omdat ze weten dat ze ermee weg komen omdat tegenwoordig de strategie de-escaleren is.

Ja zet maar gewoon weer een poortwachter er neer bij elke problematisch station en ieder die achter een ander aanloopt linea recta terug de andere kant op van het station. Daar heb je paar weken extra ellende misschien van en daarna weet men dat ze er niet meer weg mee kunnen komen.

Moet je zien hoe ineens de gezelligheid of iedergeval het fatsoen toeneemt van de rest van de reizigers als je gros van alle rotte appels het leven zuur maakt in plaats andersom.
15-02-2024, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geef reizigers twee keer de kans een vervoerbewijs te tonen. Eerste keer vraag je het vriendelijk tweede keer waarschuw je dat als ze weigeren direct nog een kaartje moeten kopen met een boete bedrag van 50 euro erbovenop. Blijven ze weigeren dan machtiging tot uitschrijven van boete van 4050 euro en overdragen aan politie met verbod tot reizen voor 1 jaar. Dat bedrag is gelijk aan het overtreden van een stations verbod bij NS en dat tikken ze af voor elke keer dat ze ongeoorloofd ergens zich bevinden. Dat geldt investeer je terug in het personeel wat wel een beetje waardering kan gebruiken.

Kappen met in discussie gaan niks coulance qua situaties op dat moment.

Wat wil je bereiken met deze aanpak? Invoering van gezichtsherkenningspoortjes die toegang tot de perrons verschaft?
Een boete van 4050 euro schopt die mensen regelrecht de schuldsanering in. Maar hun behoefte zich te kunnen verplaatsen blijft. Boetes kunnen ze niet betalen, maar het OV instappen wel.

Controle bij de poort? Dan worden ze boos op het poortje, gaan ze die slopen. Hele groep agressieve reizigers voor de hun onwelwillende poortjes zodat jij de trein niet in kunt stappen. Hoe stel jij je dat voor?

Naast elk perronstoegangspoortje een tot de tanden toe bewapende politieagent om toegang tot het OV te kunnen waarborgen? Of de dienstplicht weer invoeren, zetten we er een militair naast. En in de catacomben van de metro uitvaartondernemers om de lijken snel af te kunnen voeren. Pikt iedereen een graantje mee. Gezellig lijkt me dat, met zijn allen met de trein van de toekomst.

Waar is die van Vollenhove trouwens gebleven?
Wat moet mij het interesseren wat de gevolgen zijn voor een bewuste overtreder. Al raken ze in de goot.
Als je bewust misbruik maakt van voorzieningen en mogelijkheden dan heb je maar de consequenties te dragen en de kosten.

De reden dat ze boos worden is omdat ze weten dat ze ermee weg komen omdat tegenwoordig de strategie de-escaleren is.

Ja zet maar gewoon weer een poortwachter er neer bij elke problematisch station en ieder die achter een ander aanloopt linea recta terug de andere kant op van het station. Daar heb je paar weken extra ellende misschien van en daarna weet men dat ze er niet meer weg mee kunnen komen.

Moet je zien hoe ineens de gezelligheid of iedergeval het fatsoen toeneemt van de rest van de reizigers als je gros van alle rotte appels het leven zuur maakt in plaats andersom.

De vervolgstap is gezichtsherkenning bij het OV, dat hoef in je niet te vertellen. Eerst nog wat ongeloofwaardige discussies voor de buhne, maar het komt eraan. Tijdrekken met zoetgevooisde honingpotten van Bruintje de Beer.

Jij gaat uit van bewuste overtreders, maar het zijn mensen de voor zichzelf een reden hebben hun omgeving te ontvluchten door het openbaar vervoer in te stappen. Nog zo'n aanname: ze worden boos omdat ze menen daar mee weg te komen. Dat intenties koppelen aan gedragingen is psychologie van de koude grond.

Dan doet dat poortje niet wat de niet-betalende klant willen dat het doet, wordt het probleem van de trein naar de terminal verplaatst.

Ik vind het persoonlijk nooit zo'n prettig gezicht als iemand in elkaar geslagen, doorgeschoten of doodgereden wordt, ook al heeft de dader een uniform aan, maar dat beeld schijnt bij andere personen een extatisch overwinningsgevoel op te roepen.

En als ze bij jou in de goot liggen, bel je de politie even om die troep voor je deur op te ruimen? Omdat dat je zo'n heerlijk overwinningsroesje geeft? En jou intereseert het niet wat er daarna met zo'n mens gebeurd. Opgeruimd staat netjes. Doet me toch ergens aan denken deze gevoelens, denkwijze en attitude, een periode uit de geschiedenis die ik niet verder hoef te benoemen.
15-02-2024, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: Burgers pleiten dat de NS ervoor zorgt dat de treinen op tijd rijden, dat gebeurt ook niet.
Ze hadden het openbaar vervoer nooit moeten privatiseren.
Heeft niets met de NS te maken! Zolang burgers conducteurs bedreigen, andere reizigers lastig vallen, stations slopen, aan de noodrem trekken, overwegbomen slopen, carnavalswagens op overwegen laten stranden, enz enz zullen de treinen niet op tijd rijden.
15-02-2024, 17:29 door Anoniem
Door majortom:
Door MathFox:
Door majortom:
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Weinigen hebben wetskennis zie ik. Wie weigert zijn identiteit bekend te maken aan een opsporingsambtenaar, wordt gewoon aangehouden en naar het politiebureau afgevoerd. In Nederland levert een weigering tot staandehouding automatisch een aanhouding op, en dit geldt ook in het geval voor het opgeven van een valse naam.

Bron: politie.nl
Agenten gingen rond 19.20 uur naar de watertoren aan de ‘s Gravenpolderseweg omdat er melding was gedaan dat er twee personen in een steiger waren geklommen. Ter plekke zagen de agenten een man onderaan de steiger staan en een man bovenop de steiger. De man op de steiger werd gesommeerd naar beneden te komen, wat hij ook deed. De agenten wilden de identiteit van de andere man weten maar deze weigerde zich te legitimeren. Hierop werd hij aangehouden op grond van de Wet op de Identificatieplicht. De man ging heftig in verzet en agenten hebben pepperspray gebruikt. Uiteindelijk lukte het om de man onder meer met hulp van een omstander onder controle te krijgen. Hij is overgebracht naar het cellencomplex. De man die op de steiger was geklommen kreeg een bekeuring voor baldadigheid.
15-02-2024, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Burgers pleiten dat de NS ervoor zorgt dat de treinen op tijd rijden, dat gebeurt ook niet.
Ze hadden het openbaar vervoer nooit moeten privatiseren.
Heeft niets met de NS te maken! Zolang burgers conducteurs bedreigen, andere reizigers lastig vallen, stations slopen, aan de noodrem trekken, overwegbomen slopen, carnavalswagens op overwegen laten stranden, enz enz zullen de treinen niet op tijd rijden.

Als er geen passagiers en andere operbare ruimte gebruikers waren, dan zouden alle treinen, altijd, op tijd rijden.
Helaas is dit geen perfecte wereld.
Leer er maar mee leven.

En niet alle problemen van de NS/prorail zijn de schuld van burgers.
Stroom- en wisselstoringen, uitvallende treinen, etc. Met als gevolg gestrandde reizigers (en geen vervangend vervoer).
Dat gebeurt ook.
Hoe lang is Utrecht CS niet al een single point of failure.
En als die plat gaat, dan ligt half treinend Nederland stil.


Zo, dat was het klaag uurtje voor vandaag wel weer.
15-02-2024, 20:18 door Anoniem
Waarom was de spoorweg politie ook al weer opgeheven?
15-02-2024, 20:21 door Anoniem
Een glijdende schaal die zeer onwenselijk is. Het begon met een BOA status voor conducteurs. Maar NS heeft afgelopen decennia een complete afdeling Veiligheid & Service opgetuigd (ca. 700 medewerkers) en daar is geweldbevoegdheid bijgekomen. Nu willen ze weer toegang tot de persoonsregistratie van ons land. Dit begint een particuliere politie te lijken en dat is zéér onwenselijk.

De politie heeft al moeite om te borgen en controleren dat bevragingen rechtmatig zijn. Recent was nog in het nieuws dat de politie - eindelijk - bevragingen kan loggen. Hoe wil men dit organiseren als er allemaal BOA's bevragingen gaan doen? Nu is het NS, straks zijn het BOA's van gemeente, daarna weer andere. Echt waar.... niet aan beginnen.

Als we dit nodig vinden, laten we dan de spoorwegpolitie weer in ere herstellen. De NS BOA's zijn niet opgeleid als politie-agenten; toegang tot dit soort persoonsadministraties door bedrijven lijkt me zeer onwenselijk. Daarnaast vraag ik me af of er überhaupt juridische grondslagen zijn om particulieren toegang te geven tot dit soort basisadministraties.

NS V&S medewerkers zijn geen agenten, maar doen wel graag alsof zoals in dit voorbeeld is te zien:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=41337
15-02-2024, 22:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Door MathFox:
Door majortom:
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Weinigen hebben wetskennis zie ik. Wie weigert zijn identiteit bekend te maken aan een opsporingsambtenaar, wordt gewoon aangehouden en naar het politiebureau afgevoerd. In Nederland levert een weigering tot staandehouding automatisch een aanhouding op, en dit geldt ook in het geval voor het opgeven van een valse naam.
Kennis van wetgeving is absoluut belabberd geven ze dat uberhaubt nog op scholen?

Nog een feit. Politie kan legitimatie op eisen zonder eerst zelf zich te hoeven legitimeren.
Doen ze in de praktijk bijna nooit maar ze mogen het wel ongeacht of ze un uniform zijn.

En je kan beter weigeren en mee gaan naar het bureau dan valse identiteit doorgeven. Nog niet te hebben over het gebruiken van iemands anders gegevens dan zit je helemaal in de problemen.
16-02-2024, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom:
Door MathFox:
Door majortom:
Als je geen identiteitsbewijs bij je hebt dan heb je toch ook geen rijbewijs bij je? Hoezo helpt toegang tot dit register dan?
Het idee is dat je bij een opgegeven naam (met geboortedatum) een pasfoto kunt opvragen zodat je kunt verifiëren of die naam bij de persoon hoort die voor je staat.
Als je niet wilt dat je geidentificeerd wilt worden dan geef je echt dit soort gegevens ook niet.
Weinigen hebben wetskennis zie ik. Wie weigert zijn identiteit bekend te maken aan een opsporingsambtenaar, wordt gewoon aangehouden en naar het politiebureau afgevoerd. In Nederland levert een weigering tot staandehouding automatisch een aanhouding op, en dit geldt ook in het geval voor het opgeven van een valse naam.
Kennis van wetgeving is absoluut belabberd geven ze dat uberhaubt nog op scholen?

Nog een feit. Politie kan legitimatie op eisen zonder eerst zelf zich te hoeven legitimeren.
Doen ze in de praktijk bijna nooit maar ze mogen het wel ongeacht of ze un uniform zijn.

En je kan beter weigeren en mee gaan naar het bureau dan valse identiteit doorgeven. Nog niet te hebben over het gebruiken van iemands anders gegevens dan zit je helemaal in de problemen.
"nog" op scholen? Vroeger werd je daar op school gelukkig niet mee lastig gevallen want als je je normaal gedroeg, had je die kennis niet nodig. Iedereen begreep toen dat je niet mag stelen en andere mensen niet mag slaan. Dat schijnt tegenwoordig voor sommige mensen moeilijk te begrijpen te zijn. Dat ligt niet aan de scholen maar aan de mensen.

"Uberhaubt" spel je trouwens "überhaupt". Dat heb jij dan weer niet geleerd op school.

Als willekeurige mensen die niet in uniform zijn (dus wel "in burger") jouw legitimatie mogen eisen zonder eerst zichzelf hoeven te legitimeren als bevoegde opsporingsambtenaar, dan stel je onschuldige mensen bloot aan het gevaar van hoaxen. Hoeven ze je dan ook niet meer te informeren over je rechten? Mooie boel zou dat zijn. Net als in de DDR.
16-02-2024, 09:33 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Nog even een eigen trein-ervaring met relevantie voor dit onderwerp.

Enkele weken geleden ging ik met de trein en zocht een stiltecoupé..........

Mooi verhaal, MJ. Wel raar dat al die andere treinpassagiers niks deden terwijl de radio aanstond in de stiltecoupe. Die zullen zich wel allemaal in hun eigen mobieltjes verstopt hebben. Dan leer je nooit om iemand anders aan te spreken, want als je zelf niet meer kan communiceren dan ga je simpele situaties natuurlijk al snel "onveilig" vinden. Dan wil je een BOA in de buurt omdat je zelf niet meer je broek kan ophouden.
16-02-2024, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Kennis van wetgeving is absoluut belabberd geven ze dat uberhaubt nog op scholen?

Het werd nooit op de (middelbare) scholen gegeven.
Of dat nu wel gebeurt, vraag ik me af. (gezien de gemiddelde reken- en taal-vaadigheid)

Maar je wordt als burger geacht "de wet" te kennen en te gehoorzamen.
Onwetendheid is dus geen excuus.

Maar heb jij al eens een wetboek open geslagen?
Het is een goede pil bij slapeloosheid.
Je valt er gegarandeerd van in slaap. En geen chemische bijwerkingen.
16-02-2024, 13:57 door karma4
Door Anoniem: [
Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.

Je komt er kennelijk nooit.
Genoeg plekken waar geen poortjes zijn. Een beetje meeliften waar ze wel zijn gaat ook.
16-02-2024, 15:31 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: [
Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.

Je komt er kennelijk nooit.
Genoeg plekken waar geen poortjes zijn. Een beetje meeliften waar ze wel zijn gaat ook.
Klopt. We moeten eindelijk de realiteit onder ogen zien en hoge hekken met prikkeldraad erop plaatsen, ook in stationshallen. Dan is het wel afgelopen met het meeglippen. Alleen zo lossen we het probleem echt op, zonder overbodige personeelsinzet, en kunnen er geen moorden en steekpartijen meer gebeuren op Nederlandse treinstations. Op alle stations, ook de kleintjes in de regio, top security met sluizen, AI en gezichtsherkenning installeren zoals ook bij Amerikaanse gevangenissen heel gewoon is. Anders ontstaat er een waterbedeffect waarbij criminelen zich naar Friesland of de Achterhoek verplaatsen om zonder toezicht op de trein te komen. Sowieso goed om naar de VS te kijken hoe ze dit soort zaken daar aanpakken. Zij begrijpen wat vereist is voor veiligheid. In Westeuropese landen hebben we te lang in een roze wolk gezeten.
16-02-2024, 17:21 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: [
Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.

Je komt er kennelijk nooit.
Genoeg plekken waar geen poortjes zijn. Een beetje meeliften waar ze wel zijn gaat ook.

Of schaf ze dan af (als ze toh nutteloos zijn), of verbeter die oplossing zodat het niet meer voorkomt.

En dan komen we terug op een eerdere opmerking van een andere reagguurder.
Hoe hebben we daar 20, 40 en 60 jaar geleden dan toch mee kunnen leven. Toen al die niet/slecht werkende maatregelen er nog niet waren.
16-02-2024, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem: [
Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.

Je komt er kennelijk nooit.
Genoeg plekken waar geen poortjes zijn. Een beetje meeliften waar ze wel zijn gaat ook.
Klopt. We moeten eindelijk de realiteit onder ogen zien en hoge hekken met prikkeldraad erop plaatsen, ook in stationshallen. Dan is het wel afgelopen met het meeglippen. Alleen zo lossen we het probleem echt op, zonder overbodige personeelsinzet, en kunnen er geen moorden en steekpartijen meer gebeuren op Nederlandse treinstations. Op alle stations, ook de kleintjes in de regio, top security met sluizen, AI en gezichtsherkenning installeren zoals ook bij Amerikaanse gevangenissen heel gewoon is. Anders ontstaat er een waterbedeffect waarbij criminelen zich naar Friesland of de Achterhoek verplaatsen om zonder toezicht op de trein te komen. Sowieso goed om naar de VS te kijken hoe ze dit soort zaken daar aanpakken. Zij begrijpen wat vereist is voor veiligheid. In Westeuropese landen hebben we te lang in een roze wolk gezeten.

"Build that wall !!!!" ("and Mexico will pay for it")

Want dat was zo effectief.
Een grote geld verspilling. En hield (bijna) niemand tegen.
Delen van die wall werden zelfs eruit gezaagd om als tuinhek ergens in Mexico te dienen.
Was dat het grote voorbeeld uit de VS?

Of kijk naar het opsplitsen van families.
Kinderen weghalen bij hun ouders, en ze dan kwijt raken in het systeem.
Oeps. Ik zie overeenkomsten met de toeslagen-affaire. Misschien door Rutte cs. afgekeken van de VS?

Misschien kun je beter Noord-Korea als groot voorbeeld nemen.
Succes met je natte dromen.
17-02-2024, 10:20 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 17-02-2024, 10:57
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem: [
Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.

Je komt er kennelijk nooit.
Genoeg plekken waar geen poortjes zijn. Een beetje meeliften waar ze wel zijn gaat ook.
Klopt. We moeten eindelijk de realiteit onder ogen zien en hoge hekken met prikkeldraad erop plaatsen, ook in stationshallen. Dan is het wel afgelopen met het meeglippen. Alleen zo lossen we het probleem echt op, zonder overbodige personeelsinzet, en kunnen er geen moorden en steekpartijen meer gebeuren op Nederlandse treinstations. Op alle stations, ook de kleintjes in de regio, top security met sluizen, AI en gezichtsherkenning installeren zoals ook bij Amerikaanse gevangenissen heel gewoon is. Anders ontstaat er een waterbedeffect waarbij criminelen zich naar Friesland of de Achterhoek verplaatsen om zonder toezicht op de trein te komen. Sowieso goed om naar de VS te kijken hoe ze dit soort zaken daar aanpakken. Zij begrijpen wat vereist is voor veiligheid. In Westeuropese landen hebben we te lang in een roze wolk gezeten.

Eventjes naar de statistieken kijken. De cijfers van 2022.
Aantal moorden per 100.000 inwoners per jaar in Nederland: 0,8.
Aantal moorden per 100.000 inwoners per jaar in de VS: 6,4.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Dat zijn dus acht keer zoveel moorden per hoofd van de bevolking in de VS, vergeleken met Nederland. Dit maakt jouw idee dat "zij begrijpen wat vereist is voor veiligheid", nogal lachwekkend. Je zou dan nog kunnen beweren dat ze het in de VS weliswaar begrijpen, maar andere dingen belangrijker vinden dan veiligheid, bijvoorbeeld het recht om vuurwapens bij zich te dragen. Maar dat is in Nederland al wettelijk geregeld. Behoudens speciale vergunningen, mogen wij geen vuurwapens bij ons dragen.

Je vindt Amerikaanse gevangenissen, met hoge hekken, camera's, sluizen en dergelijke, een inspirerend voorbeeld voor hoe we dingen op Nederlandse treinstations zouden kunnen regelen, met het oog op "veiligheid". Dan moet ik je opnieuw teleurstellen. Amerikaanse gevangenissen zijn nog minder veilig dan de rest van Amerika:

In 2019, 143 inmates of state and federal prisons in the United States were killed by homicide. This is a significant increase from 2008 levels, when 40 inmates were killed in state or federal prisons in the United States.

Bron: https://www.statista.com/statistics/220920/number-of-state-prisoner-homicides-in-the-us/

Dit moet natuurlijk in perspectief gezet worden. Volgens Wikipedia (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration_in_the_United_States is de gevangenisbevolking in de VS in "state and federal prisons" op dit moment ruim 1.000.000 mensen (dit is niet de totale gevangenisbevolking, die zit ergens tussen de 1.500.000 en 2.000.000 mensen, dus zeg ruwweg 0,5% van de totale bevolking). Het aantal moorden per hoofd van de gevangenisbevolking in genoemde gevangenissen is dus ongeveer 14,3 per 100.000, nog aanzienlijk hoger dan buiten die gevangenissen.

Als we Nederland nu voor het gemak even opvatten als één grote gevangenis, dan zouden we het aantal moorden in Amerikaanse "state and federal" gevangenissen met ongeveer zeventien moeten vermenigvuldigen om in Nederland tot hetzelfde aantal moorden per hoofd van de bevolking te komen, dan krijg je dus 143x17 = 2.431 moorden per jaar. Iets - laten we zeggen intuïtie - zegt me dat we daar in Nederland ver, ver onder zitten.

Nou vooruit, toch maar weer even opzoeken. Ik lees:

In 2022 kwamen in Nederland 142 mensen om het leven door moord of doodslag, 16 meer dan in 2021. Het aantal vrouwelijke slachtoffers nam toe met 10 (van 38 naar 48), terwijl het aantal mannelijke slachtoffers steeg met 6 (van 88 naar 94). In de periode 2018 tot en met 2022 had de politie bij 99 procent van alle vrouwelijke slachtoffers, een (vermoedelijke) dader in beeld. 6 op de 10 vrouwen werden in die periode door hun partner of ex-partner omgebracht.

Bron: https://www.huiselijkgeweld.nl/actueel/nieuws/2023/08/29/nieuwe-cbs-cijfers-over-moord-en-doodslag-in-nederland

De vraag is dan natuurlijk hoeveel van de Nederlandse moorden gepleegd worden op Nederlandse stations of in treinen. Hierover bieden de CBS-cijfers geen volledig uitsluitsel, want die cijfers worden niet gepubliceerd. Op de pagina https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84726NED tref ik wel de volgende gegevens aan:

Overledenen moord en doodslag, pleeglocatie Nederland.
Totaal mannen en vrouwen
Jaar: 2022

Pleeglocatie: woning slachtoffer/anderen: 74
Pleeglocatie: voor handel en dienstverl: 14
Pleeglocatie: openbare weg: 28
Pleeglocatie: overige of onbekend: 27

NS-stations en treinen zijn in ieder geval sinds de privatisering geen openbare weg meer, en vallen dus waarschijnlijk in de categorie: "pleeglocatie voor handel en dienstverlening" of anders de "pleeglocatie overige of onbekend". In de categorie "handel en dienstverl." zijn er in heel Nederland 14 moorden gepleegd in 2022. NS-stations en treinen worden door het CBS kennelijk niet eens als een locatie gezien waarvan het de moeite waard is om die apart te noemen.

Ook op de website van NS zelf tref ik de door mij gezochte aantallen niet aan.

Hoeveel moorden zijn er in 2022 in alle Nederlandse stations en in alle Nederlandse treinen gepleegd? Eén? Twee? Vermoedelijk zijn die op de vingers van één hand te tellen. Als er zo'n moord gebeurt (wat voor zover ik me herinner, lang niet elk jaar voorkomt), is het voorpagina-nieuws.

De volgende vraag is dan: hadden die zeer weinige moorden kunnen worden voorkomen door middel van hoge hekken met prikkeldraad in stations, poortjes/sluizen in de Achterhoek, of de bevoegdheid voor NS-medewerkers, bijv. BOA's, om in allerlei registers te snuffelen om mensen te identificeren? Ik vermoed van niet.

Je zou dan de omstandigheden en de dadermotieven moeten onderzoeken. Ik heb wel eens een rapport gezien over "sociale veiligheid" in de trein, waarin iets werd gezegd over daders van geweld in de trein. Verreweg de meeste incidenten hadden te maken met groepen jongeren die elkaar opjutten, of met geestelijk verwarde personen die op de één of andere manier, ondanks al die poortjes, toch in de trein waren gekomen.

Uiteraard werden deze personen door NS-personeel overgedragen aan de politie, die vervolgens hun identiteit kon gaan vaststellen. Of de politie werd te hulp geroepen en stond klaar op het eerstvolgende station.

Nu begrijp ik wel dat dit soort cijfers en analyses jou niet zo interesseren. Het gaat jou niet om werkelijke veiligheid, maar om het in jouw ogen prachtige ideaal van Nederlandse stations en treinen als perfect gecontroleerde gevangenissluizen. In dat opzicht vind je NS-directeur Wouter Koolmees wellicht aan jouw zijde. Beheersing, beheersing, beheersing, controle, controle, controle, ook als dat maatschappelijke spanningen verhoogt, discriminatie bevordert en uitlaatkleppen vermindert, en daardoor juist leidt tot extra onveiligheid.

M.J.
17-02-2024, 13:41 door karma4 - Bijgewerkt: 17-02-2024, 13:47
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoe we ooit de jaren '80 hebben overleefd zonder al deze toepassingen?
Toen waren we nog niet zulke scheiterds.

NS moet ook de bevoegdheid krijgen om van reizigers DNA-samples af te nemen. Want...

't Is maar wat er uit de hand mag lopen...
Nou,
in de jaren 80 had je nog spoorwegpolitie (bestond tot 2000), opgeheven in 2013.
Bedenk dat het voorheen een staatsbedrijf was. Spoorwegmedewerkers waren ambtenaren opsporing kan er goed bij.
Met de liberalisering met als doel de hogere top salarissen was dat ineens anders, bezuinigingen met hogere kosten.
in de jaren 80 krijg van een ieder op je donder als je boel zat te verstieren.

Om nu oproerkraaiers vandalen te faciliteren wegens hun recht op privacy is de werkelijke schending van privacy.

Vergeet niet, het grote voorbeeld voor politici is het amerika (united states). Ze kijken dan wel enkel naar degenen die het bijzonder goed hebben. De werkelijke situatie met criminaliteit en sociale omstandigheden opzij gezet.
Het argument privacy wordt veel te vaak gebruikt in het kader van die bijzondere politieke agenda.
Het is maar welke richting het opgaat met de verwonderlijke argumentatie die op eerste gezicht goed lijkt maar in werkelijkheid de andere kant op draait.
17-02-2024, 14:53 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoe we ooit de jaren '80 hebben overleefd zonder al deze toepassingen?
Toen waren we nog niet zulke scheiterds.

NS moet ook de bevoegdheid krijgen om van reizigers DNA-samples af te nemen. Want...

't Is maar wat er uit de hand mag lopen...
Nou,
in de jaren 80 had je nog spoorwegpolitie (bestond tot 2000), opgeheven in 2013.
Bedenk dat het voorheen een staatsbedrijf was. Spoorwegmedewerkers waren ambtenaren opsporing kan er goed bij.
Met de liberalisering met als doel de hogere top salarissen was dat ineens anders, bezuinigingen met hogere kosten.
in de jaren 80 krijg van een ieder op je donder als je boel zat te verstieren.

Om nu oproerkraaiers vandalen te faciliteren wegens hun recht op privacy is de werkelijke schending van privacy.

Aanvulling hierop want niet alleen wetskennis maar ook wetshistorie kan verhelderend zijn bij positiebepaling bij een zinnige discussie. In de jaren tachtig waren de Nederlandse spoorwegen minstens één treinstel per weekend kwijt aan voetbalvandalisme. Of een hele straten hun ruiten werden vernield door krakers. Bekend is dat bij beide groepen oproerkraaiers en agent provocateurs rondliepen om het openbaar meubilair en privé eigendommen te slopen.

Het excuus 'ausweis bitte' waarmee de Nederlanders zich psychologisch identificeerden en excuseerden met slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog heeft de periode 1945-1991 stand gehouden en identificatieplicht buiten de rechtsorde gehouden. Na arrestatie mocht de politie de arrestant drie dagen vast houden om identiteit vast te stellen, en moest hem daarna weer op vrije voeten stellen (echt waar). Politie pakte amper voetbalvandalen op (groep te groot en agressief) en krakers werden door de 'beweging' geïnstrueerd drie dagen hun mond te houden in de politiecel, want dan stonden ze weer buiten zonder vorm van vervolging.

Het herstel van treinstellen, bussen, trams, ruiten en straten, daar werd natuurlijk door bepaalde groepen aan verdiend, net zoals nu de zonnepanelen installateurs een graantje mee-eten bij de groene retoriek over transitie. Deze parallel in de geschiedenis is overduidelijk. De huidige loodgieters en zonnepaneelinstallateurs, meestal ex-gedetineerden zijn die een door de overheid en bedrijfsleven betaalde opleiding in een rehabilitatie-traject krijgen. Let hierop als jezelf een loodgieter belt of zonnepanelen laat installeren. Ik wil niet discrimineren, maar ik woon in helaas in zo'n buurt waar de zonnepaneelinstallateurs de deuren afstruinen en wat willen verkopen.

Misschien dat justitie daarom zo terughoudend is hogere straffen te geven voor cybercrime, dat druist in tegen de verduurzaming, het eufemisme van het huidige maatschappelijke debat zoals voor- en tegenstanders zich in het debat rond legitimatieplicht voegden in de jaren 80-90, een terzijde.

De discussie die in de jaren tachtig in het publieke debat gevoerd werd, was onder het mom 'legitimatieplicht". Legitimeren is iets anders dan identificeren, en dan hebben we het nog niet over authentificatie... Dus als iemand daar meer van wil weten, moet die niet zoeken op 'identificatieplicht' want dat was het juridisch vehikel, de maatschappelijke discussie ging over legitimeren.

Op zich leek dat ook om redelijke zaken te gaan: dieven kunnen arresteren (en niet na drie dagen weer los laten) drugsdealers vervolgen, zwartrijders oppakken óf een te naam gestelde boete uitschrijven door de spoorwegpolitie.

Dat ging overigens in den beginne zeer redelijk. Vijfentwintig gulden verhoging op het normale kaarttarief met de redelijkheidsclausule dat indien de reiziger zonder kaartje zich direct na instappen bij de conducteur meldde, hij bij hem een kaartje kopen zonder verhoging. Spoorwegpolitie reisde mee op trajecten waar zwartrijders verwacht werden, of konden vanuit de trein opgeroepen worden. Deze regelingen zijn in de loop van dertig jaar veranderd en vervallen, mede door privatisering van de spoorwegen.

Als iemand nog vragen heeft over hoe de kikkers gekookt werden sinds de naoorlogse periode, het recept staat in de wetsgeschiedenis van de jaren 70-90.
26-04-2024, 17:07 door karma4
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: ...
NS wil kennelijk heel graag een verlengstuk van een ordehandhavende overheid worden, in plaats van een vervoerbedrijf. Kennelijk zoekt NS naar nieuwe excuses om de privésfeer van reizigers binnen te mogen dringen.

M.J.

Hier ga je de weer eens de mist in. De agressiviteit en asociaal gedrag loopt dusdanig uit de hand dat zacht heelmeesters stinkende wonden veroorzaken. Met een kleine groep van een paar controleurs de relschoppers aanpakken is nauwelijks goed te doen. Je stel voor dat in dat geval een trein met gesloten deuren rechtstreek naar een apart perron rijdt om daar ter plekke de personen aan te pakken. De tijd en kosten voor alle anderen moet dan wel op schuldig bevonden personen verhaald kunnen worden. Hoe werkbaar is dat denk je? IPV van onwerkbare onrealistische voorstellen zie ik graag opbouwende realistische voorstellen ter verbetering van de asociale OV misbruiker.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.