Door Anoniem: Door karma4: Door Anoniem: [
Ehm.
Geen vervoersbewijs, hoe komt ie dan voorbij de poortjes? Daar waren ze toch voor geinstalleerd?
Dus daar gaat het al fout.
Corrigeer dat probleem dan, ipv alles en iedereen te willen kunnen controleren in de trein als het al te laat is.
Rupsjes Nooitgenoeg zijn het.
Je komt er kennelijk nooit.
Genoeg plekken waar geen poortjes zijn. Een beetje meeliften waar ze wel zijn gaat ook.
Klopt. We moeten eindelijk de realiteit onder ogen zien en hoge hekken met prikkeldraad erop plaatsen, ook in stationshallen. Dan is het wel afgelopen met het meeglippen. Alleen zo lossen we het probleem echt op, zonder overbodige personeelsinzet, en kunnen er geen moorden en steekpartijen meer gebeuren op Nederlandse treinstations. Op alle stations, ook de kleintjes in de regio, top security met sluizen, AI en gezichtsherkenning installeren zoals ook bij Amerikaanse gevangenissen heel gewoon is. Anders ontstaat er een waterbedeffect waarbij criminelen zich naar Friesland of de Achterhoek verplaatsen om zonder toezicht op de trein te komen. Sowieso goed om naar de VS te kijken hoe ze dit soort zaken daar aanpakken. Zij begrijpen wat vereist is voor veiligheid. In Westeuropese landen hebben we te lang in een roze wolk gezeten.
Eventjes naar de statistieken kijken. De cijfers van 2022.
Aantal moorden per 100.000 inwoners per jaar in Nederland: 0,8.
Aantal moorden per 100.000 inwoners per jaar in de VS: 6,4.
Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rateDat zijn dus acht keer zoveel moorden per hoofd van de bevolking in de VS, vergeleken met Nederland. Dit maakt jouw idee dat "zij begrijpen wat vereist is voor veiligheid", nogal lachwekkend. Je zou dan nog kunnen beweren dat ze het in de VS weliswaar begrijpen, maar andere dingen belangrijker vinden dan veiligheid, bijvoorbeeld het recht om vuurwapens bij zich te dragen. Maar dat is in Nederland al wettelijk geregeld. Behoudens speciale vergunningen, mogen wij geen vuurwapens bij ons dragen.
Je vindt Amerikaanse gevangenissen, met hoge hekken, camera's, sluizen en dergelijke, een inspirerend voorbeeld voor hoe we dingen op Nederlandse treinstations zouden kunnen regelen, met het oog op "veiligheid". Dan moet ik je opnieuw teleurstellen. Amerikaanse gevangenissen zijn nog minder veilig dan de rest van Amerika:
Dit moet natuurlijk in perspectief gezet worden. Volgens Wikipedia (bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/Incarceration_in_the_United_States is de gevangenisbevolking in de VS in "state and federal prisons" op dit moment ruim 1.000.000 mensen (dit is niet de totale gevangenisbevolking, die zit ergens tussen de 1.500.000 en 2.000.000 mensen, dus zeg ruwweg 0,5% van de totale bevolking). Het aantal moorden per hoofd van de gevangenisbevolking in genoemde gevangenissen is dus ongeveer 14,3 per 100.000, nog aanzienlijk hoger dan buiten die gevangenissen.
Als we Nederland nu voor het gemak even opvatten als één grote gevangenis, dan zouden we het aantal moorden in Amerikaanse "state and federal" gevangenissen met ongeveer zeventien moeten vermenigvuldigen om in Nederland tot hetzelfde aantal moorden per hoofd van de bevolking te komen, dan krijg je dus 143x17 = 2.431 moorden per jaar. Iets - laten we zeggen intuïtie - zegt me dat we daar in Nederland ver, ver onder zitten.
Nou vooruit, toch maar weer even opzoeken. Ik lees:
In 2022 kwamen in Nederland 142 mensen om het leven door moord of doodslag, 16 meer dan in 2021. Het aantal vrouwelijke slachtoffers nam toe met 10 (van 38 naar 48), terwijl het aantal mannelijke slachtoffers steeg met 6 (van 88 naar 94). In de periode 2018 tot en met 2022 had de politie bij 99 procent van alle vrouwelijke slachtoffers, een (vermoedelijke) dader in beeld. 6 op de 10 vrouwen werden in die periode door hun partner of ex-partner omgebracht.
Bron:
https://www.huiselijkgeweld.nl/actueel/nieuws/2023/08/29/nieuwe-cbs-cijfers-over-moord-en-doodslag-in-nederlandDe vraag is dan natuurlijk hoeveel van de Nederlandse moorden gepleegd worden op Nederlandse stations of in treinen. Hierover bieden de CBS-cijfers geen volledig uitsluitsel, want die cijfers worden niet gepubliceerd. Op de pagina
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84726NED tref ik wel de volgende gegevens aan:
Overledenen moord en doodslag, pleeglocatie Nederland.
Totaal mannen en vrouwen
Jaar: 2022
Pleeglocatie: woning slachtoffer/anderen: 74
Pleeglocatie: voor handel en dienstverl: 14
Pleeglocatie: openbare weg: 28
Pleeglocatie: overige of onbekend: 27
NS-stations en treinen zijn in ieder geval sinds de privatisering geen openbare weg meer, en vallen dus waarschijnlijk in de categorie: "pleeglocatie voor handel en dienstverlening" of anders de "pleeglocatie overige of onbekend". In de categorie "handel en dienstverl." zijn er in heel Nederland 14 moorden gepleegd in 2022. NS-stations en treinen worden door het CBS kennelijk niet eens als een locatie gezien waarvan het de moeite waard is om die apart te noemen.
Ook op de website van NS zelf tref ik de door mij gezochte aantallen niet aan.
Hoeveel moorden zijn er in 2022 in alle Nederlandse stations en in alle Nederlandse treinen gepleegd? Eén? Twee? Vermoedelijk zijn die op de vingers van één hand te tellen. Als er zo'n moord gebeurt (wat voor zover ik me herinner, lang niet elk jaar voorkomt), is het voorpagina-nieuws.
De volgende vraag is dan: hadden die zeer weinige moorden kunnen worden voorkomen door middel van hoge hekken met prikkeldraad in stations, poortjes/sluizen in de Achterhoek, of de bevoegdheid voor NS-medewerkers, bijv. BOA's, om in allerlei registers te snuffelen om mensen te identificeren? Ik vermoed van niet.
Je zou dan de omstandigheden en de dadermotieven moeten onderzoeken. Ik heb wel eens een rapport gezien over "sociale veiligheid" in de trein, waarin iets werd gezegd over daders van geweld in de trein. Verreweg de meeste incidenten hadden te maken met groepen jongeren die elkaar opjutten, of met geestelijk verwarde personen die op de één of andere manier, ondanks al die poortjes, toch in de trein waren gekomen.
Uiteraard werden deze personen door NS-personeel overgedragen aan de politie, die vervolgens hun identiteit kon gaan vaststellen. Of de politie werd te hulp geroepen en stond klaar op het eerstvolgende station.
Nu begrijp ik wel dat dit soort cijfers en analyses jou niet zo interesseren. Het gaat jou niet om werkelijke veiligheid, maar om het in jouw ogen prachtige ideaal van Nederlandse stations en treinen als perfect gecontroleerde gevangenissluizen. In dat opzicht vind je NS-directeur Wouter Koolmees wellicht aan jouw zijde. Beheersing, beheersing, beheersing, controle, controle, controle, ook als dat maatschappelijke spanningen verhoogt, discriminatie bevordert en uitlaatkleppen vermindert, en daardoor juist leidt tot extra onveiligheid.
M.J.