Tienduizend Nederlanders zijn vorig jaar slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude en werden daarbij voor ruim 28 miljoen euro opgelicht. Een groot deel daarvan kreeg de schade niet vergoed. De totale schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in 2022 uit op bijna 36 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De schade daalde ten opzichte van 2022. Toen zorgde bankhelpdeskfraude nog voor een schade van ruim vijftig miljoen euro en bedroeg het totale fraudebedrag bijna 61 miljoen euro.
Slachtoffers van bankhelpdeskfraude kunnen in bepaalde gevallen de schade vergoed krijgen. Zo moeten criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank en niet van een andere organisatie. Ook slachtoffers die al eens een vergoeding hebben gehad voor bankhelpdeskfraude komen niet nog een keer in aanmerking voor een vergoeding. In 2023 werd de schade door bankhelpdeskfraude in 31 procent van de gevallen niet vergoed.
Banken vinden dat criminelen online nog veel te gemakkelijk anoniem kunnen opereren of zich voordoen als iemand anders. "Zo is het nu nog veel te makkelijk voor online criminelen om anoniem te blijven of zich voor te doen als iemand anders. Het zou daarom goed zijn als aanbieders van onlinedienstverlening en bijvoorbeeld prepaid simkaarten worden verplicht om de identiteit van hun klanten te checken." Daarnaast willen de banken dat het eenvoudiger moet worden om gegevens te delen.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.