Door Anoniem: Ik snap toch niet zo goed wat een privacytoezichthouder te maken heeft met beveiliging, wellicht dat iemand anders die het wel ziet het mij kan uitleggen..
Jazeker.
Privacyrisico's
Om te beginnen betekent onrechtmatige toegang (door een kwaadwillende) tot een account, bijna altijd een privacyrisico (dat zich niet beperkt tot slechts lezen, maar ook potentieel wijzigen van gegevens en/of identiteitsfraude) voor de eigenaar van dat account. Dus is een sterk wachtwoord (*) bijna altijd ook in het belang van de accounteigenaar.
Echter, aanvallers kunnen, in een deel van de gevallen, ook toegang krijgen tot o.a. persoonsgegevens van
anderen dan de accounteigenaar. Niet zelden lukt het criminelen om, via initiële toegang tot één account, diep in bedrijfsnetwerken door te dringen, Gigabytes of meer aan gegevens te kopiejatten om vervolgens data op opslagmedia te versleutelen (ransomware).
Sterke wachtw. vs regelmatig verplicht wijzigen
Sowieso is het al extreem lastig, zo niet onmogelijk, voor mensen om sterke wachtwoorden te bedenken
én te onthouden. Als zij wachtwoorden regelmatig moeten wijzigen, zijn er (ruwweg) twee mogelijkheden:
a) Zij zetten er een cijfer achter en laat dit oplopen (na 9 ga je weer naar 0). De reden voor de cijfers 0 t/m 9 is dat er vaak 10 (hashes van) voormalige wachtwoorden door de server worden onthouden. Zo'n "schema" levert natuurlijk schijnveiligheid op, want als een aanvaller de basis (het deel zonder het extra cijfer) van het wachtwoord kent, bijvoorbeeld omdat de eigenaar het hergebruikt op meerdere sites en één daarvan gehacked is, dan kan de aanvaller die 10 cijfers eenvoudig brute-forcen.
b) Er zouden servers kunnen zijn die
significante wijzigingen aan wachtwoorden vereisen (dit betekent bijna altijd dat die servers oudere wachtwoorden (of delen daarvan)
onveilig opslaan, namelijk niet of zwak gehashed - wat op zich al onwenselijk is). Dat resulteert er echter in dat mensen helemaal snel hun wachtwoord kunnen vergeten (denk bijv. aan de situatie dat je, de laatste werkdag vóór jouw zomervakantie, jouw wachtwoord radicaal moet wijzigen).
Risico: wachtwoordreset
Indien mensen hun wachtwoord zijn vergeten, dient een volgend risico zich aan: meestal moeten zij een helpdesk bellen voor een "wachtwoordreset". Vooral bij grotere bedrijven hoeft een helpdeskmedewerker een bellende medewerker niet te kunnen onderscheiden van een fraudeur (waarbij voice cloning voor elk bedrijf een probleem kan gaan vormen).
Indien de medewerker, zonder werkend wachtwoord, ook geen toegang meer heeft tot diens e-mail, zit het er dik in dat de helpdeskmedewerker een
tijdelijk wachtwoord, zoals "Welkom01!" instelt (of iets anders dat minder eenvoudig te raden valt), en dat
aan de beller meedeelt. Het lijkt mij duidelijk dat het niet helpt als de helpdeskmedewerker, in zo'n situatie, om een privé e-mailadres (of telefoonnummer voor een SMS of chatapp) vraagt - of als de beller aangeeft dat deze ondertussen een ander e-mailadres en/of telefoonnummer heeft.
Risico: irritatie
Er bestaat nog een probleem: veel mensen
haten het als zij telkens opnieuw hun wachtwoord moeten wijzigen (vooral als dat voor méér dan één wachtwoord geldt). Zo'n "verzoek" (verplicht) komt
altijd op het moment dat een gebruiker andere plannen had. Zo'n situatie leidt
zelden tot sterke wachtwoorden.
Bovendien is het superbelangrijk dat medewerkers gemotiveerd blijven om
zelf bij te dragen aan beveiliging, en dat bereik je zelden met zaken die medewerkers als ongewenst of zelfs pesten beschouwen.
Eigenschappen van een sterk wachtwoord
(*) Een sterk wachtwoord voldoet aan
alle volgende criteria:
1) Geen hergebruikDe user zelf hergebruikt het wachtwoord nergens anders;
2) Weerstand tegen brute force: minimum lengteHet wachtwoord moet lang genoeg zijn om brute force te voorkómen. De minimale lengte is sterk afhankelijk van de "account lockout" instellingen van de server. Als het om een wachtwoord gaat van "iets dat zichzelf niet kan verdedigen", zoals een versleuteld (zip-) bestand of een versleuteld opslagmedium, moet je, afhankelijk van de waarde (die aanvallers kunnen denken dat de data kan hebben), moet je al snel aan
minstens (gokje) 14 random tekens (kleine en grote letters, cijfers, en zoveel mogelijk leestekens);
3) Niet te raden (eisen t.a.v. "randomness")Het wachtwoord mag niet geraden kunnen worden, ook niet als een aanvaller veel van een user weet of te weten kan komen, of van projectnamen en afkortingen die gangbaar zijn in het bedrijf. Nb. typische woorden en combinaties daarvan kunnen door aanvallers worden toegevoegd aan "dictionaries" (zie het volgende punt);
4) Niet te vinden in dictionariesHet wachtwoord mag niet vóórkomen in "dictionaries" (zoals RockYou2021.txt) met eerder gelekte wachtwoorden (die kunnen worden aangevuld met
te verwachten wachtwoorden).
Nb. deze post wordt
écht te lang als ik ga uitleggen waarom dat allemaal zo is, en onder welke omstandigheden.
Redenen om (verplicht) wachtwoord te wijzigen
Belangrijk: als bijv. een wachtwoord is afgekeken, of als er andere concrere risico's bestaan die het rechtvaardigen (zoals een aanvaller die toegang had tot een server), moeten users natuurlijk
wél hun wachtwoord wijzigen.
Wél regelmatig wachtwoord wijzigen
Regelmatig een wachtwoord wijzigen raad ik alleen aan in situaties waarbij meerdere mensen een wachtwoord moeten en/of kunnen kennen, zoals rootwachtwoorden van door meerdere admins beheerde servers (in elk geval bij het veranderen van functie of einde contract).
Maar ook Wifi-wachtwoorden kun je het beste, bijvoorbeeld 1x per jaar, wijzigen. Zie bijv. deze draad [1] waarbij een gezin verdacht werd van het naar Twitter uploaden van kinderporno, maar alle gezinsleden volhielden dat niet gedaan te hebben (dat soort situaties kun je het beste vóórblijven; tienervriendschappen kunnen immers "omslaan").
[1]
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218320/0