Door Anoniem: Door Anoniem: Voordat je ons aan het werk zet om dingen uit te zoeken: wat heb je zelf al gedaan om te proberen daarachter te komen? Wat leverde dat op?
Zelf weleens contact opgenomen met de klantenservice van postnl?
Nee, dat heb ik nooit nodig gehad. Ik heb wel met een simpele zoekopdracht de privacyverklaring van PostNL gevonden, in een soort FAQ-formaat, waarin de vraag naar bewaartermijnen wel staat maar niet concreet wordt beantwoord. Onderin die verklaring wordt niet alleen verwezen naar de klantenservice maar ook naar hun functionaris gegevensbescherming (FG), compleet met e-mailadres, met de uitnodiging om daar bij onduidelijkheden vragen aan te stellen. Ik denk dat het me minder dan vijf minuten na het lezen van de vraag van de topicstarter gekost heeft om zo ver te komen.
Voordat anderen het uitzoekwerk voor de topicstarter gaan doen zou het aardig zijn of die meldt hoe ver die zelf was gekomen, of die ook op het idee is gekomen om die simpele zoekopdracht te lanceren, ook de privacyverklaring heeft gevonden, ook gezien heeft dat die geen antwoord geeft, en of die dan de vraag aan de FG van PostNL heeft gesteld.
Als ik degene was die met deze vraag zou rondlopen was ik na die vijf minuten uitzoekwerk aangeland op het punt dat ik zou overwegen om een e-mail aan de FG van PostNL te sturen. Dat hoeft niet te betekenen dat ik het dan ook doe, maar als ik er een topic over zou starten op security.nl zou dat zijn
nadat ik dat had gedaan, en het zou gaan over de reactie van de FG of over het ontbreken ervan.
Ik vind het tegen die achtergrond best interessant om te horen wat de vraagsteller zelf al heeft geprobeerd uit te zoeken, en of die überhaupt op de gedachte is gekomen dat die zelf dingen uit kan zoeken, en hoe. En zo niet, dan had ik een klein beetje hoop dat mijn vraag de vraagsteller op het idee zou brengen dat dat een mogelijkheid is.
Nog wat achtergrond. Ik ben op mijn werk vele jaren lang (als ik niet over decennia moet spreken) een wandelende vraagbaak geweest voor veel collega's. Niet over het onderwerp waar het hier over gaat, maar ik heb in zo'n positie gezeten. Daar krijg je dan best een hoop waardering voor van die collega's, wat natuurlijk best lekker is, maar het is me wel steeds meer gaan storen dat die mensen kennelijk dachten dat ik al die kennis op magische wijze gewoon
had, terwijl dat puur een kwestie is van de
nieuwsgierigheid hebben om
zelf op zoek te gaan naar ontbrekende informatie. Dat kost best een hoop tijd en inspanning, het gaat lang niet zo vanzelf als de meeste mensen lijken te denken, menigeen lijkt te denken dat kennis zomaar vanzelf aanwezig is bij sommigen, dat het een soort statisch gegeven is. Nee: je
doet het. Van mijn kant ben ik me altijd blijven verbazen over het kennelijke
ontbreken van de prikkel bij zoveel mensen om
zelf dingen uit te gaan zoeken als je iets wilt weten. Het gaat meestal om dingen die de mensen die het niet zelf uitzoeken ook prima kunnen begrijpen, het kost wel inspanning en tijd maar echt moeilijk is het nou ook weer niet, en je
wilt het toch weten? Opvallend veel mensen zoeken het alleen toch niet
zelf uit, en ik moet zeggen dat ik het
totaal ontbreken van die nieuwsgierigheidsprikkel niet begrijp.
In dit geval moet je wel ergens vragen gaan stellen want het is iets dat PostNL doet. Wat je hier wel zelf kan uitzoeken is waar je die vraag eigenlijk het beste kan stellen. Het is niet zo dat mensen met een soort magische kennis rondlopen van wat er allemaal gaande is, je komt erachter door het te vragen waar de kennis zit: bij PostNL. En je kan er dus met maar heel weinig zoekwerk achter komen dat PostNL niet erg informatief is in zijn privacyverklaring maar wel het e-mailadres geeft van degene die dit echt hoort te weten: de functionaris gegevensbescherming.
Topicstarter: bedenk eens met welke zoekopdracht je de
privacyverklaring van
PostNL (hint, hint, echt moeilijk is het niet) kan vinden, en stel je vraag eens aan de functionaris gegevensbescherming die daar wordt genoemd, en laat dan hier weten of je een antwoord krijgt en wat dat is.