Het klopt inderdaad dat Postnl vanuit de opdrachtgever, de afzender, de opdracht mee kan krijgen om te borgen dat de bezorging alléén plaatsvindt aan een meerderjarige geadresseerde, bijvoorbeeld bij verkoop op afstand van alcohol (dat wist ik nog niet). Postnl moet dan inderdaad controleren of de geadressseerde meerderjarig is: door bij de afgifte of bezorging van een pakket de
geboortedatum op een identiteitsbewijs te controleren.
Maar dat is iets ànders dan van iedereen die een account bij postnl heeft bij de verificatie van het
adres maar meteen de geboortedatum snaaien omdat dat in iDIN zit, dus eenvoudigweg omdat postnl erbij kan. In principe heeft ze daar geen recht op, pas op het moment dat de geadresseerde een pakket met een bepaalde, leeftijdsgereguleerde inhoud in ontvangst wil nemen.
Wat postnl doet, is de zaak omdraaien.
Ze pikt bij iedereen waarvan ze iDIN gebruikt om het adres van een postnlaccounthouder te verifiëren zijn/haar geboortedatum en verdedigt dat op haar website met het argument dat ze dat moet vanwege de bezorging van
sommige pakketjes.
Dat is function creep m.b.t. het gebruik van de geboortedatum legitimeren.
Postnl heeft niet het recht om de geboortedatum te vragen bij iemand die gebruik wil maken van de bezorgopties voor pakketjes.
Mijn geboortedatum heeft ze niet (en ik heb wel een account).