Privacy - Wat niemand over je mag weten

Iemands pakketje/post volgen via Online Account (PostNL/DPD/UPS/DHL)

11-03-2024, 17:44 door Anoniem, 32 reacties
Hallo,

Ik heb geen apps en vraag me af of ik die wel moet installeren, vanwege het volgende:

Is het mogelijk dat iemand bij een postbezorger (PostNL/DPD/UPS/DHL/andere) een account maakt met mijn adres, om zo te kunnen zien wanneer ik aangetekende brieven, creditcard, pakketjes krijg?

Vaak kun je een home addres registeren met een forward notice maar met de Nederlandse diensten heb ik geen ervaring. In de VS is dit wel zo. Je geeft een adres op en je krijgt een 'heads up' voor een delivery.

Hoe zit dit met de Nederlandse postbezorgers?

Het viel me trouwens op dat elke brief, zelfs handgeschreven, een machinecode krijgt toegewezen bij PostNL, dus het is vrij aannamelijk dat alle analoge postverkeer sinds jaar en dag via handschriftherkenning wordt gedigitaliseerd, eenmaal digitaal is dit heel makkelijk (to- from en datum , dus de "envelope data") op te slaan, misschien voor jaren? Maar dit is een zijdraadje

Het gaat mij met name om criminelen die weten of ik thuis ben, en wat ik ontvang , bijvoorbeeld tijdstip van een nieuwe bankpas in de bus

Ik vraag het ff hier want dan hoef ik niet bij 5 organisaties een account aan te maken voor een experiment
Reacties (32)
11-03-2024, 21:53 door Anoniem
Je kunt natuurlijk de moeite doen om de websites zelf rond te kijken.

Bijvoorbeeld vwb de PostNL app:

https://www.postnl.nl/campagnes/mijn-post-in-de-app/
11-03-2024, 22:18 door Anoniem
Bij PostNL is het zo dat tenminste voor briefpost je een code of iets ontvangt van PostNL (met de post) welke je in de App moet invoeren om te zien wat er binnenkomt. Ik heb vermoeden dat het bij pakketten allemaal wat makkelijker gaat want dat heb ik nooit gedaan voor bijv. DHL waar de pakketten toch inkomen als er wat naar mijn adres komt. Het lijkt er op dat als je een paar keer een T&T code + postcode invoert dit voldoende kan zijn wat natuurlijk door een bezorger gedaan kan worden.
12-03-2024, 08:07 door Anoniem
Ik ben helemaal gestopt met de postnl/dhl/pdp/ups apps.
Al sinds enige tijd is het zo dat je een legitimatie bewijs moet invoeren om er zo zeker van te zijn dat jij de persoon bent die op het adres woont.
Dus ik denk dat de inbreker beter een paar keer bij uw huis kan langs fietsen om te kijken of u thuis bent. Of zoals het tegenwoordig gaat uw social media checken.
12-03-2024, 10:45 door majortom
Door Anoniem: Ik ben helemaal gestopt met de postnl/dhl/pdp/ups apps.
Al sinds enige tijd is het zo dat je een legitimatie bewijs moet invoeren om er zo zeker van te zijn dat jij de persoon bent die op het adres woont.
Hoe gaat dat met een verhuizing? Kan ik dan nog steeds post volgen op basis van mijn oude adres?
12-03-2024, 11:56 door Anoniem
Ze moeten gewoon stoppen met die apps dan hoeven wij hier ons geen zorgen te maken over
dit soort fraude. Vraag je eens af waarom zowat ieder bedrijf wel een app heeft.
12-03-2024, 11:58 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem: Ik ben helemaal gestopt met de postnl/dhl/pdp/ups apps.
Al sinds enige tijd is het zo dat je een legitimatie bewijs moet invoeren om er zo zeker van te zijn dat jij de persoon bent die op het adres woont.
Hoe gaat dat met een verhuizing? Kan ik dan nog steeds post volgen op basis van mijn oude adres?

Dit heb ik geprobeerd in 2022, zo lang de nieuwe bewoner zich niet aanmeld op het adres wel. Nadat de nieuwe bewoner een adres check heeft doorlopen zal het adres uit uw app verdwijnen.
12-03-2024, 12:02 door Anoniem
Als jij de e-mails kunt afvangen van een ontvanger dan kun jij de bezorgtijd aanpassen tegen betaling van een klein bedrag en zo het pakket afvangen door bijvoorbeeld net te doen of je in de tuin bezig bent en ook de bewoner bent op dat adres.

Als de buren argwaan krijgen omdat jij in de tuin bezig bent zeg je dat je vrijwilliger bent en de bewoner helpt met het onderhouden van de tuin.

De bewoner komt later op de dag thuis en zit te wachten op de bezorger maar die komt niet omdat die al is langs geweest.
12-03-2024, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben helemaal gestopt met de postnl/dhl/pdp/ups apps.
Al sinds enige tijd is het zo dat je een legitimatie bewijs moet invoeren om er zo zeker van te zijn dat jij de persoon bent die op het adres woont.
Dus ik denk dat de inbreker beter een paar keer bij uw huis kan langs fietsen om te kijken of u thuis bent. Of zoals het tegenwoordig gaat uw social media checken.
Ja dat verzoek had ik ook bij in gebruikname en toen heb ik ze een juridisch antwoord terugegestuurd waarom ze daarmee in overtreding van wetgeving waren. Hoefde ineens niet meer via de app kon met activatie link erop in loggen. Hadden ineens het licht gezien.

Uiteraard controle van legitimatie bewijs bij ophaal punt als Primera is er nog wel maar gezien daar bij ons een oudere dame staat die meer oog voor haar roddelblad heeft dan mijn data en enkel kijkt naar de informatie en niet mijn ID scanned I will take my chances still.

Beter dan vertrouwen op de bezorg capabiliteit van PostNL aan huis. Nog nooit zo drama meegemaakt. Ze hebben keer gepresteerd een pakket uit nederland later te bezorgen dan mijn pakket uit china waar ook nog douane qua inklaring tijd op zat na ontvangst bleken er 12 stickers op te zitten voor herinplanning. Tegenwoordig zeg ik tegen enige winkelier waar ik zaken mee doe regel het via andere postdienst dan PostNL ik betaal alle kosten als je een offerte doorstuurt. Meeste zijn wel bereid er tot gezien ze zelf het gezeik met PostNL zat zijn.

Verwonderlijk hoe sommige gerenomeerde bedrijfsnamen zo van hun voetstuk kunnen vallen..
12-03-2024, 13:52 door Anoniem
Ik heb geen apps en vraag me af of ik die wel moet installeren, vanwege het volgende:
Bij Postnl. hoef je niet hun app te installeren; je kunt volstaan met het online aanmaken van een account. Daarmee kun je bijvoorbeeld de opties voor pakketbezorging beheren.
Voor dat laatste gebruikt Postnl iDIN om het opgegeven bezorgadres te checken (iDIN is beschikbaar voor -alleen Nederlandse?- digitaal bankierenden; analoog bankierenden kunnen om een code vragen die ze dan per briefpost ontvangen en kunnen invoeren om bij de bezorgopties te komen).
12-03-2024, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben helemaal gestopt met de postnl/dhl/pdp/ups apps.
Al sinds enige tijd is het zo dat je een legitimatie bewijs moet invoeren om er zo zeker van te zijn dat jij de persoon bent die op het adres woont.
Dus ik denk dat de inbreker beter een paar keer bij uw huis kan langs fietsen om te kijken of u thuis bent. Of zoals het tegenwoordig gaat uw social media checken.

Hoe werkt dit dan? Ik woon bij een kennis op zolder, en hoe kan een postverwerker aan mijn ID zien dat dit "mijn" adres is.

Utility bills?

Ik twijfel dus aan uw statement, ik ga eens al die apps installeren met andermans adres, kijken of dat wel zo veilig is.
12-03-2024, 20:31 door Anoniem
Ik twijfel dus aan uw statement, ik ga eens al die apps installeren met andermans adres, kijken of dat wel zo veilig is.
Moet je vooral doen volgens mij noemen ze dat id fraude.
12-03-2024, 20:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik twijfel dus aan uw statement, ik ga eens al die apps installeren met andermans adres, kijken of dat wel zo veilig is.
Moet je vooral doen volgens mij noemen ze dat id fraude.

Oei dan gaan ze mijn VPN provider aanklagen misschien.

De politie heeft niet eens tijd voor serieuze zaken, echte fraude, echte schade etc... dus ik maak me vooral geen zorgen.

Ik denk ook dat deze post aanbieders verder geen tijd hebben om hier in te duiken maar bedankt voor je waarschuwing.
13-03-2024, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben helemaal gestopt met de postnl/dhl/pdp/ups apps.
Al sinds enige tijd is het zo dat je een legitimatie bewijs moet invoeren om er zo zeker van te zijn dat jij de persoon bent die op het adres woont.
Dus ik denk dat de inbreker beter een paar keer bij uw huis kan langs fietsen om te kijken of u thuis bent. Of zoals het tegenwoordig gaat uw social media checken.

Hoe werkt dit dan? Ik woon bij een kennis op zolder, en hoe kan een postverwerker aan mijn ID zien dat dit "mijn" adres is.

Utility bills?

Ik twijfel dus aan uw statement, ik ga eens al die apps installeren met andermans adres, kijken of dat wel zo veilig is.

Dat checken ze bij de bank dmv IDIN. De hoofdbewoner zal dan voorrang krijgen? Geen idee hoe dat achter de scherme allemaal loopt.
13-03-2024, 10:24 door Anoniem
Nog een aanvulling op mijn vorige post:
https://www.postnl.nl/klantenservice/postnl-account/postnl-account-en-veiligheid/
13-03-2024, 12:22 door Anoniem
Offtopic.

Het volgende verbaast mij:

Postnl: "Welke gegevens controleren we?Je geboortedatum.
Sommige artikelen mogen we alleen bij je bezorgen als je ten minste 16 of 18 jaar oud bent. Bijvoorbeeld alcohol, tabak en medicijnen. Daarnaast (..)."

Huhh? Volgens mij is dit een taak die Postnl zichzelf heeft toegekend en niet haar wettelijke opdracht.
Binnenkort dan maar alle pakketjes openen om te zien of je wel de "juiste" leeftijd hebt voor datgene wat je gekocht (of gekregen) hebt?

Postnl controleert alléén de leeftijd van de adresclaimers omdat ze daartoe in staat is dankzij iDIN.
Ik heb géén iDIN en heb de code aangevraagd. Daarvoor hoefde ik echt mijn geboortedatum niet op te geven.

Dit is een voorbeeld hoe persoonsgegevens gewoon gesnaaid worden omdat de mogelijkheid er is.
En dat oogt dan goed in een land waar controles of mensen wel braaf zijn door de meerderheid van de bevolking toegejuicht wordt.
Lekker land hoor.

https://www.postnl.nl/klantenservice/postnl-account/postnl-account-en-veiligheid/
13-03-2024, 21:27 door Briolet
Is het mogelijk dat iemand bij een postbezorger (PostNL/DPD/UPS/DHL/andere) een account maakt met mijn adres, om zo te kunnen zien wanneer ik aangetekende brieven, creditcard, pakketjes krijg?

Als iemand moeite doet, misschien wel. Bij PostNL kun je je eigen adres registreren. Er wordt dan per brief een code gestuurd die je in de app moet bevestigen. Om dit zichtbaar te krijgen moet je die brief met code weten te onderscheppen.
Eenmaal gekoppeld krijg je vooraf een foto van (vrijwel) elke enveloppe te zien die ze gaan bezorgen.
13-03-2024, 21:52 door Anoniem
Door Anoniem: Sommige artikelen mogen we alleen bij je bezorgen als je ten minste 16 of 18 jaar oud bent. Bijvoorbeeld alcohol, tabak en medicijnen. Daarnaast (..)."

Huhh? Volgens mij is dit een taak die Postnl zichzelf heeft toegekend en niet haar wettelijke opdracht.
Ik heb tabak en medicijnen niet opgezocht, maar de Alcoholwet schrijft voor dat de leeftijd wordt gecontroleerd bij aankoop én bij aflevering.
https://ondernemersplein.kvk.nl/doe-een-leeftijdscontrole-bij-alcohol-verkopen-op-afstand/
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2024-01-01#Paragraaf3_Artikel20a

Het ligt dan voor de hand dat iets dergelijks ook voor tabak en medicijnen geldt, maar als je het zeker wilt weten: leef je uit en zoek het op! Dit soort dingen staan al jaren gewoon online, en zijn met een goedgekozen zoekopdracht vrij snel te vinden.
13-03-2024, 21:56 door Anoniem
Door Briolet:
Is het mogelijk dat iemand bij een postbezorger (PostNL/DPD/UPS/DHL/andere) een account maakt met mijn adres, om zo te kunnen zien wanneer ik aangetekende brieven, creditcard, pakketjes krijg?

Als iemand moeite doet, misschien wel. Bij PostNL kun je je eigen adres registreren. Er wordt dan per brief een code gestuurd die je in de app moet bevestigen. Om dit zichtbaar te krijgen moet je die brief met code weten te onderscheppen.
Eenmaal gekoppeld krijg je vooraf een foto van (vrijwel) elke enveloppe te zien die ze gaan bezorgen.

Interessant, ik wist dit niet (geen smartphone). Maar wat voor dingen zie je dan ? Zie je alleen pakketten, of elke brief, ook niet aangetekend?
14-03-2024, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Is het mogelijk dat iemand bij een postbezorger (PostNL/DPD/UPS/DHL/andere) een account maakt met mijn adres, om zo te kunnen zien wanneer ik aangetekende brieven, creditcard, pakketjes krijg?

Als iemand moeite doet, misschien wel. Bij PostNL kun je je eigen adres registreren. Er wordt dan per brief een code gestuurd die je in de app moet bevestigen. Om dit zichtbaar te krijgen moet je die brief met code weten te onderscheppen.
Eenmaal gekoppeld krijg je vooraf een foto van (vrijwel) elke enveloppe te zien die ze gaan bezorgen.

Interessant, ik wist dit niet (geen smartphone). Maar wat voor dingen zie je dan ? Zie je alleen pakketten, of elke brief, ook niet aangetekend?

Bijna alles wat voor jouw bestemd is (gebaseerd op je account informatie) en via PostNL bezorgd wordt.
Brieven en pakketjes (ook niet aangetekend)
Incl wanneer je het kan verwachten.

Maar voor andere bezorgers, heb je dus weer andere "oplossingen".

Misschien moeten al die bezorgers eens gaan samenwerken.

Zo maar een wild idee:
1 busje door de straat, op 2 momenten. 1x overdag, 1x in de avond.
En geef de ontvanger de keuze hoe en wanneer het bezorgd wordt: tijdstip (overdag/avond) en locatie (thuis/ophaalpunt)

Dat zou een hoop gemiste bezorgingen en niet thuis momenten kunnen voorkomen.
Wat uiteindelijk kostenbesparend en milieuvriendelijk is.

Maar blijkbaar is moordende concurrentie (en slechtbetaalde zzp'ers) belangrijker dan een geode dienstverlening.
14-03-2024, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Sommige artikelen mogen we alleen bij je bezorgen als je ten minste 16 of 18 jaar oud bent. Bijvoorbeeld alcohol, tabak en medicijnen. Daarnaast (..)."

Huhh? Volgens mij is dit een taak die Postnl zichzelf heeft toegekend en niet haar wettelijke opdracht.
Ik heb tabak en medicijnen niet opgezocht, maar de Alcoholwet schrijft voor dat de leeftijd wordt gecontroleerd bij aankoop én bij aflevering.
https://ondernemersplein.kvk.nl/doe-een-leeftijdscontrole-bij-alcohol-verkopen-op-afstand/
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2024-01-01#Paragraaf3_Artikel20a

Het ligt dan voor de hand dat iets dergelijks ook voor tabak en medicijnen geldt, (..)
Het klopt inderdaad dat Postnl vanuit de opdrachtgever, de afzender, de opdracht mee kan krijgen om te borgen dat de bezorging alléén plaatsvindt aan een meerderjarige geadresseerde, bijvoorbeeld bij verkoop op afstand van alcohol (dat wist ik nog niet). Postnl moet dan inderdaad controleren of de geadressseerde meerderjarig is: door bij de afgifte of bezorging van een pakket de geboortedatum op een identiteitsbewijs te controleren.
Maar dat is iets ànders dan van iedereen die een account bij postnl heeft bij de verificatie van het adres maar meteen de geboortedatum snaaien omdat dat in iDIN zit, dus eenvoudigweg omdat postnl erbij kan. In principe heeft ze daar geen recht op, pas op het moment dat de geadresseerde een pakket met een bepaalde, leeftijdsgereguleerde inhoud in ontvangst wil nemen.
Wat postnl doet, is de zaak omdraaien.
Ze pikt bij iedereen waarvan ze iDIN gebruikt om het adres van een postnlaccounthouder te verifiëren zijn/haar geboortedatum en verdedigt dat op haar website met het argument dat ze dat moet vanwege de bezorging van sommige pakketjes.
Dat is function creep m.b.t. het gebruik van de geboortedatum legitimeren.
Postnl heeft niet het recht om de geboortedatum te vragen bij iemand die gebruik wil maken van de bezorgopties voor pakketjes.
Mijn geboortedatum heeft ze niet (en ik heb wel een account).
14-03-2024, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Sommige artikelen mogen we alleen bij je bezorgen als je ten minste 16 of 18 jaar oud bent. Bijvoorbeeld alcohol, tabak en medicijnen. Daarnaast (..)."

Huhh? Volgens mij is dit een taak die Postnl zichzelf heeft toegekend en niet haar wettelijke opdracht.
Ik heb tabak en medicijnen niet opgezocht, maar de Alcoholwet schrijft voor dat de leeftijd wordt gecontroleerd bij aankoop én bij aflevering.
https://ondernemersplein.kvk.nl/doe-een-leeftijdscontrole-bij-alcohol-verkopen-op-afstand/
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2024-01-01#Paragraaf3_Artikel20a

Het ligt dan voor de hand dat iets dergelijks ook voor tabak en medicijnen geldt, (..)
Het klopt inderdaad dat Postnl vanuit de opdrachtgever, de afzender, de opdracht mee kan krijgen om te borgen dat de bezorging alléén plaatsvindt aan een meerderjarige geadresseerde, bijvoorbeeld bij verkoop op afstand van alcohol (dat wist ik nog niet). Postnl moet dan inderdaad controleren of de geadressseerde meerderjarig is: door bij de afgifte of bezorging van een pakket de geboortedatum op een identiteitsbewijs te controleren.
Maar dat is iets ànders dan van iedereen die een account bij postnl heeft bij de verificatie van het adres maar meteen de geboortedatum snaaien omdat dat in iDIN zit, dus eenvoudigweg omdat postnl erbij kan. In principe heeft ze daar geen recht op, pas op het moment dat de geadresseerde een pakket met een bepaalde, leeftijdsgereguleerde inhoud in ontvangst wil nemen.
Wat postnl doet, is de zaak omdraaien.
Ze pikt bij iedereen waarvan ze iDIN gebruikt om het adres van een postnlaccounthouder te verifiëren zijn/haar geboortedatum en verdedigt dat op haar website met het argument dat ze dat moet vanwege de bezorging van sommige pakketjes.
Dat is function creep m.b.t. het gebruik van de geboortedatum legitimeren.
Postnl heeft niet het recht om de geboortedatum te vragen bij iemand die gebruik wil maken van de bezorgopties voor pakketjes.
Mijn geboortedatum heeft ze niet (en ik heb wel een account).

Dien een klacht in bij het AP.
14-03-2024, 21:33 door Anoniem
(..)Mijn geboortedatum heeft ze niet (en ik heb wel een account).
Dien een klacht in bij het AP.
Dat wordt dan hooguit een tip i.p.v. een klacht want ik heb geen iDIN.
Overigens wist ik niet dat de AP ook al tips verzamelt. Zou daar ook al een stapel van nog-niet-aan-toegekomen zijn?
15-03-2024, 00:19 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet:
Als iemand moeite doet, misschien wel. Bij PostNL kun je je eigen adres registreren. Er wordt dan per brief een code gestuurd die je in de app moet bevestigen. Om dit zichtbaar te krijgen moet je die brief met code weten te onderscheppen.
Eenmaal gekoppeld krijg je vooraf een foto van (vrijwel) elke enveloppe te zien die ze gaan bezorgen.

Interessant, ik wist dit niet (geen smartphone). Maar wat voor dingen zie je dan ? Zie je alleen pakketten, of elke brief, ook niet aangetekend?

Van gewone zendingen met barcode, krijg je alleen de afzender te zien en geen afbeelding. Aangetekende zendingen zie ik er nooit in staan.

Maar van alle brieven krijg je een scan van de voorkant. Bij partijpost is dat een geblurde voorkant zodat ze één scan voor iedereen kunnen gebruiken. Voor gewone brieven is dat een vrij scherpe foto waar je nog redelijk op kunt inzoomen.
15-03-2024, 14:55 door Anoniem
De vraag is natuurlijk of je envelopes ook gescanned worden als je niet een app gebruikt of deze dienst afneemt.

Dat vind ik nu interessant.. wordt alle post van alle Nederlanders standaard gescanned?? En waarom?
15-03-2024, 15:04 door Anoniem
[Verwijderd door moderator]
17-03-2024, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem: De vraag is natuurlijk of je envelopes ook gescanned worden als je niet een app gebruikt of deze dienst afneemt.

Dat vind ik nu interessant.. wordt alle post van alle Nederlanders standaard gescanned?? En waarom?

De "Controle!" die er gratis en voor niks bijkomt bij allerlei bedrijfsefficientieprocessen zijn natuurlijk meegenomen.

Maar nu jullie weten dat ook de post een punt van aandacht is, weten jullie al welke post jullie met een andere methode moet versturen, en welke ze mogen zien........ thans de metadata van jouw postverkeer, inclusieve volume data

Ik kan bij sommige pakketbezorgers info opvragen over het volume in mijn straat, of van een specifiek bedrijf, wat wel grappig is...en dan ben ik slechts een buitenstaander/klant
17-03-2024, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De vraag is natuurlijk of je envelopes ook gescanned worden als je niet een app gebruikt of deze dienst afneemt.

Dat vind ik nu interessant.. wordt alle post van alle Nederlanders standaard gescanned?? En waarom?

De "Controle!" die er gratis en voor niks bijkomt bij allerlei bedrijfsefficientieprocessen zijn natuurlijk meegenomen.

Maar nu jullie weten dat ook de post een punt van aandacht is, weten jullie al welke post jullie met een andere methode moet versturen, en welke ze mogen zien........ thans de metadata van jouw postverkeer, inclusieve volume data

Ik kan bij sommige pakketbezorgers info opvragen over het volume in mijn straat, of van een specifiek bedrijf, wat wel grappig is...en dan ben ik slechts een buitenstaander/klant

Nou en?

Dan worden er 4 pakjes bezorgd. En dan? Of 328 in week. En dan?

Lekker belangrijk.

Overigens mag de PostNL dit soort gegevens bewaren zolang ze dat zelf wil. Het zijn immers geen (bijzondere) persoonsgegevens en dus valt het niet onder de AVG en dus gelden er geen bestemmingen
18-03-2024, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik twijfel dus aan uw statement, ik ga eens al die apps installeren met andermans adres, kijken of dat wel zo veilig is.
Moet je vooral doen volgens mij noemen ze dat id fraude.

Oei dan gaan ze mijn VPN provider aanklagen misschien.

De politie heeft niet eens tijd voor serieuze zaken, echte fraude, echte schade etc... dus ik maak me vooral geen zorgen.

Ik denk ook dat deze post aanbieders verder geen tijd hebben om hier in te duiken maar bedankt voor je waarschuwing.
Bijzonder, pakkans staat laag op mijn lijstje van redenen waarom ik geen identiteitsfraude pleeg.
18-03-2024, 16:41 door Briolet
Door Anoniem: De vraag is natuurlijk of je envelopes ook gescanned worden als je niet een app gebruikt of deze dienst afneemt.

Dat vind ik nu interessant.. wordt alle post van alle Nederlanders standaard gescanned?? En waarom?


Voor het herkenen van de geadresseerde zal ar altijd een scan gemaakt moeten worden. De vraag is meer wanneer de scan weggegooid wordt. Als het adres omgezet is naar de barcode, is de scan niet meer nodig voor de verdere verwerking.

Het kan zijn dat er een check gedaan wordt op de aanwezigheid van een account op het ontvangstadres. Is die er, dan wordt het wissen uitgesteld. Of ze wachten standaard 2 week met wissen van alle scans, want zo lang kan ik ze in de app opvragen.

Scans van aangetekende brieven zie ik niet in de app, maar die worden ook gemaakt en bewaard. En dat zeker een paar maand, want ik heb in het verleden wel eens onenigheid gehad over maandfacturen mbt de afmetingen van zendingen. Toen konden ze me ook foto's laten zien van alle aangetekende brieven die volgens hen te dik waren. En waar je op de foto zag dat de brief vrijwel geen dikte had. Om te voorkomen dat aangetekende brieven van de band af vlogen, werden de brieven in bakjes gelegd en dan werd de dikte van het bakje met de hoogte meegeteld waardoor je snel boven hun 32 mm dikte zat..
18-03-2024, 18:46 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: De vraag is natuurlijk of je envelopes ook gescanned worden als je niet een app gebruikt of deze dienst afneemt.

Dat vind ik nu interessant.. wordt alle post van alle Nederlanders standaard gescanned?? En waarom?


Voor het herkenen van de geadresseerde zal ar altijd een scan gemaakt moeten worden. De vraag is meer wanneer de scan weggegooid wordt. Als het adres omgezet is naar de barcode, is de scan niet meer nodig voor de verdere verwerking.

Het kan zijn dat er een check gedaan wordt op de aanwezigheid van een account op het ontvangstadres. Is die er, dan wordt het wissen uitgesteld. Of ze wachten standaard 2 week met wissen van alle scans, want zo lang kan ik ze in de app opvragen.

Scans van aangetekende brieven zie ik niet in de app, maar die worden ook gemaakt en bewaard. En dat zeker een paar maand, want ik heb in het verleden wel eens onenigheid gehad over maandfacturen mbt de afmetingen van zendingen. Toen konden ze me ook foto's laten zien van alle aangetekende brieven die volgens hen te dik waren. En waar je op de foto zag dat de brief vrijwel geen dikte had. Om te voorkomen dat aangetekende brieven van de band af vlogen, werden de brieven in bakjes gelegd en dan werd de dikte van het bakje met de hoogte meegeteld waardoor je snel boven hun 32 mm dikte zat..

Ook al heb je als klant toegang tot bepaalde gegevens, dat maakt die gegevens nog niet "onbehoorlijk"

Als je wil weten waarvoor en hoelang deze gegevens bewaard worden kun je een email richten aan de FG van PostNL

Als je een beroep wil doen op de klokkenluiders regeling kun je de procedure vinden op https://www.postnl.nl/Images/Fraudepreventie%20ned_tcm10-23795.pdf

Als je benieuwd bent of dit soort gegevens onder de AVG vakken (doen ze niet) is er voldoende informatie op het internet te vinden.
18-03-2024, 21:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik twijfel dus aan uw statement, ik ga eens al die apps installeren met andermans adres, kijken of dat wel zo veilig is.
Moet je vooral doen volgens mij noemen ze dat id fraude.

Oei dan gaan ze mijn VPN provider aanklagen misschien.

De politie heeft niet eens tijd voor serieuze zaken, echte fraude, echte schade etc... dus ik maak me vooral geen zorgen.

Ik denk ook dat deze post aanbieders verder geen tijd hebben om hier in te duiken maar bedankt voor je waarschuwing.
Bijzonder, pakkans staat laag op mijn lijstje van redenen waarom ik geen identiteitsfraude pleeg.

Wat is hier dan id fraude precies?

En als pakkans niet de reden is, wat weer houdt je dan wel van ID fraude? (theoretisch )
19-03-2024, 11:24 door _R0N_
Door Anoniem: Bij PostNL is het zo dat tenminste voor briefpost je een code of iets ontvangt van PostNL (met de post) welke je in de App moet invoeren om te zien wat er binnenkomt.

Ja dat is zo waterdicht dat je 10 jaar na je verhuizing nog steeds ziet dat de nieuwe bewoners post krijgen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.