Een klant van ING die via een malafide DHL-sms voor ruim 1800 euro werd opgelicht krijgt de schade niet vergoed, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Onlangs kwam het Kifid in een soortgelijke zaak die tegen ICS was aangespannen tot een zelfde besluit. De ING-klant ontving een sms-bericht dat hij 1,85 euro moest betalen in verband met een postpakketje dat hij via DHL zou ontvangen.
De man, die zelf al twintig jaar werkzaam is in het betalingsverkeer, voerde de betaalopdracht uit en bevestigde dit via de Mobiel Bankieren App van de bank. In plaats van 1,85 euro bedroeg de transactie 1822 euro. Tien minuten na de transactie belde de klant met ING met het verzoek om de transactie terug te draaien, maar dat bleek niet mogelijk. Volgens de klant had de bank meer kunnen doen om hem tegen fraude te beschermen.
"In mijn geval zat er maximaal 10 minuten tussen de autorisatie van deze fraude transactie en mijn verzoek bij de fraudedesk om dit terug te draaien. (…) Ik begrijp dat veel betalingen tegenwoordig direct worden verwerkt. Echter creditcardtransacties zeker in de weekenden blijven liggen bij ING en worden pas in de nacht van zondag op maandag verwerkt", aldus de klant.
Volgens het Kifid leidt de de stelling van de klant dat de betalingstransactie is verricht met de creditcard en dat de wijze waarop creditcardtransacties worden verwerkt nog ruimte biedt om de betaalopdracht te herroepen of in te trekken, niet tot een ander oordeel. Het klachteninstituut vindt dat de klant deze stelling onvoldoende heeft onderbouwd.
"De omstandigheid dat er nog tien minuten was gelegen tussen het moment dat de consument de betaalopdracht aan de bank heeft verstrekt en het moment waarop hij telefonisch contact met de bank heeft gezocht, wat hier verder ook van zij, leidt evenmin tot een ander oordeel. De betaalopdracht was op dat moment immers al onherroepelijk geworden en de consument kon deze toen al niet meer intrekken", zo stelt het Kifid verder.
Het klachteninstituut merkt op dat het vanuit het oogmerk van het voorkomen van fraude wellicht wenselijk is in de toekomst om betaalopdrachten tijdelijk te kunnen pauzeren of parkeren voordat ze definitief worden, maar dat dit nog niet maakt dat de bank aansprakelijk is bij definitieve betaalopdrachten zoals in dit geval. Het Kifid komt tot het oordeel dat de bank in deze zaak geen fouten heeft gemaakt en wijst de vordering van de man (pdf).
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.