image

ING-klant krijgt 1800 euro schade door malafide DHL-sms niet vergoed

maandag 18 maart 2024, 17:28 door Redactie, 16 reacties

Een klant van ING die via een malafide DHL-sms voor ruim 1800 euro werd opgelicht krijgt de schade niet vergoed, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Onlangs kwam het Kifid in een soortgelijke zaak die tegen ICS was aangespannen tot een zelfde besluit. De ING-klant ontving een sms-bericht dat hij 1,85 euro moest betalen in verband met een postpakketje dat hij via DHL zou ontvangen.

De man, die zelf al twintig jaar werkzaam is in het betalingsverkeer, voerde de betaalopdracht uit en bevestigde dit via de Mobiel Bankieren App van de bank. In plaats van 1,85 euro bedroeg de transactie 1822 euro. Tien minuten na de transactie belde de klant met ING met het verzoek om de transactie terug te draaien, maar dat bleek niet mogelijk. Volgens de klant had de bank meer kunnen doen om hem tegen fraude te beschermen.

"In mijn geval zat er maximaal 10 minuten tussen de autorisatie van deze fraude transactie en mijn verzoek bij de fraudedesk om dit terug te draaien. (…) Ik begrijp dat veel betalingen tegenwoordig direct worden verwerkt. Echter creditcardtransacties zeker in de weekenden blijven liggen bij ING en worden pas in de nacht van zondag op maandag verwerkt", aldus de klant.

Volgens het Kifid leidt de de stelling van de klant dat de betalingstransactie is verricht met de creditcard en dat de wijze waarop creditcardtransacties worden verwerkt nog ruimte biedt om de betaalopdracht te herroepen of in te trekken, niet tot een ander oordeel. Het klachteninstituut vindt dat de klant deze stelling onvoldoende heeft onderbouwd.

"De omstandigheid dat er nog tien minuten was gelegen tussen het moment dat de consument de betaalopdracht aan de bank heeft verstrekt en het moment waarop hij telefonisch contact met de bank heeft gezocht, wat hier verder ook van zij, leidt evenmin tot een ander oordeel. De betaalopdracht was op dat moment immers al onherroepelijk geworden en de consument kon deze toen al niet meer intrekken", zo stelt het Kifid verder.

Het klachteninstituut merkt op dat het vanuit het oogmerk van het voorkomen van fraude wellicht wenselijk is in de toekomst om betaalopdrachten tijdelijk te kunnen pauzeren of parkeren voordat ze definitief worden, maar dat dit nog niet maakt dat de bank aansprakelijk is bij definitieve betaalopdrachten zoals in dit geval. Het Kifid komt tot het oordeel dat de bank in deze zaak geen fouten heeft gemaakt en wijst de vordering van de man (pdf).

Reacties (16)
18-03-2024, 17:54 door Anoniem
Ik heb hier laats eens over na zitten denken en eigenlijk is het instant betalen en overmaken misschien niet zo'n heel goed idee. Vroeger konden we het ook prima met een dagje wachten. Zou er iets voor te zeggen zijn om een 24-uur hold op betalingen te zetten boven een bepaald bedrag?
18-03-2024, 19:22 door Anoniem
Uit de vorige uitspraak: "ICS laat in zijn reactie weten dat de klant de betaling van 1880 euro heeft goedgekeurd, wat ook uit een verstrekte uitdraai blijkt. "De enkele stelling van de consument dat hij in de app een betaling van een bedrag van 1,85 euro aan DHL, en niet een bedrag van 1.880 euro aan [begunstigde], heeft goedgekeurd is onvoldoende om te twijfelen aan de juistheid van de door ICS overgelegde uitdraai", aldus het Kifid."

De uitdraai van ICS is niet bewijs meer nu een tweede klant slachoffer is van de exacte truuk. Klant ziet het goed en geeft akkoord voor 1, 85 maar in de achtergrond kan er dus een ander bedrag gecommuniceerd worden.
18-03-2024, 19:28 door Anoniem
Ja je kunt het natuurlijk altijd proberen, beetje dom natuurlijk en al helemaal niet de schuld van de rabobank.
18-03-2024, 21:53 door Anoniem
Door Anoniem: Uit de vorige uitspraak: "ICS laat in zijn reactie weten dat de klant de betaling van 1880 euro heeft goedgekeurd, wat ook uit een verstrekte uitdraai blijkt. "De enkele stelling van de consument dat hij in de app een betaling van een bedrag van 1,85 euro aan DHL, en niet een bedrag van 1.880 euro aan [begunstigde], heeft goedgekeurd is onvoldoende om te twijfelen aan de juistheid van de door ICS overgelegde uitdraai", aldus het Kifid."

De uitdraai van ICS is niet bewijs meer nu een tweede klant slachoffer is van de exacte truuk. Klant ziet het goed en geeft akkoord voor 1, 85 maar in de achtergrond kan er dus een ander bedrag gecommuniceerd worden.

Nee, de klant ziet het niet goed. Dat staat ook vermeld in de gelinkte pdf. Zie pagina 3:

“(…) Nadat u op de link heeft geklikt uit de valse SMS, is u een scherm getoond met het bedrag van € 1,85
waarna u deze diende te voldoen met uw Creditcard. Vervolgens heeft u de betaling digitaal moeten
bevestigen. Tijdens het digitaal bevestigen van de betaling in de Mobiel Bankieren App zijn zowel de naam
van het bedrijf waaraan de betaling werd gedaan [bedrijfsnaam] als het te betalen bedrag (€ 1.822) voor u
zichtbaar geweest. (...)

Het gegeven dat de getoonde naam [bedrijfsnaam] geen enkele overeenkomst vertoonde met DHL had
aanleiding moeten zijn de transactie af te breken. Zeker aangezien het getoonde bedrag ook nog een
aanzienlijk afweek van het bedrag van € 1,85 wat u dacht te moeten betalen. Nu u echter zelf de betaling
heeft goedgekeurd is er echter geen sprake van fraude, maar van een legitiem gegeven betaalopdracht die
vervolgens is uitgevoerd. Een dergelijke betaalopdracht is na uw autorisatie onherroepelijk. Ook kan deze
betaalopdracht dan niet meer door ING worden gepauzeerd of teruggedraaid, ook niet als deze op dat
moment nog in reservering staat. Zelfs niet als u binnen enkele minuten na de autorisatie hierover contact
met ons opneemt. (…)

Daarom altijd goed opletten en LEZEN voordat je ergens akkoord op geeft. Een fout is zo gemaakt. Het slachtoffer moet bij de dader zijn, niet de bank.

Wellicht kan vanuit het bankwezen echter wel veel actiever tegen oplichters op worden getreden. Banken hebben alle contactgegevens van de klant vanuit de customer due diligence eisen, dus banken mogen wat mij betreft net zo fanatiek achter die lui aan gaan, rekeningen blokkeren en zwarte lijsten aanleggen als dat ze menen witwassen te moeten bestrijden.
18-03-2024, 22:48 door Anoniem
Zucht... Weer zo eentje, waarom mensen aanspraak doen op hun bank voor een terugbetaling is mij een raadsel...
Als ik mijn portomonee verlies ga ik toch ook niet aan de bank vragen het geld terug te betalen?
De oplichting gaat buiten de bank om en het bedrag is te klein om een betaling te weigeren.
Beschouw de oplichting als een wijze les zodat mensen oplettend worden.
Oplichting is immers van alle dagen, naïeve mensen eveneens.
Uiteraard heb ik een hekel aan banken, ook de ING doet aan foute wapenhandel, maar de bank vragen om een vergoeding qomdat mensen zelf in oplichting zijn gestonken is echt onzin.
Als het nou een pinautomaat was waarmee is gerotzooid, dat kan ik me nog wel voorstelken omdat dat ding van de bank zelf is, zij moeten zorgen dat het pinapparaat veilig kan worden gebruikt.
18-03-2024, 23:03 door MathFox
Dit heeft alle tekenen van een MITM aanval waarbij de middenman het bedrag dat aan de klant getoond wordt aangepast heeft. (Of zou het iets mat malafide JavaScript zijn?) Wanneer zoiets vaker gebeurt moet te achterhalen zijn bij welke partij het bedrag bijgeschreven wordt.
19-03-2024, 02:39 door Erik van Straten
Door MathFox: Wanneer zoiets vaker gebeurt [...]
Het gebeurt, vermoed ik, héél vaak. Ik heb al heel wat van dit soort scamsites bekeken, elke dag verschijnen er vele nieuwe van (en dat gebeurt natuurlijk alleen als daar geld mee "verdiend" wordt).

Eén van de vele hosters van o.a. dit soort creditcard-phishing sites (met recente domeinnamen): https://www.virustotal.com/gui/ip-address/213.226.123.41/relations.

Zondagochtend vroeg mijn vriendin mij wat zij met een SMS'je aanmoest, want ze had "recentelijk niks besteld":
Uw pakket is aangekomen in uw plaatselijke magazijn, maar kan nog steeds niet worden afgeleverd vanwege een onjuist verzendadres of onvolledige informatie.
Pakketten worden na 24 uur geretourneerd.
Bevestig uw juiste adres op de link.

hxxps://birpt[.]top/?okd

(Antwoord alstublieft Y en open de sms-activeringslink opnieuw of kopieer de link naar de browset om deze te openen)
Prettige dag!
Er staan fouten in (zoals "verzendadres"), er is sprake van spoed en de domeinnaam is absurd, maar ondanks dat wij eindeloos op dat soort forensische artifacts hameren, let geen mens daarop (gelukkig zat mijn vriendin niet op een pakketje te wachten).

Nb. "hxxps" luidde in de SMS natuurlijk "https" en "[.]" was alleen een punt.

Die website, die nog steeds live is (en nog steeds niet wordt geblokkeerd door Google Safe Browsing) heeft een PostNL logo en ziet er niet heel vreemd uit (geen perfect Nederlands, zoals "Aflever status" met een spatie). Er staat wat bla op, enkele links verwijzen naar de echte postnl.nl site en je moet op "Doorgaan" klikken/drukken.

De volgende pagina vraagt om:
• Uw naam
• Adres
• Gedetailleerd adres (optioneel)
• Stad
• Land / Provincie / Regio
• Postcode
• E-Mail
• Telefoon Nummer

Als je dat hebt ingevuld (ik deed dat met onzin) en op de knop "Update Onmiddellijk" drukt/klikt, verschijnt de volgende pagina (met PostNL logo en een foto van een pakketbezorger bij een mevrouw in haar voordeurkozijn):
Online betaling

Voor re -levering moeten we enkele servicekosten in rekening brengen. Uw pakket wordt opnieuw verstrekt na betaling
kosten: f0.6
Nb. die 'f' is een "ouderwetse" met ook onderaan een krul (die kan ik niet opnemen in deze reactie). In elk geval geen Euroteken dus.

Daaronder velden voor:
• Kaarthouder
• Kaartnummer
• Vervaldatum
• Beveiligingscode (CCV)

Daaronder een knop "Indienen".

Ik heb in deze pagina niets ingevuld en niet op die knop gedrukt, maar met die kaartgegevens kunnen de criminelen al zat schade toebrengen neem ik aan.

Volgens https://www.virustotal.com/gui/url/ae3ef269e5471ddb581e1d8c96707a126405f2a241ca876a99ae12783969e7fd/detection ziet, van de 93 scanners, alleen Trustwave gevaar in de gegeven URL.

Hosting bij Tencent aldus https://www.virustotal.com/gui/ip-address/43.153.70.187/details.

Het lijkt om een nog nauwelijks gebruikt IP-adres te gaan: https://www.virustotal.com/gui/ip-address/43.153.70.187/relations.

Registrar is Alibaba: https://www.virustotal.com/gui/domain/birpt.top/relations.

En uit https://crt.sh/?q=birpt.top blijkt dat er twee certs zijn uitgegeven (de eerste, nog geldig, voor uitsluitend
postc-tracklnfo.birpt[.]top).
19-03-2024, 08:21 door Anoniem
Ergens vind ik het wel goed dat dit soort dingen niet vergoed worden. Laat de cyber-awareness bij mensen maar groeien doordat dit soort dingen "eigen risico" zijn. Wanneer dit vergoed zou worden denk ik dat veel mensen denken dat minder op hoeven te letten "omdat het toch wel vergoed wordt."

Wel vervelend voor deze ING klant..
19-03-2024, 08:30 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb hier laats eens over na zitten denken en eigenlijk is het instant betalen en overmaken misschien niet zo'n heel goed idee. Vroeger konden we het ook prima met een dagje wachten. Zou er iets voor te zeggen zijn om een 24-uur hold op betalingen te zetten boven een bepaald bedrag?
Inderdaad. Dat is precies het soort dingen dat banken en creditcardbedrijven op systeemniveau kunnen doen om een hoop schade te voorkomen, en voor veel rekening/kaarthouders zal dat inderdaad snel zat zijn.

Door MathFox: Dit heeft alle tekenen van een MITM aanval waarbij de middenman het bedrag dat aan de klant getoond wordt aangepast heeft. (Of zou het iets mat malafide JavaScript zijn?) Wanneer zoiets vaker gebeurt moet te achterhalen zijn bij welke partij het bedrag bijgeschreven wordt.
Het valt me op dat in dit en het vorige geval het bedrag dat de klant dacht te betalen €1,85 was en het werkelijke bedrag €18xx. Het begint allebei met een 1 en een 8 en lijkt genoeg op elkaar om erin te trappen als je niet meer dan oppervlakkig in je app controleert wat je doet.

Dit lijkt mij geen MITM, maar vermoedelijk een link naar een fake website in combinatie met onoplettendheid en handig inspelen op veel voorkomende onoplettendheid door de daders.

Ik hink bij dit soort dingen nog wel eens op twee gedachten over waar de verantwoordelijkheid en de bijbehorende aansprakelijkheid gelegd moet worden.

De ene kant is dat financiële instellingen systemen neerzetten die door mensen bediend worden maar die duidelijk door hoe snel een handeling definitief is niet geschikt zijn voor hoe mensen eigenlijk functioneren. Het is niet zo dat mensen in het echt geen fouten maken, we maken voortdurend foutjes. Dat desondanks het meeste wat we doen goed gaat is omdat we die foutjes direct weer corrigeren. Als iets te snel definitief is dan kan dat corrigeren niet meer. Bij kleine bedragen ben je geneigd meer risico te nemen dan bij grote bedragen. Bij €1,85 let je nauwelijks op, bij €1800 heel goed. Het systeem werkt in de hand dat mensen de nonchalance die bij kleine bedragen hoort zonder dat ze daar erg in hebben op grote bedragen toepassen. Je kan wel roepen dat de klant oplettend moet zijn, maar die gedraagt zich eigenlijk heel normaal en zelfs rationeel. Dat maakt dat het systeem slecht aansluit bij hoe mensen functioneren, en dat is de verantwoordelijkheid van financiële instellingen. Mens-machine-interfaces moeten niet alleen goed op de machine maar ook goed op de mens aansluiten.

De andere kant is dat onoplettendheid van mensen uit gemakzucht wel heel ver gaat. Vroeger moest je ook om €1,85 over te maken een girootje schrijven, in een envelop doen, die dichtplakken en hem naar de brievenbus brengen. Iets betalen mag wat moeite kosten, dat verdient je oplettendheid. Zo'n 20-25 jaar geleden begon ik me in toenemende mate te verbazen over mensen die, toen nog sinds kort, online konden overboeken en daarbij een digipass moesten gebruiken, die steen en been klaagden over het drie keer moeten intoetsen van een paar cijfers (pincode, challenge en response), alsof dat niet veel minder tijd en inspanning kostte dan dat girootje schrijven en op de bus doen. En het idee dat je, als je op reis een overboeking wilde kunnen doen, dat piepkleine apparaatje bij je moest hebben vonden verschillende mensen die ik toen sprak volstrekt onacceptabel. Alsof je dat eerst wel kon zonder er iets voor bij je te hebben. Een flinke groep mensen heeft met een in mijn ogen absurde gretigheid die gemakzucht omarmd, ze wilden dingen snel en vooral gedachteloos kunnen doen. Dat is zoiets als je neus pijnlijk stoten tegen een lantaarnpaal omdat je het verdomd te kijken waar je loopt en dan moord en brand schreeuwen omdat de gemeente lantaarnpalen heeft neergezet. In dit geval heb je op je app verdorie what you see is what you sign en dan ben je te beroerd om even anderhalve seconde zorgvuldig te kijken naar wat je goedkeurt? Wow!

Die twee kanten zijn lastig met elkaar in balans te brengen, maar ze zijn er wat mij betreft allebei. Zowel de financiële instellingen als individuele mensen doen er goed aan om het hoge, gedachteloze tempo dat kennelijk zo aantrekkelijk en zelfs verslavend is weer terug te draaien.
19-03-2024, 09:07 door Briolet
Door Anoniem: IZou er iets voor te zeggen zijn om een 24-uur hold op betalingen te zetten boven een bepaald bedrag?

Zoiets is weer heel vervelend als je een auto wilt kopen. Je zoekt er bij de dealer een uit en wilt die dan direct betalen om hem mee te kunnen nemen. Zeker als de dealer niet in de buurt zit, is het vervelend om een 2e keer te moeten terugkomen.

Er zijn genoeg voorbeelden waar direct betaald moet worden. Vroeger deed je dat dan contant, maar een directe betaling via de bank is wel zo handig.
19-03-2024, 09:33 door Anoniem
Stel ik word bestolen op straat en iemand gaat er vandoor met 200 euro.
Kan ik dan naar de ECB gaan om daar te vragen of ik mijn geld terug kan krijgen?
Ze hebben tenslotte de bemiddeling gedaan voor de transactie, zonder de ECB geen flappen.

De logica ontgaat mij volledig bij deze kwesties.
19-03-2024, 09:45 door Anoniem
Dit zou voor een rechtbank wel zijn gewonnen. Zoals iedereen weet zijn creditcardopdrachten terugdraaibaar. De bank heeft zich niet ingespannen dit te doen. De stelling dat een klant moet onderbouwen dat credit card betalingen terugdraaibaar zijn is natuurlijk onzinnig. Dit is algemene kennis over Mastercard transacties en wordt ook uitgelegd op de site van ING:

https://www.ing.nl/particulier/betalen/creditcards/geldterugservice

De bank heeft gefaald deze antifraudemaatregel direct toe te passen. Dat de klant de betaling heeft bevestigd doet niets af van het feit dat hier sprake is van fraude.
19-03-2024, 09:50 door Erik van Straten
Door Briolet:
Door Anoniem: IZou er iets voor te zeggen zijn om een 24-uur hold op betalingen te zetten boven een bepaald bedrag?

Zoiets is weer heel vervelend als je een auto wilt kopen.
Hoeveel auto's koop jij per dag? En zo niet, hoe vaak in een opwelling? Waarom ben jij geen egoïst?

En zelfs als je vindt van niet: ik heb al vaker voorgesteld dat beperkingen voor iedereen zouden moeten gelden, tenzij je daar bezwaar tegen maakt op een filiaal van jouw bank na fatsoenlijk jouw identiteit te hebben aangetoond.
19-03-2024, 12:33 door Erik van Straten
Door Anoniem: Stel ik word bestolen op straat en iemand gaat er vandoor met 200 euro.
Kan ik dan naar de ECB gaan om daar te vragen of ik mijn geld terug kan krijgen?
Ze hebben tenslotte de bemiddeling gedaan voor de transactie, zonder de ECB geen flappen.

De logica ontgaat mij volledig bij deze kwesties.
Een idee zou kunnen zijn dat je niet uitsluitend jouw onderbuik leegt in een reactie, maar óók (nog beter: éérst) de moeite neemt om (in veel van de andere reacties) te lezen wat de verschillen zijn tussen offline berovingen op straat en online berovingen op internet.

En te lezen wat bijvoorbeeld de wet daarover zegt.

Weet je trouwens hoe we jouw soort reageerders noemen?
19-03-2024, 21:40 door Anoniem
Gewoon de optie invoeren dat ouderen of wie het ook wilt instellen transacties boven een bepaald bedrag naar een niet eerder gebruikte rekeningnummer gecontroleerd kan worden door je kinderen of een ander vertrouwd persoon d.m.v. een push notificatie. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.
28-03-2024, 16:53 door Anoniem
Je kan zeggen wat je wilt, maar uiteindelijk is het de schuld van het slachtoffer. Te veel fijne mensen mensen. En ja, er zijn goeie oplichters, maar zelfs die slagen alleen als het slachtoffer naïef is.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.