Tenzij ik er overheen kijk, zie ik niet wat voor soort informatie er in die PDF's staat: zijn dat werkinstructies die je dus
moet ophalen, of gaat het om"achteraf-info" die je best een paar dagen of een week kunt opsparen?
Staan er vertrouwelijke gegevens in die PDF's (zo ja, waar moeten we aan denken? Wellicht cijfercombinaties van sloten om de woningen van hulpbehoevenden te kunnen binnengaan, of welke medicijnen moeten worden toegediend?)
Indien er sprake is van (zeer) vertrouwelijke info, kan ik mij voorstellen dat de opdrachtgevende organisatie het onwenselijk vindt dat e-mails met vertrouwelijke bijlagen via servers van allerlei
verschillende e-mail-providers (evt. met meer "hops" door ingestelde forwarding) de inboxes van alle vrijwillegers bereiken.
Echter, indien zo'n nieuw e-mailaccount uitsluitend bedoeld is voor één-richtingsverkeer, van de organisatie naar de vrijwilligers dus, is het absurd om daar e-mailaccounts voor aan te maken; e-mail krijg je nooit meer veilig (als dat kon was dat allang gebeurd).
In plaats daarvan had de organisatie een website kunnen maken waar de vrijwilligers op moeten inloggen om zo hun PDF's te downloaden of te bekijken (dat laatste is ook downloaden, maar (hopelijk) niet voor onbeperkte tijd bewaren) - vergelijkbaar met hoe je bij o.a. telecomproviders facturen kunt downloaden, en bijv. polissen bij verzekeringsmaatschappijen.
Door De vrijwilliger: (Waarbij niet bekend is of een ieder zijn of haar systeem optimaal laat updaten, en of geen malware of andere schadelijke software op systemen aanwezig is).
Dat argument begrijp ik niet. Ook om jouw
eigen e-mailaccount veilig te kunnen benaderen, is het een vereiste dat het apparaat (en de software daarop) te vertrouwen valt.
Oftewel, er gebeuren
meestal uitermate onaangename dingen als je gebruik maakt van onbetrouwbare apparatuur en/of software. Een betrouwbare "client" is een voorwaarde voor bijna alles.