Door DLans: Door Anoniem: Privacyexpert Dobbelaere-Welvaert heeft gelijk.
Het is te laat, die camera’s die ons volgen kunnen we niet meer stoppen het is de toekomst voor een totalitaire
samenleving, en die is misschien korter bij als wij voor mogelijk houden. Wij hebben over een bepaalde tijd
minder vrijheid dan een dier in de dierentuin en nog zijn er die dit niet in zien. Laat je niets wijsmaken door
de huidige overheid, en met namen VVD, D66. Zie de reactie van 27 apr anoniem 11:38 wat moet ik hier nog
op aanvullen, misschien iets over bodyscam. Je begrijpt het, of blijkbaar niet. Maar een ding kan ik je wel
vertellen, zo’n maatschappij is onleefbaar is voor zelfdenkende mensen.
Ik heb afgelopen Donderdag een documentaire gezien over China en die ging over camera’s in de samenleving.
https://www.agconnect.nl/maatschappij/overheid/documentaire-over-chinese-surveillance-donderdag-te-zien Net zoals we onze vrijheden kwijt zouden raken door de corona maatregelen? Ik moet nog steeds horen welke vrijheden ik niet meer heb. Nu is een gezonde dosis wantrouwen noodzakelijk om door het leven te gaan, maar je kunt ook doorslaan ..
We raakten inderdaad vrijheden kwijt door corona-maatregelen. Daarna hebben we die vrijheden op een soort tijdelijke, voorwaardelijke basis weer teruggekregen, maar diezelfde vrijheden kunnen ons juridisch gezien nu nog makkelijker dan voorheen weer worden afgenomen (bijvoorbeeld door middel van de "Pandemiewet" oftewel wijziging WPG, en de DSA oftewel Digital Services Act, waarmee kritiek kan worden onderdrukt door die te betitelen als "desinformatie").
Eén van de redenen waarom politici ons destijds niet nog méér vrijheden hebben afgenomen, is omdat er onvoldoende surveillance-apparaat aanwezig was om nog meer vrijheidbeperkingen op een geloofwaardige manier snel af te dwingen. Als er grootschalig geautomatiseerde gezichtsherkenning wordt ingevoerd (ofwel door overheden, ofwel door particuliere bedrijven of burgers die door de overheid gedwongen kunnen worden die gegevens te delen zodra er sprake is van een door de overheid uitgeroepen "noodsituatie" of "noodzaak"), dan zullen onze vrijheden een volgende keer nog dwingender worden ingeperkt, waarbij de overheid nog minder noodzaak zal zien om de vermeende "noodzaak" van die maatregelen serieus en controleerbaar aan te tonen.
Dat is bijvoorbeeld wat er in China gebeurde ten tijde van het "zero-tolerance-beleid" ten aanzien van Covid-19, met zeer vergaande vrijheidsbeperkingen die door de overheid aldaar "noodzakelijk" werden gevonden, totdat het opeens helemaal niet meer noodzakelijk werd gevonden en van de ene op de andere dag werd afgeschaft.
In gesprek met China-correspondent Eva Rammeloo over de documentaire 'Total Trust'19 april 2024, Sjoerd Aarden
(...)
De Chinese regering heeft de COVID-pandemie goed gebruikt om het toezicht aan te scherpen. De pandemie speelt op het moment een minder grote rol in onze dagelijkse levens. Hoe zit dat in China?‘Over de COVID-pandemie mag niet meer gepraat worden. Er heerst zelfs een censuur op het woord ‘lockdown’.’
Maar ik neem aan dat de mate van staatstoezicht daarmee niet automatisch is afgenomen?‘Nee, want door COVID is het veel gebruikelijker geworden om als regering inzage te krijgen in bepaalde persoonsgegevens. De Chinese overheid en veiligheidsdiensten hadden natuurlijk altijd al toegang tot bepaalde achterdeurtjes, maar handelen daar nu minder scrupuleus in.’
En daar hebben ze dan ook geen smoesjes meer voor nodig.‘Het is gewoon een stuk normaler geworden, bijvoorbeeld door veiligheidswetten en gebruik van propaganda. (...)'
Bron:
https://www.2doc.nl/verdieping/artikelen/2024/interview-eva-rammeloo.html Daarom ben ik het niet helemaal eens met MathFox wanneer die stelt:
Door MathFox: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Privacyexpert Dobbelaere-Welvaert heeft gelijk.
De maatschappij kan prima functioneren zonder geautomatiseerde gezichtsherkenning en zonder het opslaan van de scans daarvan. Er is daarom geen noodzaak voor dergelijke "gegevensverwerking" in een democratische samenleving (zie artikel 8, tweede lid EVRM - Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens; ECHR).
Sterker nog, geautomatiseerde gezichtsherkenning ondermijnt democratische samenlevingen, en brengt daar in combinatie met andere privacy-schendingen zelfs een doodssteek aan toe.
M.J.
Naar mijn mening is de gezichtsherkenning niet het probleem, maar de mogelijkheden die grootschalige gezichtsherkenning biedt om onschuldige burgers te volgen. Op dit gebied weet ik niet of ik meer te vrezen heb van het bedrijfsleven dan van de overheid... de overheid legt tenminste nog een beetje verantwoording af.
Ik ben het met je eens dat zowel de overheid als het bedrijfsleven op dit gebied voor gewone mensen (burgers) een bedreiging vormen. Maar hoe dan ook is het inmiddels overduidelijk dat de mogelijkheden die technologie biedt, ook daadwerkelijk worden gebruikt door machthebbers (bij de overheid èn in het bedrijfsleven) wanneer die de hand op de betreffende technologie weten te leggen - in ieder geval zolang ze niet effectief teruggefloten worden door een rechter.
Bij de atoombom was er nog sprake van wederzijdse afschrikking (MAD - Mutual Assured Destruction) waardoor nucleaire wapens na het eerste begin niet meer op ontploffende wijze werden ingezet. Maar als het gaat om de verhouding tussen enerzijds overheid en grootbedrijf en anderzijds burgers, dan is er geen sprake van symmetrie, en ook niet van een direct terugkoppelingsmechanisme. De funeste effecten van surveillance en onderdrukking zijn vaak geleidelijker. Met het oog daarop is het heel interessant om te volgen hoe China zich de komende jaren en wellicht decennia ontwikkelt.
Een mogelijke ontwikkeling is dat mensen als het ware "met de voeten gaan stemmen" en zich passiever en introverter gaan opstellen onder druk van de alomtegenwoordige surveillance en als gevolg van het feit dat ze door de technologisering überhaupt minder grip op hun eigen leven gaan ervaren (minder "agency"). Dat kan op de korte termijn voor machthebbers makkelijk zijn. Maar het kan ook vitaliteit aan de samenleving onttrekken, die uiteindelijk ook het machtsapparaat van de elite verzwakt - bijvoorbeeld ten opzichte van buitenlandse rivalen. Terughoudendheid met surveillance of vrijheidsbeperking kan de geopolitieke weerbaarheid van een natiestaat of een supermacht op die manier uiteindelijk ook versterken. Maar zulke lange-termijn-effecten worden door politieke of commerciële machthebbers vaak niet interessant gevonden, omdat ze meer bezig zijn met hun eigen, persoonlijke positie en carrière (ook als ze dat verpakken in rationalisaties m.b.t. een vermeend "hoger" of "groter" belang).
M.J.