Rabobank hoeft een klant die slachtoffer van WhatsAppfraude werd geen 6300 euro te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant werd begin 2020 door een oplichter benaderd die zich voordeed als zijn dochter. De oplichter vroeg de klant om in totaal acht bedragen met een totaalbedrag van zo'n 6300 euro naar dezelfde rekening over te maken, wat de klant ook deed.
Op verzoek van de klant heeft de bank begin 2021 de naam en adresgegevens van de oplichter verstrekt, maar het is de klant nog niet gelukt om zijn geld bij de oplichter terug te halen. Volgens de klant moet Rabobank de schade vergoeden toen de bank zag dat er in korte tijd acht keer een groot bedrag werd overgemaakt naar hetzelfde rekeningnummer.
Ook vindt de klant dat de bank ervoor had moeten zorgen dat het geld niet direct van de rekening afgehaald kon worden, maar dat daar een paar dagen tussen zitten. Verder stelt de klant dat alles is gedaan om de oplichter het geld terug te laten betalen, maar ondanks een verkregen vonnis dit niet is gelukt. De Rabobank weigert de schade te vergoeden, waarop de klant naar het Kifid stapte.
Volgens het klachteninstituut heeft Rabobank geen algemene transactiemonitoringsplicht. "Een dergelijke verplichting kan echter pas worden aangenomen als voor de bank gegronde redenen aanwezig zijn om te twijfelen aan de betaalopdracht. Die verplichting wordt niet lichtvaardig aangenomen. Een algemene monitoringsverplichting zou immers het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden."
Het Kifid stelt dat Rabobank in dit geval geen aanwijzingen had, of zou moeten hebben, dat de rekening waar het geld naar toe werd overgemaakt van een oplichter was. "Het enkele feit dat sprake was van acht overboekingen in korte tijd is daarvoor onvoldoende. Ook rust op de bank geen verplichting om ervoor te zorgen dat overgeboekt geld niet direct van de rekening af te halen is", zo laat het oordeel weten. Het Kifid komt tot de conclusie dat de bank niet tekort is geschoten en wijst de vordering van de klant af (pdf).
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.