Privacy - Wat niemand over je mag weten

Vervoerder is pakket kwijt. Onderzoek zonder resultaat afgerond. Mag ik zelf gaan zoeken?

27-05-2024, 04:11 door Hyper, 9 reacties
Laatst bijgewerkt: 27-05-2024, 04:14
Ik heb op afstand een product gekocht van een particulier. Deze heeft het pakket opgestuurd via een pakketvervoerder. De pakketvervoerder is het pakket kwijt geraakt. Ze hebben een onderzoek gedaan naar waar het pakket is. Dat heeft geen resultaat gehad. De afzender reageert niet meer. De pakketvervoerder betaalt mij de kostprijs niet terug omdat zijn zaken doen met de verzender.

Heb ik toestemming om zelf naar mijn zoekgeraakte eigendom te gaan zoeken op de terreinen van de pakketvervoerder? Ik wil geen huisvredebreuk plegen dus ik vraag me af of de pakketvervoerder verplicht is om me medewerking te geven als ik zelf wil zoeken in hun faciliteiten.
Reacties (9)
27-05-2024, 08:58 door Tintin and Milou - Bijgewerkt: 27-05-2024, 08:58
Door Hyper: Ik heb op afstand een product gekocht van een particulier. Deze heeft het pakket opgestuurd via een pakketvervoerder. De pakketvervoerder is het pakket kwijt geraakt. Ze hebben een onderzoek gedaan naar waar het pakket is. Dat heeft geen resultaat gehad. De afzender reageert niet meer. De pakketvervoerder betaalt mij de kostprijs niet terug omdat zijn zaken doen met de verzender.
Je moet dit dus met de verkoper opnemen. En als hij deze niet verzekert verzonden heeft, krijg je volgens mij een vergoedingswaarde van het gewicht.

Heb ik toestemming om zelf naar mijn zoekgeraakte eigendom te gaan zoeken op de terreinen van de pakketvervoerder? Ik wil geen huisvredebreuk plegen dus ik vraag me af of de pakketvervoerder verplicht is om me medewerking te geven als ik zelf wil zoeken in hun faciliteiten.
Nee, want het is jou pakketje niet, immers jij hebt niet de opdracht gegeven.
Daarnaast, hoe wil jij jou pakketje gaan zoeken, tussen miljoenen andere pakketjes? Waarbij je niet eens zeker weet, in welk post sorteercentrum is.

Advies:
Of gebruik je rechtsbijstand richting de verkoper. Immers die hier hiervoor verantwoordelijk. Maar met PostNL. kan jij niets regelen.

Echter ik zou gewoon je verlies accepteren en door gaan met je leven. Dit gaat je een hoop tijd en energie kosten, met waarschijnlijk heel weinig resultaat.
27-05-2024, 09:12 door Anoniem
Door Hyper: Ik heb op afstand een product gekocht van een particulier. Deze heeft het pakket opgestuurd via een pakketvervoerder. De pakketvervoerder is het pakket kwijt geraakt. Ze hebben een onderzoek gedaan naar waar het pakket is. Dat heeft geen resultaat gehad. De afzender reageert niet meer. De pakketvervoerder betaalt mij de kostprijs niet terug omdat zijn zaken doen met de verzender.

Heb ik toestemming om zelf naar mijn zoekgeraakte eigendom te gaan zoeken op de terreinen van de pakketvervoerder? Ik wil geen huisvredebreuk plegen dus ik vraag me af of de pakketvervoerder verplicht is om me medewerking te geven als ik zelf wil zoeken in hun faciliteiten.

Nee, natuurlijk mag je dat niet en is de vervoerder jou helemaal niks verplicht.

Het gaat neerkomen op 'suck it up' , denk ik.

https://www.ictrecht.nl/blog/is-een-particuliere-verkoper-aansprakelijk-voor-kwijtgeraakte-bestellingen

Net even anders dan ik gedacht had. (en, blijkbaar , ook even anders dan Arnoud dacht voordat ie het particulier-naar-particulier geval nazocht).
Als je bij een particuliere koop niet gaat afhalen, maar laat opsturen ligt het risico van verlies onderweg bij de koper.
NIET bij de verkoper.
De verkoper is verantwoordelijk voor levering 'op de plaats waar de overeenkomst uitgevoerd wordt' - en dat is het huis van de verkoper. Als de koper kiest om niet zelf op te halen maar op te laten sturen is dat risico voor de koper.

Alleen bij consumentenkoop (particulier koopt bij bedrijf) is dat risico verlegd.

Hoewel de verkoper wel de opdrachtgever is aan de vervoerder.Maak dan als koper maar een eis voor een vervoerder van jouw keuze.

Alles bij elkaar - de pech ligt helemaal bij jou . Heel lief vragen aan de verkoper of die de vervoerder aansprakelijk wil stellen .
27-05-2024, 09:55 door Anoniem
Heel lief vragen aan de verkoper of die de vervoerder aansprakelijk wil stellen .
Met andere woorden als ik iets verkoop en dit via een vervoersbedrijf laat verzenden hoef ik niets te verzenden
want ik heb geen verantwoording, dus altijd ophalen. Of zie ik dit verkeerd.
27-05-2024, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Heel lief vragen aan de verkoper of die de vervoerder aansprakelijk wil stellen .
Met andere woorden als ik iets verkoop en dit via een vervoersbedrijf laat verzenden hoef ik niets te verzenden
want ik heb geen verantwoording, dus altijd ophalen. Of zie ik dit verkeerd.
Nee, dat klopt niet. Je moet het (goede) goed wel versturen anders voldoe je niet aan de overeenkomst. Maar als de vervoerder het kwijt raakt, kun jij als verkoper schade claimen.
Als koper ben je afhankelijk van de goede wil van de verkoper. En dan nog, de vergoeding is vaak zo laag (als het onverzekerd is verstuurd) dan het de moeite niet waard is.
27-05-2024, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Heel lief vragen aan de verkoper of die de vervoerder aansprakelijk wil stellen .
Met andere woorden als ik iets verkoop en dit via een vervoersbedrijf laat verzenden hoef ik niets te verzenden
want ik heb geen verantwoording, dus altijd ophalen. Of zie ik dit verkeerd.

Als je denk dat iedereen erop uit is om je te naaien , dan moet je inderdaad altijd gaan ophalen .

Ik weet zo even niet hoe het uit gaat vallen als jij geen bewijs kunt laten zien dat je 'iets' verzonden hebt.

Als je zelf mensen wilt naaien - je moet bedenken dat sommige niet de juridische weg nemen, maar het even met wat vrienden met jou komen 'uitpraten' .
27-05-2024, 14:00 door Anoniem
Door Hyper: Ik heb op afstand een product gekocht van een particulier. Deze heeft het pakket opgestuurd via een pakketvervoerder. De pakketvervoerder is het pakket kwijt geraakt. Ze hebben een onderzoek gedaan naar waar het pakket is. Dat heeft geen resultaat gehad. De afzender reageert niet meer. De pakketvervoerder betaalt mij de kostprijs niet terug omdat zijn zaken doen met de verzender.

Heb ik toestemming om zelf naar mijn zoekgeraakte eigendom te gaan zoeken op de terreinen van de pakketvervoerder? Ik wil geen huisvredebreuk plegen dus ik vraag me af of de pakketvervoerder verplicht is om me medewerking te geven als ik zelf wil zoeken in hun faciliteiten.

Been there, done that..... Goodbye PostNL (weet niet of PNL ook jouw pakker heeft kwijtgemaakt) maa rik doe zaken via een andere vervoerder en tot nu toe geen probleem.
Het onderzoek wat ze doen is complete onzin. Dit pakket ligt bij een van de medewerkers thuis. Hou marktplaats goed in de gaten, wellicht duikt ie daar weer eens op.

Succes,
27-05-2024, 14:05 door Anoniem
Als je zelf mensen wilt naaien - je moet bedenken dat sommige niet de juridische weg nemen, maar het even met wat vrienden met jou komen 'uitpraten' .
Zie anoniem 11:50, die geeft gewoon een antwoord op mijn vraag, je hebt nu eenmaal mensen die met veel opties
rekening houden.
27-05-2024, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Been there, done that..... Goodbye PostNL (weet niet of PNL ook jouw pakker heeft kwijtgemaakt) maa rik doe zaken via een andere vervoerder en tot nu toe geen probleem.
Niet alleen heeft de vraagsteller helemaal niet gezegd dat het PostNL was, het is ook niet relevant want ALLE pakketvervoerders werken op deze manier: hun klant is de verzender, als ontvanger hoef je hen niet aan te spreken op wat dan ook.
29-05-2024, 01:50 door Anoniem
Weer een typisch voor beeld van hoe een postbedrijf de boel kan verstieren zonder verantwoordelijk te worden gehouden.
Pakkertjes worden in het rond gesmeten door ongeïnteresseerde bezorgers, of onbeheerd voor je deur neergekwakt.
Een verzender vertrouwt een pakket aan een bezorger toe, deze accepteert dat, en zou er dus ook verantwoordelijk voor moeten zijn dat die bij de geadresseerde terecht komt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.