image

Ministerie kijkt naar uitzonderingen voor inzet gezichtsherkenning in publieke ruimte

donderdag 20 juni 2024, 10:00 door Redactie, 17 reacties

Het ministerie van Justitie en Veiligheid kijkt naar uitzonderingen om gezichtsherkenning in de publieke ruimte in Nederland in te kunnen zetten. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een grondslag zodat de politie de technologie buiten deze context kan toepassen. Dat heeft demissionair minister Yesilgoz in een brief aan de Autoriteit Persoonsgegevens laten weten (pdf).

Afgelopen april stemde het Europees Parlement in met de AI Act, die gezichtsherkenning in de publieke ruimte in bepaalde gevallen toestaat. "In het licht van deze bepaling in de AI-Verordening wordt op dit moment door mijn departement bezien in welke gevallen en onder welke voorwaarden er een noodzaak bestaat voor een dergelijke uitzondering die zou moeten worden vastgelegd in nationale wetgeving", aldus Yesilgoz.

De minister voegt toe dat gelet op de ernstige inbreuk die de inzet van gezichtsherkenningstechnologie kan maken, het van belang is dat de inzet van gezichtsherkenning goed wordt overwogen. Daarnaast wil de minister ook een specifieke grondslag uitwerken voor de inzet van gezichtsherkenningstechnologie door politie buiten deze context. "Daarmee kan het wettelijk kader zoals dat reeds bestaat worden verduidelijkt en worden de waarborgen voor ex post gezichtsherkenning (achteraf) eenduidig vastgelegd." Afsluitend stelt Yesilgoz dat het ministerie de uitwerking in nationale wetgeving 'met grote urgentie' oppakt.

Reacties (17)
20-06-2024, 10:04 door Anoniem
Fines And Facial Recognition - BBC Click
https://youtu.be/0oJqJkfTdAg&t=0
20-06-2024, 10:15 door Anoniem
Klassiek voorbeeldje van 'glijdende schaal'.
Precies het type probleem dat niemand in dit land nog lijkt te begrijpen.
Ad hoc en zonder onderliggende principes, utilitair pur sang.
't zal wel aan mij liggen, misschien ben ik gewoon ouderwets.
20-06-2024, 10:20 door Anoniem
Die uitzonderingen zijn natuurlijk noodzakelijk om later op te kunnen rekken.
De overweging is door Yesilgoz al lang gemaakt: we willen het, we moeten alleen nog ff zorgen dat het niet teveel gez**k oplevert. Want zo werkt dat in Nederland.
20-06-2024, 10:24 door Anoniem
Welkom in China!
20-06-2024, 10:55 door Anoniem
Een totaalverbod op gezichtsherkenning in de openbare ruimte is de enige optie die compatibel is met een vrije democratie. Het toestaan van allerlei uitzonderingen waardoor het toch mag gaat ervoor zorgen dat de technologie verder wordt ontwikkeld gebouwd en uitgerold. Dat het aanstaat valt niet te zien, samen met een AP die amper handhavingscapaciteit heeft een recept waarmee we op volle snelheid een dystopische toekomst zonder enige vorm van privacy tegemoet gaan.

Het enige wat aan deze ramp nog ontbreekt is een extreem rechtse regering...... oh wacht..
20-06-2024, 11:42 door Anoniem
En wat waren we allemaal verontwaardigd toen we hoorden dat dit in China aan de orde van de dag is! We gaan echt richting een dictatuur in dit klote land
20-06-2024, 11:44 door Anoniem
Ze blijven het proberen om de dystopie werkelijkheid te maken.
Als de verantwoordelijke instanties hun werk zouden doen met de nu al beschikbare middelen dan zou dat al veel schelen.
Komt van je beeldscherm vandaan en doe je werk weer op straat waar het hoort.
20-06-2024, 11:48 door Anoniem
en als er eenmaal een wettelijk kader is, kan die op latere datum alsnog uitgebreid worden want het precedent is er inmiddels.
Welk deel van "NEE" begrijpt men niet?
20-06-2024, 11:52 door Anoniem
Doorgaan met chaos te introduceren.
De controle staat.
20-06-2024, 12:17 door Anoniem
dan wordt het dus tijd om met gezichtsbedekkende kleding in de publieke ruimte te gaan lopen.
Oorzaak en gevolg. Dat mag ook gewoon volgens mij, alleen niet in winkels en overheidsgebouwen.
20-06-2024, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem: Fines And Facial Recognition - BBC Click
https://youtu.be/0oJqJkfTdAg&t=0
Gadver! Wat eng! Ze gaven die man een boete omdat hij zijn grondwet (privacy) niet wou laten schenden!
90 pond aub! (95 euro?)
En dat in Engeland, mevrouw Yesilgoz wil zulke situaties ook graag hier doorvoeren, applaus voor haar allemaal, ze is een aanwinst voor dit land, hoera!
Overal politiestaatcontrolebusjes met cameras die mensen angst aanjagen en het chilling effect geven.
Wat een ellende.
Om die ene man of vrouw op te pakken, is dat het waard? Nee! Is het volk in dit democratische land er mee eens? Nee!
Gewoon meer blauw op straat en meer geld naar conventioneel politieonderzoek is beter dan deze megalomane Chinese gestapo-KGB-maffia.
Politie hoort de burger te beschermen, niet bij voorbaat en bij massa's te verdenken en te veroordelen.
20-06-2024, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem: Fines And Facial Recognition - BBC Click
https://youtu.be/0oJqJkfTdAg&t=0

'disorderly behaviour'.

Dat als reactie op iemand die op straat, in de openbare ruimte, in een vrij westers land een camera ziet en niet in beeld wil komen met z'n gezicht.
Dat is CCP-gedrag. Dat is 1984-gedrag.

Zoiets moet alle alarmbellen laten afgaan.

Heeft hij die boete ook daadwerkelijk moeten betalen?
20-06-2024, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Fines And Facial Recognition - BBC Click
https://youtu.be/0oJqJkfTdAg&t=0

'disorderly behaviour'.

Dat als reactie op iemand die op straat, in de openbare ruimte, in een vrij westers land een camera ziet en niet in beeld wil komen met z'n gezicht.
Dat is CCP-gedrag. Dat is 1984-gedrag.

Zoiets moet alle alarmbellen laten afgaan.

Heeft hij die boete ook daadwerkelijk moeten betalen?

Ik heb geen idee of hij de boete ook daadwerkelijk heeft moeten betalen, maar ik vermoed van wel aangezien hij met dat briefje in zijn handen liep.
Op dit moment zegt men dat dit systeem voor criminelen bedoeld is, maar uiteindelijk eindigd het zoals met deze onschuldige man.
Overal busjes met agenten, wapenstokken, surveillancecamera's op straathoeken die alledaagse burgers controleren en boetes geven bij het niet-opgeven van hun privacy geeft mij meer herinneringen aan films over dystopische politiestaten in de trant van Minority Report, 1984 en V for Vendetta.
20-06-2024, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem: dan wordt het dus tijd om met gezichtsbedekkende kleding in de publieke ruimte te gaan lopen.
Oorzaak en gevolg. Dat mag ook gewoon volgens mij, alleen niet in winkels en overheidsgebouwen.
Dat is al verboden met dank aan wilders...
21-06-2024, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem: Een totaalverbod op gezichtsherkenning in de openbare ruimte is de enige optie die compatibel is met een vrije democratie. Het toestaan van allerlei uitzonderingen waardoor het toch mag gaat ervoor zorgen dat de technologie verder wordt ontwikkeld gebouwd en uitgerold. Dat het aanstaat valt niet te zien, samen met een AP die amper handhavingscapaciteit heeft een recept waarmee we op volle snelheid een dystopische toekomst zonder enige vorm van privacy tegemoet gaan.

Het enige wat aan deze ramp nog ontbreekt is een extreem rechtse regering...... oh wacht..

Wat een onzin, gezichtsherkenning doen we al zolang de vrije democratie bestaat.
Door Anoniem: en als er eenmaal een wettelijk kader is, kan die op latere datum alsnog uitgebreid worden want het precedent is er inmiddels.
Welk deel van "NEE" begrijpt men niet?
Dat wettelijk kader is er 20 dagen nadat de AI Act gepubliseerd is in het journal van de Europese Unie, daar hoeft het ministerie helemaal niets aan of voor te doen, slechts gebruik van te maken.
Dat ding is een EU verordening en geldt dus gewoon in alle lidstaten ongeacht wat.
Dus geef ze ongelijk dat ze dat wettelijk kader vervolgens omzetten in toepasbare regels?
EN als het er dan toch is, beter toepasbare regels en duidelijke voorschriften, democratisch getoetst door beide kamers dan dat ze gaan aanklooien.
Zo werkt de democratische verantwoording. En als Nederland dat niet gewild had, had de 2e kamer hier tijdens de onderhandelingen de minister op moeten terugfluiten.
Door Anoniem: Welkom in China!
Mooi, scheelt weer belastinggeld want dan hoeven ze al die Chinese camera's ook niet meer te vervangen, toch?
*grinnik*
Zolang er geen social scoring bij komt, verboden vanuit die zelfde AI Act die dit camera gebruik toestaat overigens, zijn we nog heel erg ver weg van Chinese praktijken.
Zolang jij nog door het rood kan lopen of rijden en dat geen gevolgen heeft voor je hypotheek of een huurhuis krijgen etc. zijn we nog heel erg ver verwijderd van Chinese praktijken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.