image

Bunq gaat slachtoffers phishing en helpdeskfraude grotendeels vergoeden

vrijdag 21 juni 2024, 09:20 door Redactie, 5 reacties

Bunq gaat slachtoffers van phishing en bankhelpdeskfraude grotendeels vergoeden. De bank heeft een voorstel voorgelegd aan gedupeerden, die gemiddeld 85 procent van de schade vergoed krijgen. Tevens geeft de bank aan voor nieuwe fraudegevallen een ‘100%-tenzij’ beleid te voeren. Klanten die slachtoffer van phishing of bankhelpdeskfraude worden krijgen hun geld terug, tenzij ze 'bijzonder onvoorzichtig' zijn geweest, zo laat de Consumentenbond weten.

Wanneer klanten 'duidelijke waarschuwingen' missen verlaagt de bank de vergoeding. "We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak écht niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Bunq voerde onlangs na felle kritiek op de manier. waarop het met fraudeslachtoffers omgaat al verschillende maatregelen door. Het gaat om detectie van remote desktopsoftware zoals AnyDesk en een aangepaste afkoelingsperiode. Als de limiet van de rekening wordt verhoogd, er op een nieuw apparaat wordt ingelogd of er een betaling naar een nieuw rekeningnummer wordt gedaan, zal een betaling 24 uur worden 'uitgesteld'.

"Vroeger vielen hackers systemen aan, maar omdat apps zoals bunq nu maximaal beveiligd zijn, kiezen ze er juist voor om gebruikers te misleiden. Fraudeurs passen zich voortdurend aan, en wij dus ook. De veiligste banken zijn in staat om snel te reageren op de veranderende tactieken van fraudeurs,” aldus bunq-oprichter Ali Niknam. Hij kwam eerder onder vuur te liggen van demissionair minister Van Weyenberg van Financiën, die een uitspraak van de topman over fraudeslachtoffers volstrekt ongepast vond.

Reacties (5)
21-06-2024, 10:33 door Fojo
Ach binnenkort geeft een Bunq-klant zijn bankpas en pincode wel mee aan een "Bunq-medewerker" omdat er iets "mis" mee is. Dan is het geld foetsie. Kunnen ze lekker Bunq de schuld van geven. Daarom is ook voor pinnen een afkoelingsperiode noodzakelijk. Je gaat dan naar een geldautomaat en voert je pincode in. Pas 24 uur later mag je het geld ophalen haha.
21-06-2024, 11:33 door Anoniem
Demissionair minister van Financiën Van Weyenberg (D66) liet zich in de Tweede Kamer zeer kritisch uit over Bunq. De uitspraak van Bunq-topman Ali Niknam, dat slachtoffers feitelijk "hun autosleutels weggeven" als ze hun inlogcodes prijsgeven en dat de bank daar "niks" aan kan doen, noemde Van Weyenberg "volstrekt ongepast".

https://nos.nl/artikel/2525478-bunq-komt-alsnog-met-schadevergoeding-voor-fraudeslachtoffers
21-06-2024, 12:48 door Anoniem
Mooi gebaar. Misschien toch maar eens een reserverekening bij openen. Want sinds 2008 zijn er veel grootbanken die scheve schaatsen rijden, maar op kleinere schaal. Wat evenwel erg vervelend kan zijn als je zelf op dat kleine schaaltje ligt. Eigenlijk zijn het allemaal eikels, dus je hebt gewoon alternatieven nodig. De eikel detector is trouwens als ze je zeggen dat je je rekening niet mag opzeggen. En ook gewoon de pest in krijgen.

Alternatieve banken en bunqen zijn enorm belangrijk voor de economie. Dat wat van jou is van jou blijft. Dat je vrij bent om ermee te doen wat je wil.

Die oude zooi heeft alleen maar geld gekost, en Wouter Bos maar bijstorten.
22-06-2024, 09:21 door IT Mark - Bijgewerkt: 22-06-2024, 09:22
Mooi gebaar? De bank zou alles moeten vergoeden. Vooral die prutsbank van Alles is voor Ali, die niets om hun eigen klanten geeft en zelfs te beroerd is om een fatsoenlijke helpdesk te bemannen.
24-06-2024, 10:12 door Anoniem
Samengevat:
Ali haalt opnieuw zijn gelijk in de rechtbank, maar ziet toch wel in dat zoveel negatief nieuws best wel een stempel drukt.
Mooi gevalletje van macht in theorie en macht in de praktijk.

Toch ben ik wat dit betreft kamp Ali.
Al had hij echt wel meer kunnen/mogen/moeten doen om dit te bestrijden, genoeg 'low hanging fruit' verbeterpunten.
Het lijkt bijna meer gewenst dan mismanagement.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.