Bunq-medewerkers keken stiekem in rekeningen van klanten, bijvoorbeeld om een date te controleren of te zien wat collega's verdienen, zo meldt NRC. Volgens de krant heeft de bank geen systeem waarbij werknemers actief worden gecontroleerd op privacyschendingen en weigeren sommige medewerkers uit angst te worden bekeken om een bunq-rekening te openen.
NRC sprake met verschillende huidige en voormalige medewerkers. Eén daarvan zegt sinds een maand bij de bank in dienst te zijn, maar heeft de in de sector verplichte bankierseed om 'integer en zorgvuldig' te werken nog niet afgelegd. Nieuwe werknemers zouden die pas maanden nadat ze in dienst zijn getreden afleggen. Waar andere banken principes als 'zero trust' en 'least privilege’ hanteren, en zo wordt beperkt tot welke gegevens men toegang heeft, geeft bunq medewerkers brede toegang tot bankrekeningen en transacties van klanten.
"De systemen van de bank bieden de mogelijkheid om te controleren wie wat bekijkt, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht", aldus NRC. Intern zijn er zorgen over de vergaande toegang die medewerkers hebben. Sommige medewerkers willen dan ook geen bunq-rekening openen, bijvoorbeeld uit angst dat managers vervolgens kijken of ze wel echt ziek zijn.
Bunq stelt in een reactie dat het wil dat (vrijwel) alle medewerkers, van de ceo tot de bedrijfsjurist, klanten kunnen helpen met hun vragen, waarvoor toegang tot gebruikersgegevens nodig is. Daarnaast zegt de bank de bevoegde autoriteiten inmiddels te hebben ingelicht op basis van de bij de bank bekende informatie.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.